Intel compute stick - Superkort recension.

Permalänk
Medlem

Intel compute stick - Superkort recension.

Intel compute stick - Som man vill och tror att den ska vara för att lira 1080p.

Intel compute stick - Som den behöver vara för att kunna lira 1080p.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Det var en väldigt genomförd recension.

Om du har den som den "ska" vara, vad händer då när du försöker spela upp 1080p?
Försöker du spela upp det via en NAS, dator eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det var en väldigt genomförd recension.

Om du har den som den "ska" vara, vad händer då när du försöker spela upp 1080p?
Försöker du spela upp det via en NAS, dator eller?

Ha ha... Tack. Jag gjorde mitt bästa. Man ska nog mer se det som ett tecken på min frustration.

Det inbyggda nätverkskortet är katastrof. Instabilt, långsamt och dålig täckning. Filmer laggar efter en minut oavsett om jag försöker streama från min nas eller från någon streamingtjänst. Och för att kunna köra ett externt nätverkskort behöver jag en usb-hubb för att också kunna koppla tangentbord och mus till den. Därav den senare bilden. Dock ska sägas att det då funkar riktigt bra så övrig hårdvara är det inget fel på. Tyvärr försvinner ju smidigheten...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Den här kan ju vara en riktig kandidat till HTPC jämfört med större motsvarigheter, funkade det bättre med ett externt trådlöst nätverkskort alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Den här kan ju vara en riktig kandidat till HTPC jämfört med större motsvarigheter, funkade det bättre med ett externt trådlöst nätverkskort alltså?

Jo, gjorde bara ett snabbtest men det var en väldig skillnad mot det interna. Men som sagt, det blir ingen supersmidig lösning. Eventuellt kan man köra BT-tangentbord men alla recensioner jag läst säger att blåtanden är ännu sämre än nätverkskortet, därför behövs det fler usb-portar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag var skitsugen på att köpa en sån här sticka, men orkade inte vänta. Köpte en NUC i stället och det verkar som att det var ett mycket bättre köp även om den kostade dubbelt så mycket.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hej

Körde du över N eller G på det trådlösa?

Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag var skitsugen på att köpa en sån här sticka, men orkade inte vänta. Köpte en NUC i stället och det verkar som att det var ett mycket bättre köp även om den kostade dubbelt så mycket.

Ja, jo om du verkligen har behov av en HTPC så var det nog ett bättre val. Jag har redan en så jag köpte stickan mest för att det var en kul grej och om den funkade bra skulle jag byta ut min befintliga (den huserar i ett Antec Fusion chassi så den tar ganska mycket plats).

Skrivet av maxx5:

Hej

Körde du över N eller G på det trådlösa?

Det var N. Både på det interna och det externa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad kör du för program?

Erfarenhetsmässigt brukar hastigheten gå lite upp och ned men genomsnittshastigheten brukar ändå räcka vilket gör att om man har en större buffert så borde det fungera bra, iaf teoretiskt

Permalänk
Medlem

@wounds:

OK tråkigt att det inbyggda nätverket (antennen?) var så dålig, tack för info.

Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Vad kör du för program?

Erfarenhetsmässigt brukar hastigheten gå lite upp och ned men genomsnittshastigheten brukar ändå räcka vilket gör att om man har en större buffert så borde det fungera bra, iaf teoretiskt

Kodi samt streaming i chrome. Det är nätverkskortet som är kasst och det är inte ett måndagsexemplar jag har, det verkar vara generellt. Kolla längst ner på denna sida i anandtechs test:

http://www.anandtech.com/show/9167/intel-compute-stick-review...

Synd att Intel inte kunde köra sina egna nätverkskort i men det hade väl blivit för dyrt.

Skrivet av maxx5:

@wounds:

OK tråkigt att det inbyggda nätverket (antennen?) var så dålig, tack för info.

Om det är antennen eller själva chippet låter jag vara osagt. Dåligt funkar det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte läste detta innan jag köpte en :/ Internet dör på den efter nån timmes användning..har dött 2 gånger för mig idag.

Permalänk
Avstängd

Helt klart en av dom bättre recensionerna på Sweclockers, haha.

Var lite sugen på en till sovrummet men då verkar min Boxee box /m XBMC fungera mycket bättre trots allt. Vill väl egentligen byta för att få tillgång till Plex men inte riktigt värt vad en NUC kostar för mig ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swez:

Synd att jag inte läste detta innan jag köpte en :/ Internet dör på den efter nån timmes användning..har dött 2 gånger för mig idag.

Ja, det var ju synd. Det är verkligen ett stort problem att det nätverket som strular. Jag hade kunnat köpt att den var lite seg, det är väl vad man kan vänta sig men just nätverket är ju en sådan grej som inte får fallera på den här typen av produkt. Det är ungefär som att man skulle ha en chromebook med dåligt nätverk...

Skrivet av cider123:

Helt klart en av dom bättre recensionerna på Sweclockers, haha.

Var lite sugen på en till sovrummet men då verkar min Boxee box /m XBMC fungera mycket bättre trots allt. Vill väl egentligen byta för att få tillgång till Plex men inte riktigt värt vad en NUC kostar för mig ännu.

Tack! Jag la ner mycket tid på den så väldigt kul att den uppskattas.

Annars har jag en computestick som du kan få köpa. Nej, håll dig undan. Du kommer bara att bli frustrerad.

Visa signatur

Permalänk

Är det win 8 som fungerar som OS eller har man valfrihet? Jag själv har en Minix Neo X7 men den är ju android baserad.

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr:Bandit:

Är det win 8 som fungerar som OS eller har man valfrihet? Jag själv har en Minix Neo X7 men den är ju android baserad.

Ja, det är windows 8 (8.1), men jag tror nog du kan köra vad du vill. Har sett folk lite varstans som pratat om att köra Ubuntu eller annan linux dist.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av wounds:

Kodi samt streaming i chrome. Det är nätverkskortet som är kasst och det är inte ett måndagsexemplar jag har, det verkar vara generellt. Kolla längst ner på denna sida i anandtechs test:

http://www.anandtech.com/show/9167/intel-compute-stick-review...

Synd att Intel inte kunde köra sina egna nätverkskort i men det hade väl blivit för dyrt.

Om det är antennen eller själva chippet låter jag vara osagt. Dåligt funkar det i alla fall.

Det låter lite som när jag körde min chromecast i början. Problemet var att dom då använde sig av plasthöljet för att agera kylare. Jag tog en skruvmejsel och bände isär den så det blev ett öppet kretskort och har fungerat kanon sen dess.
Sen förstår jag att man kanske inte vill göra det med en något dyrare computestick.

Permalänk
Medlem

Sprang precis på de här två youtubesnuttarna.
https://www.youtube.com/watch?v=Ct3YOwuYTlo
https://www.youtube.com/watch?v=foiXzw4ma4w

Måste erkänna att jag faktiskt funderar på att skaffa en.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en billigare kines modell av Computer Stick. Får se om den är bättre Har du kört några program för att testa prestandan så kan jag testa med samma och posta resultatet eller har du kört på "känslan" och att det helt enkelt inte fungerar...

Permalänk
Medlem

Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2636525 som inte kan spela MKV och DTS via dian inbyggda mediaspelaren.

Om jag kör en Intel compute stick och spelar upp via t.ex VLC då borde jag få ljud, right?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

@wounds: Humor! Jag älskar humor! haha

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2636525 som inte kan spela MKV och DTS via dian inbyggda mediaspelaren.

Om jag kör en Intel compute stick och spelar upp via t.ex VLC då borde jag få ljud, right?

Ja, det är ju bara en windowsdator så det borde gå. Jag har ju dock inte testat så jag kan inte lova något.

Skrivet av FabriciusRex:

@wounds: Humor! Jag älskar humor! haha

Alltid kul om man kan glädja någon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

890 kr på Dustin just nu:
https://www.dustinhome.se/product/5010825646/compute-stick-wi...

Den nyare varianten med 4kärnig processor och Win 10 1189 kr:
https://www.dustinhome.se/product/5010890156/compute-stick-wi...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det är samma sticka!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en datorsticka enligt tipps på Swecklockers adventskalender. En fantastisk apparat som ger laggfri play TV. Fungerar överraskande bra. Men nu till problemen. Uppdatering till W10 stannar vid 84%. Sedan hjälper det inte att den står där hela natten. Tursamt nog återställs den automatiskt till W8.1. Men då är det väl bara att göra en ren installation från en USB sticka tänker jag. I BIOS menyn hittar man F2 för BIOS setup och F10 för boot val. Men jag får ingendera att fungera. Har provat med både trådlöst tangentbord och ett anslutet direkt till USB porten. Kollar i manualen om det är något speciellt men det verkar det inte vara: ” The BIOS Setup program is accessed by pressing the <F2> key after the Power-On Self-Test (POST) memory test begins and before the operating system boot begins.”
Nu kan jag ju leva med W8.1. Men den dagen jag blir tvungen att installera om så är det kört.
Så frågan är: Gör jag något fel? Eller ska jag reklamera?
Läste på mer i manualen och där står att man kan hålla inne startknappen 3 S för komma till ” Power Button Menu”. Det fungerade till en början. Var inne i BIOS men fick inga vettiga val att välja USB som startalternativ. Kanske missförstod. Skulle kanske ha en bootbar USB sticka ansluten för att kunna välja det alternativet. Men nu har ” Power Button Menu” slutat fungera. Texten på bildskärmen har flyttat sig så något har hänt.
Kollade manualen igen och det skall tydligen vara blåtand i den. Jag har kört med USB hela tiden. Två varianter på trådlöst och ett trådat USB tangentbord. Har ju köpt till tangentbord och mus för 199 kr. så det känns surt att behöva köpa blue tooth tangentbord också.

Permalänk
Medlem

Den är känd för att ha kass mottagning över WiFi. Skulle råda alla att vänta in andra generationens Compute Stick som är bakom hörnet.

Den är försedd med antenn man kan vika upp, är passivt kyld, kommer både med Atom och Core M. Ser ut som att iaf Atom x5-versionen är påväg in nu hos några av dropshipping-butikerna på prisjakt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem

Håller med @folo vänta till de nästa gen dyker upp, jag hoppas att Core M kan bli skoj så man kan slänga ut hobby laptopen som agerar htpc just nu.

@stigw
Styckeindela gärna ditt inlägg, då det blir en aning rörigt att läsa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är inte 2 gb RAM lite väl lite för nyare windows-OS? Eller klarar sig en "dator" för surf och fotovisning med 2 gb?

Intressant koncept är det ju annars, funkar den bra med wifi och annat så kan det nog bli en till morsan när nästa generation kommer. Bara plugga in till TVn, koppla till trådlöst tangentbord + mus och så har hon en vardagsrumsdator att kolla Facebook/mail och visa foton på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Är inte 2 gb RAM lite väl lite för nyare windows-OS? Eller klarar sig en "dator" för surf och fotovisning med 2 gb?

Intressant koncept är det ju annars, funkar den bra med wifi och annat så kan det nog bli en till morsan när nästa generation kommer. Bara plugga in till TVn, koppla till trådlöst tangentbord + mus och så har hon en vardagsrumsdator att kolla Facebook/mail och visa foton på.

Ja 2gb kommer bli en aning tight, ingen avancerad Photoshop här inte men tror absolut den kan funka kalas som vardags sysslor/htpc om de fixar till de som dom missade i första utgåvan.

Men framför allt göra den helt passiv kyld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Köpte en datorsticka enligt tipps på Swecklockers adventskalender. En fantastisk apparat som ger laggfri play TV. Fungerar överraskande bra. Men nu till problemen. Uppdatering till W10 stannar vid 84%. Sedan hjälper det inte att den står där hela natten. Tursamt nog återställs den automatiskt till W8.1. Men då är det väl bara att göra en ren installation från en USB sticka tänker jag. I BIOS menyn hittar man F2 för BIOS setup och F10 för boot val. Men jag får ingendera att fungera. Har provat med både trådlöst tangentbord och ett anslutet direkt till USB porten. Kollar i manualen om det är något speciellt men det verkar det inte vara: ” The BIOS Setup program is accessed by pressing the <F2> key after the Power-On Self-Test (POST) memory test begins and before the operating system boot begins.”
Nu kan jag ju leva med W8.1. Men den dagen jag blir tvungen att installera om så är det kört.
Så frågan är: Gör jag något fel? Eller ska jag reklamera?
Läste på mer i manualen och där står att man kan hålla inne startknappen 3 S för komma till ” Power Button Menu”. Det fungerade till en början. Var inne i BIOS men fick inga vettiga val att välja USB som startalternativ. Kanske missförstod. Skulle kanske ha en bootbar USB sticka ansluten för att kunna välja det alternativet. Men nu har ” Power Button Menu” slutat fungera. Texten på bildskärmen har flyttat sig så något har hänt.
Kollade manualen igen och det skall tydligen vara blåtand i den. Jag har kört med USB hela tiden. Två varianter på trådlöst och ett trådat USB tangentbord. Har ju köpt till tangentbord och mus för 199 kr. så det känns surt att behöva köpa blue tooth tangentbord också.

Uppdatera BIOS innan du installerar W10.
https://downloadcenter.intel.com/product/86612/Intel-Compute-...
Och se till att ha ett minneskort i då du kan få problem med utrymmet under installationen

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1397868-intel-compute-s...