AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Nu har jag nog fasen läst varenda review på nätet och jag tror nog SweC är den mest negativa, Om inte annat så är forumet här mest negativt på hela nätet

https://www.youtube.com/watch?v=rfCb6oiJ6EI

Inte många som uppträder vuxet på det här forumet. Även folk som är reggade i början av 2000 talet bär sig åt som snorungar. Ibland kan man undra om det är Lunarstorm istället för Sweclockers man hamnat på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att man ska hata ett kort som om det vore hitler om man själv sitter på ett sämre kort. Jag är självklart besviken och det får man vara, men jag skulle inte säga nej om jag fick ett gratis för det är sämre än 980ti

Men sitter man på 2-4 980ti/titan x så skulle man nog tänka annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk

Nu har jag läst på andra sidor också och det verkar som när det kommer nya drivrutiner så kommer det att bli bättre.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Fury X är ju inte ett dåligt grafikkort, vilket verkar vara vad de flesta tycker. Det finns ett par grejer som jag stör mig på efter ha läst diverse benchmarks/specs.

1) 4GB vram kan jag tycka är på gränsen.
2) AMD säger att kortet är gjort för 4K, det presterar ypperligt i 4K! Men...! AMD har pratat sig varma om litet format/htpc etc. Varför har man då valt att inte ha HDMI 2.0 så man kan få ut 60hz i 4K på tvn tex? Javisst, du kan spela i 1080P, men kortet presterar dåligt i 1080P.
3) Urdålig överklockning, drivrutins problem?

AMD ska dock ha eloge för att vara först med HBM, fixat prestanda per watt som matchar Maxwell och konkurerar med 980Ti/Titan X i 4K. AMD har tagit ett jättekliv i mina ögon! Dock inte till den hypen jag hade för kortet, men Fury X är helt klart inte ett dåligt grafikkort!

Jag tror på nästa Fiji med 8GB HBM!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

En jävla massa gnäll i denna tråden för ett kort mellan 980ti och Titan X samtidigt som priset på ca 7500kr ligger mellan motsvarande 7000kr och 12000kr. Då med mindre optimerade drivrutiner och priset lär falla. För mig är det viktigare med pris/prestanda än att slå Titan X och där ligger Fury X bra till i detta segment.

Mest intressant är ändå att minnet på 4gb inte hindrar 4K-spelande. Tvärt om presterar Fury X bättre ju högre upplösning man har tack vare den enorma bandbredden. Dessutom inte alls så strömtörstigt som befarat.

Men men, det är roligare att skrika flopp i ren desperation.

Permalänk

Detta hat och kärlek till dessa CPU och GPU tillverkare får vuxna att bete sig som småbarn.

Lite som dagens politik där ledamöter inte diskuterar nuet och framtiden utan istället kastar skit på varandra för det Persson och Bildt föreslog under 90-talet.

Vad ni gör är gratis marknadsföring för ett företag som egentligen inte bryr sig om er, de vill bara ha pengar. Men fortsätt ni som inte vinner något på detta.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Hymer:

@Trinitypcw: Nähä? Vad i prestandan är du inte nöjd med? Går jämt med Ti i 1440p och bättre i 4k och även bättre än Titan X. Vad finns det att klaga på? Du kan inte överklocka? Majoriteten av folk gör inte det ändå.

Det var som någon på kitguru skrev att om AMD gör ett misstag så får dom sjukt mycket kritik för det. Bara för att Fury inte levde upp till allas förväntningar så är det absolut inte ett dåligt kort. Läs på lite andra reviews än bara på SweC.

Like If Game A and B work perfectly on HD 5870 but games C crashes, blame AMD
Game A and C work perfectly on GTX 580 but game B crashes, blame game B's developer?

Ungefär så fungerar det med amd/nvida på forum.

Jag har själv varit en hardcore AMD user när det gäller cpu och gpu men sen AMD inte hållit måttet om vart annat så gick jag över till Intel och nVidia.

När det gäller överklockning så har jag bara börjat med 59Mhz men sen kortet (Gigabyte GTX 980 Ti G1 GAMING SLI) klockar sig själv högre så ligger det nu på 1379Mhz vilket inte är att klaga på. Kan nog gå mycket högre om så vill.

Jag är mer än nöjd med dessa kort då dom presterar över min förväntan.

Jag har inte ens börjat överklocka minnet.

Sen tycker jag du skall läsa min forum post av recensionen av Gigabyte GTX 980 Ti G1 GAMING #15491942

Konstigt att jag skall behöva försvara mig.

Jag tror dom flesta tycker det är fel när ett bolag dikterar vad respektive skall tycka.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@thomas_skane: Mja, många hade nog förväntat sig bättre och passar på att småtrolla lite för att få en reaktion. Inget man ska sura över, det är trots allt internet

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det känns ju ändå som att om mans spelar i 1080p så e det GTX 980Ti som gälller, spelar man i 4K så e det AMD Fury som gäller eller?

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gummoz:

Jag reagerade mest på grund av sättet du uttryckte dig! Självklart ska inte alla tycka lika, men om man nu, som jag tolkar det som att du faktiskt tycker, ska acceptera andras åsikter borde man inte kalla dessa dumma!

Självklart kommer folk reagera negativt och kanske ta illa upp om man skriver som du gör. Peace!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag ju inte kallat någon för någonting alls utan folk fick spel för att jag tyckte att det var idiotiskt att köra 1080p med 980ti. Sen undrade jag om alla har mens pga. att jag fick 10 påhopp.

Kanske kunde ha formulerat det som att jag skulle känna mig som en idiot om jag körde 1080p med 980ti? Är det bättre?

Skrivet av Friterad:

980Ti från EVGA/Gigabyte överklockat är ju det snabbaste du kan få i 1080p så om man har pengar varför skulle man inte vilja det? Ditt tänk hade varit mer logiskt om vi snackade Titan X

Känns som om folk tänker 4k när jag skriver 1440p.

Vet inte vad folk spelar här när dom måste maxa och ligga på stadiga 144fps. Witcher 3 med hairworks antar jag. Geralt är så cool med sitt svajande hår i 144fps.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nu har jag ju inte kallat någon för någonting alls utan folk fick spel för att jag tyckte att det var idiotiskt att köra 1080p med 980ti. Sen undrade jag om alla har mens pga. att jag fick 10 påhopp.

Kanske kunde ha formulerat det som att jag skulle känna mig som en idiot om jag körde 1080p med 980ti? Är det bättre?

Känns som om folk tänker 4k när jag skriver 1440p.

Vet inte vad folk spelar här när dom måste maxa och ligga på stadiga 144fps. Witcher 3 med hairworks antar jag. Geralt är så cool med sitt svajande hår i 144fps.

Kort och gott så tror du inte att folk kan tycka olika utan man är idiot om man föredrar något annat. Vill man ha "maxade" inställningar i 1080p med 144fps så gör det väl inte dig något eller? Klaga på påhopp medan du själv kallar folk för idioter facepalm

Permalänk
Avstängd

Vilken besvikelse, jag hade hoppats på mycket mer, ca 20% bättre prestanda för det priset.
Är det verkligen så många som spelar i 4k? Det är nog en extremt liten andel.
Sedan AiO kylningen som för en massa oljud, och kortet klockar inte vem vill ha det?

Visst det finns säkert en massa att hämta ut genom nya drivrutiner men jag tror att nästa gen kommer att heta Samsung Radeon.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

HardOCP sågar Fury X vid fotknölarna. Deras tester visar att Fury X oftast ligger efter 15-20% 980Ti i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Klen tröst för dom som vill ha prestandan idag dock.

Beror på hur man ser det. Ska man behålla kortet i några år så är det väldigt trevligt om det står sig. Och även idag presterar Fury X bättre än 980Ti i 4K upplösning om man tar ett genomsnitt. Vill man överklocka så finns det dock en del att önska, då kanske 980Ti är ett bättre alternativ.

Sen så skulle det vara kul att se en jämförelse mellan Fury X CrossFire och Titan X / 980Ti SLI på Sweclockers, tycker det verkar som att Fury X skalar bra.

Kan man tänka sig dubbla grafikprocessorer så tror jag att detta kortet som släpps i höst kommer bli mycket trevligt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Kort och gott så tror du inte att folk kan tycka olika utan man är idiot om man föredrar något annat. Vill man ha "maxade" inställningar i 1080p med 144fps så gör det väl inte dig något eller? Klaga på påhopp medan du själv kallar folk för idioter facepalm

Nähepp. En till sån här människa. Det är ju du som inte klarar av att jag tycker som jag tycker. Jag har inga problem med min åsikt och bryr mig inte om folk inte håller med.

Förstår bara inte varför man ska ligga på 144fps i single player spel. MMO eller CS? Ja, då spelar det roll. Poängen med 144Hz är ju att slippa tearing, eller att ha snabb respons i snabba spel. Inte att ligga stabilt på 144fps hela tiden i Dragon Age som folk här verkar tro.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chipw00t:

Nähepp. En till sån här människa. Det är ju du som inte klarar av att jag tycker som jag tycker. Jag har inga problem med min åsikt och bryr mig inte om folk inte håller med.

Förstår bara inte varför man ska ligga på 144fps i single player spel. MMO eller CS? Ja, då spelar det roll. Poängen med 144Hz är ju att slippa tearing, eller att ha snabb respons i snabba spel. Inte att ligga stabilt på 144fps hela tiden i Dragon Age som folk här verkar tro.

Ptja, det är din åsikt men jag håller med om att 144FPS är underbart i alla genrer av spel.
De enda sorts spelen där det inte spelar någon större roll för mig är point and click spel med en handkontroll

Jag kan till och med tycka att musrörelser i 60Hz är långsamma!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Trinitypcw: Klart du får försvara dig. Du målar ju upp fury som ett skit kort vilket inte är sant. Det drar jämt med ti i 1440 och går om i 4k. Det kan du inte säga är dåligt?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är väl trevligt att spelutvecklingen börjat ta fart så att man får lite nytta av hårdvaran?
Karaktärsangrepp istället för att svara på sakfrågan. Trist för dig att du har fel i sakfrågan.

Absolut, vi vill ha så mycket ögongodis vi bara kan få
Samtidigt som jag tycker att tillverkarna är lite väl snåla med vram vid sina släpp. Nu vet jag inte i huvudet när tex 770 med 4gb vram släpptes jag tycker att dom skulle ha ha haft 4 direkt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Trinitypcw: Klart du får försvara dig. Du målar ju upp fury som ett skit kort vilket inte är sant. Det drar jämt med ti i 1440 och går om i 4k. Det kan du inte säga är dåligt?

Men det gör det inte drar inte jämt .Verkar som alla tror att folk köper referens modellen .gör ingen i princip man lägger 300-1000 kr extra för att få det där extra från 3 parts tillverkare .Samma med 290x-390 x det är redan klockat från fabrik vilket gör att 3 parts tillverkare höjer med 30-75 går inte o jämföra med nvidia

tex http://www.sweclockers.com/test/20095-pny-geforce-gtx-980-pur...
eller
http://www.sweclockers.com/test/19726-evga-geforce-gtx-980-su...
eller
eller http://www.sweclockers.com/test/19677-zotac-geforce-gtx-980-a...

Man får 10 %-20 % extra prestanda vilket gör att 390 x borde jämföras med 970 och detta är mitt i mellan ett 980 -och ett 980 ti av 3 parts tillverkare,Jag vet inte ens om det går o köpa ett 970 av referens modell i Sverige.Priserna på amd korten borde gå ner 390x korten mot 970 i pris detta kortet strax över 980 det vanliga .När 290 x kostade 2995 var det ett självklart val nu är det höjt med 1500-2000 kr vilket inte är ett bra val

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Nu får ni allt dra på läpparna lite, kortet är ju tvärnytt och förmodligen LÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån så optimerat som det går att få det med drivare.

Tänk på hur AMD´s medel ser ut så kommer vi snabbt fram till att det är oerhört bra lyckat ändå.

/Lifooz

Ditt påstående är lite dumt. I stort sett alla grafikkort får förr eller senare mer optimerade drivisare. AMD hade aldrig släppt kortet om det vore p.g.a. av undermåliga drivrutiner, när de nu precis valt att släppa kortet kan man utgå från att de känt att prestanda den ger är mogen. Även Nvidias 9xx presterade sämre när det lanserades och Nvidia har haft tid på sig att optimera drivisarna. De som köper det nu får räkna med att det har 15-20% sämre prestanda än ett Nvidia 980Ti som också har 2gb mer minne. AMD har gett kortet en alldeles för högt pris sett till vad Nvidia erbjuder.

Permalänk
Medlem

Som ni sa på podcasten: Bra krets, tråkigt kort.

Kortet kanske inte var lika bra som man hade hoppats på men behöver man ha en "Titan X-dödare" för att kunna konkurrera? Nej!
Jag hoppas Fury (utan X) blir nice med en Tri-X kylare eller Direct-Cu III eller liknande.

Ändå ett bra jobb av AMD på kretsen för att vara första iterationen av HBM. Blir väldigt intressant nästa år då både Nvidia och AMD kommer använda sig av HBM2. Tror Nvidia kommer få ett stort kliv i prestanda då med tanke på att deras 980Ti (som har GDDR5) konkurrerar väldigt bra mot Fury X.

Edit: När var det Fury (Utan X) skulle komma?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Jo och jag menar att om AMD lägger Fury runt 6500kr så tycker jag det är en nobrainer. Ett vettigt 980TI kostar ju runt 7999.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Finns det några datum på när Fury och Nano kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@ottoblom: Jo och jag menar att om AMD lägger Fury runt 6500kr så tycker jag det är en nobrainer. Ett vettigt 980TI kostar ju runt 7999.

Det är sant fast lite mindre ändå i närheten av ett 980 3 parts (ej ti ) då det presterar ungefär samma

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@Delerium: Så Fury X snittar samma fps som Titan X i 4K, låter ju trevligt.

Betydligt billigare och med outvecklade drivrutiner också.

Givet köp för spel i 4K alltså :). (Crossfire).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

390x är ju ett överklockat 290x med 8GB vram. Så inget jag direkt suktar efter en review av.

Bara för att det är ett upphottad version eller rebrand av samma kort som R9 290X betyder det inte att det har samma sifror.. Trist för dig att du inte är så intresserad av det.. Personligen hade pris vs prestanda en mer aktuell vikt eller.. Var hamnar R9 390 / R9 380 i för segment och vad kommer dom att kosta?? Hur stor förändring ger dom extra GB minnen man satt på osv.. Är dom lika törstiga och varma osv.. Om jag nu tänkte köpa ett grafikort i 3000kr kategorin vad är det jag skall titta på osv..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Trinitypcw: Nähä? Vad i prestandan är du inte nöjd med? Går jämt med Ti i 1440p och bättre i 4k och även bättre än Titan X. Vad finns det att klaga på? Du kan inte överklocka? Majoriteten av folk gör inte det ändå.

Majoriteten av de som hänger på detta forum och lägger 7k+ på ett grafikkort är nog ändå de som tänker klocka, alltså är det inte så konstigt att folk är missnöjda. Dessutom känns det ju som man bör jämföra Fury X referens med ett fabriksöverklockat 980 Ti då det är precis vad AMD verkar ha gjort (om de nu inte av någon anledning kraftigt begränsat core clock), jämför vi Fury X med t.ex. ett EVGA 980 Ti SC+ så har Fury X inte en suck. Ja det kostar en 800 kr mer men ger mycket högre prestanda.

Om man kikar objektivt på de siffror som presenteras så går det ju inte att komma ifrån att Fury X ger lägre prestanda än ett 980 Ti men till i princip samma pris (exakt samma pris eller lägre för 980 Ti om man överklockar själv). Du får ju självklart också fördelar som lägre temepratur, HBM minnen och så vidare men ren fps hamnade ju lägre.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte helt levde upp till hypen. Dock är jag mer intresserad av vad Fury (utan X) kan leverera då jag funderar på att bygga en custom loop snart. Efter recensionen på den så får man ta ställning till 980Ti eller Fury.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Klockan är slagen och det är dags att släppa lös AMD:s ursinniga flaggskepp. Häng med när SweClockers ger Radeon R9 Fury X en rejäl omgång i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Någon speciell anledning till varför ni inte testade Tomb Raider med TressFX igång? Hade kunnat vara intressant att se påverkan och om det rör om i grytan för just det teste.

Permalänk
Hjälpsam

Lite lustigt att vi engagerar oss så mycket i dessa skitdyra kort, själv vill jag inte ge vare sig 12000, 7500 eller 5000kr för ett jävla grafikkort.
smärtgränsen för mig är strax över 3000, för några år sedan låg den på strax över 2000kr, innan dess köpte jag typiskt kort som kostade 1000kr-2000kr.
Tror att mitt HD4850 kostade under 1500kr, ett HD4870 som var AMD:s värsta singel GPU, kostade under 2000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |