proppen går, kan nätaggregatet vara problemet?

Permalänk
Medlem

proppen går, kan nätaggregatet vara problemet?

först och främst är jag inte säker på att jag postat detta I rätt forumdel. Jag har testat olika vägguttag som leder till olika 6a proppar, Dom poppar på direkten. Har testat olika strömmkablar med, hjälper inte. Jag har haft problem med att datorn verkar ta för mycket ström innan, proppen har gått ungefär en gång per halvår så det känns som den varit nära överbelastning, men inte förräns nu är den omöjlig att starta. (Jag har bara 6amp uttag tillgängliga).

För övrigt så har jag haft problem med att överklocka datorn senaste veckorna, i asus bios verkade den tom tvinga ner mig till energy saving mode, alltså låg klockning.

Jag undrar om detta låter som att nätagget är pajj? Är det möjligt att proppen går såhär om det är något annat i datorn som e pajj?

Edit: en till fråga, är det någonsin så att en "vanlig" dator behöver mer än 6amp (helt ensam), och isåfall har det att göra med watten på nätagget?

Nätaggregatet är: 7 år gammal corsair 650w psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av probo:

först och främst är jag inte säker på att jag postat detta I rätt forumdel. Jag har testat olika vägguttag som leder till olika 6a proppar, Dom poppar på direkten. Har testat olika strömmkablar med, hjälper inte. Jag har haft problem med att datorn verkar ta för mycket ström innan, proppen har gått ungefär en gång per halvår så det känns som den varit nära överbelastning, men inte förräns nu är den omöjlig att starta. (Jag har bara 6amp uttag tillgängliga).

För övrigt så har jag haft problem med att överklocka datorn senaste veckorna, i asus bios verkade den tom tvinga ner mig till energy saving mode, alltså låg klockning.

Jag undrar om detta låter som att nätagget är pajj? Är det möjligt att proppen går såhär om det är något annat i datorn som e pajj?

Edit: en till fråga, är det någonsin så att en "vanlig" dator behöver mer än 6amp (helt ensam), och isåfall har det att göra med watten på nätagget?

Nätaggregatet är: 7 år gammal corsair 650w psu.

Byt nätagg bara, lika bra om det ändå är 7 år gammalt. Finns ju risk för att du bränner komponenter annars ändå.

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem

Skulle tro att nätagget är paj bara och kortsluter plötsligt 6ampere med 230v är väl ca 1200 - 1300w tillgängligt ?

Om du ska köpa nytt och har en hel del pengar för det (ca 1200 spänn för den billigaste varianten utav dem) kika upp evgas G2 nätagg med 10 års garanti.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Går säkringen när du kopplar in datorn har du nått fel i agget så byt ut den
troligen en kortslutning i agget den har gjort sitt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Om du monterar ur nätagget ur datorn, och ansluter det till väggen, går säkringen även då? Isåfall vet du ju garanterat att det är agget som är boven i dramat

För övrigt kan en elektriker utan stor insats säkra upp dina grupper till 10a, så slipper du dysslet med 6a-säkringar

Permalänk
Medlem

Garanterat kortslutning i likriktarbrygga eller switch transistorn, om du vet någon som sysslar med el bör du nog kunna ta isär agget och byta de defekta delarna lagade igår en 32" lcd tv med typ samma fel (då de båda har switchade nätdelar)

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

I sådana här lägen då proppen går när man försöker starta datorn, och det med ett så pass gammalt nätagg, så får man be till högre makter att det bara är nätagget som är trasigt.

Hände mig för 6-7 år sen, tog med sig moderkortet också i haveriet.

Bra nätagg idag har skyddskretsar som ofta förhindrar att mer skador sker om det blir kortslutning i nätagg eller moderkort, men med ett 7 år gammalt Corsair av okänd modell vet man inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Råkade ut för typ samma sak härom dagen.
Satt här på forumet o läste när datorn plötsligt slocknade, även ljuset i taket samt lyset på toan där frugan stog o duschade...

Gick ner till skåpet som är modernt, endast automatsäkringar.
Drog upp switchen men den släppte direkt igen så jag gick till datarummet igen o slog av strömbrytare på båda datorerna som står där. Nu funkade det att dra upp switchen igen.
Väl i datarummet slog jag på strömbrytaren(startade alltså inte datorn) på min dator säkringen gick igen.
Slog av strömbrytaren till nätagget igen o drog atx + cpukablar till moderkortet. Gick ner o flippade switchen i proppskåpet igen.
Upp i datarummet igen och slog på strömbrytaren till nätagget igen utan några kablar inkopplade i moderkort/grafikkort osv...
Proppen går igen... 1200W gigabyte Odin PRO som gått hädan efter 6-7 år. 😕

Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Vilken tur att inget börjat brinna ännu.

Permalänk
Medlem

Ja det var nätaggregatet som var boven, har installerat supernova g2 750w nu, funkar suveränt. Testade även gammla nätagget helt ensamt utan att ens koppla in den till något eller använda gem, och den pajjade proppen direkt igen.