Permalänk
Medlem

G-Sync är överskattat

Jag fick hem en Acer Predator XB270HU idag och har gjort en hel del tester på hur gsync fungerar och skillnaden mellan att ha den på eller av. Jag som person är VÄLDIGT känslig när det kommer till fluktuerande fps och tänkte då "fan, g sync har jag hört mycket bra om. Folk som säger att de gejma på 40-50 fps innan, köpte en gsync monitor och helt plötsligt är det hur jävla smört och gött o lira". Folk som säger detta vet antagligen inte vad de pratar om. Det finns t.o.m recensenter som har sagt liknande saker. Men det stämmer inte. 40fps är fortfarande 40fps. Jag hitta mig en fin liten plats i GTA V som hade en utsikt över stan. 55 fps hamnar den på ungefär när jag kikar rakt in mot skylinen. Vinklar jag dock upp kameran lite mot skyn så höjer sig dock fpsen till 75. Att gå från 75 fps till 55 fps inom loppet av en sekund när jag vinklar ner kameran mot staden igen känns precis lika jävligt med gsync som utan gsync. Så ni som funderar på att köpa en gsync skärm och förväntar er att det är någon stor skillnad när fpsen ändrar sig mellan 50 och 70, som jag dvs, så tänk efter en gång till.

Med det sagt, så även om jag är lite besviken, så har jag dock hittat ett exempel då gsync känns jävligt bra. Det är absolut när du hamnar i 80+ trakterna i fpsen då gsync verkligen levererar. Jag skapade ett spel i Unreal Tournament 4. Mellan 95-110 fps ligger jag på ungefär. Utan Gsync så känner jag lite input lag och även om det såklart flyter på väldigt bra eftersom det är så hög fps i spelet, så känner jag ändå ett otroligt flyt och så gott som noll input lag när jag slår på Gsyncen.

Vi får se hur jag förhåller mig till min nya skärm i framtiden, trots att jag är lite besviken på gsync (med tanke på vad jag har hört en del folk säga om det) så är jag väldigt nöjd med min skärm. 144hz, 1440p och IPS panel är ju inget att fnysa åt. Men jag tänkte bara att jag dela med mig mina intryck så långt för er som hänger på stängslet.

Permalänk
Medlem

G-Sync balanserar däremot inte FPS'en utan tar bara bort screen tearing och sådant. Vill du balansera FPS'en måste du tyvärr låsa den artificiellt, eller göra en kurva för FPS stabilisering i egen mjukvara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Ja, precis. Det jag försöker få fram är att tack vare vad en del folk och även recensenter säger om gsync, så finns det ett falskt intryck att gsync skulle göra att om du spelar på 40-50 fps så skulle det känns lika mjukt som om du lira på 60+. Att man inte känner skillnad när fpsen dippar fram o tillbaka. Det var där jag åkte på den.

Permalänk
Medlem

Hur kan G-sync ge mindre input lag än att inte köra sync alls? Borde inte G-sync ge input lag ala V-sync men betydligt mindre förhoppningsvis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Skulle nog förtydligat. När jag menade slå av och på tex när jag körde Unreal så var det mellan gsync och vsync (i 144hz) jag kände stor skilnad i input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anoxida:

@philipborg: Ja, precis. Det jag försöker få fram är att tack vare vad en del folk och även recensenter säger om gsync, så finns det ett falskt intryck att gsync skulle göra att om du spelar på 40-50 fps så skulle det känns lika mjukt som om du lira på 60+. Att man inte känner skillnad när fpsen dippar fram o tillbaka. Det var där jag åkte på den.

Ja, det är ju ingen mirakel kur. Jag kommer nog däremot skaffa Freesync skärm när någon trevlig UHD 35"+ som inte kör TN eller PWM belysning. Jag stör mig rätt mycket på screen tearing så för mig är det fortfarande intressant. Håller däremot med att det finns gott om folk som har helt fel uppfattning vad Adaptive sync gör.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Hur kan G-sync ge mindre input lag än att inte köra sync alls? Borde inte G-sync ge input lag ala V-sync men betydligt mindre förhoppningsvis.

Input lag borde vara det samma. Både med och utan G-sync så ritas bilden så fort det är möjligt (om V-sync är av). Skillnaden är att G-sync aldrig behöver klippa av bildrutor eftersom skärmens uppdateringsfrekvens är synkroniserad med FPSen, d.v.s. du får samma input lag men utan screen tearing. Så även om input lag är lika så kommer du alltid se 100% av varje bildruta med G-sync istället för att alltid se <100% av varje bildruta vid alla tillfällen där FPS ≠ Hz, vilket bör vara nästan hela tiden.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."