AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av smygolf:

En Annan sak som också slog mig, resten av Fury familjen.
Om nu X presterar så här (tar inte hänsyn till Dx12 eller drivar) hur sjutton kommer då dom att prestera med tanke på den upphottade 300 serien?

Jag tror inte tanken är att 300-serien skall finnas med oss så länge. Det är nog helt enkelt så att dom inte hade chipp nog att introducera hela familjen och bestämde sig för att rebranda för att kunna erbjuda kort i hela segmentet.

Om ett år eller så hade jag inte varit förvånad om 300-serien blir EOL.

Med lite kvalificerade gissningar så kommer ju R9 Nano troligen prestera i likhet med 390x. Sen är nog Tonga tänkt att ta över resterande segment.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

nja, GTA V (dåligt exempel kanske) drar ca 3.5GB för mig i 1440p, allt på MAX, dock AA avstängt.

tack för info har dock inte GTA5 så kan inte testa tyvärr. generellt sett tror jag 4GB kommer räcka 1-2 år till utan problem å då kan man alltid uppgradera vidare

man kan ju alltid sänka skuggor till 'normal' för att få lite mer prestanda samt mer vram om det behövs.

GTA5

2x msaa slukar ju lite vram här men, jag tror fortfarande att 4GB kommer räcka 1-2 år som sagt och om 2år är det nya kort som gäller oavsett. [ Radeon R9 290X 8GB - In dark blue the VRAM measured in AfterBurner - In light blue what the game indicates as VRAM usage with our settings. So overall in the city the VRAM requirement can run higher than prognosed. ]

åter igen, försöker inte försvara "bara 4GB" men jag tror att HBM hämtar/rensar vram så pass snabbt oavsett. Visst om ett spel drar 5GB vram räcker det ju inte ändå men ja. För _mig_ räcker 4GB i överflöd

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Tydligen bara jag då som inte skulle para ett 980ti med 1080p.

Haha.

980Ti från EVGA/Gigabyte överklockat är ju det snabbaste du kan få i 1080p så om man har pengar varför skulle man inte vilja det? Ditt tänk hade varit mer logiskt om vi snackade Titan X

Permalänk
Medlem

AMD Radeon R9 Fury X är ett riktigt fet grafikkort!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Kanske Kepler är utnyttjat till max.

Min poäng var att du skrev att du skrev att 290x >>>>>>>>>>> 780Ti vilket jag visade att inte är fallet.
390X däremot har de som jag tidigare sade jobbat med för att optimera det till nästintill 980-nivå.
Dessutom är det ju orättvist att jämföra ett överklockat 290X(390X) med ett oklockat 780Ti.

lol jag har inte jämfört det. Med överklockat trodde jag du menade att 390X inte var något annat än ett överklockat 290X vilket jag inte tycker stämmer.

Jag kanske missuppfattade dig totalt. Hela min ståndpunkt var att Nvidia inte slutat optimera till Kepler, utan att de kanske inte kan optimera så mycket mer för dagens spel än de redan gjort. Det var det hela jag vill ha sagt. De gjorde en tabbe med The Witcher 3, vilket jag förmodar de har rättat till vid det här laget.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Kanske blir 390x till jul om det inte kommer något annat tills dess, 780 kommer vara ganska slött då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hur tror ni furyX klarar 5760x1080 då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag förstår inte varför alla här dömer Fury X så snabbt. Fury X är en purfärsk krets som fortfarande behöver många optimeringar genom drivrutiner. Kolla t.ex hur R9 290 presterade vid release och hur det presterar idag. Det krossar GTX 780 i dagsläget, men vid release så var 780 bättre. Samma sak med GTX 680/HD 7970 (770/280X).

''Dont judge a book by it's cover''

Det är ju vid release allt ska fungera och imponera potentiella kunder...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

AMD Radeon R9 Fury X är ett riktigt fet grafikkort!

Tack för det, tack för det! Vad skulle vi gjort utan den slutklämmen?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Kanske Kepler är utnyttjat till max.

Min poäng var att du skrev att du skrev att 290x >>>>>>>>>>> 780Ti vilket jag visade att inte är fallet.
390X däremot har de som jag tidigare sade jobbat med för att optimera det till nästintill 980-nivå.
Dessutom är det ju orättvist att jämföra ett överklockat 290X(390X) med ett oklockat 780Ti.

Problemet är faktiskt att alla jämför med referens 970 för 300-500 kr mer presterar faktiskt samma och ett 3 parts tillverkare med 980 presterar mer tack vare överklocknings nivåerna .ett 970 om man tar till ex evga inte for the win modellen utan den minsta överklockning slår lätt ett 290 x även med senaste drivrutiner lägger man till 300 får man ändå snabbare 390 x borde positioneras mot 970 och inget annat denna är lite snabbare en ett 980 3 parts tillverkare men bara marginellt .Du kanske tycker jag borde jämföra med 3 parts tillverkare med amd med problemet är att dom klockat sina kort så mycket det går typ visst finns 390 med upp till 50 mgz snabbare clock på inet jmen det bleknar mot nvidia för till fället

Riktigt tråkigt hade sett fram emot en riktigt fight hade vi som kunder mått bra av speciellt rent prismässigt riktigt synd

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

AMD gick på stort med orden "Fury är överklockarnas dröm" och så slutade det med ett rejält praktfiasko.

Att bara kunna höja med 100Mhz är ett skämt, minst sagt.

Detta kanske var AMD's sista chans att göra något stort, efter detta kommer ingen vilja lyssna på dom när dom försöker hajpa upp något. Trist att man valt att fortsätta köra på GCN istället för att göra en helt ny krets, hade jag vetat det från början hade jag sluppit lägga 5min på att ögna igenom detta test och sparat ytterligare 30min på att inte titta på presentationen.

Jag vill ha tillbaks 35min av mitt liv av AMD.

Däremot kanske man kan få gröna laget att sänka sina priser om man lyckas få ut drivrutiner ger alla spel 30%+ prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Nej. Speciellt inte eftersom det är Intel som totalt dominerar grafikkortsmarknaden.

Bara på integrerade gpu'er

Permalänk
Medlem

Det är ju inte en flopp, prestandan finns ju där, däremot ett ganska ljummet första intryck. 980 Ti känns ju dock så mycket mer intressant i den prisklassen.

Fick nästan näsblod efter att ha lyssnat på det ljudklippet också, bara det är ju en dealbreaker. Hoppas verkligen för AMD's skull att dom fixat det i senare versioner som dom påstår.

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

AMD gick på stort med orden "Fury är överklockarnas dröm" och så slutade det med ett rejält praktfiasko.

Detta kanske var AMD's sista chans att göra något stort, efter detta kommer ingen vilja lyssna på dom när dom försöker hajpa upp något. Trist att man valt att fortsätta köra på GCN istället för att göra en helt ny krets, hade jag vetat det från början hade jag sluppit lägga 5min på att ögna igenom detta test och sparat ytterligare 30min på att inte titta på presentationen.

Jag skulle inte säga att 100Mhz är ett skämt, men däremot uttalandet "En överklockares dröm". AMD har verkligen inte förstått vidden av sådana uttalanden. Hur svårt kan de vara? Folk blir otroligt förväntansfulla med ett sådant statement. När det sedan visar sig vara raka motsatsen, enough said...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

tack för info har dock inte GTA5 så kan inte testa tyvärr. generellt sett tror jag 4GB kommer räcka 1-2 år till utan problem å då kan man alltid uppgradera vidare

man kan ju alltid sänka skuggor till 'normal' för att få lite mer prestanda samt mer vram om det behövs.

GTA5
http://www.hardocp.com/images/articles/1430748911U8nIsW8LSm_3_1.gif

2x msaa slukar ju lite vram här men, jag tror fortfarande att 4GB kommer räcka 1-2 år som sagt och om 2år är det nya kort som gäller oavsett. [ Radeon R9 290X 8GB - In dark blue the VRAM measured in AfterBurner - In light blue what the game indicates as VRAM usage with our settings. So overall in the city the VRAM requirement can run higher than prognosed. ]

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=15578

åter igen, försöker inte försvara "bara 4GB" men jag tror att HBM hämtar/rensar vram så pass snabbt oavsett. Visst om ett spel drar 5GB vram räcker det ju inte ändå men ja. För _mig_ räcker 4GB i överflöd

Bara jämmföra med sweclockers tester på gta 5

http://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-pr...

så ser man vad som händer med spelen som har 4 GB i 4 k att det är ett spel nu innebär att framtidens spel snart gör det i 1440 p

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TechReport är nog det teknikwebbplats som fokuserar mest på just mätning av scentider, deras slutsats är denna:

"Speaking of which, if you dig deeper using our frame-time-focused performance metrics—or just flip over to the 99th-percentile scatter plot above—you'll find that the Fury X struggles to live up to its considerable potential. Unfortunate slowdowns in games like The Witcher 3 and Far Cry 4 drag the Fury X's overall score below that of the less expensive GeForce GTX 980. What's important to note in this context is that these scores aren't just numbers. They mean that you'll generally experience smoother gameplay in 4K with a $499 GeForce GTX 980 than with a $649 Fury X. Our seat-of-the-pants impressions while play-testing confirm it. The good news is that we've seen AMD fix problems like these in the past with driver updates, and I don't doubt that's a possibility in this case. There's much work to be done, though."

Det viktiga här är deras kommentar om att 980 (alltså inte 980ti) har mindre allvarliga FPS-dippar i 4k. Vad det i alla fall ger en vink om är att problemet inte ligger i 4GB RAM då det är samma mängd på 980. Det troliga är drivare, men det skulle kunna vara något i HW också. Jämför man Maxwell och Kepler så har den förra färre och mindre dramatiska dippar, så där verkar man inte kunna lösa problem enbart med drivare.

Dock är ju inte frametimes detsamma som FPS drop. Man kan ligga på 200 FPS konstant och ändå uppleva dåliga frametimes.

https://www.mvps.org/directx/articles/fps_versus_frame_time.h...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Problemet är faktiskt att alla jämför med referens 970 för 300-500 kr mer presterar faktiskt samma och ett 3 parts tillverkare med 980 presterar mer tack vare överklocknings nivåerna .ett 970 om man tar till ex evga inte for the win modellen utan den minsta överklockning slår lätt ett 290 x även med senaste drivrutiner lägger man till 300 får man ändå snabbare 390 x borde positioneras mot 970 och inget annat denna är lite snabbare en ett 980 3 parts tillverkare men bara marginellt .Du kanske tycker jag borde jämföra med 3 parts tillverkare med amd med problemet är att dom klockat sina kort så mycket det går typ visst finns 390 med upp till 50 mgz snabbare clock på inet jmen det bleknar mot nvidia för till fället

Riktigt tråkigt hade sett fram emot en riktigt fight hade vi som kunder mått bra av speciellt rent prismässigt riktigt synd

Framgår kanske inte i de här inläggen, men jag har i andra trådar påpekat att Maxwell klockar mycket bättre.
Jag hoppas att SweClockers 390X-recension kommer snart så man får veta om 390X kan hålla jämna steg med 980 om man överklockar båda. De kostar ju nästan lika mycket. Fast då kommer väl folk att säga "men 390X har 8GB medan 980 har bara 4GB". Jaha, Fury X är ju ett snabbare kort och det har bara 4GB, men där räcker nog 4GB enligt testerna. Bestäm er.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Bra test
Tråkigt det där med överklockningen, var rädd för det. Ang. ljudet är det också lite synd, men borde fixas.

De som fick sina GTX 980 för 4500kr för ca ett halvår sedan kan man säga gjorde ett bra köp, överklockar som ett monster.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Tack för det, tack för det! Vad skulle vi gjort utan den slutklämmen?

"Vi" talar du för hela Swec

Du kan göra precis vad du vill Det är helt upp till dig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

*edit*
Är ute o snurrar, ska kanske lögga tiden på att arbeta istället för att surfa.....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Dock är ju inte frametimes detsamma som FPS drop. Man kan ligga på 200 FPS konstant och ändå uppleva dåliga frametimes.

Näh nu är du väl ändå ute och cyklar va? Om du konstant har 200fps så har du ju även konstant låga frame times, och alla borde väl ändå ha samma tid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Framgår kanske inte i de här inläggen, men jag har i andra trådar påpekat att Maxwell klockar mycket bättre.
Jag hoppas att SweClockers 390X-recension kommer snart så man får veta om 390X kan hålla jämna steg med 980 om man överklockar båda. De kostar ju nästan lika mycket. Fast då kommer väl folk att säga "men 390X har 8GB medan 980 har bara 4GB". Jaha, Fury X är ju ett snabbare kort och det har bara 4GB, men där räcker nog 4GB enligt testerna. Bestäm er.

Det finns med 390x i detta testet jämför man tidigare prestanda tester av 3 parts tillverkare med 970 är det jämt skägg

samma som en 980 referenskort 3 parts tillverkare rår det inte på tyvärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Däremot kanske man kan få gröna laget att sänka sina priser om man lyckas få ut drivrutiner ger alla spel 30%+ prestanda.

Duger ett fury x som muta för dom där 35min?

Tycker inte AMD hajpat så mycket, förutom den sista prestationen. Sen kan man ju hajpat upp sig själv på småsaker, som AMD inte menat som hype.

Skrivet av ArcticFire:

Tja ska man köra två grafikkort kan det börja bli värt med 8Gb, annars ger det ju som du skriver inte mycket. Men dom har ju ändå lyckas hålla strömförbrukningen nere trots högre prestanda (inte i klass med 980, men ändå lite imponerade utan nya kretsar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Bara jämmföra med sweclockers tester på gta 5

http://www.sweclockers.com/test/20336-snabbtest-grafik-och-pr...

så ser man vad som händer med spelen som har 4 GB i 4 k att det är ett spel nu innebär att framtidens spel snart gör det i 1440 p

mina egna tester, som slukar ca 1.8GB vram med settings neda. jag tror på fullaste allvar att man kan få rätt schyssta settings med 980ti/furyX om man bara siktar på 60fps. jag tweakar alltid efter 50+ fps minimum, jag går inte balls in allt på max och sen gnäller att man bara får 20fps direkt (ja det är DSR men man tager vad man haver)

det är därför jag inte förstår varför inte recensenter inte kan köra åtminstone en bänk i "high" och en i "ultra" för att kunna jämföra lite mer, allt på max säger ju inget alls direkt.

inte världens bästa resultat kanske, men fullt spelbart. ja detta test säger väll inte allt kanske, men 960 har små muskler trots allt i mer "normala" settings om FuryNano / Nano inte presterar bättre då vet jag inte vad jag heter har sikte på det kortet pga storleken nämligen, får inte plats med större än mitt Zotac 960 i chassit för att ha lite marginal (jag är knäpp jag vet).

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sebbepojken:

Stämmer! Tankevurpa av mig. 300% större, inte 300% mer.

Inte 300 % större heller, för "större" == "mer". "300 % så mycket minne" vore korrekt, men låter kanske inte så bra. "Tre gånger så mycket minne" fungerar förstås utmärkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det finns med 390x i detta testet jämför man tidigare prestanda tester av 3 parts tillverkare med 970 är det jämt skägg

samma som en 980 referenskort 3 parts tillverkare rår det inte på tyvärr

390X som är med i testet är tydligen ett tredjeparts nedklockat till referens.
Vinner stort över 390X i FC4 1440p och 2160p.
980 vinner i nästan alla andra spel, men förlorar lite i 3-4 spelen på slutet.
Frågan är vilket som klockar bättre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig podcasten inte är uppe på RSS? Desperat! Måste kunna ladda ner på sälens wifi:-P

Permalänk
Medlem

Har väntat på denna recensionen för att kunna bestämma mig för vilken GPU jag ska köpa. Det blev en Gigabyte Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming från CDON för 7499kr. Det blir en ordentlig uppgradering från mitt nuvarande HD6950 2GB!

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

390X som är med i testet är tydligen ett tredjeparts nedklockat till referens.
Vinner stort över 390X i FC4 1440p och 2160p.
980 vinner i nästan alla andra spel, men förlorar lite i 3-4 spelen på slutet.
Frågan är vilket som klockar bättre.

He bara jämföra med 290 x

Visa signatur