Rykte: Google gör två Nexus-telefoner i olika storlekar till hösten

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Google gör två Nexus-telefoner i olika storlekar till hösten

Den gigantiska skärmen i Nexus 6 uppskattas inte av alla och nu sägs Google tillsammans med partner arbeta på två nya Nexus-telefoner; den ena på 5,2 tum och den andra 5,7 tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snapdragon 808 minsann...skall bli intressant att se hur rapp den blir i multitasking, surf osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Härligt, saknar Nexus 5 och dess pris och prestanda. Den var verkligen helt underbar, så man blev lite besviken när 6an blev så "meh" och ganska mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

5,2" känns fortfarande för stort. Det är ju som vilken annan fullsize-lur som helst? Vi är en väldigt stor massa som vill ha <5" och absolut max 5". Tråkigt, hade verkligen hoppats att de struntade helt i att göra en phablet och istället köra en ~5,4" och sedan ~4,8" likt Nexus 5 och Z3c.. Då skulle vi snacka försäljningssiffror.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Snapdragon 808 minsann...skall bli intressant att se hur rapp den blir i multitasking, surf osv.

Har inte varit några problem vid daglig användning på LG G4 enligt de tester som kommit, men spel har inte varit riktigt lika smidigt som exempelvis S6, även om det inte har varit några större problem där heller. Men då får man komma ihåg att det är med en 1440p skärm, så på 1080p som jag hoppas att dom använder på den mindre borde den vara mer än tillräcklig för det mesta.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, släng i en magnet likt den i Nexus 5 så att den trådlösa laddaren kan användas fullt ut, så köper jag den antagligen direkt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Snapdragon 808 minsann...skall bli intressant att se hur rapp den blir i multitasking, surf osv.

Kolla reviews på LG G4 så slipper du vänta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att se vad de hittar på härnäst även om jag inte lär byta ut nexus 6'an på några år.

Permalänk
Medlem

Nexus 5 2015 ja tack!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Konsolgrävare

Låter trevligt men för mig blir det nog en Samsung Galaxy Note 5

Dock gillar jag starkt att Google fortsätter med sin Nexus serie.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

High-end mobil med 4-tums skärm tack. Känner mig strandad här med min iphone 5 där till och med Apple nu hoppat på "Biggest is better"-tåget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har inte sett några försäljningssiffror på Sonys Compact-modeller, men det är ändå lite märkligt att inte fler släpper modeller med bra hårdvara i ett lite smidigare format.
Själv velade jag mellan Iphone 5s och en Z1 Compact (eftersom Z3 Compact inte använder samma docka som Z1c) när jag bytte lur senast, just för att Iphone 6 och andra Android-modeller är så stora.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonw:

5,2" känns fortfarande för stort. Det är ju som vilken annan fullsize-lur som helst? Vi är en väldigt stor massa som vill ha <5" och absolut max 5". Tråkigt, hade verkligen hoppats att de struntade helt i att göra en phablet och istället köra en ~5,4" och sedan ~4,8" likt Nexus 5 och Z3c.. Då skulle vi snacka försäljningssiffror.

Jag tror att du har fel. Om det hade varit sådan efterfrågan på mindre telefoner hade Sony inte suttit i skiten just nu.

Folk tjatar om mindre telefoner men ingen köper dem i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonw:

5,2" känns fortfarande för stort. Det är ju som vilken annan fullsize-lur som helst? Vi är en väldigt stor massa som vill ha <5" och absolut max 5". Tråkigt, hade verkligen hoppats att de struntade helt i att göra en phablet och istället köra en ~5,4" och sedan ~4,8" likt Nexus 5 och Z3c.. Då skulle vi snacka försäljningssiffror.

Sony compact serien är så stor som en telefon kan bli utan att det blir svårt att använda den med en hand. Fattar inte att det ska vara så svårt att sälja det många vill ha. Idag finns ett enda val om man är ute efter Android, sony xperia z3 compact. Resten är stora phablets eller har hårdvara som var modern runt tiden dinosaurier traskade runt.

Permalänk
Medlem

5,2 är precis lagom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

Jag tror att du har fel. Om det hade varit sådan efterfrågan på mindre telefoner hade Sony inte suttit i skiten just nu.

Folk tjatar om mindre telefoner men ingen köper dem i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt få som ens vet om de. Det ända man ser på reklam är phablets. Ja det finns en hel del som föredrar stora telefoner men lång ifrån alla. Jag känner en hel del folk som går runt med sina gamla nokior för att de inte vill köpa små skit telefoner och allt (utom zXc serien från sony) som har bra hårdvara är stora telefoner.

Grejen är den att många reser och vill kunna använda telefonen samtidigt som de släpar på en väska eller håller för livet i busen. Något som knappast går att göra med phablets.

Permalänk
Medlem

Bra valda storlekar under 5,2" blir nästan för smått, över 5,7" nästan för stort..
Skulle nog välja 5,7" modellen då jag har 5,5" idag och vill nog inte ha mindre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

6:an gjorde mig lite orolig över Nexus-seriens framtid. 5:an är i min smak och efter erfarenhet en telefon med närmast idealiska mått för uppgiften. Om prisbilden blir densamma är det en svårslagen kombination.

Permalänk
Medlem

Så länge dom inte löser överhettningen med Snapdragon 810 och då är det inte mycket att hänga granen över. HTC (M9), Xiaomi (Mi Note Pro), LG (LG Flex 2) alla hade överhettnings problem med 810 och v2.1 skulle lösa värme problemet. Men har det löst värme problemet med 810 v2.1 utan throttla ner CPU och förlora prestandan?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Kommenterar sällan ett telefonsläpp men WOW! Det blir ett köp direkt

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Datavetare

@Mocka: ARM själva rekommenderar ju att man kör 2st Cortex A57 och 4st Cortex A53 precis som Snapdragon 808 gör. I tester som laster CPU-delen lite längre är ju ofta 808 snabbare än 810 (som har 4/4 konfig på CPUerna) då den senare ganska snabbt måste throttla.

GPU-mässigt har 808 en enklare modell än 810, frågan är om det i praktiken överhuvudtaget är en begränsning för spel som kommer släppas under överskådligt tid. Själv ser jag användandet av 808 som ett stort plus över 810 då den senare inte är en vettig design för en telefon, för hög maxeffekt i 810 helt enkelt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag tror att du har fel. Om det hade varit sådan efterfrågan på mindre telefoner hade Sony inte suttit i skiten just nu.

Folk tjatar om mindre telefoner men ingen köper dem i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att Sony's stora fall är på grund av att folk inte köper Z3c? Jag tvekar..

Problemet med Z3c är att den överlag är rätt kass, vilket gör att jag personligen inte vill köpa den. Bara 720p, glas, ingen trådlös laddning, någon förbannad gummiplupp över USB-uttaget som man ska behöva kriga med varenda jävla gång, Sony's bloatade Android osv. Dessutom är kameran rätt kass också. Inget som lockar mig, men ja, det är många som trots detta köper den för storleken.

Kolla bara på Xiaomi Mi 4i, där har vi ett bra exempel på hur man bygger en sexig high-end-lur i Nexus 5-format.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

Har inte varit några problem vid daglig användning på LG G4 enligt de tester som kommit, men spel har inte varit riktigt lika smidigt som exempelvis S6, även om det inte har varit några större problem där heller. Men då får man komma ihåg att det är med en 1440p skärm, så på 1080p som jag hoppas att dom använder på den mindre borde den vara mer än tillräcklig för det mesta.

Exakt det jag tänkte på, S6an kändes tydligen smidigare i spel och rappare i menyer/appar osv.

Skrivet av slusk:

Kolla reviews på LG G4 så slipper du vänta!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tydligen ingen slö telefon (som G3an) men är den perfekt? Nja, eller så är det begränsning i Android som inte kan få det att flyta i alla lägen.

Skrivet av Yoshman:

@Mocka: ARM själva rekommenderar ju att man kör 2st Cortex A57 och 4st Cortex A53 precis som Snapdragon 808 gör. I tester som laster CPU-delen lite längre är ju ofta 808 snabbare än 810 (som har 4/4 konfig på CPUerna) då den senare ganska snabbt måste throttla.

GPU-mässigt har 808 en enklare modell än 810, frågan är om det i praktiken överhuvudtaget är en begränsning för spel som kommer släppas under överskådligt tid. Själv ser jag användandet av 808 som ett stort plus över 810 då den senare inte är en vettig design för en telefon, för hög maxeffekt i 810 helt enkelt.

Så batteritiden (Standby/SoT) på en 808-telefon borde vara bättre än 810-telefon?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag ska tänka om 808. Känns som en lite-modell även fast 810 å andra sidan är för törstig. Någon som har en lite mer ingående beskrivning kring processorvalet och de största drawbacksen med 808 jämfört med 810 hårdvarumässigt?

Permalänk
Medlem

Så nästa Nexus blir inte mindre än 5.2" med andra ord.. Då stannar jag på Sony's sida med Compact.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

kan de göra en på 4.7 och en på 5.5 så det blir någon ordning

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hoppas Google lärde sig från 6:an och prissätter de nya telefonerna rimligare, skulle gärna köra nexus.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Bra valda storlekar under 5,2" blir nästan för smått, över 5,7" nästan för stort..
Skulle nog välja 5,7" modellen då jag har 5,5" idag och vill nog inte ha mindre.

Du tror att 5,7'' är för stort i förhållande till 5,5'' ?!

Men herregud människa!

5,2'' enheten ser dock ut att vara något för mej om nu inte Google följer Apples prisbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

5,2" känns fortfarande för stort. Det är ju som vilken annan fullsize-lur som helst? Vi är en väldigt stor massa som vill ha <5" och absolut max 5". Tråkigt, hade verkligen hoppats att de struntade helt i att göra en phablet och istället köra en ~5,4" och sedan ~4,8" likt Nexus 5 och Z3c.. Då skulle vi snacka försäljningssiffror.

Detta är precis vad jag vill ha. Jag har inte så stora händer och på grund av detta så faller dessa mobiler helt utanför vad jag söker. Om de i alla fall skulle gjort en av dem till <5" så hade jag varit riktigt taggad!

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Sony compact serien är så stor som en telefon kan bli utan att det blir svårt att använda den med en hand. Fattar inte att det ska vara så svårt att sälja det många vill ha. Idag finns ett enda val om man är ute efter Android, sony xperia z3 compact. Resten är stora phablets eller har hårdvara som var modern runt tiden dinosaurier traskade runt.

Shit... menar du att jag missade alla dinosaurier.*suck*

Jag hade gärna velat se en i verkligheten, men å andra sidan sett efter alla Jurassic Park filmer där folk blir uppätna och slaktade så kanske det var bättre att jag lever nu istället för då.

Aja, tur att alla telefoner idag är mer än nog snabba för att ringa och messa med

Skrivet av Herr Andersson:

Du tror att 5,7'' är för stort i förhållande till 5,5'' ?!

Men herregud människa!

5,2'' enheten ser dock ut att vara något för mej om nu inte Google följer Apples prisbild.

En tumme hit eller dit... what ever.
Det som stör mig är att vissa har 1" kanter, när telefonen är stor... Stort batteri, stor skärm, allt mellan det ska vara så litet som det går.
Har dock inga krav på extremtunn telefon. Hellre tjockare och mer batteri tack.

Jag tänker vänta o se om Win 10 blir något bra att ha till mobilen, och om en vettig telefon finns med det. Då kan det bli ett köp, annars är detta helt klart ett alternativ, pga de tryckt in bra batterier i lagom stora telefoner.