Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Jag skaffade PS+ i tre månader bara för att testa och de har tydligen någon rea nu som blev ännu bättre av att ha just PS+. Rabatten blev för bra för att hålla emot Köpte Tomb Raider : Definitive Edition för 110kr (butikspris närmare 279kr) och inFamous DLCn för 59kr (butikspris 159kr). Sen Destiny då det verkade billigare att köpa PS Store versionen (450kr) än spelet på skiva plus DLC separat.

Trist nog fungerade inte Last of Us som jag köpte på skiva, installationen måste blivit korrupt (svart skärm efter New Game) men i morse testade jag att ta bort installationen och installera om och jag tror att det fungerar. Jag märkte också att jag kunde köpa spelet trots att jag redan hade det i PS Store

Tja, får se hur jag gör med HDDn. Många verkar rekommendera en SSHD på 1TB men detta är som sagt var inte min primära spelplattform

Jo, just nu var det ovanligt mycket PS4-titlar dock. Annars brukar det vara minst ett veckoerbjudande, någon mindre special med främst PS3-titlar och annat. Definitivt värt att hålla koll. Dock är priserna på nya spel helt vansinnigt galna ofta. Men ja, man har ju alternativet iallafall.

Förhoppningsvis borde det fungera nu. Jag skulle personligen föreslå att ta just The Last of Us först såvida du inte hunnit komma igång med något annat spel.

Du märker nog snart nog hur du tycker det fungerar. SSHD kan vara trevligt men det ger ju samtidigt en ytterliggare kostnad som kan vara bättre att ta senare. Samtidigt så får man bara mer att göra backup på ju längre man väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, just nu var det ovanligt mycket PS4-titlar dock. Annars brukar det vara minst ett veckoerbjudande, någon mindre special med främst PS3-titlar och annat. Definitivt värt att hålla koll. Dock är priserna på nya spel helt vansinnigt galna ofta. Men ja, man har ju alternativet iallafall.

Förhoppningsvis borde det fungera nu. Jag skulle personligen föreslå att ta just The Last of Us först såvida du inte hunnit komma igång med något annat spel.

Du märker nog snart nog hur du tycker det fungerar. SSHD kan vara trevligt men det ger ju samtidigt en ytterliggare kostnad som kan vara bättre att ta senare. Samtidigt så får man bara mer att göra backup på ju längre man väntar.

Har du PS3an? Eller förstod jag det rätt? Alltså, den rean var farlig! Påminner mycket om Steamrean på ett sätt Man vill köpa bara för att det är billigt haha. Var även nära på att köpa vanliga inFamous men höll emot.

Jo jag tror det, skall testa ikväll Nej hann aldrig lira något. PS store tyckte det var en bra idé att ladda ner alla spel samtidigt och då blev inget klart. Tycker faktiskt den borde ta en download i taget som Steam.

Exakt, det kostar tillräckligt som det gör. Kan inte tänka mig att jag kommer att ha problem med mängden ledig plats detta året iaf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nedladdnings hastigheten på PS4 är ett skämt. Så segt internet har inte jag. Nån som har samma problem? Laddar ner uppdaterings fil för Arkham Knight. 3GB och 12 timmar kvar. Vanligtvis hade det tagit 20 min om det var ifrån Steam, Origin osv...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Har du PS3an? Eller förstod jag det rätt? Alltså, den rean var farlig! Påminner mycket om Steamrean på ett sätt Man vill köpa bara för att det är billigt haha. Var även nära på att köpa vanliga inFamous men höll emot.

Jo jag tror det, skall testa ikväll Nej hann aldrig lira något. PS store tyckte det var en bra idé att ladda ner alla spel samtidigt och då blev inget klart. Tycker faktiskt den borde ta en download i taget som Steam.

Exakt, det kostar tillräckligt som det gör. Kan inte tänka mig att jag kommer att ha problem med mängden ledig plats detta året iaf.

Jo, har min PS3 kvar men syftade på utbudet på PSN. Just PS4-titlar med nedsatt pris är ganska ovanligt, det man mest ser är PS3-titlar och Vita-titlar prissänkta. Dock ska det vara ett prissänkt PS4-spel i veckan iallafall.

Själv har jag inte märkt något problem med just flera nedladdningar samtidigt. Och då även med spel igång. Dock vore det bra om det fokuserades på en grej i taget.

Skrivet av Vangen:

Nedladdnings hastigheten på PS4 är ett skämt. Så segt internet har inte jag. Nån som har samma problem? Laddar ner uppdaterings fil för Arkham Knight. 3GB och 12 timmar kvar. Vanligtvis hade det tagit 20 min om det var ifrån Steam, Origin osv...

För mig går det oftast ganska snabbt iallafall. Det är möjligt att PSN och nedladdnignsservrarna skulle kunna vara extra belastade idag i och med Batman: Arkham Knight-släppet. Men det där är helt klart på tok för segt. :/

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Nedladdnings hastigheten på PS4 är ett skämt. Så segt internet har inte jag. Nån som har samma problem? Laddar ner uppdaterings fil för Arkham Knight. 3GB och 12 timmar kvar. Vanligtvis hade det tagit 20 min om det var ifrån Steam, Origin osv...

Prova att pausa och sen återuppta nedladdningen igen.

Permalänk
Medlem

Många som pratar om PS-exklusiva spel nämner i princip aldrig MLB The Show. Jag köpte en PS4 i fredags och MLB 15 The Show häromdagen och varit förtrollad av det sedan dess. Grymt sportspel!

Köpte även Knack. Ser lite simpelt ut kanske men mina barn gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkwater:

Prova att pausa och sen återuppta nedladdningen igen.

Tack. Det vart en märkbar förändring.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Köpte igår ett ps4 på rea, men har inte öppnat det ännu. Är det värt att lämna tillbaka för att köpa den nya utgåvan som kommer, eller är det ingen större skillnad på dem? Är egentligen inte lagringsutrymmet som känns som prio då man kan öka det själv, snarare om den förbättringen av komponenter leder till någon märkbar skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ante_7:

Köpte igår ett ps4 på rea, men har inte öppnat det ännu. Är det värt att lämna tillbaka för att köpa den nya utgåvan som kommer, eller är det ingen större skillnad på dem? Är egentligen inte lagringsutrymmet som känns som prio då man kan öka det själv, snarare om den förbättringen av komponenter leder till någon märkbar skillnad.

Enligt http://www.eurogamer.net/articles/2015-06-22-sony-announces-r... så lär den enda skillnaden vara att hårddisken är på 1TB istället för 500 GB som den nuvarande modellen ligger på. Den nya modellen som har någon procent lägre strömförbrukning verkar vara Japan-exklusiv i dagsläget:

Citat:

UPDATE #2: I've heard back from Sony and it's confirmed that the 1TB PS4 uses older, original PS4 architecture. The revised hardware coming to Japan at the end of the month is different. If and when it will arrive here Sony Europe couldn't say.

Om du fick tag i en PS4 för 3000kr så lär du inte få tag i någon annan modell billigare. 1TB-modellen lär troligen hamna runt 4000kr och såvida du inte ångrat ditt köp av andra skäl eller vill invänta de ganska små förändringarna japanernas konsoll får så blir det nog inte så mycket bättre än vad du redan fått tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nedladdnings hastigheten på PS4 är ett skämt. Så segt internet har inte jag. Nån som har samma problem? Laddar ner uppdaterings fil för Arkham Knight. 3GB och 12 timmar kvar. Vanligtvis hade det tagit 20 min om det var ifrån Steam, Origin osv...

Håller med om att de inte är snabba. Jag bytte faktiskt från WiFi till LAN och då kändes det lite snabbare men det var svårt att säga eftersom den laddade ner 4 spel samtidigt och därför låg två av dem på 12 timmar vardera.

Skrivet av anon5930:

Jo, har min PS3 kvar men syftade på utbudet på PSN. Just PS4-titlar med nedsatt pris är ganska ovanligt, det man mest ser är PS3-titlar och Vita-titlar prissänkta. Dock ska det vara ett prissänkt PS4-spel i veckan iallafall.

Själv har jag inte märkt något problem med just flera nedladdningar samtidigt. Och då även med spel igång. Dock vore det bra om det fokuserades på en grej i taget.

En annan sak som jag märkt är att den är bra högljudd. Förut hade jag den i en hylla men det mådde den inte bra av så jag lade den på subwoofern (i brist på plats) och det tyckte den om. Men när jag lirade inFamous DLCn igår så lät den rätt mycket ändå, däremot lät den inte mycket när jag körde Destiny. Och när jag testade Last of Us (på skiva) så lät motorn som roterar skivan en del (ungefär som en DVD-läsare på datorn). Kanske är normalt?

PS. Last of Us verkar mycket bra

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

PS+versionen av Driveclub släpptes tydligen inatt, och togs sedan bort kort efter. Så, den är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_7:

Köpte igår ett ps4 på rea, men har inte öppnat det ännu. Är det värt att lämna tillbaka för att köpa den nya utgåvan som kommer, eller är det ingen större skillnad på dem? Är egentligen inte lagringsutrymmet som känns som prio då man kan öka det själv, snarare om den förbättringen av komponenter leder till någon märkbar skillnad.

Skrivet av anon5930:

Enligt http://www.eurogamer.net/articles/2015-06-22-sony-announces-r... så lär den enda skillnaden vara att hårddisken är på 1TB istället för 500 GB som den nuvarande modellen ligger på. Den nya modellen som har någon procent lägre strömförbrukning verkar vara Japan-exklusiv i dagsläget:

Om du fick tag i en PS4 för 3000kr så lär du inte få tag i någon annan modell billigare. 1TB-modellen lär troligen hamna runt 4000kr och såvida du inte ångrat ditt köp av andra skäl eller vill invänta de ganska små förändringarna japanernas konsoll får så blir det nog inte så mycket bättre än vad du redan fått tag i.

Jag tror att det är helt rätt att köpa den som ligger på rea nu om man går i tankarna att köpa ett PS4.

1TB modellen kom upp hos Mediamarkt internetshop i förmiddags:
https://www.mediamarkt.se/mcs/product/_SONY-PlayStation-4-Ult...

Där ser man att specifikationen är likadan exklusive hårddisken och lägre förbrukning enligt deras text:
PlayStation 4 1000 GB. 1 handkontroll ingår. Den nya PS4-modellen är 10% lättare och drar 8% mindre energi än originalmodellen.
Min teori ligger dock i att den nya disken är lättare och drar mindre ström.

Jag har jämfört den övriga hårdvaran i stort och där är det exakt likadant som i föregående modell:
Typ: Playstation 4
Processor: x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
Grafikkort: 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon™ based graphics engine

Även de yttre dimensionerna är exakt samma.

Priset verkar hamna initialt på 4490 riksdaler, både hos förstnämnda Mediamarkt och hos CDON

Klurar också på att köpa en nu på rea(därav all research), fast min huvudbry ligger mer i att jag inte vet vilka spel jag ska köpa till efteråt.

Mvh/nucce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nedladdnings hastigheten på PS4 är ett skämt. Så segt internet har inte jag. Nån som har samma problem? Laddar ner uppdaterings fil för Arkham Knight. 3GB och 12 timmar kvar. Vanligtvis hade det tagit 20 min om det var ifrån Steam, Origin osv...

Håller med till fullo, känns nästan som att vara tillbaka på en tiden man körde modem till sin ISP...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nucce:

Jag tror att det är helt rätt att köpa den som ligger på rea nu om man går i tankarna att köpa ett PS4.

1TB modellen kom upp hos Mediamarkt internetshop i förmiddags:
https://www.mediamarkt.se/mcs/product/_SONY-PlayStation-4-Ult...

Där ser man att specifikationen är likadan exklusive hårddisken och lägre förbrukning enligt deras text:
PlayStation 4 1000 GB. 1 handkontroll ingår. Den nya PS4-modellen är 10% lättare och drar 8% mindre energi än originalmodellen.
Min teori ligger dock i att den nya disken är lättare och drar mindre ström.

Jag har jämfört den övriga hårdvaran i stort och där är det exakt likadant som i föregående modell:
Typ: Playstation 4
Processor: x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
Grafikkort: 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon™ based graphics engine

Även de yttre dimensionerna är exakt samma.

Priset verkar hamna initialt på 4490 riksdaler, både hos förstnämnda Mediamarkt och hos CDON

Klurar också på att köpa en nu på rea(därav all research), fast min huvudbry ligger mer i att jag inte vet vilka spel jag ska köpa till efteråt.

Mvh/nucce

Jag tror inte dom kan ändra på specen alltför mycket utan att påverka befintliga spel. Visst HD, strömförbrukning, dimensioner å sånt, men förändrad prestanda riskerar ju alltid att ge problem med någon speltitel.

Läste nånstans att en skillnad på nyare PS4:or är att Eject-knappen är mekanisk eftersom dom haft problem med att den elektroniska knappen triggats av gummifoten precis under och orsakat att spel matats ut vid olämpliga tillfällen.

Sen måste jag tillstå att jag stör mig lite på att dom använder produktbilder där "foten" för att ställa PS4:an på högkant är med när den foten inte ingår.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Nedladdnings hastigheten på PS4 är ett skämt. Så segt internet har inte jag. Nån som har samma problem? Laddar ner uppdaterings fil för Arkham Knight. 3GB och 12 timmar kvar. Vanligtvis hade det tagit 20 min om det var ifrån Steam, Origin osv...

Skrivet av Hurtigbullen:

Håller med till fullo, känns nästan som att vara tillbaka på en tiden man körde modem till sin ISP...

Testa att ändra MTU till 1473:
"My set up: PS4 is plugged in via Cat5e ethernet cable to my 120Mb Virgin Media (UK) Internet via the router. Everything was set to DHCP / Automatic. On my Mac I get great speeds. Downloading Borderlands on PS4 was estimated at 15hours.

Someone said about manually changing DNS to 8.8.8.8 and 8.8.4.4. This did not improve. Someone said use wireless and then go back to wired. Didn't improve. After running the network test on the PS4 I was getting annoyed that it was reporting fairly good speeds of about 67Mb down and 8Mb upload, but actually downloading from the store was about 400KBs

What did work was going to Settings > Network > Set Up Connection IP settings automatic (though feel free to manually configure) DNS, DHCP, Proxy left as automatic but on my MTU was set (in my router and my PS4) at 1500. Set MTU to 1473 on the PS4 (though you can try 1450 if unsuccessful). Resumed download, Borderlands is downloading at about 9000KBs now, translated 30mins to download Borderlands.

Hope this helps another frustrated person.

Source to where I found the fix
http://www.dualshockers.com/2014/12/29/ps4s-temporary-mtu-147...
EDIT:

As a user stated below. You may not want to leave the MTU on 1473/1450 forever. The article above says that it should only be used until a PSN fix. My personal view is that i am going to use 1473 until I run in to a network issue on my PS4 (if I do) and then I will revert back to 1500.
"

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/345whg/slow_download_sp...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Testa att ändra MTU till 1473:
"My set up: PS4 is plugged in via Cat5e ethernet cable to my 120Mb Virgin Media (UK) Internet via the router. Everything was set to DHCP / Automatic. On my Mac I get great speeds. Downloading Borderlands on PS4 was estimated at 15hours.

Someone said about manually changing DNS to 8.8.8.8 and 8.8.4.4. This did not improve. Someone said use wireless and then go back to wired. Didn't improve. After running the network test on the PS4 I was getting annoyed that it was reporting fairly good speeds of about 67Mb down and 8Mb upload, but actually downloading from the store was about 400KBs

What did work was going to Settings > Network > Set Up Connection IP settings automatic (though feel free to manually configure) DNS, DHCP, Proxy left as automatic but on my MTU was set (in my router and my PS4) at 1500. Set MTU to 1473 on the PS4 (though you can try 1450 if unsuccessful). Resumed download, Borderlands is downloading at about 9000KBs now, translated 30mins to download Borderlands.

Hope this helps another frustrated person.

Source to where I found the fix
http://www.dualshockers.com/2014/12/29/ps4s-temporary-mtu-147...
EDIT:

As a user stated below. You may not want to leave the MTU on 1473/1450 forever. The article above says that it should only be used until a PSN fix. My personal view is that i am going to use 1473 until I run in to a network issue on my PS4 (if I do) and then I will revert back to 1500.
"

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/345whg/slow_download_sp...

Just 1473 hjälpte mig inte alls. Testade dock inte vidare med de andra värderna, kanske man borde ha gjort ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Testa att ändra MTU till 1473:
"My set up: PS4 is plugged in via Cat5e ethernet cable to my 120Mb Virgin Media (UK) Internet via the router. Everything was set to DHCP / Automatic. On my Mac I get great speeds. Downloading Borderlands on PS4 was estimated at 15hours.

Someone said about manually changing DNS to 8.8.8.8 and 8.8.4.4. This did not improve. Someone said use wireless and then go back to wired. Didn't improve. After running the network test on the PS4 I was getting annoyed that it was reporting fairly good speeds of about 67Mb down and 8Mb upload, but actually downloading from the store was about 400KBs

What did work was going to Settings > Network > Set Up Connection IP settings automatic (though feel free to manually configure) DNS, DHCP, Proxy left as automatic but on my MTU was set (in my router and my PS4) at 1500. Set MTU to 1473 on the PS4 (though you can try 1450 if unsuccessful). Resumed download, Borderlands is downloading at about 9000KBs now, translated 30mins to download Borderlands.

Hope this helps another frustrated person.

Source to where I found the fix
http://www.dualshockers.com/2014/12/29/ps4s-temporary-mtu-147...
EDIT:

As a user stated below. You may not want to leave the MTU on 1473/1450 forever. The article above says that it should only be used until a PSN fix. My personal view is that i am going to use 1473 until I run in to a network issue on my PS4 (if I do) and then I will revert back to 1500.
"

https://www.reddit.com/r/PS4/comments/345whg/slow_download_sp...

Jag fick bättre hastighet med googles DNS, ska pröva MTU-fixen när jag kommer hem

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av nucce:

Jag tror att det är helt rätt att köpa den som ligger på rea nu om man går i tankarna att köpa ett PS4.

1TB modellen kom upp hos Mediamarkt internetshop i förmiddags:
https://www.mediamarkt.se/mcs/product/_SONY-PlayStation-4-Ult...

Där ser man att specifikationen är likadan exklusive hårddisken och lägre förbrukning enligt deras text:
PlayStation 4 1000 GB. 1 handkontroll ingår. Den nya PS4-modellen är 10% lättare och drar 8% mindre energi än originalmodellen.
Min teori ligger dock i att den nya disken är lättare och drar mindre ström.

Jag har jämfört den övriga hårdvaran i stort och där är det exakt likadant som i föregående modell:
Typ: Playstation 4
Processor: x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
Grafikkort: 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon™ based graphics engine

Även de yttre dimensionerna är exakt samma.

Priset verkar hamna initialt på 4490 riksdaler, både hos förstnämnda Mediamarkt och hos CDON

Klurar också på att köpa en nu på rea(därav all research), fast min huvudbry ligger mer i att jag inte vet vilka spel jag ska köpa till efteråt.

Mvh/nucce

Jag skaffade precis PS4 och köpte Destiny+Last of Us. Sen kommer ju Uncharted 1-3 senare komma ut bundlat som en "Remastered"-version. Tre enkla köp för mig!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

En annan sak som jag märkt är att den är bra högljudd. Förut hade jag den i en hylla men det mådde den inte bra av så jag lade den på subwoofern (i brist på plats) och det tyckte den om. Men när jag lirade inFamous DLCn igår så lät den rätt mycket ändå, däremot lät den inte mycket när jag körde Destiny. Och när jag testade Last of Us (på skiva) så lät motorn som roterar skivan en del (ungefär som en DVD-läsare på datorn). Kanske är normalt?

PS. Last of Us verkar mycket bra

Är det fläktljud eller ljud från skivläsaren som låter? Skivläsaren bör bara låta när den accessas eller vid installation av spel. Själva fläkten kan dock dra iväg när det börjar gå tungt. Iallafall min PS4 håller relativt låg ljudnivå, speciellt då mot min gamla PS3.

Skrivet av Tjodd:

PS+versionen av Driveclub släpptes tydligen inatt, och togs sedan bort kort efter. Så, den är på gång.

Hehe, det tog helt klart sin tid. 8,5 månader försenad tyckte jag mig läsa igår.
Om spelet verkligen dyker upp igen så är det väl värt att prova iallafall.

Skrivet av nucce:

Jag tror att det är helt rätt att köpa den som ligger på rea nu om man går i tankarna att köpa ett PS4.

1TB modellen kom upp hos Mediamarkt internetshop i förmiddags:
https://www.mediamarkt.se/mcs/product/_SONY-PlayStation-4-Ult...

Där ser man att specifikationen är likadan exklusive hårddisken och lägre förbrukning enligt deras text:
PlayStation 4 1000 GB. 1 handkontroll ingår. Den nya PS4-modellen är 10% lättare och drar 8% mindre energi än originalmodellen.
Min teori ligger dock i att den nya disken är lättare och drar mindre ström.

Jag har jämfört den övriga hårdvaran i stort och där är det exakt likadant som i föregående modell:
Typ: Playstation 4
Processor: x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
Grafikkort: 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon™ based graphics engine

Även de yttre dimensionerna är exakt samma.

Priset verkar hamna initialt på 4490 riksdaler, både hos förstnämnda Mediamarkt och hos CDON

Klurar också på att köpa en nu på rea(därav all research), fast min huvudbry ligger mer i att jag inte vet vilka spel jag ska köpa till efteråt.

Mvh/nucce

Hm, frågan är om den nya revisionen av PS4 också gäller oss ändå eller om Mediamarkt fått felaktig info. Oavsett vilket så är 3000kr PS4or svårslagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är det fläktljud eller ljud från skivläsaren som låter? Skivläsaren bör bara låta när den accessas eller vid installation av spel. Själva fläkten kan dock dra iväg när det börjar gå tungt. Iallafall min PS4 håller relativt låg ljudnivå, speciellt då mot min gamla PS3.

inFamous ligger på PSN men det fick min PS4a att bli rätt högljudd. Last of Us på skiva låter också men där är det skivan och det låter hela tiden under spelets gång vad jag förstår.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

inFamous ligger på PSN men det fick min PS4a att bli rätt högljudd. Last of Us på skiva låter också men där är det skivan och det låter hela tiden under spelets gång vad jag förstår.

Alltså, oavsett om spelen kommer via PSN eller skiva så körs spelet från HDD (eller SSD om man lyxat till det). Den optiska läsaren bör inte vara igång när spelet startats. Dock används skivan vid start för att bekräfta att man verkligen äger spelet.

Sedan varierar ju hur hög belastad PS4 blir av spel. Vissa spel låter mer, andra mindre. Dessvärre har jag inget bra exempel här. Något spel vet jag att jag fått höja ljudet för att fläktsurret överröstat dialogen. Kan faktiskt ha varit just Infamous: Second Son nu när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Alltså, oavsett om spelen kommer via PSN eller skiva så körs spelet från HDD (eller SSD om man lyxat till det). Den optiska läsaren bör inte vara igång när spelet startats. Dock används skivan vid start för att bekräfta att man verkligen äger spelet.

Sedan varierar ju hur hög belastad PS4 blir av spel. Vissa spel låter mer, andra mindre. Dessvärre har jag inget bra exempel här. Något spel vet jag att jag fått höja ljudet för att fläktsurret överröstat dialogen. Kan faktiskt ha varit just Infamous: Second Son nu när jag tänker efter.

Därför jag blir orolig när du säger det Varför snurrar min skiva hela tiden när jag spelar? Jag måste dock kolla detta igen för att vara säker på att jag inte säger fel till dig nu.

Har egentligen bara kört Destiny, Last of Us och inFamous under en längre tid. InFamous lät mycket, Destiny lät lite, Last of Us lät mycket (om det nu inte var skivan). Skall även testa Tomb Raider ikväll.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Därför jag blir orolig när du säger det Varför snurrar min skiva hela tiden när jag spelar? Jag måste dock kolla detta igen för att vara säker på att jag inte säger fel till dig nu.

Har egentligen bara kört Destiny, Last of Us och inFamous under en längre tid. InFamous lät mycket, Destiny lät lite, Last of Us lät mycket (om det nu inte var skivan). Skall även testa Tomb Raider ikväll.

Exakt hur mycket låter den? Det borde iallafall vara fläkten som låter mest tycker jag.

Testade precis med ett spel jag inte stoppat in i min PS4 innan, Alien: Isolation, och min PS4 lät inte speciellt mycket ens när spelet installerades. Dock fortsatte skivan snurra tills patchen väl var nerladdad och installerad. När spelet startades drog den igång igen men den låter ändå bara som ett lågt susande över själva PS4. Spelets ljud överröstade med lätthet både PS4 och skivläsare.

Nu borde PS4 låta mer bara spelet varit igång en stund men orkade inte riktigt påbörja något nytt spel just nu. När fläkten väl drar igång så kommer den börja överrösta vissa ljud, iallafall med min konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nucce:

Jag tror att det är helt rätt att köpa den som ligger på rea nu om man går i tankarna att köpa ett PS4.

1TB modellen kom upp hos Mediamarkt internetshop i förmiddags:
https://www.mediamarkt.se/mcs/product/_SONY-PlayStation-4-Ult...

Där ser man att specifikationen är likadan exklusive hårddisken och lägre förbrukning enligt deras text:
PlayStation 4 1000 GB. 1 handkontroll ingår. Den nya PS4-modellen är 10% lättare och drar 8% mindre energi än originalmodellen.
Min teori ligger dock i att den nya disken är lättare och drar mindre ström.

Jag har jämfört den övriga hårdvaran i stort och där är det exakt likadant som i föregående modell:
Typ: Playstation 4
Processor: x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
Grafikkort: 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon™ based graphics engine

Även de yttre dimensionerna är exakt samma.

Priset verkar hamna initialt på 4490 riksdaler, både hos förstnämnda Mediamarkt och hos CDON

Klurar också på att köpa en nu på rea(därav all research), fast min huvudbry ligger mer i att jag inte vet vilka spel jag ska köpa till efteråt.

Mvh/nucce

Skillnaderna på den nya CUH-1200 modellen jämfört med den tidigare CUH-1100 modellen är en matt HDD-cover istället för den tidigare högblanka, mekanisk eject- och power-knapp istället för tidigare touch-variant, PS-loggan på HDD-covern är en enklare urgröpt/stämplad variant istället för tidigare spegel/silver-effekt och LED-stripen är kortare. Detta utöver de interna förändringarna med minskad elförbrukning/vikt samt ny design på paketeringen.

EDIT: Källa. Verkar som att det kanske bara är en dovare LED-strip på CUH-1200 modellen och inte en kortare variant. Dessutom nämns bara attt Eject-knappen blivit mekanisk men känns logiskt att även Power-knappen genomgått samma förändring.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

PS+versionen av Driveclub släpptes tydligen inatt, och togs sedan bort kort efter. Så, den är på gång.

Den kommer att släppas imorgon 25/6 för alla men onlinefunktionalitet kommer att öppnas successivt för att det inte ska bli problem med servrarna.

http://blog.eu.playstation.com/2015/06/24/driveclub-playstati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Exakt hur mycket låter den? Det borde iallafall vara fläkten som låter mest tycker jag.

Testade precis med ett spel jag inte stoppat in i min PS4 innan, Alien: Isolation, och min PS4 lät inte speciellt mycket ens när spelet installerades. Dock fortsatte skivan snurra tills patchen väl var nerladdad och installerad. När spelet startades drog den igång igen men den låter ändå bara som ett lågt susande över själva PS4. Spelets ljud överröstade med lätthet både PS4 och skivläsare.

Nu borde PS4 låta mer bara spelet varit igång en stund men orkade inte riktigt påbörja något nytt spel just nu. När fläkten väl drar igång så kommer den börja överrösta vissa ljud, iallafall med min konsoll.

Nu glömde jag helt att kolla detta Jag har skrivit en påminnelse till mig själv om att filma en snutt ikväll så du får höra själv. Enheten kan vara defekt? Eller inte...du får se. Körde Tomb Raider (på HDD) och då lät den inte värst mycket. Vilket fantastiskt surroundljud det är i det spelet alltså Helt otroligt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Äntligen fick man tag i ett PS4 från giganten
Nu har man ett med snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är det fläktljud eller ljud från skivläsaren som låter? Skivläsaren bör bara låta när den accessas eller vid installation av spel. Själva fläkten kan dock dra iväg när det börjar gå tungt. Iallafall min PS4 håller relativt låg ljudnivå, speciellt då mot min gamla PS3.

I min är det skivläsaren som av och till låter som en utsliten skördetröska från '74. Men de spel jag har verkar kopieras in i sin helhet till hårddisken, så det är inte alltför farligt. Fast man kan ju tycka att det inte borde låta fan om en modern läsare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Min låter en del också när man kört ett spel (utan skiva) ett tag. Tycker att det efter en bra stund finns ett litet irriterande spolljud dessutom.

Eftersom det inte är några fötter som lyfter upp den så ligger den nästan helt slimmad mot bänken. Borde väl kyla aningens bättre om man lyfter upp den någon centimeter, med en gummi/silkonfot i varje hörna?

Permalänk
Medlem

Köpte igår Surgeon Simulator för 40kr. Ville se min far som är läkare/kirurg spela det. Han sa det var inte värt namnet "simulator", han tyckte det var skit.