Recension Clevo P771ZM (U705) - i7-4790K & 980M
Inledning
Vi är i en tid då fler och fler bärbara byggs med fastlödda komponenter. Allt oftare är grafikkorten fastlödda istället för MXM och för processorerna är det nu i princip enbart HQ-modellerna som gäller. MQ-modellerna är ett utdöende släkte. Nackdelarna med detta är flera: Uppgraderingsmöjligheten försvinner. Inte bara för dem som vill uppgradera för högre prestanda, om en komponent fallerar utanför garantin är det kört, det är ny dator som gäller. HQ-processorer har betydligt svårare att hålla boost jämfört med MQ-processorer. De har en plats i tunna chassin, men i en högpresterande laptop menad för spel är det oftast HQ-processorn som sätter stopp snarare än grafikkortet.
Det är därför trevligt att Clevo går vidare med en modell som inte bara erbjuder grafikkort med MXM, utan också innehåller en stationär processor. Det är inte första gången, men där föregångarna krävde rejält med utrymme för kylning och var 50-60 mm tjocka är de nya inte tjockare än HM- EM- & SM-modellerna. Faktiskt är de något tunnare med 38-39 mm.
Clevo P751ZM (15 tum) och P771ZM (17 tum) heter de nya modellerna och kan konfigureras med grafikkort upp till GTX 980M 8GB (MXM) samt valfri stationär processor inklusive i7-4790K. Dessutom 2 st m.2 SSD PCIe samt 2 st SATA SSD. 15-tummaren kan fås med 1080p, 3K eller 4k. 17-tummaren enbart 1080p.
Mitt exemplar från mySN (U705) har följande spec:
XMG U705
17,3” 1080p IPS
i7-4790K 4,0-4,4 GHz
GTX 980M 8GB
Samsung 850 Pro 512 GB
16 GB 1866MHz Kingston HyperX Impact
Atheros Killer Wireless-AC 1525
Windows 8.1 64 Bit
Utseende och intryck
Med dimensionerna 418x282x39 mm och en vikt på 3,9 kg är det en relativt tunn och normaltung laptop. Betydligt tjockare och tyngre än vissa thin and lights, givetvis, men jämfört med andra spel-laptops är det inget speciellt. Med tanke på komponenterna är den snarare förvånansvärt tunn och lätt.
Adaptern är på 230W. Det finns möjlighet att skaffa 330W för rejäl överklockning av både processor och grafikkort, jag nöjde mig med 230W som räcker gott och väl till stock samt lättare överklockning. Om behov finnes köper jag en 330W i efterhand. Adaptern är något bredare och längre än den till min HM, men den är lägre och väger ungefär lika mycket.
Traditionellt ger Clevos ett anonymt intryck jämfört med andra laptops och P771ZM är inget undantag. Det finns inga färgklickar eller fartränder, ett mattsvart chassi med vissa detaljer på locket och en bruten linje ger den smeknamnet Batman. Anonymt, enkelt eller stilrent. Upp till betraktaren och jag tycker den är stilren och snygg.

P150HM till vänster, P771ZM till höger
Skärmen är en 17” IPS från LG med klara färger och bra kontrast. Jag kalibrerar inga skärmar och går på rent subjektiva intryck. Lite ljus blöder in från kanterna när skärmen är mörk, i övrigt inget att klaga på.
Tangentbordet är riktigt stabilt. Det är enkelt och skönt att skriva på. Mitt enda klagomål är att Enter har gjorts onödigt smal. Jag som är van vid en bredare knapp trycker ibland på Num4 eller Num7 istället. En vanesak. Tangentbordet är bakgrundsbelyst med möjlighet till tre olika zoner. Jag har inte gjort några ändringar här, grundinställningen med en stillsam mörkblå kulör fyller sitt syfte att enkelt hitta knappar i mörker utan att störa.
Touchpaden med separata knappar har en något sträv yta och fungerar som den bör.
I vanlig ordning är det väldigt enkelt att komma åt innandömet. Fyra skruvar för att lyfta av panelen ger fullt tillträde till fläktar, CPU, GPU och oanvända RAM-platser. En mindre panel behöver avlägsnas för att komma åt lagringsplatserna. Batteriet kan tas ur utan att skruva bort någon panel.

Sju heatpipes, varav två delade, för att kyla komponenterna.
Intel i7-4790K
4790K med TDP på 88W är ingen barnlek att kyla i en laptop. Att bara plocka upp P771ZM ur boxen och köra på riskerar att den går onödigt varm. För att få ut maximal prestanda med lägsta temperatur undervoltades processorn. Jag bytte även kylpasta till Gelid Extreme. Att notera angående kylpastan: Jag hade svårt att få bra spridning med en ärta. Mer kylpasta resulterade mer i en större mängd i centrum men det nådde aldrig hörnen. Om det beror på för lågt tryck pga den gemensamma kyllösningen vet jag inte, ett tunt kryss gav mig bästa resultat.
För att undervolta använde jag Intel XTU. Jag hittade lägsta stabila värden för stock (x44,x44,x43,x42) samt samtliga kärnor på x40, x44, x45 samt x46. Stabilitetstestet utfördes genom 5 minuters stresstest i XTU. Detta ger ingen universal sanning, vissa program och spel belastar annorlunda och det som är stabilt i XTU kan vara instabilt i annat. Prime95 är förmodligen det program som ger bäst indikation, det är också enormt krävande och gränsar på onaturlig belastning. Därför nöjde jag mig med XTU och speltester. Till exempel ger en viss undervolt nedan krascher i Witcher 2 och jag ändrade mina permanenta värden därefter.

Undervoltningen gav ca 10 grader lägre temperatur och Gelid ytterligare några grader, vilket innebar betydligt mer bekväm temperatur stock samt tillät att köra alla kärnor ända upp till 4.6 Ghz.
Stock (x44,x44,x43,x42) var stabilt med -80 mV på core och -100 mV på cache. Witcher 2 däremot kraschade och undervolten ändrades senare till -70 mV på core, fortfarande stabilt.
Jag kan köra alla kärnor på x46 med en undervolt på -30/-100 mV och temp på 93 utan throttling. Jag försökte hitta stabila värden för alla kärnor på x47 men fick krascher även med låg undervoltning. Visserligen throttlar inte processorn i XTU även med temp upp till 100, men eftersom jag vill hålla mig under 90 avbröt jag.
För att få ner värmen yterliggare krävs Liquid Ultra, delid eller lappning av heatsink. Inget av dessa är jag beredd att göra i nuläget.

4.6 GHz på alla kärnor stabilt utan throttling i Intel XTU stress test.
GTX 980M
Nvidias clockblock-kampanj är inte avslutad. Drivrutin 347.29 låste möjligheten att överklocka. 347.88 aktiverade den men senaste 350.12 inaktiverade möjligheten igen. Utan block kan Nvidia-kort överklockas +135 MHz på core. Framförallt 970M men även 980M är väldigt goda överklockare och en sannolik orsak till clockblocken är att det försvårar för Nvidia att mjölka kommande produkter genom att bara klocka befintliga modeller.
För att få full frihet att använda min produkt som jag vill använder jag Premas modifierade vBios som tillåter överklock över +135 MHz samt övervoltning upp till 1.2 V. Stabilitetstester kördes med en loop på 15 minuter i Unigine Heaven.
Andras tester har visat att överklockning av vram ger goda resultat, likvärdiga med enbart klockning av kärnan. Bästa resultat fås när kärnan och vram klockas tillsammans. Men minnet verkar känsligt och törstigt för övervolt, och det finns inga värmesensorer. Därför ignorerade jag den potentiellt lilla höjningen och höll mig till att bara klocka kärnan.

Överklockning +250 Mhz var stabilt i Heaven med 50 mV övervoltning. Däremot kraschade Fire Strike upp till 75 mV, jag har inte gått högre. Därför körs överklockning vidare i +200 Mhz.
Prestanda
Fire Strike (Auto fans)

Stock klock 8624, 9892 grafikpoäng.
Överklock +200 MHz 9580, 11213 grafikpoäng.
Spelprestanda
I samtliga speltester användes Gelid Extreme, laptop-kylare, max fans, Prema system Bios, Prema vBios, undervolt CPU -70 mV. För överklockning av GPU användes +200 Mhz och +12,5 mV övervolt.
Samtliga spel kördes på högsta inställningar, 1080p. Undantaget Witcher 2 där Ubersampling stängdes av. Planetside 2 kördes med CPUn klockad till 4.5 GHz på alla kärnor och preset High.

Överlag var min fps mellan 40-50, avg fps 60-70.
Temperaturer

980M höll sig mellan 60-70 grader, 4790K mellan 70-80.
Optimus & uppdateringsfrekvens
P771ZM (och P751ZM) har inte Optimus, detta innebär fler inställningsmöjligheter för skärmens uppdateringsfrekvens. Maximal frekvens på min skärm är 96 Hz vilket fungerar ypperligt i spel. Min fps ligger ofta i spannet 50-90 och jag kan spela utan Vsync eller tearing. En annan fördel är att fler externa monitorer kan anslutas. Och eftersom iGPUn är inaktiverad hålls temperaturen nere på processorn.
Notera att det inte finns några garantier för uppdateringsfrekvensen, en användare jag sett kan bara nå 65 Hz.
Ljudnivåer
Kylningen i P771ZM är mycket god. Den är i princip knäpptyst i Windows med temperatur runt 50 grader. Med Auto fans är maximal styrka 80%, vilket är irriterande vid hög belastning. Vad är anledningen att inte låta fläkten gå upp till 100% vid behov? Det går att spela med Auto fans men man får då vara beredd på temperaturer som närmar sig 90 grader på CPU istället för under 80 som med Max fans (Fn+1). Max fans innebär såklart en högre ljudnivå men jag har hört högre. Med headset är det inget som stör, åtminstone inte efter en stund då ljudnivån är konstant. Att köra Max fans i samma rum som någon som tex tittar på TV kan förmodligen vara störande för den andra.
Gameplay
Sammanfattning
P771ZM är en väldigt kompetent maskin. Att kunna kyla en i7-4790K i en laptop är smått remarkabelt. Och med några tweaks går den även sval vid full load utan att släppa boost. Det är inte bara en väldigt god spelmaskin, de som även använder datorn till processorkrävande program och renderingar har god nytta av den stationära processorn.
Den goda kylningen syns lika tydligt för GTX 980M. Högsta temperaturen jag såg med Auto fans var 79 grader i Unigine Heaven med en överklockning på +250 MHz. Med Max fans är temperaturen konstant under 70 grader även med en överklockning på +200 Mhz.
Förutom god kylning och prestanda är den även välbyggd. Stabilt tangentbord, flertalet val för lagring inklusive m.2-diskar och en bra skärm ger ett starkt helhetsintryck.
Det enda jag kan klaga på är bristen på valmöjlighet av skärm. 15-tummaren (P751ZM) kan konfigureras med 1080p, 3K eller 4K. Högupplösta skärmar i 17 tum finns inte i dagsläget. Att kunna välja högre, åtminstone 1440p, hade varit ett trevligt alternativ. Jag hade kunnat tänka mig en högre upplösning i utbyte mot AA och någon Ultra-inställning i spel. Jag lyckades åtminstone lägga vantarna på en IPS-panel.
Framtiden ser något blek ut för entusiast-/ spellaptops. Kommande mobila processorer från Intel kommer enbart att vara fastlödda HQ-modeller. Flertalet nya spel är processor-krävande och då vill man inte sitta på en processor som inte kan hålla boost mer än några minuter. Alternativen för processorer i kommande bärbara kommer att vara fastlödda eller stationära. Den goda nyheten är att Clevo kommer fortsätta med modeller med det senare.
Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |