Dela bilder/filmer med föräldrar, tips?

Permalänk

Dela bilder/filmer med föräldrar, tips?

Sen föräldrarna skaffade dator för X antal år sen har jag brottats med problemet hur jag på ett bra sätt kan dela filer med dem. De är givetvis intresserade av att se bilder/filmer på barnen o.s.v. (eftersom vi bor 30 mil från varandra träffas man inte så ofta).
I dagsläget har vi en delad dropbox-mapp där jag lägger filerna som jag vill dela så dyker den upp på deras dator med. Det funkar förvisso men har några nackdelar 1) Utrymmet tar snabbt slut och 2) Jag behöver lagra mina filer "en gång till" på min dator, d.v.s i min dropbox-mapp.

I dagsläget har jag en "film"-mapp på min Synology NASen som jag teoretiskt sett skulle kunna dela med dem (via Synology's egna dropbox-alternativ) men där har jag ju samtidigt massa annat jag inte vill dela med dem.

Nån som har något smart tips eller idéer så mottages dessa tacksamt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Rensa bort porren.

Nej men skämt åsido om du har råd kan du ju skaffa en till NAS som du delar med dem.

Permalänk
Medlem

Börja använda symlinks? Du behöver ju inte ha samma fil på två ställen i onödan.
Sen FTP kanske?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

BitTorrent Sync kanske kan vara något

Permalänk
Medlem

Kör en Plex server på din NAS. Plex kan förutom dela filmer även dela bilder. Där kan du även välja vilka mappar som du vill dela så du slipper problemet med att dela ut allt.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk

Plex är en god tanke, men risk för lite "för mycket meck" för att få snurr på det och få det fungerande. De har extremt begränsad datorvana och jag vill inte vara mer support än vad jag redan är.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Plex är en god tanke, men risk för lite "för mycket meck" för att få snurr på det och få det fungerande. De har extremt begränsad datorvana och jag vill inte vara mer support än vad jag redan är.

Jag förstår. Vad sägs om att skapa en Flickr konto där du får 1TB gratis lagringsutrymme och dela ut ett privat album till dina föräldrar där du lägger upp bilder?

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Google Photos, obegränsat med utrymme förutsatt att du "nöjer" dig med high quality. Då kan du alltså lagra obegränsat med bilder och filmer (under 1080p) gratis.

Vill du hellre ha originalformat (alltså typ RAW-bilder och filmer över 1080p) så är det en begränsning på 15GB.

Du kan skapa mappar och dela med dom, så de behöver inte komma åt alla dina bilder.

https://photos.google.com/

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk

Är lite trött på tjänster som erbjuder "obegränsat med utrymme" *men* o så är det alltid nån showstopper, som i det här fallet, att den nedgraderar mina bilder.
Jag hade velat haft nån tjänst som kunnat "mounta" en share hos mig från mina föräldrar. har provat några program i stil med netdrive och webdrive men det är alltid nån "showstopper" där med, kanske är jag kinkig?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Har du kollat in BitTorrent Sync? Jag tror det kan vara vad du letar efter.
Sätt upp det hos dig och hos dina föräldrar, sen kan du lägga in vad du vill i den mappen du satt upp (flera mappar verkar kosta pengar, annars gratis), så ploppar det upp hos dina föräldrar också.
Det är ingen molnlagring, så utrymmet tar inte slut.

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Är lite trött på tjänster som erbjuder "obegränsat med utrymme" *men* o så är det alltid nån showstopper, som i det här fallet, att den nedgraderar mina bilder.
Jag hade velat haft nån tjänst som kunnat "mounta" en share hos mig från mina föräldrar. har provat några program i stil med netdrive och webdrive men det är alltid nån "showstopper" där med, kanske är jag kinkig?

Är det du som inte vill att dina bilder ska skalas ner till en lägre upplösning eller är det dina föräldrar som verkligen inte klarar av att se sina barnbarn om inte bilder håller en upplösning > 16MP...?

Med tanke på begränsningen i deras datorskärm lär de ju knappast se någon skillnad ändå så det kan ju kvitta vilken upplösning bilderna har som de tittar på.