AMD visar Radeon "Fiji" – världens snabbaste grafikprocessor

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Iofs så måste AMD säga att "Det är världens snabbaste grafikprocessor vi har", för vad skulle de annars säga ? "Vi har världens näst eller tredje snabbaste grafikprocessor" och de flesta skulle redan idag gå och köpa ett 980ti.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte fatta varför folk tror att AMD är skit? 290/x är ett snabbare kort än 780 som det gick upp emot. 7970 är snabbare än 680. Det är nu det senaste dom har halkat efter lite iom 980 som dom inte har kunnat matcha upp. Iof var Nvidia grymt sega med 480 kontra 5870.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att vi får se riktig prestanda från AMD nu!
De får så oförtjänt mycket skit för deras "driver problem".

Sorgliga är ju att det troligen tyvärr är papperslansering av Fiji på E3 =/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

du ska inte med upp på lite..ehhh, vahetere ehh, ehhh vahetere..

AMD's lite kryddigare APU'er heter...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Oj då. Säga vad man vill om AMD marknadsavdelning, men om de 2 veckor innan lansering med konkurrenternas kort kända går ut och säger att DET ÄR VÄRLDENS SNABBASTE GRAFIKPROCESSOR så borde den slå Titan X?

Det har dom aldrig sagt, Dom sa (möjliggör världens snabbaste grafikprocessor) Det är en jäkla skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kan inte fatta varför folk tror att AMD är skit? 290/x är ett snabbare kort än 780 som det gick upp emot. 7970 är snabbare än 680. Det är nu det senaste dom har halkat efter lite iom 980 som dom inte har kunnat matcha upp. Iof var Nvidia grymt sega med 480 kontra 5870.

Det är därför det är viktigt med prestanda-toppen och bra PR - det är mest bara det som folk kommer ihåg.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om läckta specifikationer stämmer så är det minst 53% starkare än 290X på shaders och texturenheter, mer dubbelt så starkt på ROPs och dubbelt så bra bandbredd. Finns alla möjligheter i världen att det klår Titan. 10% långsammare än 980Ti skulle vara katastrofalt dåligt för de specifikationerna.

Vem vet, dom kanske byggt den mesta sketna oeffektiva GPUn den här generationen -.-

Om Fury är ca 50% snabbare än 290X klock för klock... Då är det inte helt osannolikt att den är ~10% långsammare än 980Ti om man tar i beaktning att den förmodligen kommer klockas på 1ghz eller lägre pga av värme. Om den kommer klockad till typ 1200mhz eller nåt sånt, då kommer den spöa skiten ur Titan X ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Håller tummarna för att vi får se riktig prestanda från AMD nu!
De får så oförtjänt mycket skit för deras "driver problem".

Sorgliga är ju att det troligen tyvärr är papperslansering av Fiji på E3 =/

Det sorgliga är ju att det stämmer.

Hårdvaran är ju riktigt bra, även om de ramlar efter på effektivitetsfronten.

Problemet är ju att drivarna är urusla, i alla fall om du vill köra crossfire (utan brygga, kanske gick bättre med gamla korten som hade brygga?).

Jag kommer aldrig någonsin köpa AMD igen, av den enkla anledningen att jag behöver kraften som finns i flera grafikkort, och kommer aldrig i livet chansa på att AMD helt plötsligt skulle "fixa" sina drivrutiner. AMD catalyst suger så sjukt hårt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det gäller väl bara "budgetversionerna"? 8GB ska väl värstingen ha.

Det är helt uppenbart att det inte är någon idé att lyssna på alla förbannade rykten hit eller dit. Det är bara att vänta och se.

Uhmm de star och viftar med en krets med fyra engigs minner kapslar på...

Ryktet du tanker på är att 390X skulle ha 8 gig vilket det också har, sen så råkar det vara så att det kortet inte är Fiji utan gamma skåp mat....

om man ska tro på rykten så kan man ju lyssna på alla, bra som dåliga eller??

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Det har dom aldrig sagt, Dom sa (möjliggör världens snabbaste grafikprocessor) Det är en jäkla skillnad.

Ja i och med att nVidia ska komma ut med sin egen HBM GPU till en kommande generation så kan ju uttalandet omöjligt vara falskt. Antingen kommer nVidia eller AMD ha världens snabbaste GPU, spelar ingen roll vem för om ett tag har båda gått över till HBM.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kan inte fatta varför folk tror att AMD är skit? 290/x är ett snabbare kort än 780 som det gick upp emot. 7970 är snabbare än 680. Det är nu det senaste dom har halkat efter lite iom 980 som dom inte har kunnat matcha upp. Iof var Nvidia grymt sega med 480 kontra 5870.

Om du med "folk" menar gemene man på SweClockers-forumet, så är det för att väldigt många här viftar med en Nvidia-flagga. Det blev väldigt uppenbart för mig här om veckan när jag var kontroversiell nog att med källor i ryggen påstå att 290X presterar bättre än och är billigare än GTX 970. Det stack i ögonen på väldigt många märkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det sorgliga är ju att det stämmer.

Hårdvaran är ju riktigt bra, även om de ramlar efter på effektivitetsfronten.

Problemet är ju att drivarna är urusla, i alla fall om du vill köra crossfire (utan brygga, kanske gick bättre med gamla korten som hade brygga?).

Jag kommer aldrig någonsin köpa AMD igen, av den enkla anledningen att jag behöver kraften som finns i flera grafikkort, och kommer aldrig i livet chansa på att AMD helt plötsligt skulle "fixa" sina drivrutiner. AMD catalyst suger så sjukt hårt.

Känns som om Nvidia egentligen inte är så pass mycket bättre, det är bara det att de konternuerligt kommer med nya drivrutiner medans AMD är rätt långsamma på att släppa nya. Omega när det kom var väl en rätt bra uppgradering? Men jag håller med dig, det känns ruttet om man sitter på ett toppklasskort från AMD men får vänta en månad tills man kan spela ett nytt spel ordentligt för att det tar så lång tid att pubba nya drivare som rättar till buggar och annat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det sorgliga är ju att det stämmer.

Hårdvaran är ju riktigt bra, även om de ramlar efter på effektivitetsfronten.

Problemet är ju att drivarna är urusla, i alla fall om du vill köra crossfire (utan brygga, kanske gick bättre med gamla korten som hade brygga?).

Jag kommer aldrig någonsin köpa AMD igen, av den enkla anledningen att jag behöver kraften som finns i flera grafikkort, och kommer aldrig i livet chansa på att AMD helt plötsligt skulle "fixa" sina drivrutiner. AMD catalyst suger så sjukt hårt.

Håller med. Har så dålig erfarenhet av Catalyst, så de spelar knappt roll hur snabba korten är!

Jag säger inte att AMDs drivrutiner ÄR värdelösa, men jag har verkligen svårt att tro annat.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Iofs så måste AMD säga att "Det är världens snabbaste grafikprocessor vi har", för vad skulle de annars säga ? "Vi har världens näst eller tredje snabbaste grafikprocessor" och de flesta skulle redan idag gå och köpa ett 980ti.

Som andra har skrivit så är det nog inte så svårt att snickra ihop några tester som stödjer det påståendet..

Akilleshälen blir nog att den bara har 4gig minne går det över det så blir det nog svårt att hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Uhmm de star och viftar med en krets med fyra engigs minner kapslar på...

Ryktet du tanker på är att 390X skulle ha 8 gig vilket det också har, sen så råkar det vara så att det kortet inte är Fiji utan gamma skåp mat....

om man ska tro på rykten så kan man ju lyssna på alla, bra som dåliga eller??

Ok. Som jag förstått det var 8GB HBM bekräftat, och det var en anledning till förseningen, men då har jag antingen läst eller förstått fel eller så var det ännu ett förbannat rykte. Fyra HBM-kapslar på fotona, det stämmer, lade inte märke till det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Tror det hänger på hur saker framställs av nyhetsredaktionen.
Läs bara detta:
Det finns ingen källa till att Fiji inte rår på Titan X. Ändå så skriver man att den ska matcha 980 i prestanda. SweClockers lever på konflikt i i forumet, det ger reklaminkomster, så kan de rapportera saker på ett sätt som leder till diskussion så gör de det.

Klart det finns en källa. Det är en stor skillnad på vad AMD säger på scen mot vad deras partner berättar anonymt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Jag kan inte fatta varför folk tror att AMD är skit? 290/x är ett snabbare kort än 780 som det gick upp emot. 7970 är snabbare än 680. Det är nu det senaste dom har halkat efter lite iom 980 som dom inte har kunnat matcha upp. Iof var Nvidia grymt sega med 480 kontra 5870.

"gick upp mot" kan ju diskuteras. AMDs kort kommer så långt efter att det nästan är lika nära till efterföjande serie och jämfört med ett 980 smäller inte 290x högt. 290X kom först fem månader efter 780. Och hela tiden fanns titan.
290x får ju pisk av 980 som har funnits i hela 9 månader.

"nu senast de har halkat efter" är ganska många år. Kolla grafen på nordichardware.

Permalänk

tfw no fiji

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Känns som om Nvidia egentligen inte är så pass mycket bättre, det är bara det att de konternuerligt kommer med nya drivrutiner medans AMD är rätt långsamma på att släppa nya.

När jag hade ett ATI så stämde det då också, men själva användandet av driverutinerna var precis tvärtom lol.
ATI fick jag uppdatera varje månad pga av nåt spel som fakka ur. Dom var snabba på att släppa drivrutiner och man visste att det skulle komma ungefär varje månad, så det var ju inget problem i sig. När jag bytte till Nvidia så kunde jag glömma att uppdatera på 2 år, allt fungerade ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bas Rutten:

Jag säger inte att AMDs drivrutiner ÄR värdelösa, men jag har verkligen svårt att tro annat.

Då rör jag om i getingboet och frågar hur drivrutinerna kommer bli om AMD går i konkurs eller styckas upp?
För mig känns det som en osäker investering att köpa ett dyrt AMD kort då det kanske slutar att få nya drivers om två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Klart det finns en källa. Det är en stor skillnad på vad AMD säger på scen mot vad deras partner berättar anonymt.

Så partnertillverkare har alltså uppgett att Fiji ligger i nivå med 980Ti prestandamässigt? Korrekt?

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ett monopol är aldrig bra, det kommer att hämma utvecklingen totalt. Fri prissättning och inget som behöver tvinga utvecklingen framåt. Så ja, jag hoppas på att det bara är du som är för monopol och uppstyckning

Menade mest för att Nvidia skulle delas upp.

Men verkar som flera skriver att det inte fungerar så.
Trodde det var Universal lag på Monopol, men sen kanske det är så att för att Intel gör GPUer så klassas det som konkurrens.

Men aa, ja står fast i att det skulle vara kul med att Nvidia delas upp i två för att pressa teknik.
Men säger självklart inte att ja vill ha monopol, det vill ingen ha;P

Permalänk
Inaktiv

Ska verkligen bli intressant att se denna testad. Årets förmodligen intressantaste datorkomponent tack vare att det är en del ny teknik i denna.

Att den skulle vara snabbast när den nu lanseras tycker jag inte låter speciellt orimligt. Ny generation GPU och, såklart, HBM. Men ja, vi vet ju snart.

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju hoppas på att unix-stödet förbättras nu när Apple för AMD-GPU;er för det minnena jag har av CCC under en Linux-kärna får mig fortfarande att rysa till såhär två år sedan jag konverterade över ifrån rött till grönt. Sedan kan jag inte med som miljömupp att köpa AMD pga energiineffektiviteten, tyvärr en medfödd defekt ifrån min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

När jag hade ett ATI så stämde det då också, men själva användandet av driverutinerna var precis tvärtom lol.
ATI fick jag uppdatera varje månad pga av nåt spel som fakka ur. Dom var snabba på att släppa drivrutiner och man visste att det skulle komma ungefär varje månad, så det var ju inget problem i sig. När jag bytte till Nvidia så kunde jag glömma att uppdatera på 2 år, allt fungerade ändå.

Jo, nu när du säger det så uppdaterade man nog rätt sällan förr i tiden medans man idag uppdaterar hej vilt för att vara säker på att man får optimal prestanda till det nya spelet som släppts. Hur blev det så här?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så partnertillverkare har alltså uppgett att Fiji ligger i nivå med 980Ti prestandamässigt? Korrekt?

Det är nog en ganska vettig gissning.. om vi har lansering om mindre än två veckor så finns det nog en hel del färdiga kort ute å snurrar men under NDA. Så ingen kan säga nått men att "prata lite" har ju ingen dött av så länge ingen "säger nått"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Så partnertillverkare har alltså uppgett att Fiji ligger i nivå med 980Ti prestandamässigt? Korrekt?

Vi drar inga uppgifter ur röven om man säger så.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tbax:

Smart sagt, det kan man ju sedan vinkla hur man vill... Att det det kommer vara snabbare än titan x i vissa gpgpu är väl ingen skräll.

Ärligt talat tar jag hellre ett kort som är stark på GPGPU och är snabb på grafik än ett som är sunk på GPGPU men är marginellt snabbare än förra. Men ja det är ingen bedrift mot nvidia då dagens radeons är redan snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Vet inte varför alla fått för sig att bolag styckas upp om de får monopol? USAs konkurrenslagstiftning medger att det kan göras vid monopol, men, sist jag kollade är inte nVIDIA ett amerikanskt bolag och intel är störst inom GPUs. Visst intel gör inga dGPUs, men det spelar troligtvis mindre roll..
Skickades från m.sweclockers.com

Enligt Wikipedia så är Nvidia Amerikanskt och dom har sitt huvudkontor i California.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av trickysaer:

Jo, nu när du säger det så uppdaterade man nog rätt sällan förr i tiden medans man idag uppdaterar hej vilt för att vara säker på att man får optimal prestanda till det nya spelet som släppts. Hur blev det så här?

En anledning tror jag, är att det är mycket enklare att uppdatera nu för tiden, under XP var det att byta till VGA, boota om, avinstallera de gamla, in med de nya och boota om, nu slänger man bara in de nya.
Tror också att kvalitén blivit högre, numera krånglar nya drivrutiner väldigt sällan, förr fanns det ofta vissa stabila guldversioner, som det var säkrast att hålla sig till, ordspråket var att inte laga det som inte var trasigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |