AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

40% snabbare än 290x? Måste vara något fel om man ser spec kontra 290x. Kommer säkert något mycket spännande i takt med Windows 10.

Ja, alltså amd har ju inte gjort någon hemlighet av man satsat på att optimera fiji för dx12.
Dx11 känns ganska ointressant.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Du får yu bättre 4k-prestanda med 980ti från gigabyte eller evga!?

Men sämre stöd för dx 12 senare i windows 10 enligt vissa grafer man sett:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Tror vi tänker lite olika. I grafikkortstester finns ofta ett mini, ett medel och ibland ett maxvärde. Ligger vi på ett och samma värde hela tiden (exemplet jag syftade på > 200 bilder per sekund) så är ju min, medel och max samma värde. Hur kan då frame times variera, eller tänker jag galet?

Ja, även om max. min. och medel är det samma i en fps mätning kan frame times variera kraftig, om du varje 38 frame har en som "står still"(50ms eller så) så blir fortfarande fps, "bra" även om spelet upplevs som "laggigt", det var lite det som låg bakom "upptäckten" av micro stutter.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jaa, vad ska man säga. AMD är tillbaka och det med råge. Grattis till AMD och alla konsumenter. Nu kan utvecklingen och konkurrensen ta ny fart!

AMD har med 300-serien ett starkt och prisvärt sortiment. Med Fury X visar AMD vart skåpet ska stå. Nu blir det spännande å se vad AMD kan åstadkomma med den nya kretsen. Väntar med spänning på 400-serien om ett halvår.

Om ett år kan man välja BÅDE grafikkort och processor från AMD i världsklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var väl tyvärr lite som väntat, men kortet ligger ju inte suuupert långt från 980ti så lite priskrig kanske vi kan få?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hjälpsam

Tror att en stor del av alla negativa kommentarer beror på att förväntan var för stor.
Blir pumpen tystare och om det går att överklocka lite bättre genom att man får höja Volten, blir det nog det lite positivare.
Kortet har potential att prestera bättre, med tanke på hur många shaders det har.

Någon flipp är det inte men att kalla det för flopp är att ta i, vi får se lite hur det artar sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jaa, vad ska man säga. AMD är tillbaka och det med råge. Grattis till AMD och alla konsumenter. Nu kan utvecklingen och konkurrensen ta ny fart!

AMD har med 300-serien ett starkt och prisvärt sortiment. Med Fury X visar AMD vart skåpet ska stå. Nu blir det spännande å se vad AMD kan åstadkomma med den nya kretsen. Väntar med spänning på 400-serien om ett halvår.

Om ett år kan man välja BÅDE grafikkort och processor från AMD i världsklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för en fin kommentar bland alla andra negativa

Ja, dom har fått riktigt fin optimering på strömförbrukningen. Prestandan är dock något lägre än den borde (men förhoppningsvis löser drivers det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Ja, även om max. min. och medel är det samma i en fps mätning kan frame times variera kraftig, om du varje 38 frame har en som "står still"(50ms eller så) så blir fortfarande fps, "bra" även om spelet upplevs som "laggigt", det var lite det som låg bakom "upptäckten" av micro stutter.

Ja, nu hänger jag med. Tänkte lite galet där, självklart kan varje frame inom ex. 60 fps ta olika lång tid renderas.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Har 390x testats? Det är med i prestandaindex men tycker ej jag sett ngt test? Vart är 390?

Titan killer say woooooooooooooooooooooooooooooooot?
Den dödar ju titan x i 4k och en del 1440p. Say woooot?

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10148?key=ff34d45bce50b036530626d88e7ab089

Ledsen, men utan OC potential så dödar inte Fury Titan X.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Är det modernt med spoltjut på dagens nya dyra uber grymma grafikkort?
Det spelar ju ingen roll om det är Nvidia eller Amd , tycker detta är skamligt att dom inte lyckas konstruera bort detta.
Är själv sugen på Ams´s nya värsting kort men frågan är om man vågar chansa.
Jaja , jag kanske är negativ.
Mvh / Mange

Spoltjut har alltid funnits men folk hörde det knappt förr för hårdvaran var så klen förr så det genererades nästan aldrig några 200-300 fps. Nummer 2 är att idag stänger inte alla svensson av v-sync för dom vet inte vad det är. Nummer 3 jag kan garantera att om du stänger av v-sync ,g-sync ,free-sync så kommer du alltid höra spoltjut oavsett hur dyrt kort du har köpt:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Spoltjut har alltid funnits men folk hörde det knappt förr för hårdvaran var så klen förr så det genererades nästan aldrig några 200-300 fps. Nummer 2 är att idag stänger inte alla svensson av v-sync för dom vet inte vad det är. Nummer 3 jag kan garantera att om du stänger av v-sync ,g-sync ,free-sync så kommer du alltid höra spoltjut oavsett hur dyrt kort du har köpt:-)

Visst, men i olika grad beroende på vad för typ av spolar som används.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vänta bara på tills DX12 och Windows 10 kommer, då kommer AMD att dansa åttor kring Nvidia!

Har jag missat något? Varför blir AMD bättre än Nvidia med Windows 10?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ehm ja... hoppas deras nya "nano" variant kommer vara intressantare. Annars lär det vara tufft för AMD att överleva fram tills dom lanserar Zen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Var i sådan, i.o.m att alla korten ligger under 30 FPS så blir ju 1 FPS 3.5% eller mer

Räknat i % är helt oväsentligt, du kommer inte märka en skillnad på 1 FPS

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

stänger av v-sync ,g-sync ,free-sync så kommer du alltid höra spoltjut oavsett hur dyrt kort du har köpt:-)

Varför aktivera å få latens?
Hela syftet med prestanda är att släppa lös besten inte hålla den i koppel.
G-sync/Freesync är tänkt där prestandan inte räcker till för att ge en jämnare upplevelse.
Dvs användare som måste ha allt på max oavsett prestanda förlust.
Sen finns det givetvis flicker pga för hög fps.
Smaken är som baken.
Men att börja jämra om 10ms i tester å inte ens fundera på vad v-sync gör :/

Confa rätt å kör på 105 oktan är rätt motto.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jink:

Har jag missat något? Varför blir AMD bättre än Nvidia med Windows 10?

Ingen aning om det blir bättre eller sämre, det var ett skämt, därav min smiley, ögat som blinkar betyder att det är ett skämt man just skrivit.

Denna smiley alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ingen aning om det blir bättre eller sämre, det var ett skämt, därav min smiley. ; )

Åh, haha! Har dock hört en del som säger att AMD blir masterrace när Win10 kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Varför aktivera å få latens?
Hela syftet med prestanda är att släppa lös besten inte hålla den i koppel.
G-sync/Freesync är tänkt där prestandan inte räcker till för att ge en jämnare upplevelse.
Dvs användare som måste ha allt på max oavsett prestanda förlust.
Sen finns det givetvis flicker pga för hög fps.
Smaken är som baken.
Men att börja jämra om 10ms i tester å inte ens fundera på vad v-sync gör :/

Confa rätt å kör på 105 oktan är rätt motto.

Och för de som ogillar tearing, vilket väl ändå måste vara precis ALLA. Men input lagget suger verkligen håller med där.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jink:

Åh, haha! Har dock hört en del som säger att AMD blir masterrace när Win10 kommer.

Hoppas kan man ju alltid men allt som finns är lösa rykten och de finns rykten som pekar åt bägge hållen.
Jag är nästan säker på att alla kort kommer att vinna på Windows 10 och jag tror att de nyaste korten kommer att vinna lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Visst, men i olika grad beroende på vad för typ av spolar som används.

http://cdn.overclock.net/2/24/500x1000px-LL-24059894_split_choke_3.jpeg

Spolar gjutna i cement är varken praktiskt eller billigt, fast en tillverkare prova detta och glömde koppartråden Källa http://www.overclock.net/t/1246964/hardware-secrets-hantol-ps...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas kan man ju alltid men allt som finns är lösa rykten och de finns rykten som pekar åt bägge hållen.
Jag är nästan säker på att alla kort kommer att vinna på Windows 10 och jag tror att de nyaste korten kommer att vinna lite mer.

Det kommer dröja minst 1 år innan vi börjar se nyttan av Win10 (dvs DX12) och förmodligen 2 år tills "riktiga" DX12 spel börjar dyka upp och inte bara såna som sätter DX12 på boxen för att det ska se fint ut och sen skiter i att koda för det (vilket är typ vad som hände med DX10).

Hursomhelst, angående reviewn... helt väntat att vattenpumpen skulle sabba det. Därför jag aldrig skulle skaffa ett sånt för grafikkortet. Ångrar fortfarande ett av mina sämsta köp, H80i för CPUn. Ticktickticktickticktick.

Egentligen så tycker jag den något strippade Fury (inte X, inte heller Nano med 290X prestanda) är betydligt mer intressant. Nästan Fury X prestanda och ~GTX980 pris med normal luftkylare? Ja tack. Det skulle imponera nästan lika mycket som GTX980Ti över Titan X.

Men eftersom man inte hört eller sett nånting av den, skulle jag tro att det blir för sent. Hinner nog ge med mig och köpa ett 980Ti innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-fury-x,4196...

Kolla temp o fläkt kurvan vid hög belastning
Och underklockningen

Hm, det där var mer än varmt, sätter man fingrarna på den radiatorn då gör det ont.
Och hur sjutton påverkar det livslängden på pumpen!?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Och dyrast:)

Klart dom är dyrast ! Vad trodde du ? För att använda bil metaforen En Ferrari kostar pengar av en orsak, en trimad Volvo med nästan samma hästar kostar inte lika mycket också av en orsak.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Har 390x testats? Det är med i prestandaindex men tycker ej jag sett ngt test? Vart är 390?

Titan killer say woooooooooooooooooooooooooooooooot?
Den dödar ju titan x i 4k och en del 1440p. Say woooot?

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10148?key=ff34d45bce50b036530626d88e7ab089

Suck, 29 vs 28 fps... skulle snarare kalla båda korten för halvdöda sillar i 4K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon89694:

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-fury-x,4196...

Kolla temp o fläkt kurvan vid hög belastning
Och underklockningen

Verkar som att de inte låter fläkten spinna upp tillräckligt under belastning, lite klantigt.
Så vad de borde göra är att dra ned på pumpen vid låg belastning och öka fläkten vi hög.
Borde kunna åtgärdas via uppdaterade drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det där oljudet hade jag aldrig stått ut med, eller skickar de med öronkåpor till det priset också? effektmätningen är inte helt rättvis då kortet har 50% eller 100% färre minneskretsar att driva än 980 ti respektive titan x.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk

Jag kan verkligen inte se hur detta kan upplevas som negativt av så många men jag antar att det är relaterat till vilken sida man hänger på =P .
Fury presterar ju riktigt bra och har den absolut minsta formfaktorn på marknaden och priset vid lansering är inte heller fy skam!
Och det kan bara bli bättre, lite nya drivrutiner och få börja klocka ja då blir det magiskt

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Nu får ni allt dra på läpparna lite, kortet är ju tvärnytt och förmodligen LÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån så optimerat som det går att få det med drivare.

Tänk på hur AMD´s medel ser ut så kommer vi snabbt fram till att det är oerhört bra lyckat ändå.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Var väldigt nyfiken på prestandan efter all hype och gillar även nya tekniklösningar. Efter de tester jag nu läst så var det mest hype och inte så mycket verkstad tyvärr. Helt OK krets, kass totallösning (vad hände med den utlovade överklockningen på E3?). AMD borde haft en 20% bättre lösning än Nvidia för att lyckas rent marknadsmässigt. Hoppas de kan studsa tillbaka, annars verkar det kört för AMD.

Sedan börjar jag reta mig på alla uttalanden på Swecklockers angående grafikminnets betydelse. Det jag specifikt stör mig på är alla hundratals inlägg som låter typ "4GB kanske kan räcka men ska du köra SLI/CF så är det helt kört då behöver du mycket mer minne". Har läst samma/liknande inlägg oändliga gånger senaste tiden. Har alla ni som uttalat er testat 2 eller flera grafikkort?

Myten att två eller flera grafikkort i SLI/CF skulle automatiskt kräva mer grafikminne är fel , det är helt beroende på hur du väljer att utnyttja den ökande prestandan. Väljer du att öka upplösning eller att köra med högre antialiasing (typ att öka från 2x MSAA till 16X MSAA) eller kanske att använda extremt högupplösta texturer så kommer det att användas mer grafikminne. Väljer du att istället öka frameraten på befintliga inställningar så krävs inte det inte en enda MB extra minne.

Några exempel där minnet inte spelar någon roll:

1. Kör Crysis 3 i 1440p med ett GTX 980 i Ultra med taskig framerate (beroende på prestanda ej minne). Lägger till ett kort och nästan dubblar prestandan (inget extra minne behövs). Lägger till ett kort till och ökar ytterligare frameraten utan att använda en enda extra MB minne.

2. Spelar Witcher 3 med allt på max (inkl. Hairworks) i 1440p och får usel prestanda. Klipper i ett eller två extra kort och lyfter frameraten ordentligt utan att använda något extra minne.

3. Kör GTA V i 1440p med allt maxat utan antialiasing (kör FXAA) och hackar mig fram. Trycker i ett eller två extra kort och allt flyter på som attan utan att minnet som behövs på något sätt påverkas.

Några exempel där det kan spela roll:

1. Du vill köra mycket högre upplösning än du kör nu, typ öka från 1080p till 2160p med samma grafikinställningar.

2. Du kör redan 2160p men vill köra med extra antialiasing vilket kräver mycket minne.

3. Det kommer nya spel som fullkomligt äter grafikminne (på riktigt, inte bara allokerar minne).

Kör själv just nu 3st GTX 980 i 3-Way SLI, vilket totalt sett blir 4GB grafikminne. Har aldrig stött på något spel i 1440p där mängden minne på något som helst sätt skapat ett problem.

TL;DR Sluta vara så tvärsäkra angående minnet på grafikkort. Flera grafikkort i SLI/CF kräver inte av automatik mer grafikminne.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Håller med andra här, kanske lite tidigt att dömma kortet... Men detta bådar inte gott, postades det inte benchmarks här där Fury X skulle slå 980ti?