AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Foxmaner:

Är det bara för mig podcasten inte är uppe på RSS? Desperat! Måste kunna ladda ner på sälens wifi:-P

Den borde vara synlig i RSS:en, men om du hämtar via någon aggregator så kan det hända att du ser en cachad version från den. Prova om du kan använda den här direktlänken istället:
http://traffic.libsyn.com/sweclockers/sweclockers_podcast_201...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Näh nu är du väl ändå ute och cyklar va? Om du konstant har 200fps så har du ju även konstant låga frame times, och alla borde väl ändå ha samma tid

Nä, Frames per second är ju ett medelvärde, 20ms + 2.5 ms + 5ms ger ett medelvärde på 100fps, inte speciellt jämt, på en längre serie kan du ha större variationer utan att det påverkar medel.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

åter igen, försöker inte försvara "bara 4GB" men jag tror att HBM hämtar/rensar vram så pass snabbt oavsett. Visst om ett spel drar 5GB vram räcker det ju inte ändå men ja. För _mig_ räcker 4GB i överflöd

Det är ju inte direkt som så att man måste flytta ut datan från VRAM:et till RAM (om man inte är riktigt, riktigt illa ute är det cache för texturer etc. som man ger upp), och HBM ger väldigt nära exakt noll% när det gäller hur snabbt det går att flytta saker från och till RAM/SSD.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zebez:

Har väntat på denna recensionen för att kunna bestämma mig för vilken GPU jag ska köpa. Det blev en Gigabyte Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming från CDON för 7499kr. Det blir en ordentlig uppgradering från mitt nuvarande HD6950 2GB!

Onekligen! ett par gånger snabbare är det, ett HD6950 går ungefär som ett R7 260x eller ett GTX750Ti.
Har själv haft ett HD6950 som nu snurrar på en annan maskin, ett riktigt fint kort för sin tid som faktiskt fungerar skapligt även i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av cardeci:

Det är ju inte direkt som så att man måste flytta ut datan från VRAM:et till RAM (om man inte är riktigt, riktigt illa ute är det cache för texturer etc. som man ger upp), och HBM ger väldigt nära exakt noll% när det gäller hur snabbt det går att flytta saker från och till RAM/SSD.

dålig "wording" från min sida, förlåt. jag menar hämtar information/texturer i spel inte ram på datorn 3H sömn då jag är ledig och väntade på Fury recension fram till kl 3... tills jag såg NDA var/är klockan 14:00 haha

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

AMD's citat "Fiji är världens snabbaste grafikprocessorn"...ja,ja...hmm.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Prestandan för kortet i höga upplösningar är ju bra. Nackdelen är den i stort sett obefintliga överklockningsmarginalen (i dagsläget). Var väldigt sugen att införskaffa detta kort, men det finns en stor nackdel som gör det till ett "no-buy": ljudet från pumpen i vattenkylningslösningen.

Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Duger ett fury x som muta för dom där 35min?

Tycker inte AMD hajpat så mycket, förutom den sista prestationen. Sen kan man ju hajpat upp sig själv på småsaker, som AMD inte menat som hype.

Tja ska man köra två grafikkort kan det börja bli värt med 8Gb, annars ger det ju som du skriver inte mycket. Men dom har ju ändå lyckas hålla strömförbrukningen nere trots högre prestanda (inte i klass med 980, men ändå lite imponerade utan nya kretsar).

Ett Fury X skulle duga mer än väl för dessa 35min haha.

Jag hoppas verkligen att AMD har nya drivrutiner på gång som ger mer prestanda, för vi behöver hårdare konkurrens.

Däremot har AMD fördel när det kommer till storleken på kortet just nu, det kan man inte ta ifrån dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har 390x testats? Det är med i prestandaindex men tycker ej jag sett ngt test? Vart är 390?

Titan killer say woooooooooooooooooooooooooooooooot?
Den dödar ju titan x i 4k och en del 1440p. Say woooot?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

tack för info har dock inte GTA5 så kan inte testa tyvärr. generellt sett tror jag 4GB kommer räcka 1-2 år till utan problem å då kan man alltid uppgradera vidare

man kan ju alltid sänka skuggor till 'normal' för att få lite mer prestanda samt mer vram om det behövs.

GTA5
http://www.hardocp.com/images/articles/1430748911U8nIsW8LSm_3_1.gif

Anledningen till att man köper grafikkort för 5K+ är ju inte för att man tänker köra några mellanmjölksinställningar, utan i syfte att kunna maxa så många speltitlar som möjligt. Mitt GTA 5 klarar sig med ca 3,7 GB minne i 1920x1200 vid maxinställningar, men bara fram tills man börjar skruva upp Advanced Graphics. Fick upp minneskraven till ca 6,4 GB.

Att 4 GB skulle räcka för att maxa GTA 5 i 4K-upplösning är nog helt enkelt inte en korrekt verklighetsbeskrivning.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har rensat lite i tråden. Vänligen tänk på hur ni uttrycker er. Var sakliga. Argumentera med fakta - undvik att bli för känslosamma.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Vänta bara på tills DX12 och Windows 10 kommer, då kommer AMD att dansa åttor kring Nvidia!

Ja ja, så det är bara uppskjutet, det kan man ju också försvara det med.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Tancoll: Jag som bara lirar i 4k blir faktiskt mer och mer taggad. Slår ju Titan i rätt många spel ändå så jag är faktiskt nöjd nu när man har sansat sig lite. Skiter fullständigt i 1080p och 1440p. Kan jag få Titan X prestanda för 7000kr så är jag faktiskt rätt nöjd

Helt klart, synd att testexemplaret's pump låter så mycket.
Det och spoltjutet under last var ju ingen direkt höjdare -.-

Mycket möjligt att det blir en AMD krets vid uppgradering, får se vad för vattenblock som kommer ut.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gambit_2K:

Dock är ju inte frametimes detsamma som FPS drop. Man kan ligga på 200 FPS konstant och ändå uppleva dåliga frametimes.

https://www.mvps.org/directx/articles/fps_versus_frame_time.h...

Vet inte var artikeln du länkar till skulle visa, han säger bara att "frametime" är 1/FPS och att det förra skulle vara lättare att förstå. Vilket är sant om man utvecklar ett spel, själv brukade jag visualisera "frametime" genom att att fylla bakgrunden med en viss färg, ju mindre del av skärmen sett från toppen som blev den färgen ju lägre frametime hade man (extra enkelt att göra på C64/Amiga-tiden),

Det som de flesta på ett forum som SweC menar med "framedrops" är att man får ett "hack" i animeringen, en artefakt som kommer av att någon/några scener har väldigt mycket högre "frametimes" än vad 1/genomsnittlig-FPS ger.

Är detta som TechReport mäter och diskuterar. Vad de säger är att trots att GTX980 har lägre genomsnittlig FPS (högre genomsnittlig "frametime") så har den väldigt liten varians samt lägre högsta "frametime" än Fury X (d.v.s. 980 har mindre grava "lag-spikes"). Skillnaden i upplevelsen blir då att animationer, främst olika former av panoreringar, upplevs mindre hackiga på GTX980.

Jämför bio som tidigare var 24Hz (numera är det väll? 48Hz), låg frekvens men med absolut noll varians (genomsnittlig och maximal "frametime" är den samma) ger ändå en riktigt behaglig upplevelse.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

40% snabbare än 290x? Måste vara något fel om man ser spec kontra 290x. Kommer säkert något mycket spännande i takt med Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Slås av 390X i något test, AMD Fast samtidigt så är kostnaden mindre än både 980 Ti och Titan X och det kämpar fan tappert mot de båda, inte så att kortet är helt värdelöst inte, kommer nog bli ett förr eller senare ändå.

6800kr för billigaste 980 ti och 7000kr för billigaste fury x

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Då blir det Nividia. Hade prestandan varit lite bättre i alla fall så kanske. Men blir en 1440p 144Hz IPS skärm snart och G-sync lockar lätt mer än Freesync och jag uppskattar Nvidias Shadowplay etc.

edit: och 6GB VRAM etc för den delen.

Permalänk
Medlem

Den raden gillade jag att läsa...
Nya upphandling 2016 med krympta kretsar.
SLI 780 - 17563 Graphics Score
Får stå sig tills..... 2016

När under 2016 kan vi få se krympt gpu @emilakered @JonasT @Jacob

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Glad att jag köpte ett 980 Ti Superclocked+ ACX 2.0+ för 7100:- +frakt från Tyskland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

AMD's citat "Fiji är världens snabbaste grafikprocessorn"...ja,ja...hmm.

Stämmer ju till viss del "8.6 TERAFLOPS" sen att det inte översätt till fps i spel vilket råkar vara det enda det flesta av oss bryr oss om, är en annan sak.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vi kan säga att den var bra, men ändå inte så bra som AMD påstådd. I de tester den piskar Nvidia är det alltid med några ynka fps.

Permalänk
Inaktiv

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-fury-x,4196...

Kolla temp o fläkt kurvan vid hög belastning
Och underklockningen

Permalänk
Medlem

Äää det är ju ett bra kort. Man får titan x prestanda i 4k för mycket mindre pengar. Man får fury för 6990 nu. Jag tror vi hade för höga förväntningar. Kollar man igen efter besvikelsen över hypen har lagt sig så ser man att det är et bra kort. Hoppas volt överklockningen kommer låsas upp snart.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nä, Frames per second är ju ett medelvärde, 20ms + 2.5 ms + 5ms ger ett medelvärde på 100fps, inte speciellt jämt, på en längre serie kan du ha större variationer utan att det påverkar medel.

Tror vi tänker lite olika. I grafikkortstester finns ofta ett mini, ett medel och ibland ett maxvärde. Ligger vi på ett och samma värde hela tiden (exemplet jag syftade på > 200 bilder per sekund) så är ju min, medel och max samma värde. Hur kan då frame times variera, eller tänker jag galet?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då blir det att vänta på Fury då och se vad det kortet har att erbjuda, det lär kunna bli bra om någon utvecklar bra kylare och om kortet kan överklockas som ett monster.

Fury X kan säkert också bli bra framöver men just nu känns det bara som någon överhypad produkt som inte alls levererar så starkt som AMD har sagt. När AMD har stabiliserat drivrutinerna så blir det nog lite jämnare på benchmarksen, men att kortet endast får röras av AMD är dock skrämmande då originalkorten oftast inte presterar så bra som kortet egentligen skulle kunna prestera med rätt klockning.

Visa signatur

Datorer eller inte Spel är endå kul :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Har 390x testats? Det är med i prestandaindex men tycker ej jag sett ngt test? Vart är 390?

Titan killer say woooooooooooooooooooooooooooooooot?
Den dödar ju titan x i 4k och en del 1440p. Say woooot?

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10148?key=ff34d45bce50b036530626d88e7ab089

Nu överdriver du rejält, det skiljer 1 FPS på diagrammet du postar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

"Vi" talar du för hela Swec

Du kan göra precis vad du vill Det är helt upp till dig.

Tyckte bara det var ett sådant roligt inlägg, speciellt med felstavningen som pricken över i'et

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

Ja, så Nvidia är fortfarande bäst.

Och dyrast:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rajat:

Nu överdriver du rejält, det skiljer 1 FPS på diagrammet du postar

Var i sådan, i.o.m att alla korten ligger under 30 FPS så blir ju 1 FPS 3.5% eller mer

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer