Permalänk
Medlem

Hjälp med PSU tack:)

Hej igen! Nu är det såhär att jag håller på att bygga en dator, har valt allt förutom PSU och frågade på Tomshardware och dem skällde på mig för att ha lagt i corsair PSU. Dem är tydligen dåliga? Sitter på en gammal corsair cx 500 atm ej haft problem. Men men, dem är rätt kunniga där. Får se vad mina pålitliga kamrater på sweclockers tycker.?

Vilka märken kan man lita på ? Och om ni har lust så kan ni ju alltid länka en passade PSU åt mig tack!

Ni får jätte gärna säga/tycka till om sakerna jag valt, här har ni länken: https://www.inet.se/kundvagn/visa/8087156/datorsc

Permalänk
Hedersmedlem

Alla Corsair är inte dåliga, just CX-serien dock är ingen favorit men många väljer den på grund av priset. PSU-djungeln är djup och det enda man kan göra är att läsa professionella reviews och omdömen.

Här är ett tips från mig så länge du inte bryr dig om att agget är semi-modulärt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160334 Cooler Master V550S 699:-

Jag har för mig att många tipsar om Fractal Designs Integra M här på forumet också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738856

Båda varienterna finns i starkare varienter också, 650 och 750W. Planerar du att köra SLI i framtiden bör du kanske gå upp ännu högre.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det kan väl aldrig skada med för bra PSU? ( alltså ifall jag t.ex har en 1000w PSU men använder bara 500?) det spelar väl ingen som helst roll`?

Permalänk
Inaktiv

Jo, det spelar roll därför att när du sitter och slösurfar och datorn bara behöver 100W så får du väldigt dålig verkningsgrad med ett nätaggregat på 1000W. Verkningsgraden varierar med belastningen, och brukar vara som bäst runt 50% av maxbelastning. Därför bör du se till att din genomsnittliga belastning ligger nära 50% samtidigt som maxbelastning inte får överstiga 100%.

Edit: Ett 970 är ett ganska strömsnålt grafikkort. De grejerna du har i din kundvagn kan drivas av ett nätaggregat på 400W. Addera 100W om du har tänkt överklocka, och addera 200W om du tänker köra dubbla grafikkort.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Ok. Så I detta fall, borde den här datorn fungera du som verkar ha koll? http://www.inet.se/kundvagn/visa/8092048/datorinet
Nätagget borde väl inte vara för mkt? vet att typ 100-200 watt inte kommer användas ungefär

Permalänk
Medlem

@djdegge: Borde funka finfint

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Inaktiv

Sitter själv med ett sådant nätaggregat. Det är ett bra nätaggregat men är egentligen för stort för dina behov (du slänger pengar i sjön). Se mitt förra inlägg för att se hur mycket effekt du behöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Jo, det spelar roll därför att när du sitter och slösurfar och datorn bara behöver 100W så får du väldigt dålig verkningsgrad med ett nätaggregat på 1000W. Verkningsgraden varierar med belastningen, och brukar vara som bäst runt 50% av maxbelastning. Därför bör du se till att din genomsnittliga belastning ligger nära 50% samtidigt som maxbelastning inte får överstiga 100%.

Edit: Ett 970 är ett ganska strömsnålt grafikkort. De grejerna du har i din kundvagn kan drivas av ett nätaggregat på 400W. Addera 100W om du har tänkt överklocka, och addera 200W om du tänker köra dubbla grafikkort.

Blir väldigt dålig verkningsgrad på ett 500w agg med isåfall

NEJ det spelar ingen roll om agget är överdimensionerat.
Ingenting tar skada

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makn:

Blir väldigt dålig verkningsgrad på ett 500w agg med isåfall

Nej, det blir det inte. Låt mig förklara varför.

Om tomgångseffekten ligger på 100W och du har ett nätaggregat på 500W ligger du på 20% av full belastning. Har du istället ett nätaggregat på 1000W så ligger du på 10%. Under 20% så rasar verkningsgraden hos nätaggregaten, medans det är ganska linjärt över 20%. Det gör att det blir en enorm skillnad i verkningsgrad.

Studera följande graf. Titta på den branta delen av kurvan till vänster i grafen. Väljer du att ligga på 10% så ligger du långt ner på den branta delen. Väljer du att ligga på 20% så ligger du på den övre delen och är därför ganska nära full verkningsgrad.

Nätaggregatet som visas i grafen är på 1000W. För att utnytja det som bra som möjligt så bör man använda det i en dator med tomgångseffekt på minst 200W och det är dubbelt så mycket som det kommer vara i trådskaparens maskin.

Du har rätt i att inget tar skada i själva datorn om man överdimensionerar, MEN trådskaparens ekonomi tar skada helt i onödan, både angående den större inköpskostnaden och den ökade elkostnaden.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8092103/2015-06-17

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ahhh, blir så förvirrad.. skulle du bara kunna länka mig någon prisvärd + bra PSU till mina valda prylar?
Skulle vara toppen.

Permalänk
Inaktiv

Hur blir det med överklockning och dubbla grafikkort då? Är det något du eventuellt skulle vilja köra i framtiden, eller kommer datorn bara köras i sitt standardutförande? Blir lättare att välja nätaggregat om jag vet svaret på de två frågorna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djdegge:

Ahhh, blir så förvirrad.. skulle du bara kunna länka mig någon prisvärd + bra PSU till mina valda prylar?
Skulle vara toppen.

Välj mitt paket om du vill spara några hundra kronor, minnena är även lågprofil vilket fungerar med samtliga eftermarknadskylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hur blir det med överklockning och dubbla grafikkort då? Är det något du eventuellt skulle vilja köra i framtiden, eller kommer datorn bara köras i sitt standardutförande? Blir lättare att välja nätaggregat om jag vet svaret på de två frågorna

Jag har tänkt att inte överklocka något alls först och se hur allt presterar och om jag känner att det behövs mer så kommer jag överklocka och vill då inte behöva köpa nytt nätagg bara för det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Välj mitt paket om du vill spara några hundra kronor, minnena är även lågprofil vilket fungerar med samtliga eftermarknadskylare.

Kan man lita på adata? Har alltid kört på corsair..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av djdegge:

Kan man lita på adata? Har alltid kört på corsair..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja,a data gör driftsäkra minnen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Nej, det blir det inte. Låt mig förklara varför.

Om tomgångseffekten ligger på 100W och du har ett nätaggregat på 500W ligger du på 20% av full belastning. Har du istället ett nätaggregat på 1000W så ligger du på 10%. Under 20% så rasar verkningsgraden hos nätaggregaten, medans det är ganska linjärt över 20%. Det gör att det blir en enorm skillnad i verkningsgrad.

Studera följande graf. Titta på den branta delen av kurvan till vänster i grafen. Väljer du att ligga på 10% så ligger du långt ner på den branta delen. Väljer du att ligga på 20% så ligger du på den övre delen och är därför ganska nära full verkningsgrad.
http://images.anandtech.com/reviews/psu/2008/cooler-master-ucp-900w/eff-comparison.png

Nätaggregatet som visas i grafen är på 1000W. För att utnytja det som bra som möjligt så bör man använda det i en dator med tomgångseffekt på minst 200W och det är dubbelt så mycket som det kommer vara i trådskaparens maskin.

Du har rätt i att inget tar skada i själva datorn om man överdimensionerar, MEN trådskaparens ekonomi tar skada helt i onödan, både angående den större inköpskostnaden och den ökade elkostnaden.

Nu när nätaggregat är så pass effektiva, 80 plus platinum eller liknande kan man mer eller mindre strunta i detta.

Ett kvalitetsnätagg på 1000W kommer ändå ligga kring 85% verkningsgrad vid 100W. Ett motsvarande 500-600W 80 plus gold kommer ha mer eller mindre samma verkningsgrad vid den belastningen.

Så jag föreslår att du kollar på nyare tester än från 2008.

http://www.techpowerup.com/reviews/Seasonic/Snow_Silent-1050/...
http://www.techpowerup.com/reviews/Antec/EDG650/6.html

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tackar! Sedan om jag skulle vilja ha en bättre PSU där jag även kommer kunna slänga i ett till grafikkort om jag kommer behöva i framtiden ( för sli ) skulle den jag valt vara rekommenderad eller är det andra som gäller då också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djdegge:

Tackar! Sedan om jag skulle vilja ha en bättre PSU där jag även kommer kunna slänga i ett till grafikkort om jag kommer behöva i framtiden ( för sli ) skulle den jag valt vara rekommenderad eller är det andra som gäller då också?

Skickades från m.sweclockers.com

EVGA 750 G2. No contest, just nu går det knappt att få bättre i den kapaciteten.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603

Finns i en 850W modell med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Nätaggregatet du länkar till SeF.Typh00n kostar minst 3000kr. Tycker du det är rimligt att rekommendera trådskaparen att slänga ut 3000kr på ett nätaggregat han/hon inte har glädje av och aldrig kommer utnyttja på det sätt som det är tänkt att användas?

Om man dimensionerar rätt så får man ett nätaggregat som fungerar minst lika bra som ditt 3000kr-agg för bara 600-800kr, samtidigt som det tar upp mindre plats i chassit.

Antec Edge 650 är väl inte riktigt så tokigt, men fortfarande så kostar det mer pengar än trådskaparen behöver lägga ut. Det är att slänga pengar i sjön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djdegge:

Tackar! Sedan om jag skulle vilja ha en bättre PSU där jag även kommer kunna slänga i ett till grafikkort om jag kommer behöva i framtiden ( för sli ) skulle den jag valt vara rekommenderad eller är det andra som gäller då också?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du köra dubbla 970 och lite överklockning måste du gå upp till 700W och då räcker inte de jag länkade till. Däremot Supernova 750 G2 som det länkades till tidigare i tråden är ett bra val för dubbla 970.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Nätaggregatet du länkar till SeF.Typh00n kostar minst 3000kr. Tycker du det är rimligt att rekommendera trådskaparen att slänga ut 3000kr på ett nätaggregat han/hon inte har glädje av och aldrig kommer utnyttja på det sätt som det är tänkt att användas?

Om man dimensionerar rätt så får man ett nätaggregat som fungerar minst lika bra som ditt 3000kr-agg för bara 600-800kr, samtidigt som det tar upp mindre plats i chassit.

Antec Edge 650 är väl inte riktigt så tokigt, men fortfarande så kostar det mer pengar än trådskaparen behöver lägga ut. Det är att slänga pengar i sjön.

Det gör jag inte, jag visar inte exempel på vad han ska köpa då jag pratar med dig. Jag citerade dig av en anledning.

Ditt 1000W-nätagg du länkade från 2008 var ju ett ännu sämre exempel.

Här har vi bättre varianter:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2394173 1700:- 1000W 80 plus Platinum

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603 1200:- 750W 80 Plus Gold

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1868920 1200:- 850W 80 Plus Gold

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Men varför ska man slänga pengar i sjön på att få platinum-märkning när man kan få lika bra effektivitet för mindre pengar genom att dimensionera på rätt sätt?

SeF.Typh00n, du tänker precis som marknadsföringsavdelningarna hos tillverkarna vill att du ska tänka. Som konsument måste man vara vaksam mot saker som t.ex. "hype" och sånt, som kan få en att tro att man behöver saker som man egentligen inte har behov av.

Påstår inte att du länkar till dåliga produkter eller något sånt. Låt mig dra en kort metafor som beskriver situationen: Trådskaparen undrar vilken bil han behöver för att åka och handla mjölk. Du SeF.Typh00n tycker att han/hon måste ha en Porsche Panamera. Jag rekommenderar istället något rimligare, som t.ex. en Volvo V70.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Men varför ska man slänga pengar i sjön på att få platinum-märkning när man kan få lika bra effektivitet för mindre pengar genom att dimensionera på rätt sätt?

SeF.Typh00n, du tänker precis som marknadsföringsavdelningarna hos tillverkarna vill att du ska tänka. Som konsument måste man vara vaksam mot saker som t.ex. "hype" och sånt, som kan få en att tro att man behöver saker som man egentligen inte har behov av.

Påstår inte att du länkar till dåliga produkter eller något sånt. Låt mig dra en kort metafor som beskriver situationen: Trådskaparen undrar vilken bil han behöver för att åka och handla mjölk. Du SeF.Typh00n tycker att han/hon måste ha en Porsche Panamera. Jag rekommenderar istället något rimligare, som t.ex. en Volvo V70.

Man slänger inte pengar i sjön, du får garanti och kvalité för det. Nätaggregatet är hjärtat i datorn och är inget du ska snåla på.

Jag tänker inte alls som marknadsföringsavdelningen gör, jag pratar med erfarenhet i ryggen. Jag vet vem som tillverkar vilka nätaggregat, jag vet vilka komponenter som sitter i dessa och jag vet vilken kvalité dom håller.

Det är snarare såhär om vi tvunget måste dra en bilmetafor (vilket man aldrig ska med datorkomponenter...).
Jag föreslår en vettig bil med goda garantier och plats för expansion, medans du vill föreslå en bil med trädäck.

Här går jag igenom dina nätagg:

  • Be-quiet - tveksamt val, då deras nätaggregat ofta innehåller insnålade komponenter som inte borde vara det. Dessutom är det ena 80 Plus brons och det andra är för dyrt.

  • Cooler Master GM - kan du fetglömma, riktigt risig modell

  • Corsair RM - för dåligt, för dyrt.

  • Fractal Design - försvann från branchens topp för länge sedan, hopplöst efter

  • Seasonic - Grattis! Din enda bra rekommendation, som kostar lika mycket som ett Supernova 750 G2.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB