tips på projekt med överflödig laptop.

Permalänk
Medlem

tips på projekt med överflödig laptop.

Tjena, har en laptop som bara ligger och skräpar så undrade om någon vet vad jag kan hitta på med den. Den är väl inget monster prestandamässigt eller så men klarar en del. Undrade helt enkelt om det finns nå roliga saker man kan hitta på.

Har redan testat skapa egen hemsida och seeda lite torrents, men tänker mer på någon rolig/smart funktion som datorn kan ha eftersom den kan stå på 24/7. Har funderat på FTP faktiskt, smidigt sätt att komma åt filer vart jag än är.

Tack på förhand

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Linux-server.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Linux-server.

Har du någon trevlig tutorial eller guide jag kan följa isåfall?
Kan i princip ingenting om linux. Sen när jag fått upp linux, vad gör jag då?

Skrivet av 47:an:

Folding@Home

Skulle ej rekomendera att köra fullt men light eller medium så bidrar du endel för forskning

Yes, detta har jag sett och vet i princip vad det är, skulle väl inte skada att bidra med det lilla jag kan, men om jag ska köra andra projekt på min laptop medan så kan det kanske bli problem.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Har du någon trevlig tutorial eller guide jag kan följa isåfall?
Kan i princip ingenting om linux. Sen när jag fått upp linux, vad gör jag då?

Yes, detta har jag sett och vet i princip vad det är, skulle väl inte skada att bidra med det lilla jag kan, men om jag ska köra andra projekt på min laptop medan så kan det kanske bli problem.

Allt är väldigt rakt på. Jag skulle säga att du borde börja med en Samba-server, det är för att dela ut filer på nätverket, du får jobba med rättigheter och kataloger. Det är en bra början, exempel om du gör projekt ofta kan du göra en "backup"-mapp där du lagrar grejerna på din server. Glöm inte att träda lätt i början och inte göra så stora ändringar samtidigt bara.

Jag själv, gillar Arch-Linux men det är något du väljer själv, jag skulle rekommendera Linux Mint, Ubuntu eller Debian som en bra grund. Om det är bara server, kör Ubuntu Server, då får du bestämma vilka servrar som ska finnas redan i installationen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!