Nvidia Geforce GTX 980 Ti

Permalänk

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/222493-msi_ge... Dök upp på Webhallen nyss. Finns även ett Asus-brandat för 500 kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill inte påstå att 7500:- för ett grafikkort avsett för spel är något för oss vanliga konsumenter.
Jag tycker den här upptrappningen av "prestandaklassen" för konsumentkort har dragit iväg på tok för långt. Jag köpte nyligen ett 550watts nätagg, men funderar på att lämna tillbaka det och köpa ett lite högre effekt och slå till på ett 290X istället. Visserligen drar dessa skamligt mycket, men å andra sidan är Nvidia löjligt dyra.

550W räcker för ett 290X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Tur att man inte kastat bort sina pengar på lotto så man har råd att köpa det man vill

Synd att det var så lite minne bara. 6 GB räcker ju knappt någonstans. Vill man köra högre upplösningar och SLI så ligger man ju på gränsen med bara 6 GB. De kunde väl iaf kostat på 8 GB, de kör ju fortfarande gammalt billigt GDDR 5. Någon som vet om partnertillverkarna får skicka ut kortet med mer minne?

Köper inte lotto, var inte seriös

Vet inte hur sant det är att 6GB är lite. 980Ti ligger ju ungefär 1-2fps lägre än Titan X i Shadow of Mordor @4K Ultra t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backeby:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/222493-msi_ge... Dök upp på Webhallen nyss. Finns även ett Asus-brandat för 500 kr mer.

http://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

8399:- hos Inet för ett eftermarknadskort. Nothing for the faint hearted

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Inet har grava överpriser just nu, skiljer 700 kr på EVGA SC ACX jämfört med hos komplett.

Alina kör fortfarande sin 10%-kampanj, vilket funkar på TI-korten dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

550W räcker för ett 290X.

Hah sådär har jag alltid tänkt. Men ska man vara realistisk så kommer jag överklocka både 2600K så långt det går och grafikkortet också för den delen. Sen kommer jag vilja kasta i några hårddiskar, externt ljudkort, midiklaviatur etc. Sen vore det kul om datorn fortfarande fungerar utan blåskärmar om några år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cyzed:

Synd att det var så lite minne bara. 6 GB räcker ju knappt någonstans. Vill man köra högre upplösningar och SLI så ligger man ju på gränsen med bara 6 GB. De kunde väl iaf kostat på 8 GB, de kör ju fortfarande gammalt billigt GDDR 5. Någon som vet om partnertillverkarna får skicka ut kortet med mer minne?

Så vitt jag vet så går det endast att dubbla minnesmängder på alla GPU'er dvs till exempel 2GB-4GB-8GB-16GB etc och därför kan inte GM200 använda 8GB GDDR5.

Men det är bara något jag har fått för mig som någon annan får bekräfta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skrivet för två månader sedan, första juni idag...

Skrivet av trickysaer:

Kolla artikeldatumet

Jag menar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

7990:- nu. Hoppas det fortsätter att dala i samma takt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Inet har grava överpriser just nu, skiljer 700 kr på EVGA SC ACX jämfört med hos komplett.

Alina kör fortfarande sin 10%-kampanj, vilket funkar på TI-korten dessutom.

Bra tips, dock var det endast MSI de hade att erbjuda utöver två referens.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Bra tips, dock var det endast MSI de hade att erbjuda utöver två referens.

Saknar fortfarande Asus och Gigabyte i lineupen på alla sidor med deras egna kylare, förhoppningsvis dyker dom upp snart. Lite negativ till EVGA efter deras senaste 970 med ACX som var riktigt dåligt, dock lite sugen på deras AIO bara inte priset sticker i väg för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Saknar fortfarande Asus och Gigabyte i lineupen på alla sidor med deras egna kylare, förhoppningsvis dyker dom upp snart. Lite negativ till EVGA efter deras senaste 970 med ACX som var riktigt dåligt, dock lite sugen på deras AIO bara inte priset sticker i väg för mycket.

Alltid tyckt att Gigabytes kort och fläktar känts så jävla plastiga och billiga, 980Ti verkar inte bli något undantag.

Jasså? Vad var det som var dåligt med ACX-blåsaren på 970?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Imaculent:

7990:- nu. Hoppas det fortsätter att dala i samma takt.

Skrivet av trickysaer:

Vad otacksamma ni är, ni får ju 11980MHz boost clock

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11377320_953848381334538_527689908297133973_n.jpg?oh=cb45d66c555c7c3dec1fcde3fb033ed3&oe=55F26DDE

Alltid tyckt att Gigabytes kort och fläktar känts så jävla plastiga och billiga, 980Ti verkar inte bli något undantag.

Har sett alla på bild, dom fattas bara i butik än så länge! Gigabyte kan jag hålla med om, längesen jag använde deras kylare. Intresserad av Asus Strix, när nu den lanseras, dom teasade ju lite nyligen: http://videocardz.com/55860/asus-teases-new-triple-fan-rog-gt...

http://www.guru3d.com/news-story/evga-geforce-gtx-970-acx-has... där har historian om 970, liknande problem som Asus hade med 290/x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Har sett alla på bild, dom fattas bara i butik än så länge! Gigabyte kan jag hålla med om, längesen jag använde deras kylare. Intresserad av Asus nya DCIII dock, när nu den lanseras, dom teasade ju lite nyligen: http://videocardz.com/55860/asus-teases-new-triple-fan-rog-gt...

http://www.guru3d.com/news-story/evga-geforce-gtx-970-acx-has... där har historian om 970, liknande problem som Asus hade med 290/x.

Ah, hade jag helt missat. Nåja, det är EVGA vi pratar om trots allt. Tror inte de gör om misstaget och om det mot förmodan skulle vara så är det ju bara att plocka bort och kolla och sedan skicka tillbaka den. Tar inte återförsäljaren emot returen kan du skicka den direkt till EVGA istället, world wide support och du får fritt byta fläktar och köra custom vrom utan att det påverkar garantin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ah, hade jag helt missat. Nåja, det är EVGA vi pratar om trots allt. Tror inte de gör om misstaget och om det mot förmodan skulle vara så är det ju bara att plocka bort och kolla och sedan skicka tillbaka den. Tar inte återförsäljaren emot returen kan du skicka den direkt till EVGA istället, world wide support och du får fritt byta fläktar och köra custom vrom utan att det påverkar garantin

Det är en riktigt stor miss att släppa något sånt där dock, hur märks det inte i under quality control kan man undra. Som du säger är dom dock ett bättre val än dom andra med alla runt omkring, kan köpa till längre garanti, byta fläktar osv. Frågan är vad deras AIO-kylare landar på för pris. Tittar man på deras egna shop är den 100$ upp om jag inte minns fel, vilket borde bli 8700-8900:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vad otacksamma ni är, ni får ju 11980MHz boost clock

Sen har vi något snille på Webhallen som satt märkliga priser...?

http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=gtx+980+ti&...

Gillar dom inte ASUS? Man får hosta upp med en femhunka extra för deras referens mot EVGAs och MSIs, sen får man pröjsa 400:- för att få en fabriksöverklockning på strax över 100Mhz Nja, säger jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Det är en riktigt stor miss att släppa något sånt där dock, hur märks det inte i under quality control kan man undra. Som du säger är dom dock ett bättre val än dom andra med alla runt omkring, kan köpa till längre garanti, byta fläktar osv. Frågan är vad deras AIO-kylare landar på för pris. Tittar man på deras egna shop är den 100$ upp om jag inte minns fel, vilket borde bli 8700-8900:-.

Det är både klantigt och pinsamt, men måste nästan varit fel i fabriken. EVGA är ju trots allt partnertillverkaren för Nvidia och det h'r måste ju ha rättats till så fort det upptäcktes?

Frågan är hur bra den är... mja, jag ställer mig tveksam till de där slutna systemen. Tycker de känns för plastiga och billiga, om några år kanske tekniken kommit ikapp bättre men just nu känns det som man ska köra riktig vattenkylning eller inte alls, prispåslaget i förhållande till prestanda känns inte riktigt motiverat, inte för mig iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det är både klantigt och pinsamt, men måste nästan varit fel i fabriken. EVGA är ju trots allt partnertillverkaren för Nvidia och det h'r måste ju ha rättats till så fort det upptäcktes?

Frågan är hur bra den är... mja, jag ställer mig tveksam till de där slutna systemen. Tycker de känns för plastiga och billiga, om några år kanske tekniken kommit ikapp bättre men just nu känns det som man ska köra riktig vattenkylning eller inte alls, prispåslaget i förhållande till prestanda känns inte riktigt motiverat, inte för mig iaf

Har för mig att detta var deras ACX som lanserades då, men ACX 2.0 kom precis efteråt, eller så är jag ute och cyklar. Men det problemet finns inte på korten som säljs nu vad jag vet iaf. Har ett minne av att när 970 lanserades så hette dom som kom först i butik ACX bara iaf.

Dom säljer kitet löst om man redan har ett kort, och jag har följt Titan X-tråden på deras forum, där rätt många har köpt hem och monterat den själv. Resultaten verkar vara extremt bra jämfört med stockkylaren iaf, men hur den står sig mot alla tredjepartskylare har jag ingen aning om. Får hoppas att det dyker upp en review framöver. Finns nog många som varit inne och sneglat på riktig vattenkylningen men inte riktigt tagit steget, mig själv inkluderad. Det blir extra jobbigt om man gillar ny hårdvara och byter ut prylar ofta, vilket leder till nya block, fixa loopen igen osv.

Men som sagt, en review för att se hur den står sig inväntar jag med spänning. Kan vara att det inte skiljer så mycket jämfört med dom bra tredjepartskylarna iaf, då försvinner intresset från min sida rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Har för mig att detta var deras ACX som lanserades då, men ACX 2.0 kom precis efteråt, eller så är jag ute och cyklar. Men det problemet finns inte på korten som säljs nu vad jag vet iaf. Har ett minne av att när 970 lanserades så hette dom som kom först i butik ACX bara iaf.

Dom säljer kitet löst om man redan har ett kort, och jag har följt Titan X-tråden på deras forum, där rätt många har köpt hem och monterat den själv. Resultaten verkar vara extremt bra jämfört med stockkylaren iaf, men hur den står sig mot alla tredjepartskylare har jag ingen aning om. Får hoppas att det dyker upp en review framöver. Finns nog många som varit inne och sneglat på riktig vattenkylningen men inte riktigt tagit steget, mig själv inkluderad. Det blir extra jobbigt om man gillar ny hårdvara och byter ut prylar ofta, vilket leder till nya block, fixa loopen igen osv.

Men som sagt, en review för att se hur den står sig inväntar jag med spänning. Kan vara att det inte skiljer så mycket jämfört med dom bra tredjepartskylarna iaf, då försvinner intresset från min sida rätt snabbt.

Mmm, den kyler säkert rätt okey men frågan är hur det blir med ljudnivå och hur länge den håller. En liten futtig radiator och fläkt känns lite klent också, man har dubbla till CPU med bara en singel till GPU som måste bli bra mkt varmare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Mmm, den kyler säkert rätt okey men frågan är hur det blir med ljudnivå och hur länge den håller. En liten futtig radiator och fläkt känns lite klent också, man har dubbla till CPU med bara en singel till GPU som måste bli bra mkt varmare?

Originalfläkten sitter ju kvar, som hjälper kyla lite. Vad jag läst så är ljudnivån och temps mycket bra. Problemet är att vissa verkar fått exemplar som lider av pumpljud, vilket förstör hela grejen med sval och tyst. Ska bli spännande att se reviews mellan Strix, Twin frozr, ACX 2.0 och denna, om det ens är värt besväret dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11377320_953848381334538_527689908297133973_n.jpg?oh=cb45d66c555c7c3dec1fcde3fb033ed3&oe=55F26DDE

Vem bryr sig om dom är "plastiga", dom gör sitt jobb definitivt på dom Gigabyte korten jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vem bryr sig om dom är "plastiga", dom gör sitt jobb definitivt på dom Gigabyte korten jag har

Jag bryr mig Var inte nöjd med mitt 7970 jag hade, lät dessutom som ett vindkraftverk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jag bryr mig Var inte nöjd med mitt 7970 jag hade, lät dessutom som ett vindkraftverk

Mina är i alla fall tysta och kyler otroligt bra, Nvidia kort dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Mina är i alla fall tysta och kyler otroligt bra, Nvidia kort dock

Jo, men det har väl kanske hänt lite med utvecklingen av fläktlösningen sen 7970-kortet får vi hoppas

Visa signatur

Permalänk

Då är det bara upp till Fiji nu och hur det kommer att prestera mot Titan X och 980 Ti när det släpps. Sen får man se hur priserna sätts och vilket som blir mest prisvärt om man nu kan kalla dessa grafikkort för det.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jo, men det har väl kanske hänt lite med utvecklingen av fläktlösningen sen 7970-kortet får vi hoppas

Det har det säkerligen

Permalänk
Medlem

Någon som vet när AMD släpper sina kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill inte påstå att 7500:- för ett grafikkort avsett för spel är något för oss vanliga konsumenter.
Jag tycker den här upptrappningen av "prestandaklassen" för konsumentkort har dragit iväg på tok för långt. Jag köpte nyligen ett 550watts nätagg, men funderar på att lämna tillbaka det och köpa ett lite högre effekt och slå till på ett 290X istället. Visserligen drar dessa skamligt mycket, men å andra sidan är Nvidia löjligt dyra.

Du borde klara dig gott och väl på 550w med ett r9 290x. I sweclockers tester så kommer de inte ens upp i 450W när de har både överklockad CPU och GPU.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Någon som vet när AMD släpper sina kort?

http://wccftech.com/amd-fiji-r9-390x-skipping-computex-debut-... Troligen den 18:e respektive 24:e juni

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?