AMD Radeon R9 Fury X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite lustigt att vi engagerar oss så mycket i dessa skitdyra kort, själv vill jag inte ge vare sig 12000, 7500 eller 5000kr för ett jävla grafikkort.
smärtgränsen för mig är strax över 3000, för några år sedan låg den på strax över 2000kr, innan dess köpte jag typiskt kort som kostade 1000kr-2000kr.
Tror att mitt HD4850 kostade under 1500kr, ett HD4870 som var AMD:s värsta singel GPU, kostade under 2000kr.

Galen utveckling och jag är ändå beredd att betala dessa summor, Riktigt tråkigt att det har blivit så, Max 5k tycker jag egentligen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Lite lustigt att vi engagerar oss så mycket i dessa skitdyra kort, själv vill jag inte ge vare sig 12000, 7500 eller 5000kr för ett jävla grafikkort.
smärtgränsen för mig är strax över 3000, för några år sedan låg den på strax över 2000kr, innan dess köpte jag typiskt kort som kostade 1000kr-2000kr.
Tror att mitt HD4850 kostade under 1500kr, ett HD4870 som var AMD:s värsta singel GPU, kostade under 2000kr.

Håller med, det är just därför AMD inte alls är "körda" över huvud taget pga Fury X.
Folk förstår nog inte hur lite AMD tjänar på sålda Fury X kontra mellanklassen men det viktiga med ett flaggskepp är helt enkelt att det presterar bättre än konkurrenten för bra PR och för 4K så ligger ju Fury X faktiskt bra till.

Dessutom kan jag nog tänka mig att vattenkylning på köpet är attraktivt för många.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skäggig legend

Jag tycker podden var extremt bra. Jag tycker de har rätt i allt om kortet. Kylaren, överklockningen Fury utan X och NANO. Bra snackat grabbar!

Håller med om varför de körde på vattenkylning när den inte verkar behövas? Det skulle sitta bättre om de pressade priserna på det istället. Så Fury utan X lär bli en enorm säljare med partnertillverkare samt det Sweclockers även sa med att de måste antagligen sätta sig ned och rita om kylare - bättre produkter!

Men idag om jag skulle satsa på ett dunderkort skulle det bli GTX 980 Ti, brutalt snabbt kort och let's face it - 2GB mer i minne

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja har även smärtgränsen runt 3000kr nu när man har råd

Skrivet av Sisyfos:

Håller med, det är just därför AMD inte alls är "körda" över huvud taget pga Fury X.
Folk förstår nog inte hur lite AMD tjänar på sålda Fury X kontra mellanklassen men det viktiga med ett flaggskepp är helt enkelt att det presterar bättre än konkurrenten för bra PR och för 4K så ligger ju Fury X faktiskt bra till.

Dessutom kan jag nog tänka mig att vattenkylning på köpet är attraktivt för många.

Dock har kortet, speciellt vattenkylaren fått skamfilat ryckte. Men vanliga Svenssons tittar ju mest på siffror, högre är ju bättre. Dock säljs inte fury till OEM, utan äldre serie kort.

Men flopp är det inte, bara det inte presterar som det folk tänkt sig. Få se om nya drivers lösa det hela.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jäkligt tråkigt läge på grafikkortsmarknaden nu. Jag vill egentligen inte lägga 7000 på ett grafikkort överhuvudtaget men hade hoppats att Fury X skulle imponera mer än det gör - främst är det pumpljudet i idle och de dåliga överklockningsmöjligheterna som tar emot för min del. Vem vet hur allt kommer ändras när DX12 verkligen kommer igång ordentligt i spelutvecklingen men det ligger nog åtminstone 1-2 år framåt och då lär det finnas mer intressanta kort.

Problemet är att det finns få alternativ i prestandaklassen som känns prisvärda just nu. 390/390X för 4-5k är alldeles för saftigt och de få 290X som finns kvar i lager verkar ha sprungit upp mot 4000 väldigt snabbt. 980 känns inte värt pengarna och 980 Ti känns inte aktuellt prismässigt.

Kan ju konstatera att de som köpte 290X när det fanns för 2000-2500:- gjorde en fruktansvärt bra affär.

Permalänk
Medlem

Suck... Mitt 7970 håller nog tills nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Finns det några datum på när Fury och Nano kommer?

I går och 12e juli.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blunda och tryck beställ! xD

Nya grafikkort ger alltid ett sug efter uppgradering. Men inget behov av uppgradering förrän spelhösten drar igång.
Men de finns faktiskt mer som lockar med 980ti än Fury X iaf.
Jag har haft AMD grafikkort i dom 4 senaste uppsättningarna, varav CFX i 3 av dom. Men de som talar för ett 980ti är ju 2gb mer vram, Fury X klockar otroligt dåligt (iaf förtillfället). De är ju lixom en av höjdpunkterna med ny hårdvara, vad kan man hämta för gratisprestanda med OC innan allt fallerar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hymer:

Nu har jag nog fasen läst varenda review på nätet och jag tror nog SweC är den mest negativa, Om inte annat så är forumet här mest negativt på hela nätet

https://www.youtube.com/watch?v=rfCb6oiJ6EI

Tycker du?

Läs HardOCP, de sågar i princip kortet vid fotknölarna. De lyckades också hitta en existerande titel där 4GB RAM uppenbarligen inte räcker för maximal inställning @ 2560x1440

"At 4K, where the AMD Radeon Fury X is supposed to shine, it was still mostly beat by the GeForce GTX 980 Ti in performance. Only one game in our lineup was a bit faster, and by "a bit" we mean 2.4 FPS average than the GTX 980 Ti."
"Finally, performance must be there. Your video card must perform. So far, in our testing, the AMD Radeon Fury X trails performance of the GeForce GTX 980 Ti even though it is the same price. Add all these facts up, and you tell us which video card is "built for 4K gaming?"
"The new AMD Fiji GPU and Fury X video card looks awesome on paper, but has underwhelmed and disappointed us when it comes to real world gameplay. The AMD Radeon R9 Fury X feels like a proof of concept for HBM technology."

TechReport pekar på att även om Fury X är en förbättring över 290x vad det gäller minimal FPS och "frametime" varians så ligger man fortfarande efter Nvidia här.

Skulle säga att de som är riktigt positiva är TomsHardware och Guru3D. Skulle dock säga att Guru3D känns väldigt pro-AMD, i de lägen deras resultat pekar på ett problem så nämns de inte och fördelar förstoras upp. Skulle och säg att artikelkommentarerna hos Guru3D generellt är mer negativa än de är här, det gäller också kommentarerna hos HardOCP och TechReport.

Är inte majoriteten av inläggen här rätt balanserade? Skulle också säga att SweC slutsats är väldigt snäll, är bara i 4k som Fury X drar jämnt med referensversionen av 980ti och rent krasst fixar ingen av dessa kort att köra 4k med höga inställningar. Det är möjligt att köra 4k om man drar ner inställningarna, men vill man köra med maximala inställningar och hålla sig kring 60FPS strecket så är 2560x1440 mer rimligt. SweC klagar egentligen bara på pumpljudet och spoltjut (svårt att inte hålla med efter att lyssnat på inspelningarna), men de ser kretsen som lyckad (något vissa andra teknikwebbplatser inte riktigt håller med om).

HardOCP gör faktiskt en intressant twist på sin testning av spel, i stället för de normala mätningarna av minimal FPS / genomsnittlig FPS (som de också har) så kollar de också vilka inställningar man kan använda för att komma över 60FPS i genomsnitt i 2560x1440. 980ti kan i stort sett maxa alla titlar, Fury X når inte riktigt ändå fram här men är ändå konsekvent ett klart lyft över 290x.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Förstår bara inte varför man ska ligga på 144fps i single player spel.

Jag vill ha minimum 60 fps när jag spelar, och det finns idag ett flertal spel som mitt 980 inte klarar att driva i den frekvensen när man skruvar upp kvalitén till rimliga nivåer. Jag vill ha kvalitet och kvantitet, inte antingen eller.

Permalänk
Medlem

Har sökt igenom tråden men det verkar inte som att någon har nämnt recensionen på www.computerbase.de. Kan verkligen rekommendera den (för de som behärskar tyska) då de tar upp lite aspekter som jag inte sett i andra recensioner. (http://www.computerbase.de/2015-06/amd-radeon-r9-fury-x-test/)

Mest intressant är att de lyckats få tag i två kort till recensionen, ett pressexemplar och ett butiksexemplar från en tysk handlare. Den goda nyheten är att butiksexemplaret har betydligt mindre både pumptjut och spoltjut! I fullast snurrar fläkten i samma varvtal på båda exemplaren men mätningarna visar att butiksexemplaret är betydligt tystare och redaktionen menar att hela skillnaden kommer från minskat pumptjut. Det verkar alltså som att AMD har haft lite för bråttom med pressexemplaren.

Butiksexemplaret drar också lite mindre ström ca 10 W vid fullast. Dock så överklockar det tyvärr inte mycket bättre, bara 5 MHz mer eller så, kommer inte ihåg exakt eftersom skillnaden inte var anmärkningsvärd.

En annan intressant aspekt som artikeln tar upp är det nära släktskapet med Tonga:

Skrivet av computerbase.de:

Die Struktur des Back-Ends sowie die Optimierung am Speicherinterface von Fiji erinnern an Tonga, nicht an Hawaii. Und in der Tat bestätigt AMD: Die neue GPU entspricht im Back-End quasi einem doppelten Tonga im Vollausbau.

Artikeln hävdar att AMD har bekräftat att Fiji motsvarar två stycken Tonga i sitt fulla utförande när det kommer till Back-End-delen av arkitekturen.

Skrivet av computerbase.de:

Auch das Front-End von Fiji entspricht Tonga. Es wurde sogar 1:1 übernommen, obwohl ein doppelt so großes Back-End mit Daten zu versorgen ist. Es ist wie bei Hawaii vierfach ausgelegt und bringt die mit Tonga eingeführten Optimierungen mit sich. AMD bestätigt, dass das in niedrigen Auflösungen, in denen das Back-End weniger gefordert wird, zu einem Flaschenhals werden kann. In hohen Auflösungen, für die Fiji entwickelt wurde, soll hingegen auch das kleinere und gegenüber Hawaii deutlich verbesserte Front-End von Tonga ausreichen, um die Shadereinheiten mit den benötigten Daten zu versorgen.

Front-End-delen motsvarar dock inte en dubblering utan är tagen direkt som den är från Tonga. Detta ska enligt AMD leda till att prestandan inte skalar så bra i låga upplösningar. I relativt lättrenderade scenarion klarar Front-End-delen inte av att mata Back-End-delen tillräckligt snabbt och det uppstår en flaskhals. I högre upplösningar som Fiji har designats för så ska det dock inte vara ett problem då Back-End-delen får jobba hårt och Front-End-delen hinner med att mata på utan problem.

Det här förklarar ju en hel del måste man ju säga. Tråkigt att AMD medvetet har handikappat prestandan i lägre upplösningar. Men antagligen var det en nödvändighet då de fortfarande är låsta till 28nm och dessutom ville förbättra energieffektiviteten. I vilket fall så tror jag att det här betyder att det finns mycket att hämta genom optimeringar av drivrutinerna. Enligt Sweclockers egen utsago har ju Tonga länge varit ett oälskat barn som inte fått särskilt mycket kärlek av AMD trots att det plågats av många konstiga problem sedan lanseringen. Nu när flaggskeppet är baserat på Tonga-arkitekturen så måste AMD helt enkelt kavla upp ärmarna.

Kanske förklarar det delvis också varför överklockning gör så lite för prestandan (helt borsett från att överklockningen i sig är väldigt begränsad)? AMD har kanske fått kämpa med drivrutiner och/eller BIOS för att få arkitekturen att jobba i samklang vid just de frekvenserna som var planerade till release? Det här kan förhoppnings bli bättre allt eftersom man samlar mer och mer erfarenhet av hur Fiji-kretsen beter sig.

Artikeln berättar också att Fiji-kresten är betydligt mer temperaturkänslig jämfört med Hawaii. Fiji-kretsen håller bara maximala frekvensen upp till 72° och sen börjar den klocka ner, vilket recensenterna även får erfarenhet av när de testar att byta ut radiatorfläkten. Ifall temperaturen går över 75° så börjar korket klocka ner sig kraftigt, tydligen ända ner till 300 MHz ifall det behövs. Här har vi antagligen förklaringen till att spänning till kretsen, iaf i nuläget, är låst och inte går att skruva upp vid överklockning.

Slutligen visar även artikeln att AMD har förbättrat Fijis "2D-egenskaper" rejält. Bluray-uppspelning sker nu med betydligt mindre effektuttag. Även effektuttaget vid användingen av flera monitorer har förbättrats rejält. Vid användning av två skärmar i desktop-läge så ligger nu AMD på samma nivå som nVidia och vid användning av tre skärmar så är Fiji-kresten klart energisnålast.

Stavfel
Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Melinho2895:

Jag förstår inte varför alla här dömer Fury X så snabbt. Fury X är en purfärsk krets som fortfarande behöver många optimeringar genom drivrutiner. Kolla t.ex hur R9 290 presterade vid release och hur det presterar idag. Det krossar GTX 780 i dagsläget, men vid release så var 780 bättre. Samma sak med GTX 680/HD 7970 (770/280X).

''Dont judge a book by it's cover''

Du tycker alltså att det är ett bra val att köpa ett grafikkort för ~7500kr idag för att om ~2år så kommer det (kanske) att vara snabbare än 980ti ? Behöver man ett nytt grafikkort idag nu när både nvidia / amd fått ut sina nya kort så är det självklart att 980ti är den store vinnaren.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Ha lätt. Sli funkar fortfarande inte efter flera dagar i batman arkham knight, mycket svagt nvidia, och jag har väntat i 2 månader för en fungerande sli drivrutin som funkar i killing floor 2 där alla amdkort går som ett spjut. Vettefan jag får väl sälja mina 2 gtx980 för en billig peng och köpa några fury x:)
Kan nvidia fan inte få sli att funka på 2 månader så ska jag nog fan skita i dom och gå över till amd sidan igen:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Born_HardCORE:

Har sökt igenom tråden men det verkar inte som att någon har nämnt recensionen på www.computerbase.de. Kan verkligen rekommendera den (för de som behärskar tyska) då de tar upp lite aspekter som jag inte sett i andra recensioner. (http://www.computerbase.de/2015-06/amd-radeon-r9-fury-x-test/)

Mest intressant är att de lyckats få tag i två kort till recensionen, ett pressexemplar och ett butiksexemplar från en tysk handlare. Den goda nyheten är att butiksexemplaret har betydligt mindre både pumptjut och spoltjut! I fullast snurrar fläcken i samma varvtal på båda exemplaren men mätningarna visar att butiksexemplaret är betydligt tystare och redaktionen menar att hela skillnaden kommer från minskat pumptjut. Det verkar alltså som att AMD har haft lite för bråttom med pressexemplaren.

Butiksexemplaret drar också lite mindre ström ca 10 W vid fullast. Dock så överklockar det tyvärr inte mycket bättre, bara 5 MHz mer eller så, kommer inte ihåg exakt eftersom skillnaden inte var anmärkningsvärd.

En annan intressant aspekt som artikeln tar upp är det nära släktskapet med Tonga:
Artikeln hävdar att AMD har bekräftat att Fiji motsvarar två stycken Tonga i sitt fulla utförande när det kommer till Back-End-delen av arkitekturen.

Front-End-delen motsvarar dock inte en dubblering utan är tagen direkt som den är från Tonga. Detta ska enligt AMD leda till att prestandan inte skalar så bra i låga upplösningar. I relativt lättrenderade scenarion klarar Front-End-delen inte av att mata Back-End-delen tillräckligt snabbt och det uppstår en flaskhals. I högre upplösningar som Fiji har designats för så ska det dock inte vara ett problem då Back-End-delen får jobba hårt och Front-End-delen hinner med att mata på utan problem.

Det här förklarar ju en hel del måste man ju säga. Tråkigt att AMD medvetet har handikappat prestandan i lägre upplösningar. Men antagligen var det en nödvändighet då de fortfarande är låsta till 28nm och dessutom ville förbättra energieffektiviteten. I vilket fall så tror jag att det här betyder att det finns mycket att hämta genom optimeringar av drivrutinerna. Enligt Sweclockers egen utsago har ju Tonga länge varit ett oälskat barn som inte fått särskilt mycket kärlek av AMD trots att det plågats av många konstiga problem sedan lanseringen. Nu när flaggskeppet är baserat på Tonga-arkitekturen så måste AMD helt enkelt kavla upp ärmarna.

Kanske förklarar det delvis också varför överklockning gör så lite för prestandan (helt borsett från att överklockningen i sig är väldigt begränsad)? AMD har kanske fått kämpa med drivrutiner och/eller BIOS för att få arkitekturen att jobba i samklang vid just de frekvenserna som var planerade till release? Det här kan förhoppnings bli bättre allt eftersom man samlar mer och mer erfarenhet av hur Fiji-kretsen beter sig.

Artikeln berättar också att Fiji-kresten är betydligt mer temperaturkänslig jämfört med Hawaii. Fiji-kretsen håller bara maximala frekvensen upp till 72° och sen börjar den klocka ner, vilket recensenterna även får erfarenhet av när de testar att byta ut radiatorfläkten. Ifall temperaturen går över 75° så börjar korket klocka ner sig kraftigt, tydligen ända ner till 300 MHz ifall det behövs. Här har vi antagligen förklaringen till att spänning till kretsen, iaf i nuläget, är låst och inte går att skruva upp vid överklockning.

Slutligen visar även artikeln att AMD har förbättrat Fijis "2D-egenskaper" rejält. Bluray-uppspelning sker nu med betydligt mindre effektuttag. Även effektuttaget vid användingen av flera monitorer har förbättrats rejält. Vid användning av två skärmar i desktop-läge så ligger nu AMD på samma nivå som nVidia och vid användning av tre skärmar så är Fiji-kresten klart energisnålast.

Ah! äntligen en resension genomförd med tysk grundlighet!
Bra info där.
Så det lilla missfostret Tonga, som var den i AMD familjen som låstes in i en mörk källarskrubb, har äntligen fått krypa ut i ljuset igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bra info där.
Så det lilla missfostret Tonga, som var den i AMD familjen som låstes in i en mörk källarskrubb, har äntligen fått krypa ut i ljuset igen.

Eller hur?! Myten om den tyska effektiviteten kan leva vidare!
AMD struntade i att färdigställa Tonga i sett fulla utförande, för att istället släppa ett "Tonga on steroids". Behold the monster!

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Beror på hur man ser det. Ska man behålla kortet i några år så är det väldigt trevligt om det står sig. Och även idag presterar Fury X bättre än 980Ti i 4K upplösning om man tar ett genomsnitt. Vill man överklocka så finns det dock en del att önska, då kanske 980Ti är ett bättre alternativ.

Behöver inte ens överklocka utan att det räcker att köpa ett fabriksöverklockat (vilket förvisso har med överklockning att göra till en viss del ) 980 Ti med eftermarknadskylare för att Fury ska ligga efter i 4K.

Skrivet av Delerium:

Sen så skulle det vara kul att se en jämförelse mellan Fury X CrossFire och Titan X / 980Ti SLI på Sweclockers

Absolut!

Skrivet av Yoshman:

De lyckades också hitta en existerande titel där 4GB RAM uppenbarligen inte räcker för maximal inställning @ 2560x1440

Ahh gamla goda Dying Light. Mina GTX 780 SLI klarade inte av att spela det i High @ 1440p, eftersom dom fick slut på vRAM, så det förvånar mig inte ett dugg att titeln skulle bråka med R9 Fury X i Ultra 1440p, för att inte nämna 4K.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Ha lätt. Sli funkar fortfarande inte efter flera dagar i batman arkham knight, mycket svagt nvidia,

Du skall kanske inte klandra nvidia för det, spelet är så dåligt att utgivaren drar tillbaka pc versionen från marknaden
http://community.wbgames.com/t5/Support-for-PC/June-24-Update...
http://www.sweclockers.com/nyhet/20749-warner-bros-games-salj...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Fast marknadsmässigt sätt hade AMD tjänat på att ha det snabbaste kortet. Då många köper av den tillverkaren som har det snabbaste kortet just för stunden.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TechReport pekar på att även om Fury X är en förbättring över 290x vad det gäller minimal FPS och "frametime" varians så ligger man fortfarande efter Nvidia här.

Det intressanta hade dock varit att jämföra Fury X mot 390X i det här avseendet, detta då de kan köras med samma drivrutin. 290X måste ju iaf i nuläget köras med en äldre drivrutin så jämförelsen blir nog inte riktigt rättvis. Detta då de flesta optimeringar för mer konstanta frametimes antagligen ligger i drivrutinen och inte direkt i arkitekturen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Du skall kanske inte klandra nvidia för det, spelet är så dåligt att utgivaren drar tillbaka pc versionen från marknaden
http://community.wbgames.com/t5/Support-for-PC/June-24-Update...

Hehe där kom den, Hade det varit AMD som strulade så hade det varit AMDs fel, När Nvidias drivare inte funkar som dom ska då är det spelutvecklaren ;D

Har suttit och studerat det där ett tag nu och ofta låter det så. Ett spel fungerar inte riktigt med AMD = AMD's fel, Ett spel fungerar inte riktigt med Nvidia = spelutvecklarens fel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bra info där.

En intressant aspekt där är också att kortet kostar 699 euro, vilket motsvarar knappt 6500 kr vilket är priset många efterfrågar. Detta pris gäller Saphires variant, övriga ligger några hundralappar över.

EDIT: Caseking skickar till Sverige för totalpris 714,99 Euro, drygt 6600 eller 6700 med lite sämre växelkurs.

Men sjuuukt omfattande recension av Fury på den sidan, jag som tycker SweC gör mycket.. Att Fiji är Tongabaserat gör att jag förstår valet att låte 380 vara Tonga även om det i en del tester jag sett presterat sämre än 280X, förhoppningsvis kan de nu lägga mer krut på Tonga-drivrutiner när de har fler sådana kort på marknaden. Hoppas det iallafall, Tonga har varit (är?) en av de större katastroferna i GPU-världen på sistone. Hade det inte varit så "meh" från början hade det klart överskuggat 970-skandalen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hehe där kom den, Hade det varit AMD som strulade så hade det varit AMDs fel, När Nvidias drivare inte funkar som dom ska då är det spelutvecklaren ;D

Har suttit och studerat det där ett tag nu och ofta låter det så. Ett spel fungerar inte riktigt med AMD = AMD's fel, Ett spel fungerar inte riktigt med Nvidia = spelutvecklarens fel.

Ja, det är säker nvidia som har tvingat warner att dra tillbaka spelet

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@frankof: Nää kanske inte id etta fallet men det är så det brukar låta

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hymer:

Gissar att du har inte jobbat med program som måste lira med olika tillverkare. Om det finns en väldigt dominerade spelare på en marknad så kommer användarna skita i vems fel det är, om det inte fungerar med den stora tillverkaren måste felet åtgärdas i det program som påverkas.

Har flera exempel där den programvara jag jobbat med haft vissa problem med MS Windows, i flera fall har det även funnits "knowledge base" inlägg där Microsoft själva konstaterar att man har ett problem men ibland väljer man att inte fixa äldre versioner. Även om det är irriterande då man själv uppenbarligen inte är den som gjort felet förstår helt och fullt att användare förväntar sig en lösning på problemet.

Det sagt: har ingen aning om felet är Nvidias eller spelutvecklaren här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Haha, där kom den. Istället för ett konkret argument så kommer ett fanboy-svar för att försvara egna sidan.
Tycker du inte att inlägget du citerade har en poäng, om du bortser från vilken GPU tillverkare det handlar om och istället fokuserar på problemet/situationen?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Nej jag menade bara hur den generella tonen brukar gå på forum. Spel fungerar dåligt med AMD = Folk säger amd är skit. Spel rullar dåligt på Nvidia = Folk säger det är spelutvecklarens fel.

dvs AMD har mycket svårare att hävda sig för dom får mycket lättare kritik än Nvidia och därför ser vi kanske en sån stor marknadsandel hos Nvidia. Även fast AMD har haft konkurrenskraftiga kort ute som är minst lika bra om inte bättre än Nvidias motsvarighet, så är folk ändå av uppfattningen att Nvidia gör allt bra och gör inte så ofta fel medans AMD gör allt fel typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jink: Jag kör Nvidia kort som du ser. Jag bryr mig inte vilken tillverkare jag har i min dator bara det att skummar man mycket forum så ser man att ofta reagerar folk så som jag skriver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Offtopic:
Är Podcast 37 tråden och Fury tråden samma tråd? skriver nån här så verkar det som båda uppdateras samtidigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Offtopic:
Är Podcast 37 tråden och Fury tråden samma tråd? skriver nån här så verkar det som båda uppdateras samtidigt

Svar ja.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@Ragnarok:

Vem säger att det kommer ta 2 år ?
Skulle gissa på en märkbar prestanda skjuts redan vid 16 drivrutinerna.