Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Prickar i bilden

Vad är detta för prickar i bilden? Det är från en Canon EOS 350D;

http://i.cubeupload.com/1rBJ07.jpg

http://i.cubeupload.com/VpUJdK.jpg

Permalänk

Med stor sannolikhet är det din några pixlar på din sensor som har börjat ge upp. Det kan ofta ge liknande problem och du kan läsa mer om det här: http://www.howtogeek.com/194866/how-to-identify-stuck-pixels-...

Där finns också lite tips om hur man bäst hanterar situationen, vilket essentiellt handlar om att antingen försöka fixa problemet genom att rengöra sensorn, eller ställa in sin programvara i datorn på att ta bort dem. Jag gissar på att då en 350D är en lite äldre modell utan inbyggd automatisk sensorrengöring kan det kanske hjälpa om du kan rengöra sensorn på den. Dock bör detta göras med stor försiktighet då man utan problem kan förstöra hela kameran annars. Finns många filmer på nätet om hur du rengör sensorn, om du väljer att gå den vägen. Hoppas det ordnar sig för dig!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Avstängd

@RedRiderSWE: Tack för ett utförligt svar. Jag har precis köpt kameran begagnad, men som det ser ut så är detta ett vanligt fenomen. Jag har alltså inte, igen, blivit lurad på en defekt vara, då?

Permalänk

Alltså vanligt och vanligt... Om du precis köpt kameran och inte blivit informerad om sensordefekterna tycker jag du ändå ska försöka påpeka det för säljaren då han har sålt en vara till dig som inte är i fullgott skick. Dock faller det ju lite på dig som köpare att kontrollera efter sådana brister innan köp också tyvärr.

Som sagt, det är inte direkt jättevanligt, men finns ändå bra lösningar för att komma runt problemet

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedRiderSWE:

Dock faller det ju lite på dig som köpare att kontrollera efter sådana brister innan köp också tyvärr.

Kan hända, men detta är min första digitalkamera (den absolut första blev jag blåst på av Kameraexperten - jo, det är faktiskt sant) och jag hade ingen aning om dessa fenomen. Inte en enda kamera på varken Tradera eller Blocket påpekar såna här fel.

Självklart är jag medveten om att damm och partiklar kan tränga in i både kamerahus och objektiv, då jag har varit amatörfotograf i mina yngre år och haft eget mörkrum med mer än en förstoringsapparat, både för färg och svartvitt, så jag är ju inte helt tappad bakom vagnen. Men det fanns inga pixel-fel i min Nikon F2. Ugh, moderniteter, alltså!!

Permalänk

Antagligen döda pixlar

Permalänk

Är den köpt på tradera och säljaren hade skrivit i beskrivningen att den inte hade några fel så tycker jag att du absolut ska försöka prata med honom åtminstone. Sen om man får fråga kring inköpspriset, ang om det är värt att driva något större ståhej kring det? Om jag skulle värdera en 350D idag hade det nog inte gått över 400kr... Dock en fin kamera som även jag ägde en gång i tiden, men ISO och AF system på den lämnar lite att önska haha!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Medlem

Alltså... Man kan såklart diskutera hurvida detta är ett fel och om det borde stått med i beskrivningen i annonsen.
Faktum är dock att ALLA kameror har detta, även helt nya, i olika omfattning. Det blir i regel värre med tiden, så att en lite äldre kamera uppvisar heta pixlar är väl ganska normalt.

Vanligen syns det mer om det är på höga ISO-tal och långa exponeringstider. I bilden du länkade till har du ju "lite längre" exponeringstid, men bara ISO400 så det kanske är "något mer" framträdande på just din kamera.

Det är fullt möjligt att säljaren inte vet om detta då detta sannolikt inte syns särskilt mycket i "vanliga" bilder.
Om det inte är så att du tänkt använda kameran för astrofoto tycker jag att du ska testa hur mycket du ser av detta i mer "normala" bilder. Om det är så att det fortfarande är störande kanske det kan vara värt att ta upp en dialog med säljaren.

Det går att få det åtgärdat genom att skicka kameran på service. Då mappar man bort dessa pixlar i kamerans mjukvara. En tämligen enkel procedur som även görs på alla kameror innan de lämnar fabrik, eftersom inga sensorer är perfekta. Hur mycket det skulle kosta vågar jag mig dock inte på någon gissning om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedRiderSWE:

Är den köpt på tradera och säljaren hade skrivit i beskrivningen att den inte hade några fel så tycker jag att du absolut ska försöka prata med honom åtminstone.

Som sagt, ingen säljare, på något ställe överhuvudtaget som säljer kameror begagnat, påpekar att det kan finnas döda pixlar, än mindre beskriver i detalj vare sig kameran har det, eller inte.

Skrivet av RedRiderSWE:

Sen om man får fråga kring inköpspriset

Skrivet av RedRiderSWE:

Om jag skulle värdera en 350D idag hade det nog inte gått över 400kr

Det kan du, och med objektiv och diverse minneskort ligger priset ungefär där du citerar.

Skrivet av RedRiderSWE:

ang om det är värt att driva något större ståhej kring det?

Om det är värt att driva stå-hej? Nä, det är det väl inte, antar jag, men jag gillar inte att bli lurad.

Nu visar det sig efter vidare utforskning att fenomenet i fråga oftast bara uppenbarar sig vid längre slutartider. Säljaren svär sig fri och 'begriper' ingenting, men han kan ju faktiskt inte heller kunnat känt till fenomenet innan försäljning, i synnerhet om det är som han säger att han endast använt "auto".

Hur som helst, saken är utredd, jag behåller kameran och, även om säljaren... ja, vad skall man säga, höll på att skita på sig med otrevliga attityder, så, äsch, whatever, jag har en digitalkamera, whoo!

Och, tack för all hjälp, detta forum är ta mig fan helt fantastiskt!