The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du har inte missat att slå över från borderless widescreen till fullscreen? Borderless är default och den missen gjorde jag, och SLI funkar ju endast i fullscreen.

Prestandan är bra för mig på 970SLI, 60fps i 1440p och det mesta på ultra.

Spelet fryster sig dock nån gång då och då i inventory delen i menyn, verkar vara rätt vanligt när man kollar reddit, störande minst sagt.

tack! det var det som gjorde det. Kör nu i 60fps konstant niiiiiiice.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Ja det är trist, om man jämför med tex GTA 5 som typ ser dubbelt så bra ut och går med dubbla hastigheten... Tänk om spelet hade gjorts med den motorn istället. Sen tycker jag rörelserna när man tex springer och går ser för jävliga ut, stelt och hackigt.

Som taget ur min mun, snyggt. Tankarna går tillbaka till Watch Dogs.. Illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Jag är inte alls imponerad av grafiken. Kör allt på ultra\high. Ser faktiskt förvånansvärt dåligt ut. Sen en mer trist är ju att spelet flyter skit på 2 780.

kanske kör samma fel som mig? eller gjorde... Spelet körs i borderless fullscreen default, då funkar inte sli...Har också två 7800 nu flyter det iaf 60fps blandtat high samt ultra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Med datorn i sign och allt på max landar jag på 35-40 FPS, adaptive v-sync.
Kör med senaste drivers som är avsedda för Witcher 3 så klart. Ska införskaffa ett till 980 snart så får vi se
Det är snyggt, men inte ens närheten så snyggt som de visat på bilderna förut.

Permalänk
Medlem

Låter som prestandan är ganska usel av det jag läst i tråden hittils. Kommer nog avvakta. Hoppas på en patch, men tror inte de lyckas få upp prestandan mer än någon %. 40FPS med GTX970 på typ high i 1080p är INTE ok.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mycket prat om grafiken här, men hur är själva känslan i spelet? blir man indragen ?
Är det nått som man känner att man vill spela ända till slutet?

Sitter på jobbet och kan inte spela förens i kväll =(

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Mycket prat om grafiken här, men hur är själva känslan i spelet? blir man indragen ?
Är det nått som man känner att man vill spela ända till slutet?

Sitter på jobbet och kan inte spela förens i kväll =(

Testade bara intro-delen i princip men jag gillar det skarpt än så länge.
Var inget vidare fan av Witcher 2, fastnade aldrig riktigt (blasphemous!) men det här ser mycket mer lovande ut.
Lip sync och ansiktsuttryck ser bra ut i det här spelet också, så det är ett stort plus till berättandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Testade bara intro-delen i princip men jag gillar det skarpt än så länge.
Var inget vidare fan av Witcher 2, fastnade aldrig riktigt (blasphemous!) men det här ser mycket mer lovande ut.
Lip sync och ansiktsuttryck ser bra ut i det här spelet också, så det är ett stort plus till berättandet.

Låter lovande

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

kanske kör samma fel som mig? eller gjorde... Spelet körs i borderless fullscreen default, då funkar inte sli...Har också två 7800 nu flyter det iaf 60fps blandtat high samt ultra

Fick ändra detta och det flyter mycket riktigt mycket bättre! Dock kvarstår problemet att spelet ser ut som skit.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Låter som prestandan är ganska usel av det jag läst i tråden hittils. Kommer nog avvakta. Hoppas på en patch, men tror inte de lyckas få upp prestandan mer än någon %. 40FPS med GTX970 på typ high i 1080p är INTE ok.

Varför tror du inte de får upp den med mer än någon procent då? Om du själv känner att spelet är tyngre att driva än det borde?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det jag störde mig på i Witcher 2 var alla osynliga väggar och att det tog år och dar att klättar upp/ner för klippor/stegar. Hur är det nu? Jag vet att det är open world så de osynliga väggarna bör vara borta, men hur är det med klättringen? Är det fortfarande så att man klickar och sedan måste man se på en 5 sek animation som ej går att avbryta?

Permalänk
Medlem

Ska ta och köra en ordentlig bench på min FPS efter jobbet, med och utan vissa inställningar, så vi kan jämföra lite. Spelade ytterligare en timme utan att stöta på några krascher och liknande, så det var ju skönt. Dock vet man ju aldrig när det händer igen :/.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Låter som prestandan är ganska usel av det jag läst i tråden hittils. Kommer nog avvakta. Hoppas på en patch, men tror inte de lyckas få upp prestandan mer än någon %. 40FPS med GTX970 på typ high i 1080p är INTE ok.

Man kan ju alltid köra på low. tycker det ser rätt bra ut endå. Sen är det bra att spelet är krävande. Hade dock gärna detta lite mer skillnad mellan low till ultra.

http://www.pcgamer.com/witcher-3-graphics-options-performance...

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Kolla man på videos så ser de ut som Vram användningen ligger på 1700? Hur kan de vara så lågt när många andra spel ligger över 4

Trodde alla open world spel tuggade vram

Permalänk
Medlem

Vadå så Window mode borderless är default?? Kan tyvärr inte kika på det nu när jag är på jobbet. Isåfall kanske det blir bättre prestanda då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Skrivet av Ascor:

Det jag störde mig på i Witcher 2 var alla osynliga väggar och att det tog år och dar att klättar upp/ner för klippor/stegar. Hur är det nu? Jag vet att det är open world så de osynliga väggarna bör vara borta, men hur är det med klättringen? Är det fortfarande så att man klickar och sedan måste man se på en 5 sek animation som ej går att avbryta?

Det är mycket lättare att röra sig, mellanslag funkar nu som hoppknapp så du kan hoppa precis när du vill, dock så ändras den till dodge i combat.

Osynliga väggar har jag inte stött på någon än. De enda ställena jag inte kommit fram ordentligt på var branta backar, så inget konstigt där egentligen.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Fick ändra detta och det flyter mycket riktigt mycket bättre! Dock kvarstår problemet att spelet ser ut som skit.

mmmm stör mig på att det inte är snyggt, pluss att det fan knappt går att uppnå 60fps med dubbla 780... vad är fel? dålig portning?

lirar ju GTA5 som är mycket snyggare i 70-100 fps :/ stör som som faaaaaaaaan...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Ascor:

Det jag störde mig på i Witcher 2 var alla osynliga väggar och att det tog år och dar att klättar upp/ner för klippor/stegar. Hur är det nu? Jag vet att det är open world så de osynliga väggarna bör vara borta, men hur är det med klättringen? Är det fortfarande så att man klickar och sedan måste man se på en 5 sek animation som ej går att avbryta?

Det är ju alltid en animation man tittar på, men den är snabbare, och det är inte så att man ska gå till en bestämd punkt och trycka på knappen, utan man kan börja hoppet innan man är framme vid avsatsen man ska upp eller ner för, så det känns inte alls lika stelt, men har bara provat lite kort igår, så ska känna efter lite till

Att man kan hoppa som vanligt i spel, inte bara på bestämda ställen, är ju en fingervisning till att det inte är lika låst

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

Jäklar så fett det är! Rullar riktigt bra och snyggt på ett 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

mmmm stör mig på att det inte är snyggt, pluss att det fan knappt går att uppnå 60fps med dubbla 780... vad är fel? dålig portning?

lirar ju GTA5 som är mycket snyggare i 70-100 fps :/ stör som som faaaaaaaaan...

Det lär vara all vegetation som drar ner det, foliage visibility range gör rejält för fpsen.
Håller inte med om att det är fult dock, eller att GTA5 ser bättre ut, smaksak såklart.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Helt jävla dåligt att spelet kan inte ställas till 144hz spelet körs 60 hz och får frukanstärd screenteering även med vsync på. kör allt på ultra 1440p dubbla Titan X. i W2 fanns möjlighet ställa till 144hz.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Jäklar så fett det är! Rullar riktigt bra och snyggt på ett 290

Med vad för grafikinställningar?

Jag chansade och startade spelet på lunchen men stängde av så fort jag såg videon efter att ha valt new game (härligt mycket stuttering redan i klippet) och när väl spelet kom ingame så förbättrades det inte direkt.

Får bli en nogrannare titt när jag väl slutat. Det jag själv hatade mest med Witcher 2 var just att jag hade extrem stuttering hela spelet igenom. Och då spelet vid lansering var betydligt svårare att spela med all timing och sådant så blev upplevelsen av det spelet aldrig speciellt bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Med vad för grafikinställningar?

Jag chansade och startade spelet på lunchen men stängde av så fort jag såg videon efter att ha valt new game (härligt mycket stuttering redan i klippet) och när väl spelet kom ingame så förbättrades det inte direkt.

Får bli en nogrannare titt när jag väl slutat. Det jag själv hatade mest med Witcher 2 var just att jag hade extrem stuttering hela spelet igenom. Och då spelet vid lansering var betydligt svårare att spela med all timing och sådant så blev upplevelsen av det spelet aldrig speciellt bra.

Under postprocessing har jag allt påslaget förutom AA, under graphics kör jag en blandning av medium och high, kan kolla exakt lite senare om du vill! Spelar dessutom i 2560 x 1440. Tycker det är väldigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Tyckte först det var väldigt dålig prestanda på High/Ultra, sedan slog jag av Hairworks. Oj vilken skillnad! Gick från 60-ish FPS till cirka 90

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

fy fan vad spelet är buggigt har bara slutat fungera mitt i en video sekvens och speciellt när inne i inventory.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Tyckte först det var väldigt dålig prestanda på High/Ultra, sedan slog jag av Hairworks. Oj vilken skillnad! Gick från 60-ish FPS till cirka 90

Hur då? Min fps är låst till max 60.

Permalänk

Rätt irriterande när man ger sig in för att döda den första wraithen man träffar på i för hög lvl, dödar den, och spelet hänger sig i menyn :/

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

fy fan vad spelet är buggigt har bara slutat fungera mitt i en video sekvens och speciellt när inne i inventory.

Har också det problemet, kollat runt lite men hittar ingen lösning. Kör du med gamepad eller mus+tb när det händer?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Hur då? Min fps är låst till max 60.

Vsync? Kör inte fullscreen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Vsync? Kör inte fullscreen?

Och framförallt, dra slidern längst till vänster för "Unlimited FPS" under v-sync setting.
Längst till höger verkar vara 60 max, i alla fall för mig.