Fractal Design introducerar Node 202 för vardagsrumsgamern

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design introducerar Node 202 för vardagsrumsgamern

Svenska Fractal Design vill möjliggöra högpresterande speldatorer i vardagsrummet med sitt kompakta chassi Node 202 som tar plats på årets Computex-mässa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt så diskret och snygg ändå, påminner lite om en node 304 som de skurit av toppen på och vikt ner. Snyggare än silverstone rvz01 och ml07b iaf.

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Inaktiv

Denna skulle jag lätt kunna köpa till min HTPC

Permalänk
Medlem

Såg fint ut, men jag hoppas att FD har fler chassin in sin monter

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Har chassiplåten det där mjuka ljuddämpande materialet som deras tower chassin har?

Känner att det är ännu mer viktigt med tyst dator i en HTPC.

Permalänk
Medlem

Denna var riktigt snygg, men ingen plats för nån 3,5" enheter?
hade gärna sett en av varje. (2,5" & 3,5")

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ställ en hightower bredvid teven, varför ska man hålla på med sånt här skit?

Permalänk
Medlem

Node 605 ser jag fortfarande som ett bättre val för ha en gaming dator i vardagsrummet. Mitx får väl bara plats med ett grafikkort sen är det fullt. En htpc för mig bör innehålla ett tvkort och vill man ha en gaming htpc så lär man ju utöver det ha ett grafikkort.

Så för mitt användande så går det här chassiet bort.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Intressant byggde en speldator i Julas på Nod 605 men visseligen med ett ATX kort och dubbla 960 kort sitter det i nu grymt chassi att bygga i men hur höga kort får plats i det här ett 970 fick inte plats i 605 en cm för högt

Permalänk
Medlem

Ser riktigt schysst ut! Har dock redan två node 304, får väl låta bli att köpa chassin nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inget företag gör chassin som Fractal Design!

OfT: Väntar fortfarande på ett Define Mini R2.... Kom igen nu!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av riporto:

Ställ en hightower bredvid teven, varför ska man hålla på med sånt här skit?

Kanske för att det är snyggt och praktiskt med något litet man kan gömma i tvbänken?

Permalänk
Medlem

FD gör det igen!
Snyggaste streammachine chassit hittills.

Permalänk

Vadå, är det inte snyggt att ha ett torn-chassi i vardagsrummet med ledlampor och allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottis81:

Intressant byggde en speldator i Julas på Nod 605 men visseligen med ett ATX kort och dubbla 960 kort sitter det i nu grymt chassi att bygga i men hur höga kort får plats i det här ett 970 fick inte plats i 605 en cm för högt

Då måste jag ju undra vad du kom fram till var maxgränsen för ett grafikkorts höjd, rekommendation för cpukylare är upp till 125 mm om jag inte minns fel och kollar jag på komplett. se så hittar jag typ 8st 970 som specar en höjd till och med 125mm. Undrar då jag är igång och ska samla ihop delar till att bygga en egen htpc/spelmaskin

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Såg nästan ut som en Xbox One...gammal VHS-spelare:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktustagg:

Vadå, är det inte snyggt att ha ett torn-chassi i vardagsrummet med ledlampor och allt?

Det är snyggt och sen får det att se ut som att man är i "Batcave". Ingenting får din tv att se ännu snyggare ut än en hightower bredvid den. Allt blir snyggare om du sätter en hightower bredvid, rummet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Ställ en hightower bredvid teven, varför ska man hålla på med sånt här skit?

Har du något sinne för inredning/design?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Enkelt, snyggt och billigt. Dammfilter är ett klart plus. Kan nog bli en hit faktiskt!

Det finns visserligen andra chassiprojekt på gång som är ännu mer slimmade (t.ex. i SFF-avdelningen på hardforum.com), men de blir sannolikt dyrare pga låga produktionsvolymer och det kan bli svårt eller omöjligt att få plats med dammfilter.

Gissar för övrigt att det är samma nätagg som Silverstones (egentligen Enhance) gamla ST45SF men med Fractal Designs dekaler den här gången?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Antingen inreder man rummmet efter datorn eller datorn efter rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Ställ en hightower bredvid teven, varför ska man hålla på med sånt här skit?

Främst pga utseende och att det platsar bättre i en tv-bänk, men det kommer ju inte utan kompromisser (trångt, SFX-nätaggen är fortfarande bara sisådär, värme kan bli ett problem och ljudnivån kan bli hög om man tvingas använda små fläktar).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Hade dom så här litet chassi med plats för Matx vore nice som HTPC, nod605 är snyggt, men tycker det är lite stort (speciellt på bredden, höjden fungerar ju så man får in större fläktar i chassit).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Schytzz:

Antingen inreder man rummmet efter datorn eller datorn efter rummet.

Klart man inreder rummet efter datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Har du något sinne för inredning/design?

Hightower man, hightower! That's all I'm saying.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Antingen inreder man rummmet efter datorn eller datorn efter rummet.

Inte om du har valt en hightower som chassi. Hightower passar till alla rum, även de rum som den inte passar i:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Hightower man, hightower! That's all I'm saying.

Skrivet av riporto:

Inte om du har valt en hightower som chassi. Hightower passar till alla rum, även de rum som den inte passar i:P

Vad jag vet så går dagens teknik mot att få in så mycket teknologi på så liten yta som möjligt. Så jag tvivlar på att stora chassin i vardagsrummet skulle vara ett undantag..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad jag vet så går dagens teknik mot att få in så mycket teknologi på så liten yta som möjligt. Så jag tvivlar på att stora chassin i vardagsrummet skulle vara ett undantag..

Kretskort, CPU och GPU förminskas medan teknologin ökas men det har inget med små chassin att göra. För datorer i likhet med den ovan eller steam machines eller desktops som det heter hade vi på 90-talet. Nu är de tillbaks, mycket på grund av steam machines. Att datorer i videobandspelare storlekar gör comeback har inget med teknologi att göra, för vi tar ett steg bakåt eftersom den teknologin fanns på 90 talet. På nittiotalet var de tysta, men nu kan man aldrig få de så tysta så som vi vill ha, eftersom grafikkort är stora och kräver bättre kylning än den desktop datorer erbjuder. Hightower är lösningen till alla dator problem relaterat till kylning och ljudnivå, det är bara det att någon har bestämt för folket att desktop datorer ska göra comeback. I en bra hightower chassi kan man bygga med moderkort i olika storlekar, det kan man inte med desktops.

Permalänk
Avstängd

Så datorn ska se ut som en vhs spelare? känns ju verkligen 2015.
Då är det ju bättre att stoppa ner delarna i en bolagspåse och tejpa upp den bakom TV:n

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Vill se mer chassin. Bara detta och ett från be quite ni visat från computex

Permalänk
Medlem

Klart det ska se ut som en videospelare, så det passar bredvid ens Betamax, VHS, och laserdisc eller moderna spelkonsoler.

Viktigaste är att det är kompakt och enkelt. Som HTPC har jag t.ex. ett budgetchassi för mATX med lågprofilskort (och ett lågprofilsgrafikkort) men denna Node 202 är smidigare och att få in ett helt gamingsystem i den formfaktorn är trevligt. Det är inte heller oöverkomligt pris så det passar väl till något mindre kraftigt gamingsystem. Samt till de som inte vill lägga ut massvis med pengar. Ser ut att kunna vara bra byggd även om den inte riktigt är premium. Såg inte helt produktionsfärdigt ut. Viktiga där är att det går att få in grafikkortet, och att det finns möjlighet att köra något halvvettigt nätagg. Node 605 kostar mer exempelvis och jag tycker inte riktigt det är värt det. Det är inte heller särskilt kompakt. SFX utvecklas. Alienwarestuket kan vi köra någon annan stans. De som vill ha chassit stående kan ju dessutom ha det av allt att döma. Det är tower nog för min del.