Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

enkelt sätt att kolla är att plugga i en dator och kolla vad du kan ha för Hz... garanterar att du inte kan köra mer än 60Hz
tveksamt om du kan köra ens 60Hz i 4k tror det är 30Hz där

Det skulle jag ju kunna göra!
Jo att det är 30 Hz i 4k vet jag, har ingen HDMI 2.0 på TVn
Får ta o kika vad jag får ut med datorn! Inte tänkt på det lol

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Källmaterialet är i regel 24Hz, 25Hz eller 30Hz (progressiv signal, dubbla om interlaced) vad gäller uppdateringsfrekvens.

50 & 60Hz är ju vanligt också. T ex vanlig 720P sport-utsändning på SVT, den är 50Hz progressivt i hela kedjan om jag inte misstar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

50 & 60Hz är ju vanligt också. T ex vanlig 720P sport-utsändning på SVT, den är 50Hz progressivt i hela kedjan om jag inte misstar mig.

Stämmer. Vet inte om vi ska kalla det vanligt men för SVT är ändå 720p50 en standard man valt att backa, istället för 1080/50i. Signalerna är fundamentalt olika men ser för slutkonsument rätt lika ut för 50-fps motion material, medan filmer och drama (25 fps motion) hade dragit nytta av 1080/50i-standarden, som SVT inte använder, bättre.

Nu är vi ändå inne i Play-eran vilket får mig att tro att hårt satta standarder inte kommer finnas särskilt länge till.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam

Jag har lagt ner HELT att titta på specs när det gäller TV och skärmar, särskilt med inflationen i hittepå-egenteknik med ger-en-upplevd-gigahertzboost och miljarder i kontrast etc.

Kör numera nästan uteslutande på recensioner, TFTcentral, FlatpanelsHD med flera, där objektiva tester görs och presenteras med subjektiva slutsatser.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag har lagt ner HELT att titta på specs när det gäller TV och skärmar, särskilt med inflationen i hittepå-egenteknik med ger-en-upplevd-gigahertzboost och miljarder i kontrast etc.

Kör numera nästan uteslutande på recensioner, TFTcentral, FlatpanelsHD med flera, där objektiva tester görs och presenteras med subjektiva slutsatser.

Nyupptäckt sida (för mig) med mycket bra "nördvänlig" information

http://www.rtings.com/info/motion-blur-tvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nyupptäckt sida (för mig) med mycket bra "nördvänlig" information

http://www.rtings.com/info/motion-blur-tvs

Grym sida, Vizio M serie verkar vara en trevlig serie! ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺

Observera att de där testbilderna med "Motion Blur" egentligen inte säger särskilt mycket. Möjligen av intresse för dig som ska ansluta datorn och använda grafik som rör sig över skärmen, typ spel. Problemet är bara att minsta möjliga eftersläp via interpoleringstekniker kan lägga på latenser på 100-200 millisekunder. Svårt att spela då.

När man tittar på film, TV och allting annat som är filmad verklighet, eller för den delen merparten animerat (förutom stop-motion-filmer då), har du redan så pass mycket rörelseoskärpa i bilden. Pröva själv med systemkameran på 1/50-dels sekund och plåta när du viftar med handen. Eller för den delen pausa valfri film i en actionscen. Det ska mycket till för att en modern LCD-panel ger upphov till mer eftersläp än vad som redan finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Observera att de där testbilderna med "Motion Blur" egentligen inte säger särskilt mycket. Möjligen av intresse för dig som ska ansluta datorn och använda grafik som rör sig över skärmen, typ spel. Problemet är bara att minsta möjliga eftersläp via interpoleringstekniker kan lägga på latenser på 100-200 millisekunder. Svårt att spela då.

När man tittar på film, TV och allting annat som är filmad verklighet, eller för den delen merparten animerat (förutom stop-motion-filmer då), har du redan så pass mycket rörelseoskärpa i bilden. Pröva själv med systemkameran på 1/50-dels sekund och plåta när du viftar med handen. Eller för den delen pausa valfri film i en actionscen. Det ska mycket till för att en modern LCD-panel ger upphov till mer eftersläp än vad som redan finns där.

Såklart. För att förtydliga, mitt intresse av "superdupermotionplushaxxorleet"-funktionerna är noll (stängs av av mig).

Men däremot är jag intresserad av hur man gått tillväga, är det BFI, interpolering, PWM-strobing etc, vilket man får läsa de mer detaljerade redogörelserna för att få reda på.

How to interpret these pictures

These pictures reveal two main things about the motion of a TV:

Response time. This is the actual motion blur caused by the time it takes an LCD pixel to transition from a color to another. Depending on the TV, it translates in our pictures to multiple effects:
A long, darker trail on the left side of the logo (following it). This is a characteristic of a VA panel.
The red color between the letters is pink. This happens mostly with IPS panels.
A bright duplication of the logo on the left. This only happens when IPS panels try to overcompensate.
Backlight. LED TVs are actually LCD TVs with an independent LED backlight. A TV can flicker its backlight to produce a visual effect. When the backlight is constant, our logo is blurred smoothly. When it flickers, you can see a superposition of multiple instances of our logo. This is more of a personal preference, because it doesn't affect the length of the trail. Hence, we do not consider this in our scores.

Permalänk
Medlem

vad är anlednigen till att det sägs att dagens tv paneler fysiskt inte kan visa mer än 60hz, när "response time" kan vara ganska låg och ge rum för betydligt fler fps, är det pga. panelen eller moderkortet, cpu-n etc.?
@Yrch:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frer8833:

vad är anlednigen till att det sägs att dagens tv paneler fysiskt inte kan visa mer än 60hz, när "response time" kan vara ganska låg och ge rum för betydligt fler fps, är det pga. panelen eller moderkortet, cpu-n etc.?
@Yrch:

Det handlar om kretsuppsättningarna som tar emot bildsignalen i TV:n. Det finns inga breda, stora konsumentprodukter som lämnar mer än 60 Hz i vilket fall. Därför är behovet att köra mer än 60 Hz över kabeln begränsat.

LCD-Panelerna kan mycket väl uppdateras i högre frekvens vilket används för interpolering och liknande. Men det är internt i TV:n. Du kan inte driva särskilt många apparater i panelernas fulla frekvens genom den normala externa HDMI-anslutningarna. Ett fåtal apparater kan köras i 120 Hz genom anpassade timings.

Permalänk
Medlem

hej
så när det skickas en signal på över 60hz, vid tex monitor-överklockning, och frame-skipping inträffar så beror det inte på själva tv-lcd-panelen, som alltid ska klara 120hz, utan på något krets-system internt som i tv-moderkortet eller nåt? tack
@Laxpudding:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frer8833:

hej
så när det skickas en signal på över 60hz, vid tex monitor-överklockning, och frame-skipping inträffar så beror det inte på själva tv-lcd-panelen, som alltid ska klara 120hz, utan på något krets-system internt som i tv-moderkortet eller nåt? tack

Något måste driva panelen, vilket är det som (lite missvisande) kallas för "Scaler" eller schablonmässigt "kretsuppsättning" i TV/Displayen. Den kretsuppsättningen måste vara kapabel att hantera rätt signaler, vilket är det stora problemet för TV-apparater.

När det gäller frame-skipping vid överklockning av en datorskärm är det ofta att panelen inte klarar mer än en viss gräns, till exempel den Philips BDM3270QP jag nyligen testade som specificerade 76 Hz men där panelen i praktiken klarar max 64 Hz. Kretsuppsättningen tar emot 76 Hz men panelen klarar inte mer och då hoppar skärmen över bildrutor.

Permalänk
Medlem

tack för svar. Är snabb response time därför oviktigt eftersom tv-ns scaler inte hänger med? LG 79UB980T TV har 200hz panel enligt http://www.lg.com/au/tvs/lg-79UB980T , så nu finns det alltså snabba paneler? @Laxpudding:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frer8833:

tack för svar. Är snabb response time därför oviktigt eftersom tv-ns scaler inte hänger med? LG 79UB980T TV har 200hz panel enligt http://www.lg.com/au/tvs/lg-79UB980T , så nu finns det alltså snabba paneler? @Laxpudding:

Att panelen kan drivas/adresseras och kristallerna vridas i 200 Hz, eller rättare sagt 240 Hz (200 Hz är den europeiska reklamsiffran) betyder inte att den är kapabel att återge 200+ distinkta bilder per sekund på det sätt som man förväntar sig av en datorskärm.

Det skulle antagligen släpa och smeta en hel del ifall man försökte köra 240 Hz från exempelvis CS:GO eller liknande. Men detta smetande är inte nödvändigtvis en nackdel när det handlar om interpolering och effekten att ge ett "mjuk flyt" åt material som från är inspelat med 24 eller 25 bilder i sekunden.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: finns det fortfarande inga äkta över-60hz TV-apparater?

Permalänk
Bildexpert 📺

@frer8833: Finns säkert tusentals modeller vilka har en panel kapabel att uppdateras i 120 Hz men ytterst få av dessa kan du mata med mer än 60 Hz som signal. Det börjar komma en utlovad/officiell möjlighet att köra 1080p/120, bland annat LG:s 2017 och 2018 OLED:s och även Samsung ska gå åt det hållet med 2018.

Inofficiellt har det i några år varit möjligt på flera apparater bland annat från Sony. Men funktionen är inte garanterad och kvalitetssäkrad så resultatet kan varierar. Problem med allt från flimmer till instabil synk.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Den här TV-modellen från 2018 har native refresh rate 100hz och har HDMI 2.0 för inmatning, så den bör klara av att visa iaf 100 hz/1080p eller är det falsk marknadsföring?: https://www.webhallen.com/se/product/292036-Sony-60-KD60XF830...

Permalänk
Bildexpert 📺

@frer8833: I grunden är informationen och missuppfattningarna desamma. Panelen är antingen native 60 Hz eller 120 Hz. Den absoluta majoriteten TV klarar endast 60 Hz in som högsta frekvens på insignalen. Sony har haft teknisk möjlighet att köra 1080p/120 Hz via egenprogrammerade timings, dock ofta med problem som flimmer. Under 2018 lade de in stöd 1080p/120 Hz liksom LG och Samsung gjorde med flera modeller. Tror inte FX8-modellerna har den möjligheten officiellt, utan man får testa sig fram med en custom resolution och hoppas det fungerar – eller från början välja en modell som är konstruerad för att fungera med 1080p/1440p/120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@Laxpudding: Den här TV-modellen från 2018 har native refresh rate 100hz och har HDMI 2.0 för inmatning, så den bör klara av att visa iaf 100 hz/1080p eller är det falsk marknadsföring?: https://www.webhallen.com/se/product/292036-Sony-60-KD60XF830...

Hittade du ingen äldre tråd att väcka liv i?

Laxpuddings gamla citat gäller till stor del fortfarande:

Citat:

Finns säkert tusentals modeller vilka har en panel kapabel att uppdateras i 120 Hz men ytterst få av dessa kan du mata med mer än 60 Hz som signal. Det börjar komma en utlovad/officiell möjlighet att köra 1080p/120

Men mängden TV-apparater som klarar 120hz börjar faktiskt öka, och när HDMI 2.1 får fäste så kanske vi får se även 4k @ 120hz.

Och för din specifika TV du var nyfiken på, så kan du faktiskt sannolikt få ut 120hz i 1080p!
Jag hittade denna rtings recension där de testar vad som bör vara motsvarande amerikanska modell av samma TV.
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x830f (scrolla ner till inputs och input lag delen)
inte 100% säkert att den är identisk med europeiska modellen dock!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Men mängden TV-apparater som klarar 120hz börjar faktiskt öka, och när HDMI 2.1 får fäste så kanske vi får se även 4k @ 120hz.

Flera TV-tillverkare som utlovar det via HDMI 2.1 och just 4K/120 Hz med VRR. Främst toppmodellerna förstås. Och än så länge finns det inga källor som klarar det dock. Blir till att köpa nytt grafikkort eller hoppas på någon fiffig DP-till-HDMI-2.1-omvandlare. Som verkligen klarar de finesser man vill använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@frer8833: I grunden är informationen och missuppfattningarna desamma. Panelen är antingen native 60 Hz eller 120 Hz. Den absoluta majoriteten TV klarar endast 60 Hz in som högsta frekvens på insignalen. Sony har haft teknisk möjlighet att köra 1080p/120 Hz via egenprogrammerade timings, dock ofta med problem som flimmer. Under 2018 lade de in stöd 1080p/120 Hz liksom LG och Samsung gjorde med flera modeller. Tror inte FX8-modellerna har den möjligheten officiellt, utan man får testa sig fram med en custom resolution och hoppas det fungerar – eller från början välja en modell som är konstruerad för att fungera med 1080p/1440p/120 Hz.

Är denna TV äkta 100/120 hz?: TCL 55 QLED850. Har den rätt kontakter för att få in 100/120hz 4k från PC-datorns GPU? https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/305579/tcl-55-ql...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frer8833:

Är denna TV äkta 100/120 hz?: TCL 55 QLED850. Har den rätt kontakter för att få in 100/120hz 4k från PC-datorns GPU? https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/305579/tcl-55-ql...

TCL:s premiummodeller för 2021, vilket QLED850 tillhör, ska enligt TCL ha 4K/120 och VRR-funktion. Inget av detta är dock bekräftat, testat eller utvärderat ännu.