The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Skrivet av Vnox:

Nej verkligen inte, det är alldeles för färggrant (som med blommorna).

Mer såhär: http://www.temaresor.se/Global/dayschedule/europe/greatbritain/2698_Scotland_Northireland_ireland/2698_day7.jpg
En naturlig bild och inte en photoshoppad, överexponerad bild.

Sedan förstår inte heller varför du måste kommentera min åsikt om hur jag vill spela mitt spel?

Well, det är ju ett diskussionsforum, så då måste ju andra få säga sin åsikt också. Förstår inte varför du skriver din åsikt här om du inte vill få den kommenterad?

Håller med om att blommorna är lite väl färgstarka för miljön, men att täcka skärmen med identiska grästuvor gör det inte direkt bättre tycker jag.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Forumledare

@KKay: Synd :/ Nåja, man får hoppas på en patch i framtiden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tänker köpa det nu på mediamarkt men att den rekommenderar en i7 3770 är ju galet. Räcker inte i5 4440? Ska beställa 4790k men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Well, det är ju ett diskussionsforum, så då måste ju andra få säga sin åsikt också. Förstår inte varför du skriver din åsikt här om du inte vill få den kommenterad?

Håller med om att blommorna är lite väl färgstarka för miljön, men att täcka skärmen med identiska grästuvor gör det inte direkt bättre tycker jag.

Absolut. Men att ifrågasätta och "förlöjliga" min åsikt är inte att "säga sin åsikt" enligt mig, det är bara onödigt och på gräns till troll.
Det är endast destruktivt och inget gott kommer ur det.

Som jag sa tidigare smaken är som baken, jag finner det mer naturligt och mer behagligt att titta på.
Då jag tycker "blommorna" ser förskräckligt dåligt gjorda ut tar jag hellre bort det störningsmomentet och kör en lite "tråkigare" men naturligare värld, än lite gräs utplacerat här och där i stil med Xbox 360.

Nu tänkte jag sluta diskutera här i alla fall, jag ville bara försöka bidra till en behagligare upplevelse av spelet och jag har sagt det jag har att säga.

Ville bara tillägga: Här är en närbild på de där "färgglada blommorna och buskarna" som jag gärna väljer bort (På Ultra med SSAO, 1440p): http://i.imgur.com/WpqjFpO.jpg?1

Här är en bild utan blommor, som jag föredrar: http://i.imgur.com/46CD3Qp.jpg?1

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Bara jag som knappt ser någon skillnad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Hur funkar spelet med AMD-kort?
Crossfireskalning t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Crossfireskalning t.ex?

CF = Blinkande texturer, ingen FPS-ökning över ett kort.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

CF = Blinkande texturer, ingen FPS-ökning över ett kort.

Såpass illa...hoppas AMD släpper en ny drivare snart då.
Tack för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Crossfireskalning t.ex?

Oväntat bra med mitt R9 290 skulle jag säga. Och ännu bättre när AMD väl kan börja optimera och få ut någon slags optimerad drivrutin för spelet.

Killbom och jag själv har fått spelet att fungera rätt bra med våra kort iallafall.

Ingen aning om hur Crossfire fungerar men har snappat upp att spelet måste ställas om till fullscreen för CF/SLI. Som standard kör spelet Borderless Window av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ja, du ska väl kunna ladda ner det via GOG.com har jag för mig?

Skrivet av anon5930:

Precis, och med lite tur bör man nog inte tumma alltför mycket på grafikinställningarna.

Får se hur pass mycket mer prestanda vi kan få med nya drivrutiner. Detta spel bör vara totalt ooptimerat med Radeon dels pga att det är en Nvidia-titel och extra så pga Gameworks som gör spelet extra svårt att optimera mot. Med tanke på de för oss ganska dåliga förutsättningarna just nu så känns det iallafall för mig oväntat positivt ändå. Att konsollerna är AMD-baserade kan samtidigt ge oss fördelar förmodar jag.

Du kan aktivera spelet på http://www.gog.com/ och få ner klientfilerna därifrån med. Du behöver registrera ett konto om jag förstått det rätt (eller logga in med ditt befintliga om du redan har ett). Jag har för mig det står beskrivet på lappen i fodralet hur du går tillväga.

Tack så mycket

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Ger upp efter 3 timmar total speltid med totalt 50 krasher. kör origin versionen.
Ger upp.

Enda positiva jag kan ge spelet är storyn.
Low och Ultra märker knappt nån skillnad. får inte ens 60 fps med dubbla titan x.. spelet använder max 2 GB även på ultra = Ren console portad.
Spela med xbox one controller totalt värdelöst. kontrollerna så sega på responsen.

såg fram emot detta med så mycket fel och så lång tid utvecklinstid de borde ha gett mera tid på spelet eller gjort om från scratch.

Solklart detta är gjort om från Xbox one versionen för "spara" tid

tänker utnyttja origon penga-garanti.

spelet är inte värt köras på PC.

Skulle kunna skriva en bok om alla fel/buggar jag hittat med detta spel.

Prova med bara ett kort. Av någon anledning så får jag 60+ Fps med eller utan CF men buggar med CF. Blinkningar och krascher.
Att spela med 360 kontroll är helt underbart

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Som den achievementsjägaren jag är så undrar jag om det finns achievements om man kör GOG Galaxy? Någon som har koll?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör 290X och gammal 2600K, funkar bra på High i 1440p med lite lägre skuggor och hårdvarucursor. Cutscenes hackade i inledningen men efter nerdragningen av skuggorna och när spelet kommit förbi tutorial så är problemen mycket mindre, märks inte nu.

Gwent är skitkul och något jag kommer ägna tid åt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fetkoala:

Tack så mycket

Bör väl tilläggas, då någon säkert kommer undra, att konsolutgåvorna inte lär gå att regga på GOG. Så bra är det tyvärr inte. Hade varit en smått episk cross-play dock...

Skrivet av ghostfenix:

Som den achievementsjägaren jag är så undrar jag om det finns achievements om man kör GOG Galaxy? Någon som har koll?

Jodå, det finns.

Permalänk
Medlem

Fler än mig som inte fick sitt från webhallen idag?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Första DLC är ute nu också!

undrar vart man hämtar sin armor...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Efter en egen jämförelse av lite olika inställningar i ini-filen.

Jag satt och testade lite olika inställningar i ini-filen:
Bilderna är på 1440p med allt på Ultra utom Hairworks och HBAO+ (kör SSAO istället).

Standard: http://i.imgur.com/WpqjFpO.jpg?1

Med grassdensity på 9600 istället för 2400: http://i.imgur.com/46CD3Qp.jpg?1

Det är den största grafiska förbättringen jag har hittat hittills, utom drawdistance som alltid skall vara satt så högt som möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Jag satt och testade lite olika inställningar i ini-filen:
Bilderna är på 1440p med allt på Ultra utom Hairworks och HBAO+ (kör SSAO istället).

Standard: http://i.imgur.com/WpqjFpO.jpg?1

Med grassdensity på 9600 istället för 2400: http://i.imgur.com/46CD3Qp.jpg?1

Det är den största grafiska förbättringen jag har hittat hittills, utom drawdistance som alltid skall vara satt så högt som möjligt.

GPI - Grass per inch, nytt prestanda mått? Såg mkt trevligare ut men spelar du bara med ett kort nu?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Crossfireskalning t.ex?

Jag kan inte spela alls, har t.o.m "underklockat" mitt 290x lightning, får fortfarande fraktaler(helt fel ord men har totalt hjärnsläpp) och crashar efter 5-10 minuters spelande. Helt sinnessjukt jag har aldrig haft en enda crash relaterat till graffet innan.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

GPI - Grass per inch, nytt prestanda mått? Såg mkt trevligare ut men spelar du bara med ett kort nu?

I princip ja. Jag lirar med ett kort nu då jag inte fick några extra fps med fler kort, endast blinkande texturer.
Ligger på 30-45 fps med allt på ultra dock.
Väntar på drivare från AMD alternativt att köpa ett Titan X istället och överge multi-gpu helt och hållet, sitter och försöker bestämma mig för stunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag kan inte spela alls, har t.o.m "underklockat" mitt 290x lightning, får fortfarande fraktaler och crashar efter 5-10 minuters spelande. Helt sinnessjukt jag har aldrig haft en enda crash relaterat till graffet innan.

ajfan, låter inge vidare, jag håller på med min download nu.
Men det verkar som att mina 7950 får det kämpigt, hoppas AMD släpper nya drivare under kvällen/natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

ajfan, låter inge vidare, jag håller på med min download nu.
Men det verkar som att mina 7950 får det kämpigt, hoppas AMD släpper nya drivare under kvällen/natten.

AMD har tidigare sagt nästa vecka, så förvänta dig inga mirakel från AMD före helgen i alla fall, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jodå, det finns.

Hur kunde jag missa det där? Haha Kul! nu har jag lite att jobba på.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizccc:

Jag kan inte spela alls, har t.o.m "underklockat" mitt 290x lightning, får fortfarande fraktaler(helt fel ord men har totalt hjärnsläpp) och crashar efter 5-10 minuters spelande. Helt sinnessjukt jag har aldrig haft en enda crash relaterat till graffet innan.

Jag tyckte någon nämnde här eller någon annanstans att Xbox 360-kontroller skulle ställa till med krascher. Nu har jag en sån ikopplad själv utan problem men kan ju vara värt att prova koppla ur den. Något verkar ju helt klart krångla och har det fungerat bra med andra spel så borde det inte vara grafikkortet.

Vad för drivrutiner kör du btw? CCC 15.4 Beta här iallafall.

Skrivet av ghostfenix:

Hur kunde jag missa det där? Haha Kul! nu har jag lite att jobba på.

Hehe jo. Nu har jag inte kollat men förmodar att det är samma achievements som Xbox One och PS4-utgåvorna har. Fastnar man på något bör det gå rätt bra och leta lösningar på alla de sidor som fokuserar på achievements/trophies.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte har något monster till dator (evga gtx 780 sc acx, amd fx8350 4.5ghz, 8gb ram) så är jag relativt nöjd med hur spelet flyter på.

Story(hittills), röstskådespeleriet samt gameplay är jäkla trevligt. Visst, rörelserna är inte top-notch, men det är mycket bättre än Witcher 2. Grafiskt tycker jag att det är vackert, visst är fysiken på träd/buskar lite väl överdrivna då det verkar vara en orkan 24/7. Kör på näst-svåraste svårighetsgraden och har väl inte stött på något som ger större utmaning ännu.

Det som dock ger spelet ett stort fett minus är att det har fryst sig allt för många gånger. 3-4 ggr i starten frös det fast, och nu senast hann jag spela cirka 4-5 timmar innan det frös fast igen. Jag har fortfarande ljud från spelet, men det slutar att svara.

Har läst på reddit/neogaf och diverse forum att jag inte är ensam om detta, hoppas det patchas asap, riktigt jävla tråkigt om man inte hinner spara något, eller att man måste gå igenom 14 konversationer om och om igen bara för att spelet fryser fast. Riktigt illa.

Någon mer som har stött på frysningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

I princip ja. Jag lirar med ett kort nu då jag inte fick några extra fps med fler kort, endast blinkande texturer.
Ligger på 30-45 fps med allt på ultra dock.
Väntar på drivare från AMD alternativt att köpa ett Titan X istället och överge multi-gpu helt och hållet, sitter och försöker bestämma mig för stunden.

Eller hålla ut och skaffa ett 390X istället!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Många klagomål på grafiken här, jag är riktigt nöjd faktiskt. En del grästuvor ser lite kassa ut, men totalt sett hade jag väntat mig mycket värre. Var irriterad över denna "nedgradering" alla pratat om tills jag körde det.

Videon ovan sägs ju förresten vara "pre day one patch", dvs före patchen som vad jag förstår aktiverar PC-specifika effekter som ambient occlusion, så det kanske inte är någon höjdare att gå på den. Bättre isf att göra jämförelser nu när spelet ska ha alla funktioner.

Ett par av mina screenshots (minimalt med spoilers):
http://i.imgur.com/kYPkIB4.png
http://i.imgur.com/6AeJPG7.png
http://i.imgur.com/8dN0cRF.png

Före och efter SweetFX:
Före: http://i.imgur.com/mU35tOK.png
Efter: http://i.imgur.com/lexXpoe.png

SMAA, sharpening samt fix för den gröngula tinten. Tror att alla bilderna ovan har det med också.

Kör på datorn i signatur.
Inställningar:
Hairworks off
Background characters medium (enligt nVidias guide bör det dock inte påverka då gränsen är så pass hög)
Shadow quality medium
Terrain quality ultra
Grass density high
Water quality medium
Texture quality ultra
Foliage visibility range high
Detail level ultra

Motion blur, chromatic aberration och vignetting off; allt annat på, inkl HBAO+ och AA.
60 fps konstant, ev. drops till 55 som värst, med >5 minuters mellanrum.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Håll er borta från hairworks, spelade med 40fps när det var på i Ultra.. Stängde av å får 70 nu..

Samma här. hade 35 - 55 med dips till 27 typ. Stängde av det och dippar inte under 59 nu med allt på Ultra, shadows på High. Bara att ha det aktiverat på Geralt tar typ 20-30 fps. Det måste ju vara något seriöst fel med Hairworks.

Datorn är den i signaturen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fue:

Vadå så Window mode borderless är default?? Kan tyvärr inte kika på det nu när jag är på jobbet. Isåfall kanske det blir bättre prestanda då?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, tråkigt nog, hade jag inte läst i denna tråden hade jag nog missat den lilla detaljen. :/ Vem kör något annat än fullscreen när man spelar?

Märkte också att SLI stängdes av när jag uppgraderade till de senaste nvidia drivisarna (som släpptes till Witcher 3), gjorde ju en del för prestandan

I övrigt kör jag 2560 och allt på ultra. Flyter på riktigt fint och ser bra ut. Dock inget som slår GTA V i ren grafik.
+för att världen känns levande med så mycket träd och buskar överallt.
-på nedbantningen för att passa konsolitis.

Får hoppas på "HD ultra super duper" textures även till detta spel, men vore ju fint om sånt följde med från början istället för "gratis" DLC senare.

Skrivet av tjobbo:

https://www.youtube.com/watch?v=1fUGFmmikn4

Bara jag som knappt ser någon skillnad?

Nope, men den där videon ger jag inte mycket för. Youtube som sabbat kvalitén eller dåligt inspelat?

Ser att folk börjat mecka med inifiler också, det blir nästa steg, vill spela lite först bara, för känslan i sig är det inget fel på.
Och för er som har problem med hackande filmsekvenser, kolla det där med borderless och fullscreen, som natt och dag för min del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Eller hålla ut och skaffa ett 390X istället!

Väldigt offtopic:

Jag börjar tröttna lite på Nvidias fula taktiker med att "köpa spel". Typ Witcher 3, det är inte ju inte bara Hairworks som är "låst". Destruction, Clothes etc. Samt DSR som i princip är bättre texturer, dessutom är det ju Gameworks, så vi vet inte om AMD kan anpassa drivare efter spelet.

Jag gillar AMD av principen att de vill göra saker open source, och att saker skall vara gratis. Men eftersom Nvidia får det gratis men inte delar med sig till AMD är det alltid AMD-användare som får den negativa delen av kakan, det kanske ändras med DX12 men vad vet jag.

Sedan tror jag också att 6GB Vram med ett eventuellt 980ti kan vara för lite inom de närmsta ett-två åren, speciellt om man vill modda och lite sånt. Därför blir det nog ett Titan X, som verkar ligga på 18C i deltaT (över rumstemp) vattenkylt. Med andra ord totalt 42C i 100% load med 15% överklock och presterar likt två av mina 290 (390W vs 690W).

Så det lutar åt att köpa ett Titan X och sälja mina 290'n, Witcher 3 var lite droppen som rann över känner jag.

Visa signatur