Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur kan man få kontroll över kamerafokusen i en mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Hur kan man få kontroll över kamerafokusen i en mobiltelefon?

Hallå! Sitter här med min samsung note 4 och undrar hur, eller om ens möjligt, man kan få full kontroll över kamerans fokus. Känner att när man trycker på skärmen för att fokusera på något objekt så blir inte fokusen alltid perfekt utan jag får prova fokusera om mer än en gång oftast. Precis som när man fokuserar manuellt med en systemkamera så skulle det va något riktigt coolt om man kunde göra likadant med en mobil, då fokusera manuellt i mobilen genom skärmen såklart.
Jag har provat ett antal olika appar utan resultat, kanske är det så att man måste roota telefonen? Någon som har en idé?

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Rekordmedlem

Nej du lär inte få full kontroll eftersom det behövs en kamera för det, telefonen har ju ingen möjlighet till riktig manuellfokus utan det är ju alltid motorer och sensorer inblandade, dessutom har de ju rätt långt skärpedjup eftersom optiken är som den är, det har väl iofs dykt upp telefoner som även mäter avståndet med laser men bättre autofokus är ändå inte samma sak som manuell fokus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag vet inte om det är så, men jag upplever i Android att olika appar kan få tillgång till telefonens olika enheter, t.ex. kameran, men då genom telefonens och androids gränssnitt. Ungefär som att man får gå via androids uppsättning drivrutiner och kommandon.

Således tycks ungefär samma funktioner bli tillgängliga oavsett app. Kanske har blivit bättre nu.

Hur som helst, som du själv har märkt verkar det inte finnas något sätt att justera fokusen manuellt. Det skulle ju ha kunna gått att köra motorn för fokusen steg för steg, men antagligen är hela fokusproceduren ett eget script som anropas på begäran av appen, och således fokuserar kameran automatiskt på det sätt som tillverkaren har designat den för.

Några tips generellt dock.
Kameran arbetar väl genom kontrast då den fokuserar. Den letar helt enkelt det läge där den får bäst kontrast i det område du valt att fokusera.

Ifall du skulle kunna ha något väldigt kontrastrikt, typ ett hus mot blå himmel, att fokusera på som har samma avstånd men som ligger lite bredvid kan du istället lägga fokus på det, och sedan flytta tillbaka kameran till det du vill fånga på bild. Förutsatt att inte kameran hinner göra en ny autofokus automatiskt det vill säga.
Ibland kan det rädda en bild när det är hopplöst att få fokus där man vill ha den.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag vet att på LG G2 så är det möjligt att ställa fokus manuellt, man drar fingret på ett reglage och så justerar den därefter, vilket antagligen är så mycket autofokus man kan få på en mobil utan att fysiskt vrida på något.

Dock ganska ovanligt, min sony Z3 som faktiskt ska vara en kameratelefon kan inte det vad jag vet

Permalänk
Tangentbordskonnässör

En del telefoner har fullt manuellt läge (förutom bländare då den är konstant). Telefoner som har det som jag vet om rakt från huvudet är LG G2/G3/G4 och Meizu MX4 (haft både G2 och MX4). Det måste nog finnas någon form av stöd för det från tillverkaren om det ska kunna gå att göra. Men det är riktigt grymt när det finns underlättar speciellt vid makrofotografering och dylikt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Med Microsoft/Nokia Lumia så har du full kontroll på fokusen samt slutare och exponering (med exp kompensation). Du kan till och med köra upp till 4 sekunders exponering.
Även i video under inspelning i 4K.