Hjälp med speldator för max 11.5K!

Permalänk
Medlem

Hjälp med speldator för max 11.5K!

Tjena tjena, det är så att jag ska bygga ihop en speldator till mig själv och skulle behöva lite tips!
Just nu så ligger jag på en låg budget dator som jag byggde för 2/3 år sedan (amd fx 8320, asus radeon 7950 3gb) och nu har jag testat på amd och radeon iaf men måste säga att jag vill tillbaka till nvidia / intel eftersom jag tycker det är stabilare!

CD läsare och hårddiskar finns från min förra dator så borde fungera, men är lite osäker på ifall chassit kommer fungera med nyare delar, tror att jag har ett Cooler master HAF mid tower. Vill ju helst att det ska funka med mitt chassi så jag kan lägga mer pengar på grafikkort / cpu och sånt roligt.

Det här är PC'n jag har slänkt ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8042938/2015-06-01
PSU är ej vald för att jag alltid haft problem med dem och tagit fel innan.

Om ni ska länka tips så stig ej över 11.5k ( 11 500kr ) eftersom det är vad jag kan betala som max.

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Har du inte Windows ifrån förra datorn med?
Inet har ett paket med 4790k+z97-a för 4300kr
Du kan ta en i5 4690k och ett 980 istället.
ett be quiet! L8 600W nätagg borde duga bra till den datorn.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

@Ajin: Jo! Jag har windows 7 från förra datorn men jag vill uppgradera till windows 8 eftersom jag hört att dem kommer sluta uppdatera 7an snart? + att det skulle vara roligt med något nytt!

Ok, är alltså den processorn + grafikkort en bättre kombo än den jag slängde ihop? Och funkar det nätagget med båda två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdegge:

@Ajin: Jo! Jag har windows 7 från förra datorn men jag vill uppgradera till windows 8 eftersom jag hört att dem kommer sluta uppdatera 7an snart? + att det skulle vara roligt med något nytt!

Ok, är alltså den processorn + grafikkort en bättre kombo än den jag slängde ihop? Och funkar det nätagget med båda två?

det är många år kvar innan de gör det, men du kan uppgradera ditt win7 till win10 om en månad.
Så helt onödigt att köpa nytt OS nu

Jag skulle ha köpt ett 4690k och 980 istället för 4790k och 970, bättre spelprestanda men något sämre prestanda om du ska hålla på med bild/film-redigering samt streama dina spel.

Nätagget klarar alla konsument CPUer och grafikkort så länge man inte kör SLI/CF.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdegge:

@Ajin: Jo! Jag har windows 7 från förra datorn men jag vill uppgradera till windows 8 eftersom jag hört att dem kommer sluta uppdatera 7an snart? + att det skulle vara roligt med något nytt!

Ok, är alltså den processorn + grafikkort en bättre kombo än den jag slängde ihop? Och funkar det nätagget med båda två?

Hej!
Angående operativsystemet så kommer du kunna uppgradera till Win 10 från Win 7 så länge du har en giltig licens. Är datorn fullt uppdaterad nu så borde du ha en windowsikon i aktivitetsfältet nere till höger för att skriva upp dig för en gratis uppgradering.

Gäller det bara spel så skulle jag också hellre ta i5-4690k + snabbare gpu istället för 4790k och ett sämre grafikkort.

Lycka till!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Jaha. Då blir det att ha kvar windows 7 då.
Tror dock att jag kommer behöva en i7 eftersom jag gillar att multitaska mycket och streamar ibland / laddar upp videos.
( läste att i7:an skulle vara mycket effektivare inom dom grenarna )

Ser knappt någon skillnad heller på :
http://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-s...
VS
http://www.inet.se/produkt/5411319/gigabyte-geforce-gtx-980-4...

Förutom att ena är svindyr + tar mer ström.?

Permalänk
Medlem

Ett 970 har inte lika många kärnor som 980, sedan så har 980 ett fullt fungerande minne tillskillnad ifrån 970.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE