Permalänk
Medlem

Bygge av dator, frågor.

Hej! Jag kommer få tag på alla mina datorkomponenter imorgon och tänkte därefter bygga min första dator. Jag har läst och sett en del guider och tänkte starta denna tråd för att få svar på några frågor jag har, och eventuella problem som kan uppstå imorgon.

1. Vart ska jag fästa mitt esd-armband?. Har sett vissa som rekommenderar chassit medan andra nätaggregatet som ska vara inkopplad i ett jordad uttag.

2. Installation av windows. Är det bara och ändra till AHCI mode i bios och sedan stoppa i usb disken? Något mer jag bör tänka på?

3. Vilka drivrutiner behöver jag?. Behöver jag ladda ner drivrutinerna från gigabytes hemsida (http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4979#d...) eller kan jag använda mig av t.ex. intel driver update utility.

4. Tips på program för att se till så att temperaturer stämmer och allt fungerar som det ska.

/MVH Sazuki

Permalänk
Medlem

1/ Absolut inte i ett jordat uttag, utan endast mellan chassi och dig (din arm). esd-armbandet alltså.
Ha inte nätagget kopplat 220V när du bygger datorn.

4/ Jag gillar real temp för cpu och msi afterburner för gpu.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sazuki:

Hej! Jag kommer få tag på alla mina datorkomponenter imorgon och tänkte därefter bygga min första dator. Jag har läst och sett en del guider och tänkte starta denna tråd för att få svar på några frågor jag har, och eventuella problem som kan uppstå imorgon.

1. Vart ska jag fästa mitt esd-armband?. Har sett vissa som rekommenderar chassit medan andra nätaggregatet som ska vara inkopplad i ett jordad uttag.

2. Installation av windows. Är det bara och ändra till AHCI mode i bios och sedan stoppa i usb disken? Något mer jag bör tänka på?

3. Vilka drivrutiner behöver jag?. Behöver jag ladda ner drivrutinerna från gigabytes hemsida (http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4979#d...) eller kan jag använda mig av t.ex. intel driver update utility.

4. Tips på program för att se till så att temperaturer stämmer och allt fungerar som det ska.

/MVH Sazuki

  1. Fäst i Chassit. Sitter nätagget i väggen eller inte gör ingen större skillnad. Dock är det en kabel stökigare.
    OBS! Nätagget måste vara fäst i chassit och du i nätagget/chassit för att göra någon skillnad ändå.

  2. Inga andra diskar än Systemdisken skall vara instoppad vid installation. Detta för att windows kan göra massa jobbiga grejer med de andra diskarna som är inkopplade.

  3. Kör drivrutiner från tillverkarnas hemsida. Börja alltid installation av chipset drivrutinen. Intel ME brukar vara bra om det är en intel baserad dator.

  4. Finns många men ingen är 100% säkert kompatible. Jag gillar HW-monitor men den kan visa tokfel på framförallt VRM temperaturerna på Gigabyte moderkort. Du får även se till att belasta med program. MSI Kombustor är bra för CPU medan XTU/Intel Burn test fungerar för extremt test av CPU. 3D Mark eller Unigen Heaven är fina syntet tester för hela paketet i lite mer realistisk nivå.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Började bygga min dator idag, och håller på att installera moderkortet på define r5, det finns 9 distanser för atx moderkort, men när jag kollar på mitt moderkort (gigabte ud3h black edition) finns det bara 7 hål, 2 i övre delen, 3 i mitten, och 2 i nedre delen. Behövs det olika många distanser beroende på moderkort?

Permalänk
Medlem

smacka på alla distanser där ett A finns nedtecknat.

Permalänk
Hedersmedlem

3+3+2=8? Titta igen, alla ATX-kort använder 9 distanser? Tre rader om tre stycken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sazuki:

Började bygga min dator idag, och håller på att installera moderkortet på define r5, det finns 9 distanser för atx moderkort, men när jag kollar på mitt moderkort (gigabte ud3h black edition) finns det bara 7 hål, 2 i övre delen, 3 i mitten, och 3 i nedre delen. Behövs det olika många distanser beroende på moderkort?

Ja precis, det kan se olika ut beroende på moderkort, det viktiga är att det är rätt format på moderkortet och att de distanshålen som finns i ditt moderkort används. Det viktiga är att det skapas distans mellan chassit och moderkortet så inte kortslutning kan förekomma.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

3+3+2=8? Titta igen, alla ATX-kort använder 9 distanser? Tre rader om tre stycken.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har detta kort: http://mediapool.xpressplatforms.com/product-files/original-i... och den verkar inte använda 9distanser?

Skrivet av Sampabowie:

Ja precis, det kan se olika ut beroende på moderkort, det viktiga är att det är rätt format på moderkortet och att de distanshålen som finns i ditt moderkort används. Det viktiga är att det skapas distans mellan chassit och moderkortet så inte kortslutning kan förekomma.

/S

Jag bör alltså bara använda mig av 7distanser placerade där det kommer finnas hål på moderkotet? Bild : http://mediapool.xpressplatforms.com/product-files/original-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Jag har detta kort: http://mediapool.xpressplatforms.com/product-files/original-i... och den verkar inte använda 9distanser?

Jag bör alltså bara använda mig av 7distanser placerade där det kommer finnas hål på moderkotet? Bild : http://mediapool.xpressplatforms.com/product-files/original-i...

Du ska endast använda distanser där hålen stämmer med moderkortet, har du 7 hål så är det 7 distanser

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Sazuki:

Jag har detta kort: http://mediapool.xpressplatforms.com/product-files/original-i... och den verkar inte använda 9distanser?

Jag bör alltså bara använda mig av 7distanser placerade där det kommer finnas hål på moderkotet? Bild : http://mediapool.xpressplatforms.com/product-files/original-i...

Ja precis, det ser så ut. Det finns bara 7 hål, då är det 7 distanser som gäller.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

smacka på alla distanser där ett A finns nedtecknat.

Gör absolut inte detta! Om du sätter en distans där det inte finns något hål på moderkortet så är risken att distansen kortsluter något på moderkortet och förstör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Gör absolut inte detta! Om du sätter en distans där det inte finns något hål på moderkortet så är risken att distansen kortsluter något på moderkortet och förstör det.

Eller så kan det lika gärna vara stödpunkter undermoderkortet. Inte nödväntigtvis en öppen krets. Rekomenderar ts att han kollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

smacka på alla distanser där ett A finns nedtecknat.

Skrivet av Thumbii:

Du ska endast använda distanser där hålen stämmer med moderkortet, har du 7 hål så är det 7 distanser

Skrivet av Sampabowie:

Ja precis, det ser så ut. Det finns bara 7 hål, då är det 7 distanser som gäller.

/S

Försökte installera moderkortet och två problem uppstod, om ni ser de två distanserna som ligger nära varandra på mitten av moderkortet matchar inte atx skruvarna. (den som är längst ner , sett från bilden matchar ingen distans på chassit.) Alltså kommer jag bara kunna skruva in 6 distanser. Kommer det uppstå några problem eller är det okej? Den andra problemet som uppstod är skummet som finns på IO plåten, den gör så att moderkortet förskjuts lite åt höger vilket leder till att jag inte kan skruva in distanserna, bör jag ta bort skummet eller ska jag försöka trycka in moderkotet i IO plåten med mer kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Försökte installera moderkortet och två problem uppstod, om ni ser de två distanserna som ligger nära varandra på mitten av moderkortet matchar inte atx skruvarna. (den som är längst ner , sett från bilden matchar ingen distans på chassit.) Alltså kommer jag bara kunna skruva in 6 distanser. Kommer det uppstå några problem eller är det okej?

Det borde vara ok, se bara till att inte böja moderkortet så mycket när du trycker i minnena.

Skrivet av Sazuki:

Den andra problemet som uppstod är skummet som finns på IO plåten, den gör så att moderkortet förskjuts lite åt höger vilket leder till att jag inte kan skruva in distanserna, bör jag ta bort skummet eller ska jag försöka trycka in moderkotet i IO plåten med mer kraft?

Man får ofta trycka in moderkortet lite och hålla i det medan man skruvar fast det för att skruvhålen ska hamna rätt. Det ska dock inte krävas särskilt mycket våld, då är någonting fel.

Permalänk
Medlem

Kopplar in frontpanel connectors, är det pilen som indikerar + på kontakterna? Det blir väl inga större problem ifall jag kopplar fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Kopplar in frontpanel connectors, är det pilen som indikerar + på kontakterna? Det blir väl inga större problem ifall jag kopplar fel?

Jag vet inte vilken pil du menar, men det brukar vara svart kabel för jord/- och annan färg för +. Om kontakterna har text så brukar det gälla att texten ska vara utåt, dvs. den ska gå att läsa om man kopplar in kontakter i alla pinnar. För power on/reset så spelar det dock ingen roll, där kortsluts bara pinnarna när man trycker på någon knapp (man kan t.ex. start en dator genom att bara kortsluta PW-pinnarna med en skruvmejsel). Lite osäker på LED-kablarna, men det lär inte vara skadligt att koppla fel där heller.

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att datorn fungerar! Tack för all hjälp jag fick, varit både kul och stressande att bygga datorn