::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem

När tror ni Fury X finns att köpa i svenska nätbutikerna?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Är riktigt sugen på ett Fury X, men det får vänta Finns inga spel alls som jag lirar nu och allt spännande kommer i höst. Vilket elände!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Är väldigt intresserad av detta men frågar mina kära sweclockare ifall pci-e 2.0 x16 kommer att strypa kortet? Sitter på en z68 bräda som stöder 3.0 men måste då flasha bios och trycka på en ivy bridge då jag har en 2500k @ 4,5 GHz atm. kommer det att vara värt eller bli strypt?

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det jag tycker är intressant är att det är 2x8 pin ström och en vattenkylning som kan ta 500W, samtidigt som kortet bara drar 275W. Det lutar åt att AMD förberett för monstruös överklockning.

En annan sak som alla missar i debatten om 4 gig HBM och 4k, är att AMD implementerat ny testurkomprimering som minskar minnesanvändningen upp till 30%, för att inte tala om alla fräsha förbättringar i DX12 som minskar minnesanvändningen. Bland annat så har DX12 och Vulkan stöd för tiled resources, vilket skär ned på mängden minne som behövs även det.

Flera stora detaljer som många ignorerar eller, ännu värre, automatiskt antar att AMD: s kommer med 500W TDP och har vattenkylning eftersom det körs varmare än i mitten av solen.

Det kommer att bli en hel del butthurt NVidia ägare som kommer att försöka motivera sina senaste inköp genom att tona ner AMD: s funktioner, avträda större betydelse för saker som Gameworks, etc ,. Lustigt kan du också se inlägg om att om 980Ti och Fury X ligger inom en liten marginal prestanda skillnand de kan lika gärna köpa 980Ti ändå på grund av bättre, "Infoga NVidia spellista".

Fury X referensmodell har en kvalitet 500W CLC medan 980Ti referensen har den bekanta avgasfläkt kylaren. Om dessa kort är tå till tå i prestanda Fury X bör vara nobrainer standardalternativet varenda gång. En rättvis jämförelse skulle vara om 980Ti referensmodellen kom med sin egen CLC, men det gör inte och när det kommer till OC då är kortets värde och prestanda till detta pris punkt klart överlägsen NVidias 980Ti.

Permalänk
Medlem

X3

Undrar vilken tillverkare som blir först med 3 st Gpuer på ett kort,det verkar ju möjligt nu.

Visa signatur

Uptech

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorthemighty:

Är väldigt intresserad av detta men frågar mina kära sweclockare ifall pci-e 2.0 x16 kommer att strypa kortet? Sitter på en z68 bräda som stöder 3.0 men måste då flasha bios och trycka på en ivy bridge då jag har en 2500k @ 4,5 GHz atm. kommer det att vara värt eller bli strypt?

Helt klart värt det. Det skiljer väldigt lite mellan de två.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorthemighty:

Inga problem alls där, kanske 1% prestandaskillnad med AMD Fury X i Crossfire tillsammans PCI-e 2.0 jämfört med 3.0.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

När tror ni Fury X finns att köpa i svenska nätbutikerna?

Borde vara 24 Juni samt 14 Juli.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tyckte att gårdagens lanseringsshow kändes ganska cosy, lite personlig. Kändes som om man kom AMD:s ledning och ingenjörer lite närmare, på nåt sätt. Nvidia känns som ett större (obvious...) och ett mer opersonligt företag, imao.

Har samma känsla nu som när man kände att SAAB (R.I.P.) var det mer naturligare valet än Volvo.
De kändes då lite mer innovativa och mer personliga. Precis som jag idag känner gällande AMD vs Nvidia.
Har alltså ingenting emot Volvo/Nvidia, men SAAB/AMD tilltalar min personlighet bättre.

Känns faktiskt som om AMD har nåt på G nu och jag kommer, med största sannolikhet, "investera" i ett Fury X-kort.

Ps. Kör idag Volvo och äger ett gäng Nvidia-kort (förutom mina två R9 290 i sign...) Ds.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|Asrock RX 9070 XT Taichi OC|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair K70 RGB|Mionix Naos Pro|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Uppdaterad lite text/bilder i huvudposten. Jag tror som jag sagt att det kommer prestera över Titan X i dom flesta fall trots sina 4GB. Ingengörerna har definitivt bollat med idén mellan 8GB GDDR5 och 4GB HBM, tänk på det... Det ser också ut som att dom använder sig av en ny Tesseleringsenhet och en uppdaterad texturkomprimering tillsammans med helt omarbetade rasterenheter. Detta tillsammans med den extrema minnesbandbredd korten besitter så ska det inte ha några problem i dom flesta spel i 4K.

Jag räknar på minst 45% + några procent extra för den ökade frekvensen, samt högre minnesbandbredden. Det som också återstår är som sagt alla andra förbättringar som gjorts i arkitekturen. Dom kommer prestera något i hästväg dessa kort. 8.9 Miljarder transistorer... 8.6TFLOPS...

Jag satt precis och funderade på det, det är väldigt få ROPs jämfört med Hawaii. On par med tahiti, men färre än Hawaii

Permalänk

Underbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Tyckte att gårdagens lanseringsshow kändes ganska cosy, lite personlig. Kändes som om man kom AMD:s ledning och ingenjörer lite närmare, på nåt sätt. Nvidia känns som ett större (obvious...) och ett mer opersonligt företag, imao.

Har samma känsla nu som när man kände att SAAB (R.I.P.) var det mer naturligare valet än Volvo.
De kändes då lite mer innovativa och mer personliga. Precis som jag idag känner gällande AMD vs Nvidia.
Har alltså ingenting emot Volvo/Nvidia, men SAAB/AMD tilltalar min personlighet bättre.

Känns faktiskt som om AMD har nåt på G nu och jag kommer, med största sannolikhet, "investera" i ett Fury X-kort.

Ps. Kör idag Volvo och äger ett gäng Nvidia-kort (förutom mina två R9 290 i sign...) Ds.

Blir väl så när det är ett "mindre" företag, blir enklare att göra det personligare. Är samma som företag som skryter om att dom är ett familjeföretag (Blir på något vis positivt hos oss människor och känns mer hjärtligare/öppnare på något vis).

Men sen gillar ju vi människor oftast underdogs (se bara filmer där en svag person växer och sen trycks ner igen mitt i filmen och lyckas i igen vända det och växa sig ännu starkare ur detta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TobiasJ:

Jag satt precis och funderade på det, det är väldigt få ROPs jämfört med Hawaii. On par med tahiti, men färre än Hawaii

Jag läste en gång att ROP ger hur många pixlar som kan skrivas på skärmen, det är bara att multiplicera antalet med GPU-klockan.

Men det verkar inte vara så enkelt och i så fall skulle vi heller inte behöva så många som vi har.

"Render Output Unit(s) or Raster Operations Pipeline. A ROP handles pixel output and arranges the pixels on your screen, as well as basic rendering tasks. ROPs deal heavily with multisample anti-aliasing by manipulating pixel color in a way that enhances previously-rendered geometry to look significantly better"
http://www.gamersnexus.net/guides/717-gpu-dictionary-understa...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

Intressant diskussion om 4 GiB vram.
https://forum.beyond3d.com/threads/spinoff-4gb-framebuffer-is...

WDDM 2.0 kommer tex stödja "ram paging" liknande som att Windows kan ha en pagefil på disk kommer grafikrutinen kunna swapa videominnet mot arbetsminnet.
https://forum.beyond3d.com/threads/spinoff-4gb-framebuffer-is...

En hel del prat om komprimeringstekniker.
Och en massa diskusioner som man inte fattar hälften av.

De länkade även en presentation av AMD, verkar som att det kan göras mycket, för att använda minnet mer effektivt i drivrutinen.

Citat:

When I asked Macri about this issue, he expressed confidence in AMD's ability to work around this capacity constraint. In fact, he said that current GPUs aren't terribly efficient with their memory capacity simply because GDDR5's architecture required ever-larger memory capacities in order to extract more bandwidth. As a result, AMD "never bothered to put a single engineer on using frame buffer memory better," because memory capacities kept growing. Essentially, that capacity was free, while engineers were not. Macri classified the utilization of memory capacity in current Radeon operation as "exceedingly poor" and said the "amount of data that gets touched sitting in there is embarrassing."

Strong words, indeed.

With HBM, he said, "we threw a couple of engineers at that problem," which will be addressed solely via the operating system and Radeon driver software. "We're not asking anybody to change their games."

http://techreport.com/review/28294/amd-high-bandwidth-memory-...

Läs även.
https://forum.beyond3d.com/posts/1852564/
Han menar att det ofta slösas i onödan med videominne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Nej, det är 64ROPS som i Hawaii, dock omarbetade.

Skrivet av Ratatosk:

Jag läste en gång att ROP ger hur många pixlar som kan skrivas på skärmen, det är bara att multiplicera antalet med GPU-klockan.

Men det verkar inte vara så enkelt och i så fall skulle vi heller inte behöva så många som vi har.

"Render Output Unit(s) or Raster Operations Pipeline. A ROP handles pixel output and arranges the pixels on your screen, as well as basic rendering tasks. ROPs deal heavily with multisample anti-aliasing by manipulating pixel color in a way that enhances previously-rendered geometry to look significantly better"
http://www.gamersnexus.net/guides/717-gpu-dictionary-understa...

Mycket riktigt så är det inte så enkelt. Rasterenheterna är förmodligen helt omarbetade för att jobba mot HBM minnet och den nya busstypen. Finns en viss risk att dom kan ha dubbelt så hög effektivitet mot ROP'sen i Hawaii. Ett gott exempel på detta är ROP antalet på HD3870 och HD4870 som bägge var 16, men där rasterenheterna på HD4870 hade dubbelt så hög effektivitet.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Borde vara 24 Juni samt 14 Juli.

köper ett direkt. Kosta vad det vill

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Nej, det är 64ROPS som i Hawaii, dock omarbetade.

Mycket riktigt så är det inte så enkelt. Rasterenheterna är förmodligen helt omarbetade för att jobba mot HBM minnet och den nya busstypen. Finns en viss risk att dom kan ha dubbelt så hög effektivitet mot ROP'sen i Hawaii. Ett gott exempel på detta är ROP antalet på HD3870 och HD4870 som bägge var 16, men där rasterenheterna på HD4870 hade dubbelt så hög effektivitet

Ursäkta att jag uttrycker mig slarvigt. Ja, antalet ROPs är detsamma som på Hawaii och dubbelt så många som på Tahiti, men räknat i ROPs/stream processors så är det omvända sant. Räknat på det viset har Fiji färre ROPs än Hawaii. Men vad jag förstått är ROPs starkt begränsade av bandbredden och den vet vi ju är betydligt högre på Fiji.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur värt lär det vara att slå till på en fury (utan x, här är vi inte rika inte) istället för en 970 eller en 390x då? Blir ju någon tusenlapp mer drygt men det kanske är tillräckligt stor skillnad för att det ska väga upp?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Akaiko:

Hur värt lär det vara att slå till på en fury (utan x, här är vi inte rika inte) istället för en 970 eller en 390x då? Blir ju någon tusenlapp mer drygt men det kanske är tillräckligt stor skillnad för att det ska väga upp?

Förstår att det drar i köptarmen , men vänta på tester, kommer troligtvis den 24:e.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra inlägg från: https://forum.beyond3d.com/threads/spinoff-4gb-framebuffer-is...

6-8gb (depending on what your bus size is) is really better if you intend to keep your card around for a few years or more.
Sure, if you're happy running your game at 15-20 FPS.

Honestly I'll be surprised if more than 1% of games in 2-3 years will effectively require more than 4 GB of memory. We're still going to be mostly limited by console requirements which means games that exceed that is going to be exceedingly rare. Games on consoles also need to store system RAM and VRAM in the same pool of memory unlike PC. So it's unlikely a game on console will exceed 4 GB of VRAM usage.

As well, in 2-3 years, the hope would be that DX12 will be more prevalent. And Sebbbi has already given the viewpoint of a current developer of many memory saving tricks that games can easily use to provide far greater texture detail than exists currently with less than 1 GB of VRAM.

Of course, more memory is never bad...unless it doesn't get used and only inflates the price of your graphics card. But until such time as 4 GB becomes a limiting factor it's all supposition.

Yes you can run into limitations with carefully manufactured tests now, but then what does it get you. Even the Titan X with 12 GB of memory can't even reach 30 FPS in a situation where it can actually use more than 4 GB of memory (http://www.anandtech.com/show/9306/the-nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/13 ). Seriously how much future proofing are you going to get with memory when your GPU is going to limit you. Especially when the inflection point for increased memory useage is consoles which aren't going to be getting a hardware upgrade for another 4-7 years.

Yes, there will be the 1% that have to run max everything mods in something like Skyrim. In which case, no, the Fury card isn't going to be for them.

Remember when 2 GB cards launched and 1 GB cards were considered idiotic to buy because even those no games used 2 GB on the video card, it was a way to future proof? And by the time 2 GB was actually used in games, all those 2 GB cards that launched back then were too slow to actually run those games with max IQ? Yeah that future proofing worked really well.

Of course, perception is always different from reality. The perception that more than 4 GB will make a current video card future proof will discourage people from getting the Radeon Fury. The reality is, that by the time it's a serious limitation, it wouldn't be fast enough to run those games to the satisfaction of anyone needing more than 4 GB. Likewise, by the time Titan X can take advantage of that mass of memory it has in games, it'll be too slow to satisfy that people that bought it in the first place.

TL: DR - By the time greater than 4 GB of memory is critically important. Almost everyone that bought an enthusiast card this year, will have already upgraded their video card...making it a moot point.

DX12 can bring a lot of exciting changes to the world of graphics rendering in games. Increased VRAM useage likely isn't going to be one of those.

Regards,
SB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förstår att det drar i köptarmen , men vänta på tester, kommer troligtvis den 24:e.

Yes får nog ta och lugna ner mig lite! Köpandet kommer inte ske för än i augusti iallafall. Men nu när man sitter och funderar osv så fastnar man lätt i träsket och pendlar mellan osäkerhet och bombsäker på en minut-till-minut basis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Bra inlägg från: https://forum.beyond3d.com/threads/spinoff-4gb-framebuffer-is...

6-8gb (depending on what your bus size is) is really better if you intend to keep your card around for a few years or more.
Sure, if you're happy running your game at 15-20 FPS.

Honestly I'll be surprised if more than 1% of games in 2-3 years will effectively require more than 4 GB of memory. We're still going to be mostly limited by console requirements which means games that exceed that is going to be exceedingly rare. Games on consoles also need to store system RAM and VRAM in the same pool of memory unlike PC. So it's unlikely a game on console will exceed 4 GB of VRAM usage.

As well, in 2-3 years, the hope would be that DX12 will be more prevalent. And Sebbbi has already given the viewpoint of a current developer of many memory saving tricks that games can easily use to provide far greater texture detail than exists currently with less than 1 GB of VRAM.

Of course, more memory is never bad...unless it doesn't get used and only inflates the price of your graphics card. But until such time as 4 GB becomes a limiting factor it's all supposition.

Yes you can run into limitations with carefully manufactured tests now, but then what does it get you. Even the Titan X with 12 GB of memory can't even reach 30 FPS in a situation where it can actually use more than 4 GB of memory (http://www.anandtech.com/show/9306/the-nvidia-geforce-gtx-980-ti-review/13 ). Seriously how much future proofing are you going to get with memory when your GPU is going to limit you. Especially when the inflection point for increased memory useage is consoles which aren't going to be getting a hardware upgrade for another 4-7 years.

Yes, there will be the 1% that have to run max everything mods in something like Skyrim. In which case, no, the Fury card isn't going to be for them.

Remember when 2 GB cards launched and 1 GB cards were considered idiotic to buy because even those no games used 2 GB on the video card, it was a way to future proof? And by the time 2 GB was actually used in games, all those 2 GB cards that launched back then were too slow to actually run those games with max IQ? Yeah that future proofing worked really well.

Of course, perception is always different from reality. The perception that more than 4 GB will make a current video card future proof will discourage people from getting the Radeon Fury. The reality is, that by the time it's a serious limitation, it wouldn't be fast enough to run those games to the satisfaction of anyone needing more than 4 GB. Likewise, by the time Titan X can take advantage of that mass of memory it has in games, it'll be too slow to satisfy that people that bought it in the first place.

TL: DR - By the time greater than 4 GB of memory is critically important. Almost everyone that bought an enthusiast card this year, will have already upgraded their video card...making it a moot point.

DX12 can bring a lot of exciting changes to the world of graphics rendering in games. Increased VRAM useage likely isn't going to be one of those.

Regards,
SB

/Thread

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Ursäkta att jag uttrycker mig slarvigt. Ja, antalet ROPs är detsamma som på Hawaii och dubbelt så många som på Tahiti, men räknat i ROPs/stream processors så är det omvända sant. Räknat på det viset har Fiji färre ROPs än Hawaii. Men vad jag förstått är ROPs starkt begränsade av bandbredden och den vet vi ju är betydligt högre på Fiji.

HD4870 hade 150% fler streamprocessorer än HD3870 men samma antal rasterenheter. Dom hade dock dubbelt så hög effektivitet jämfört med HD3870. När man ser på bandbredden och minnestypen, samt snack om en ny typ av färgkomprimeringsmetod så kan vi nog lätt sagt snacka om rejält omarbetade rasterenheter i Fiji.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

HD4870 hade 150% fler streamprocessorer än HD3870 men samma antal rasterenheter. Dom hade dock dubbelt så hög effektivitet jämfört med HD3870. När man ser på bandbredden och minnestypen, samt snack om en ny typ av färgkomprimeringsmetod så kan vi nog lätt sagt snacka om rejält omarbetade rasterenheter i Fiji.

Ser ingen anledning till varför Fiji skulle behöva mer än dubbelt så många rasterenheter än Tahiti. Det är snarare så att det inte var befogat att hoppa upp till 64 redan på Hawaii, men att det kanske bara blev bättre med 64 än 48 av praktiska skäl.
Fiji har dubbla mängden shaders mot Tahiti, förutsatt att Tahiti är rätt balanserad så behöver man varken starkare rasterenheter eller fler än de dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser ingen anledning till varför Fiji skulle behöva mer än dubbelt så många rasterenheter än Tahiti. Det är snarare så att det inte var befogat att hoppa upp till 64 redan på Hawaii, men att det kanske bara blev bättre med 64 än 48 av praktiska skäl.
Fiji har dubbla mängden shaders mot Tahiti, förutsatt att Tahiti är rätt balanserad så behöver man varken starkare rasterenheter eller fler än de dubbla.

Jag konstaterade just att Fiji har varken fler eller färre. Jag konstaterade också just att antalet inte säger speciellt mycket och att dom förmodligen är rejält omdesignade vilket jag också tog ett lysande exempel på och hur mycket det kan göra prestandamässigt mellan olika generationer under vissa scenarion. Resten är bara spekulationer.

Förmodligen kommer vi få se samma eller en uppdaterad version av komprimeringsalgoritmen som Tonga använder sig utav i Fiji. Vilken "version" av GCN återstår också att se. Jag är mycket nyfiken på dom eventuella arkitektoniska ändringar som gjorts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Jag konstaterade just att Fiji har varken fler eller färre.

Nej, men helt utan belägg så talade du om att Fiji skulle ha mer behov, och började hitta på att de skulle vara effektiviserade för att kompensera det ökade behovet du just hittat på.

Skrivet av 2good4you:

Jag konstaterade också just att antalet inte säger speciellt mycket och att dom förmodligen är rejält omdesignade vilket jag också tog ett lysande exempel på och hur mycket det kan göra prestandamässigt mellan olika generationer under vissa scenarion. Resten är bara spekulationer.

Det finns ingen anledning att tro att de är rejält omdesignade. Det räcker med att ha dubbelt så många som Tahiti och att de är precis lika (in-)effektiva för att Fiji ska vara precis lika balanserad. Finns ingen anledning att tro att Fiji behöver mer kraft än så. Och nej, du gav inget "lysande" exempel (vem betygsätter ens sig själv så mer än möjligtvis Ranelid?). Du har inte presenterat uppgifter på att 4870 var bättre på att skyffla pixlar än 3870 som stöd för ditt påstående ens. Jag vet att de fixade detaljer som den trasiga AA-prestandan, men det var ingen dubblering av effektiviteten allround direkt. Något sådant har jag inte sett något belägg för. Att 4870 hade högre totalprestanda är helt enkelt ett kvitto på att 3870 generellt sett inte hade en flaskhals i sina ROPs.

Alltså, det finns inget tecken på varken större behov av fler/starkare ROPs i proportion till övriga komponenter, och det finns inget tecken på att de faktiskt gjort något på den punkten. Och absolut inte att det är någon dubblering av prestandan i rasterenheterna.

Fiji verkar vara skitfin, och det ser ut att bli relativt effektivt.

§1 /moderator
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför dom demonstrerar 4k tester med fury och släpper den med bara 4GB.
Sen släppa billigare kort med dubbla minnet dock inte HMB

Förstår ju självklart att HMB minnen är grymt mycket snabbare men förstör inte mängden syftet med att vara deras värstingkort ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Antingen förstår man eller så förstår man inte. Du kommer in i min tråd jag gjort och tror dig veta saker du inte har en aning om och börjar en pajkastning om saker som är konstaterade och logiska antaganden gjort av mig. Bara komprimeringsalgoritmen från Tonga är en av sakerna som med stor sannolikhet kommer implementeras men hade kunnat gå in på djupet och hålla på hela dagen med dig.

Hoppas, hoppas tester kommer snart. Vart är redaktörerna på swec?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

*censurerat*

Hoppas, hoppas tester kommer snart. Vart är redaktörerna på swec

Tack för tipset! *Editerat*

Spänningen är stor, och förväntningarna är ännu större

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Är väldigt tveksam till att en ensam 120mm-radiator skulle ha en kyleffekt på 500W när man räknar lösa 120mm-radiatorer till "riktig" vattenkylning runt 140W.

Den är säkert effektiv, men några 500W tror jag inte på.