Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomson:

Det är den ända lösningen för dig att kontakta en läkare som får undersöka dig så att du kommer tillrätta med dina problem.
Var bara tydlig med vart du har ont i kroppen och vilka symptom du känner.
Som du beskriver det så är det inga små problem, utan du har ont och har man haft detta en tid så ska man söka hjälp, det är det läkarna är till för att lyssna och hjälpa sina patienter.
Man får ingen tapperhetsmedalj för att gå omkring och lida

Jo men vet icke hur jag ska formulera mig, låter fjantigt
hur jag än försöker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Dom flesta säger att jag ska kontakta sjukgymnast osv men uuh, tanken om att berätta dom här problemen för en Dr. får mig att må dåligt, de är piss svårt och formulera sig om smärtorna liksom, dessutom så kommer Dr. tro jag är nån fjant som söker hjälp för små problem aja jag vette tusan, ska höra med morsan vad hon tycker x)

Äh! Vi är här för att hjälpa. Plus att vi träffar många som har mindre besvär än du. Vet inte hur det ser ut i resten av landet, men i Stockholm kan du gå direkt till sjukgymnast utan att passera läkare.

Några funderingar till ditt besök: bröstrygg, ländrygg eller både och? Ont i fingerleder, inuti knät, fot etc? Nära släktingar med svåra/diagnosticerade ryggproblem? Bättre eller sämre av rörelse?

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Samma mått och så som mig innan jag började träna. Det mest grundläggande för att ha bra funktion i ryggen är hållningen. Sitt inte som en ostbåge utan sträck ut på dig och var rak i ryggen. Hållningen förbättras även när man tränar och får bättre kontroll över musklerna.
Träningen du bör ägna dig åt är styrketräning, det är den enda formen av träning som kommer utveckla och stärka dina muskler. Vilket är grundläggande för en hållbar kropp.

Sen får man inte glömma aspekten med hur kul det är med träning när man sätter mål och uppnår dem, både styrkemässigt och storleksmässigt. Vill du ha hjälp med övningar eller undrar något allmänt om träning så kan du skriva PM

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

om du tycker det är för dyrt med gym kort och buss biljett, börja spar pengar och köp lite redskap som du kan träna med hemma.
Jag var 13 år när jag började köpa mina första träningsredskap. 2år senare hade jag ett egen gym. Har faktiskt nästa aldrig träna på någon annans gym bara mitt eget.
Man kan på egen väg bli väldigt tränad utan hjälp av andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Dom flesta säger att jag ska kontakta sjukgymnast osv men uuh, tanken om att berätta dom här problemen för en Dr. får mig att må dåligt, de är piss svårt och formulera sig om smärtorna liksom, dessutom så kommer Dr. tro jag är nån fjant som söker hjälp för små problem aja jag vette tusan, ska höra med morsan vad hon tycker x)

Klart inte läkaren tycker du är någon fjant om du söker hjälp för att du har ont. Det är deras jobb. Du kanske har en skada som kan utveckla sig till något värre om du inte kollar upp vad som är fel.

Edit: Ni som föreslår styrketräning utan att ha en aning om vad som är problemet med ryggen, är inte kloka.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Har seriöst ingen lust att dra till sjukgymnast Ska börja vara aktivare osv. så får jag se ifall det blir något bättre under dom kommande 2-3 månaderna.. Ifall allt ser lika ut då så kan jag ta kontakt med sjukgymnast!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tyver:

om du tycker det är för dyrt med gym kort och buss biljett, börja spar pengar och köp lite redskap som du kan träna med hemma.
Jag var 13 år när jag började köpa mina första träningsredskap. 2år senare hade jag ett egen gym. Har faktiskt nästa aldrig träna på någon annans gym bara mitt eget.
Man kan på egen väg bli väldigt tränad utan hjälp av andra.

Jo jag har ett par skivstångar och vikter, samt hantlar och sån där multi gym grej xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Jo jag har ett par skivstångar och vikter, samt hantlar och sån där multi gym grej xD

Det är en väldigt bra start.
på bara skivstång och hantlar med fria vikter kan du träna kroppen väldigt bra, det var så jag började.
I dag väger jag 90kg och är 171cm har inte mycket fett på kroppen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tyver:

Det är en väldigt bra start.
på bara skivstång och hantlar med fria vikter kan du träna kroppen väldigt bra, det var så jag började.
I dag väger jag 90kg och är 171cm har inte mycket fett på kroppen.

Jo men vill inte bli nå biff liksom, det är inte mig Vill bara må bättre i kroppen och inte bygga muskler som en tok

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prata med läkare om du är oroad.
Många har mer eller mindre besvärande krämpor, träning hjälper ofta. Om det gör ont att träna ska man självklart undersöka varför.

edit:

Skrivet av Wizty:

Jo men vill inte bli nå biff liksom, det är inte mig Vill bara må bättre i kroppen och inte bygga muskler som en tok

Oroa dig inte, det är inte något som "bara händer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Via VC så ju större symptom bild du har desto större chans att dom benämner det som psykiskt/inbillning eller vid påtryckningar kroniskt "egen erfarenhet, min och många andras" för min del tog det 10år att få behandling för ett fästingbett hade extrema smärtor, diffade 40kg i vikt upp och ner sår, utslag osv trots det så fick jag alltså i slutändan behandling av privatläkare vilket hjälpte oerhört men kommer nog aldrig att bli helt återställd.

Svensk sjukvård är alltså värdelös om det skulle visa sig vara någon form av infektion som är svår att upptäcka.
EDIT: källa läs diagnoskriterier själva

Ja, det finns många halvdassiga, t.o.m. dåliga, allmänläkare. Varför? Sanslöst trista arbetsvillkor. I Sverige finns det ungefär 1/3 så stor proportion allmänläkare som i många andra länder, och man har större ansvar. Andra läkare vägrar skriva sjukintyg för sina patienter, politikerna har uppfostrat allmänheten i att alltid söka "för säkerhets skull" och man får samma ersättning för 3 min titta i halsen på 18-åring som för 50 min multisjuk 50-åring som knappt kan gå. Under dem villkoren är det många som söker sig till andra specialiteter där man faktiskt har en chans att halvt räcka till.

Med det sagt finns det många som är så sanslöst briljanta att man vill gråta av yrkesstolthet.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med knäna.
Du har växt för snabbt (jag var 185 när jag var 12) och brosket har inte hängt med.
Då gnids skelettet mot varandra vilket leder till extrem smärta.
Finns medicin du kan ta för att förbättra det, annars är det träning som stabiliserar knäna och så som du måste göra.

Angående smärtan i nacken så är det vanligaste idag att man har en så kallad "sms nacke" för att du tittar så mycket på mobilen och är hukad när du gör det.
Finns en del studier.
Testa att inte hålla på med mobilen i någon vecka så ska du se att det blir bättre

Permalänk
Medlem

Trollar du pojk? Ingen känsel i ryggen och knän som inte håller för mer än 20n löp. Du måste in till en läkare så dom kan kolla vad som är fel på din kropp. Ignorera inte detta nu och ta mod till dig och prata med din mamma om dina problem.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Ey, vette fan vart jag ska vända mig så får göra ett tappert försök och spamma runt på olika forum xD Jag är idag 14 år och har ett antal förjävliga problem som jag väldigt gärna skulle vilja bli av med, fortsätter det såhär så kommer jag sitta i en rullstol om ca 20 år.. Som ni vet sitter man rätt mycket i skolan och det leder till att man blir lite ihopsjunken, så typ varenda minut får jag lov att knäcka nacken/övre ryggen, jag gör det genom att dra ut bröstet och sedan böjja huvudet bakåt, här är en bild på vilket område där kotorna knäcks: http://i.imgur.com/Xcd5Z85.png

När ryggen känns sunkig o rutten så kör jag denna metoden, jag håller båda händerna på ryggen och böjjer mig bakåt, då brukar ett par kotor knäckas o jaa.. Sträcker jag mig så brukar det knaka till ändå. Jag brukar även få ont i ländryggen då jag suttit ett tag.. Vet seriöst inte vad jag ska göra åt det här skiten, vet liksom inte hur jag ska börja träna osv. Tar jag inte tag i det nu så kommer det ju vara såhär livet ut

BTW, nämn inte att jag ska börja springa osv då jag endast kan springa typ 20 meter innan knäna börjar smärta REJÄLT, det är ingen smärta man bara kan skita i för det är verkligen omöjligt, varje jävla steg är en plåga. Sist jag var ut och försökte springa så kände jag mig som en jävla flodhäst, höfterna var den enda dämpningen då knäna inte alls vill hjälpa till. Jag är inte överviktig så det är inte vikten som är ett problem?!

Finns nog ingen här som kan hjälpa mig men det är värt ett försök.

Tänk på din datorstol! Jag har haft ryggproblem av och till under mitt liv pga. just datorsittande, haft längre stunder i samband med träning att ryggen inte har värkt, värt att nämna simning som andra tidigare nämnt, kul och bra för alla muskler i hela kroppen.
Värt en investering om du inte har planer på att hitta annan hobby.

När jag började jobba på mitt jobb så hade jag en riktigt dålig stol till början, upptäckte redan efter 1½ vecka att rygg och nacke började värka av och till. Fick en ny stol och symptomen försvann efter ett tag.

Sitter och har suttit senaste 15 åren på en och samma stol framför datorn i hemmet, märket är "KAB" - som tillverkar ergonomiska kontorsstolar. Så skön som jag tycker att denna är och ifall den går sönder så är nästa investering utav samma märke, tror att det är helt annorlunda att ha en Ikea stol jämt emot 'special' stolar:
https://www.ergoff.se/28-kontorsstolar?id_category=28&n=40

Skrivet av Troberg:

Du har växt för snabbt (jag var 185 när jag var 12) och brosket har inte hängt med.
Finns medicin du kan ta för att förbättra det, annars är det träning som stabiliserar knäna och så som du måste göra.

Angående smärtan i nacken så är det vanligaste idag att man har en så kallad "sms nacke" för att du tittar så mycket på mobilen och är hukad när du gör det.
Finns en del studier.
Testa att inte hålla på med mobilen i någon vecka så ska du se att det blir bättre

Tänkt på detta med, bra att du nämner det. Kan väl sägas också "Geek neck"?
Fick en period när jag gjorde detta vid datorsittande PGA. dålig syn, man får påminna sig själv om att man sitter dåligt fast det inte känns dåligt vid tillfället.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Klart inte läkaren tycker du är någon fjant om du söker hjälp för att du har ont. Det är deras jobb. Du kanske har en skada som kan utveckla sig till något värre om du inte kollar upp vad som är fel.

Edit: Ni som föreslår styrketräning utan att ha en aning om vad som är problemet med ryggen, är inte kloka.

Håller helt med.
Att försöka självhjälpa några månader genom att chansa på nån "behandling" kan ju funka, men kan likaväl göra en dålig situation ännu sämre!

Vill inte skrämma upp TS men tycker det låter onormalt "dåligt" för någon i normalvikt i 14-årsålder. Just det där med knäna känns knappast bra...
Hur fungerar skolgymnastiken? Klarar du enbart av 20 meter av att springa så hajar jag inte hur gymnastiken går till?
Vi hade ju allt från 5km löpning till test på roddmaskin till brännboll och fotboll.

Testa läkarvården, och ge inte upp om du får ett dåligt/konstigt bemötande första gången! Tyvärr finns det rejält mycket dåliga vårdgivare där ute (Talar av egen erfarenhet), men det är bara att kämpa på tills du får träffa någon som du tycker hjälper!

Permalänk
Skrivet av Wizty:

Juste, en sak till! Har ni någon känsel lite nedanför mitten av ryggraden? Asså på skinnet, jag skulle kunna ta en tång o klämma sönder skiten för jag känner inte ett piss när jag klämmer där x)

Japp, full känsel i hela ryggen. Inte en enda blind fläck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Jo de blir en del datasittande då jag inte har några polare att vara med Jag är 184 och väger 65 x)

Du måste vara väldigt tunn då. Det som du behöver (som jag själv egentligen också gör) är att röra på dig helt enkelt. Man måste inte gymma för att må bra, ta en promenad varje dag på 30min, sen efter ett tag kan du börja promenera i 60min istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Troberg:

Finns en del studier.

Uuunej det kan inte vara det siddu! Tittar aldrig ner på mobilen med huvudet för då blir nacken helt slut, vad jag vet så började jag få nackbesvär när jag började knäcka nacken, det har jag dock slutat med för ett bra tag sedan. :I

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Japp, full känsel i hela ryggen. Inte en enda blind fläck.

Oh fyfan, detta kan icke vara bra

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nico.v:

Tänk på din datorstol! Jag har haft ryggproblem av och till under mitt liv pga. just datorsittande, haft längre stunder i samband med träning att ryggen inte har värkt, värt att nämna simning som andra tidigare nämnt, kul och bra för alla muskler i hela kroppen.
Värt en investering om du inte har planer på att hitta annan hobby.

När jag började jobba på mitt jobb så hade jag en riktigt dålig stol till början, upptäckte redan efter 1½ vecka att rygg och nacke började värka av och till. Fick en ny stol och symptomen försvann efter ett tag.

Skrivet av BasseBaba:

Håller helt med.
Att försöka självhjälpa några månader genom att chansa på nån "behandling" kan ju funka, men kan likaväl göra en dålig situation ännu sämre!

Vill inte skrämma upp TS men tycker det låter onormalt "dåligt" för någon i normalvikt i 14-årsålder. Just det där med knäna känns knappast bra...
Hur fungerar skolgymnastiken? Klarar du enbart av 20 meter av att springa så hajar jag inte hur gymnastiken går till?
Vi hade ju allt från 5km löpning till test på roddmaskin till brännboll och fotboll.

Testa läkarvården, och ge inte upp om du får ett dåligt/konstigt bemötande första gången! Tyvärr finns det rejält mycket dåliga vårdgivare där ute (Talar av egen erfarenhet), men det är bara att kämpa på tills du får träffa någon som du tycker hjälper!

Nico: Har just nu en Kinnarps som funkar rätt okej Hade tidigare en IKEA stol och den skapade rejäl smärta xD

Basse: Är tyvärr inte med på idrotten då jag har dåligt självförtroende :/ Jaja :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Vårdcentral prata med läkare.
Sjukgymnast och/eller kiropraktiker.

Börja där sen tar dom utbildade hand om dig.

Tog läkare 4-5 mån innan dom hittade min ryggsjukdom, inte kul då den är kronisk dvs ej botbar i dagsläget. Min var iaf inte dödlig. Träna/stretcha och röra mig mycket i kombo med smärtstillande är min lösning.

Lycka till

Landstinget är inget han vill ha att göra med, de kommer skicka hem honom och be honom röra mer på sig..

Jag slår ett slag för privata sjukvården.

Gå direkt till en kiropraktor. (punkt.)

Min ena son (5 år vid tillfället) fick en fruktansvärd nackspärr som höll sig i 2 månader.. Efter ett tiotal besök hos vårdcentral/barnakuten/akuten fick jag nog och tog med honom till min kiropraktor, 3 besök senare var han återställd till 95%,
ytterligare ett par veckor senare var han helt återställd.

Visa signatur

Datamaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Nico: Har just nu en Kinnarps som funkar rätt okej Hade tidigare en IKEA stol och den skapade rejäl smärta xD

Basse: Är tyvärr inte med på idrotten då jag har dåligt självförtroende :/ Jaja :/

Det gör mig ledsen att höra, visste inte att man kunde avstå. Tyvärr har ju det lett till att skolan "missat" dina andra problem.
Min syster är sjukgymnast, ska försöka visa henne denna tråden om hon har tid, så kan jag återkomma med vad hon har att säga.

Skrivet av fylgie:

Landstinget är inget han vill ha att göra med, de kommer skicka hem honom och be honom röra mer på sig..

Jag slår ett slag för privata sjukvården.

Gå direkt till en kiropraktor. (punkt.)

Min ena son (5 år vid tillfället) fick en fruktansvärd nackspärr som höll sig i 2 månader.. Efter ett tiotal besök hos vårdcentral/barnakuten/akuten fick jag nog och tog med honom till min kiropraktor, 3 besök senare var han återställd till 95%,
ytterligare ett par veckor senare var han helt återställd.

Tyvärr exakt detta jag har upplevt också. De problem jag hade lyckades den allmänna sjukvården knappt diagnostisera, på en tid över flera månader.
Sökte privat och var återställd efter några veckor.

Permalänk
Medlem

Vill be alla som ger ungen tips om att träna och motionera att sluta. Visst i många fall är det lösningen men att dra en sån slutsats över ett forum där han själv beskrivit sina problem lite vagt inte är rätt.
Herre Gud det finns ledproblem och andra besvär som lika kan förvärras av ökad belastning.
Cred till alla som bett honom uppsöka sprcialvård och undersökning av läkare! Endast dom kan faktiskt säga vad som faktiskt kan va TS bekymmer.

Och till TS, ett tips är att inte fråga forum på nätet om hjälp där det kommer till kroppsliga-besvär, finns många som vill leka hus-läkare bakom sina skärmar och som kan ha väldigt lite kunskap om det dom säger. Inte för att vara elaka eller så utan pga okunskap och vänlighet i dålig kombo.

Stavfel
Permalänk

Det viktigaste är att gå till ett proffs och se till att prata ut, det är deras jobb att hjälpa till. Börja med skolsköterskan, gå vidare till doktor eller sjukgymnast, skolsköterskan kommer ge dig tips. I Sverige har vi ju den underbara gratis sjukvård för folk under 18. Själv var jag i terapi under 6 månader helt gratis, pga en knäskada. Se till att faktiskt göra detta också, ditt framtida själv kommer tacka dig. Dessa proffs VILL hjälpa dig. Ge dem chansen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Det gör mig ledsen att höra, visste inte att man kunde avstå. Tyvärr har ju det lett till att skolan "missat" dina andra problem.
Min syster är sjukgymnast, ska försöka visa henne denna tråden om hon har tid, så kan jag återkomma med vad hon har att säga.

Tyvärr exakt detta jag har upplevt också. De problem jag hade lyckades den allmänna sjukvården knappt diagnostisera, på en tid över flera månader.
Sökte privat och var återställd efter några veckor.

Schysst!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Får in förj*vligt många svar, känns taskigt att inte kunna svara till var och en men försöker så gott jag kan xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä nu jävlar! Nu får du fanimej ta ut fingret ut naveln! Du ska bara sitta och kolla ner där, inte konstig att nacken blir böjd och ansträngd! Först kan du ju börja med den här!
https://www.youtube.com/watch?t=33&v=sKNqcHlwpBk
Sedan kan vi ägna lite tid åt att du är så omotiverad. För att öka motivationen kan du ha 10min i den här efter varje träningspass! Kommer garanterat hjälpa!
https://www.youtube.com/watch?v=R6yJ5WaRsaE
Lycka till! /Lars-Anton

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vrmlnd:

Nä nu jävlar! Nu får du fanimej ta ut fingret ut naveln! Du ska bara sitta och kolla ner där, inte konstig att nacken blir böjd och ansträngd! Först kan du ju börja med den här!
https://www.youtube.com/watch?t=33&v=sKNqcHlwpBk
Sedan kan vi ägna lite tid åt att du är så omotiverad. För att öka motivationen kan du ha 10min i den här efter varje träningspass! Kommer garanterat hjälpa!
https://www.youtube.com/watch?v=R6yJ5WaRsaE
Lycka till! /Lars-Anton

HAHAHAHA hAHAH jag dör xDDDDDDDDD

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Gå till en läkare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Som sagt, tala med ett proffs.
Min morsa fick ont i knäna, det försökte hon lösa med att gå ännu mer utöver vad hon vanligen gör.
Visade sig att det var en inflammation och att hennes metod stjälpt mer än den hjälpt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″