Bästa sättet att sätta upp backup på?

Permalänk

Bästa sättet att sätta upp backup på?

Halloj!

Har funderat på vilket som är bästa sättet att sätta upp backup/säkerhetskopiering på så att man efter datorhaveri/hårddiskkrasch så snabbt som möjligt kan komma igång igen.
Det finns ju lite olika scenarion dvs. om det blir mjukvarufel (tex. en uppdatering från Microsoft som förstör allt ), om en hårddisk kraschar, eller om åskan slår ned och bränner ut allt.
Det som ju vore önskvärt är ju att återställa allt till hur det var innan så fort som möjligt. Detta kan ju i åskfallet innebära att man får köpa/bygga en helt ny dator med nya komponenter etc. hur löser man det med backupen?

Supertacksam för alla svar och idéer då åsksäsongen är i antågande.
Tack på förhand!
/tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Ta en titt på det gamla hederliga norton Ghost som du bootar från CD/USB (körs i "DOS"). Med det programmet gör du en image av systemdisken och har då en säker backup som du kan köra in när olyckan har varit framme. Väldigt skönt att ta en sådan backup när man precis installerat allt från början och datorn känns pigg och fräsh!
Du lär även ha en extern disk eller plats på nätverket för att lagra din backupfil.

Edit:
För övriga viktiga filer och utspridda mappar kan det vara en bättre idé att skriva ihop en batfil som använder robocopy för att kopiera allt till en extern-/nätverks- disk. Det är enkelt att säga åt ett sådant script att bara kopiera det som är nytt eller ändrat och på så vis är det bara första inkopieringen som tar tid, resterande gånger kanske det bara är någon enstaka fil du har lagt till och då går det superfort då enbart denna kopieras.
En sådan backup batfil kan dessutom köras med windows autostart eller med windows schemaläggare.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Ta en titt på det gamla hederliga norton Ghost som du bootar från CD/USB (körs i "DOS"). Med det programmet gör du en image av systemdisken och har då en säker backup som du kan köra in när olyckan har varit framme. Väldigt skönt att ta en sådan backup när man precis installerat allt från början och datorn känns pigg och fräsh!
Du lär även ha en extern disk eller plats på nätverket för att lagra din backupfil.

Tack för svar!

Men om jag kör in den på en helt ny dator kommer inte Windows etc. reagera på att det kanske är andra komponenter och nyregistrering/omregistrering av Windows behövas? Hur fungerar det sedan med drivrutiner etc. som kanske inte passar eller är samma?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Acronis True Image är kanon. Finns möjlighet att återställa en hel systemkopia till "avvikande" hårdvara.

Jag kör dagliga backuper på dokument osv, sen kör jag en hel systemkopia manuellt, oftast en gång i månaden.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Är du ute efter backup eller en kopia? Hur seriöst och eventuell budget?

T.ex köp in två uppsättningar av allt om du verkligen måste igång fort efter haveri. Ha andra halvan på annat ställe.
Klona disken i din arbetsdator, spara data (från det du jobbar med om möjligt) på en t.ex NAS med någon raid som sen skickar kopior till en annan NAS på ett annat ställe.

T.ex brinner ditt hus ner borde du vara igång igen redan nästa dag och kanske bara tappat en dags arbete.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Semesterbilder och andra viktiga dokument har jag på en extern hårddisk, och vissa saker i moln tjänster som man kan nå överallt.

Detta har kanske inte så mycket med OS backup och göra men en liten input ändå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns en del bra molntjänster ifall du vill ha backup på specifika filer. T.ex. dropbox och drive kostar under 100kr/månad för 1TB lagring.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bandite:

Acronis True Image är kanon. Finns möjlighet att återställa en hel systemkopia till "avvikande" hårdvara.

Jag kör dagliga backuper på dokument osv, sen kör jag en hel systemkopia manuellt, oftast en gång i månaden.

True Image är riktigt trevlig. Finns även en lite enklare gratisutgåva som är Western Digital-brandad som duger gott till mina behov.

Jag kör både Win8.1s FileHistory till NAS (där det mesta lagras) men också backuper av datorer samt NAS till externlagring. Backup till NAS görs automatiskt dagligen medans offlinebackup görs söndagar, oftast varje vecka.

En True Image backup när jag kommer ihåg det. Har ingen bra backup att återgå till vid tillfället men så börjar det bli dags för en ominstallation och samtidigt är Win10 snart här.

WD True Image: http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119

Skickades från m.sweclockers.com