Nvidia Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

När kommer partnertillverkarnas version av 980 Ti i butik?

Jag skulle gissa på omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Vart vill du komma med det? Varför skulle nvidia släppa ännu ett kort som som presterar som TitanX (och Fiji) ? Fiji är ju enl rykten ett HALO kort som positionernas mot/vid sidan om TitanX och där har ju nvidia redan ett kort.

390X är ju tdl inget annat än ett sminkat 290X som ska prestera likvärdigt ett GTX980 och där har nvidia också ett kort.

Det råder total forvirring i mitt huvud nu kring hur AMD tänker, men det löser sig kanske snart när AMD lägger korten på bordet :0)

Går ju rykten om ett Fiji-light. Ett utan X om man så vill.

Lär ju vara en stor krets precis dom GM200 så det kommer nog finnas anledning av ekonomiska skäl att binna en hel del exemplar som inte uppfyller kraven på en "hel" krets. Precis som Nvidia gjort nu med 980ti.

Permalänk
Medlem

Undra när man som konsument i sverige kan få hem de här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Kanske därför att 980 också är dyrt och hur man än vrider och vänder på det så är 7500:- mycket pengar för ett grafikkort.

Jo. Det är ju jämförbart med hyran för rätt många (skulle jag gissa?). Däremot är ju väldigt kul att spela spel, troligtivs inte roligare än att ha någonstans att bo dock.

Däremot är det kanske roligare att spela spel än att helt enkelt äga en bil under ett år?

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt kort, minst sagt.

Då inväntar jag själv en prissänkning på 980 så jag kan förbereda övergången till 4k-upplösning.

På det sättet har jag en framtidssäker dator och behöver inte tänka på att uppgradera på många år för att spela de senaste spelen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer säkert bundla några spel som Witcher 3 och Arkham Knight. Säljer man spelen så bör man ungefär betalat 7000: (för referenskort)

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Oj då, Ser verkligen fram emot att se hur denna kylare presterar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Wow... Undrar om det finns någon som vill pröjsa för Titan X efter detta? Imponerande prestanda, dock ställer jag mig tveksam till prislappen men den kanske krymper en aning när det är dags för partnertillverkare att komma med sina bidrag. Ser fram emot Gagabyte's variant

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jo. Det är ju jämförbart med hyran för rätt många (skulle jag gissa?). Däremot är ju väldigt kul att spela spel, troligtivs inte roligare än att ha någonstans att bo dock.

Däremot är det kanske roligare att spela spel än att helt enkelt äga en bil under ett år?

Det får vara en duktigt begagnad bil om den bara ska kosta 7500 på ett år i värdetapp, driftskostnad och skatter/avgifter.

Behöver man inte nödvändigtvis bil för att få livet att gå ihop så gör man nog världen en tjänst om man lägger 7500 på ett fint grafikkort från Nvidia eller AMD!:)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av AxF:

Vart vill du komma med det? Varför skulle nvidia släppa ännu ett kort som som presterar som TitanX (och Fiji) ? Fiji är ju enl rykten ett HALO kort som positionernas mot/vid sidan om TitanX och där har ju nvidia redan ett kort.

390X är ju tdl inget annat än ett sminkat 290X som ska prestera likvärdigt ett GTX980 och där har nvidia också ett kort.

Det råder total forvirring i mitt huvud nu kring hur AMD tänker, men det löser sig kanske snart när AMD lägger korten på bordet :0)

Det jag vill komma till är att jag tror att Nvidia inte hade tänkt att 980 Ti skulle ligga så nära Titan X som det gör, eller kanske, jag vet inte. Spekulerar mest. 780 Ti presterade ju dock som Titan men då hade ju å andra sidan vanliga Titan funnits en mycket längre period än vad Titan X har funnits innan 980 Ti kom.

Angående 390x så verkar det som att AMD försöker att förvirra medvetet för att Nvidia inte ska kunna agera på deras launch. Jag tror att det Fiji kommer som liknande Titan X men att AMD gör precis som Nvidia och lanserar en "gimpad" modell som blir deras "topp-kort" för den breda massan. Sen fortsätter Hawaii efter det, iaf till dess AMD kan påbörja krympning. Om nu inte AMD kan göra en lika osannolik magisk förändring av sin arkitektur som Nvidia gjorde med Maxwell.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag är ändå lite imponerad av prestandan ur 980Ti. Prislappen kanske kan tyckas vara hög men är ju inte extrem ändå. Fast o andra sidan börjar grafikkorten kosta lika mycket som resterande systemet, så ja det är väl lite dyrt ändå kanske.
Jag ska nog hålla kvar på mina vanliga 980, De duger nog ett tag till o känns inte värt att slänga ut pengarna igen speciellt inte med vattenblock o allt.
Men nu vill jag verkligen se AMD komma ut med sina kort, nVidia har redan visat att de kan göra schyssta kort även om kanske dyra enligt många.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt men dyrt kort!

Måste ju locka till USA-resor ifall man är intresserad av detta kort, en tredjedel av biljetten betald :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Dubbla prestandan mot mitt GTX770 vilket är imponerande, men priset är åt skogen samt att strömförbrukningen är för hög. 2016 blir nog ett roligt grafikkorts år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Priset lägre än vad jag trodde. Jag trodde snarare på $750 eller $799 eftersom det skulle vara så nära inpå Titan X. Nu känns det ju nästan prisvärt och det är ovanligt i det segmentet.

Hoppas AMD lyckas matcha någorlunda i alla fall så att priserna pressas ytterligare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tack!

Hoppas den har backplate..

Permalänk
Avstängd

Hade jag inte redan köpt 2 st Titan X så skulle jag köpt Titan X igen. Varför skulle man vilja ha det näst snabbaste grafikkortet, när man kan köpa det snabbaste?

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Hoppas den har backplate..

Det ser ut så om man tittar på bakre delen av kortet på bilden. Ser ut som en backplate sticker ut några centimeter. Men det är bara en gissning. Långt och högt kort i alla fall, men det är väl alla med tre fläktar.

Permalänk
Medlem

7 490kr!? AMDs kommande kort sägs ju prestera bätte än titan x och kommer knappast kosta 7 490kr. Nu har nog nvidia saftat på lite för mycket.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Hade jag inte redan köpt 2 st Titan X så skulle jag köpt Titan X igen. Varför skulle man vilja ha det näst snabbaste grafikkortet, när man kan köpa det snabbaste?

Såklart en fråga om pris/prestanda. Borde du kunna lista ut själv.
Och för min del är eftermarknadskylare viktigt. Jag vill ha passiv kylning.

Edit: Själv blir det nog en sådan där när EVGA släpper med sin kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

7 490kr!? AMDs kommande kort sägs ju prestera bätte än titan x och kommer knappast kosta 7 490kr. Nu har nog nvidia saftat på lite för mycket.

AMD Fiji har en stor krets och sprillans nytt och säkerligen väldigt dyrt HBM. Den kommer kosta. Min gissning är dyrare än 780 Ti men markant billigare än Titan X.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Storage Jar:

7 490kr!? AMDs kommande kort sägs ju prestera bätte än titan x och kommer knappast kosta 7 490kr. Nu har nog nvidia saftat på lite för mycket.

Dock tror jag att Fiji också kommer ligga runt 8000kr.
Visst, AMD har historiskt" bara" krävt 5000-6000kr för sina toppkort men AMD har både sagt att de inte vill ses som "det prisvärda alternativet" för ett tag sedan och dollarn är ju som den är.
Sen får man ju också tänka på att Nvidia mycket väl kan justera priserna när 300-serien släpps och mjölka tills dess.

Jag gissar på 699-799 USD som riktpris för Fiji.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

gtx 980 ti kostar nästan lika mycket som hela min dator, haha.
980 har ju redan en äldre nm-teknik. Bättre att vänta på 390 som kommer ha HBM eller 400-serien med HBM2.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Dock tror jag att Fiji också kommer ligga runt 8000kr.
Visst, AMD har historiskt" bara" krävt 5000-6000kr för sina toppkort men AMD har både sagt att de inte vill ses som "det prisvärda alternativet" för ett tag sedan och dollarn är ju som den är.
Sen får man ju också tänka på att Nvidia mycket väl kan justera priserna när 300-serien släpps och mjölka tills dess.

Jag gissar på 699-799 USD som riktpris för Fiji.

Skickades från m.sweclockers.com

Har missat att AMD inte vill vara ett prisvärt alternativ. Att inte vilja vara det, är idiotiskt. Det är i stort sett enda anledningen att man köper kort från AMD i dag. Prestanda/krona. Vad ska man annars locka med?
Skulle AMD och nVidia ha samma prestanda/krona skulle 90%+ köpa nVidia av div anledningar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de prissatte 980Ti längre än vad man kunde förvänta sig. Det ligger ju ganska nära vanliga 980 trots allt. Sett till hur mycket prestanda man får för priset så känns det som att vanliga 980 är lite överflödigt just nu. Antingen kör man på 970 eller 980Ti. Jag ser ingen anledning till varför man skulle välja 980.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag tycker att de prissatte 980Ti längre än vad man kunde förvänta sig. Det ligger ju ganska nära vanliga 980 trots allt. Sett till hur mycket prestanda man får för priset så känns det som att vanliga 980 är lite överflödigt just nu. Antingen kör man på 970 eller 980Ti. Jag ser ingen anledning till varför man skulle välja 980.

Skickades från m.sweclockers.com

För att få riktiga 4gb Vram. Nu sänker de ju priset något på 980 också. Om det landar på runt 5000 kan jag tänka mig att det är köpvärt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

4K

Mycket pengar för ett kort som ändå inte kan lira 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har missat att AMD inte vill vara ett prisvärt alternativ. Att inte vilja vara det, är idiotiskt. Det är i stort sett enda anledningen att man köper kort från AMD i dag. Prestanda/krona. Vad ska man annars locka med?
Skulle AMD och nVidia ha samma prestanda/krona skulle 90%+ köpa nVidia av div anledningar.

Vilket är vansinnigt.

Enda anledningen att folk faktiskt köper Nvidia trots att de får betala mer är just för att de känns mer "premium", trots att AMD producerar minst lika bra produkter. Det är detta AMD vill komma ifrån med det uttalandet. Därmed inte sagt att de ska prissätta sina produkter orimligt.

Finns en massa andra paralleller i olika marknader. Audi är ett klockrent exempel på ett företag som gått från att ha ansetts vara budget på 80-talet till att idag vara premium.

Det kräver ett hårt arbete med image och varumärke, något AMD varit dåliga på och Nvidia varit bra på. Men cyklerna är kortare på tekniksidan och det behöver inte vara ett 20-årsprojekt som Audi utan mer likna vad Google gjort med Android som bara för något år sedan av den breda massan sågs som underlägset Apples lösningar men som idag ses som lika bra.

Bara för AMD att jobba på med branding. Ingenjörskonsten kan de redan.

Permalänk
Avstängd

Är det värdet att sälja min msi GTX 980 gaming och sen köpa GTX 980 TI?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade av Witcher 3 prestandatest för 980 ti:

  • DX11

  • Ultra mode

  • AA enabled

  • 16x AF enabled

  • SSAO enabled

  • Nvidia hairworks OFF

  • Other settings ON

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Jag skulle gissa på omedelbart.

Okej..finns ingenstans att köpa så lär nog få vänta nån vecka..inte för jag ska köpa men iaf