Permalänk
Medlem

Vilken vidvinkel?

Hejsan

Det börjar bli hög tid att införskaffa ett vidvinkel-objektiv, men vilket ska jag välja?
Kameran är en Nikon D7200 så det är objektiv ämnat för DX som gäller.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av att fota med vidvinkel så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Det jag har börjat titta på är Nikon 10-24 och Sigma 8-16.
Det vidaste jag har idag börjar på 17mm, och vill förstås ha så mycket vidvinkel som möjligt, så där passar Sigmat bäst in.
Men hur är det med motljus-egenskaperna? Det är nåt jag värdesätter mer än t ex kantskärpa och vinjettering i detta fall.

Sen finns förstås Tokinas 11-16 som är lite billigare och ljusstark, men samtidigt tappar jag ytterligare en millimeter.

Har ni några erfarenheter av dessa, och hur skulle ni välja?

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha möjlighet att montera filter hade jag valt Sigma 8-16. Annars Sigma 10-20/4-5.6.
Båda dessa är, utifrån vad jag sett, rätt bra vad gäller interna reflektioner och kontrast vid motljus. (Det är ju är ju dessa två som ger mest problem vid foton där solen är med i bild.) Det är dock få, om några, vidvinklar som inte har problem där. Även Nikon 14-24, som är alla vidvinklars moder, typ, har ju problem med det.
Nikon 10-24 är bra, men kanske inte så prisvärd. Måste man inte ha brännvidder hela vägen upp till 24mm (vilket iofs är väldigt trevligt att ha) så kan man, IMO, spara några tusenlappar.

Min personliga åsikt är att Tokina 11-16 både har lite väl litet zoomomfång och att att den är överskattad när det kommer till bildkvalitet. Den är inte dålig, men på många håll är den ju hyllad som om den vore svaret på frågan om varför vi finns till. Om man inte MÅSTE ha ljusstyrkan tycker jag att båda sigmaobjektiven är bättre köp.
Tokina 11-20/2.8 är både bättre och har större zoomomfång, men är ju åas dyrare åxå.

Så jag hade valt Sigma 8-16 om jag inte behövde montera filter, pga den extrema vidvinkeln man får.
Hade jag behövt montera filter hade jag valt Sigma 10-20/4-5.6 då jag inte tycker att de (ibland mycket) dyrare alternativen ger så mycket mer att det är värt det högre priset. Sigma 10-20/4-5.6 är ett bra objektiv som blivit väldigt billigt med tiden.

Edit:
Kan väl tillägga att jag själv har ett Tokina 12-24 som jag på det stora hela är nöjd med. När jag köpte det kostade det ungefär som idag och Sigma 10-20/4-5.6 kostade typ samma.
Hade jag handlat idag hade jag valt Sigman istället då den är betydligt billigare och ger mer vidvinkel, även om kantskärpa osv är något sämre.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Filter kan säkert vara kul, men jag är inte speciellt insatt i det heller, så de är ingen dealbreaker.

I morse kollade jag mest på Cyberphoto, och där skiljde det inte så mycket i pris mellan Nikon 10-24 och Sigma 8-16, men nu när jag kollar lite andra ställen kan man få Sigmat ganska mycket billigare, så de lutar mer och mer mot Sigmat.

Såg även att de fanns ett Sigma 10-20 f/3.5 som verkar va en nyare version.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atenza:

Tack för svaret. Filter kan säkert vara kul, men jag är inte speciellt insatt i det heller, så de är ingen dealbreaker.

I morse kollade jag mest på Cyberphoto, och där skiljde det inte så mycket i pris mellan Nikon 10-24 och Sigma 8-16, men nu när jag kollar lite andra ställen kan man få Sigmat ganska mycket billigare, så de lutar mer och mer mot Sigmat.

Såg även att de fanns ett Sigma 10-20 f/3.5 som verkar va en nyare version.

Fotar du mycket landskap och natur (om jag har fattat allt rätt så är det därför du är på jakt efter ett vidvinkelobjektiv)

Så har du stor nytta av att bli insatt i hela filtergrejen. Då det kan vara ett bra verktyg, vid visa tillfällen

Speciellt cirkulärt polarisationsfilter. Där du kan få bort reflexer på reflekterande ytor t.ex. vatten och fönster, och det bidrar till ökad kontrast och ger stuns i färgerna t.ex. blåare himmel och grönare gräs.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det går att köpa till filterhållare om man nu absolut vill ha filter på Sigma 8-16mm.
http://www.stockholmviews.com/sigma_8-16/sigma-8-16mm-filters...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Fotar du mycket landskap och natur (om jag har fattat allt rätt så är det därför du är på jakt efter ett vidvinkelobjektiv)

Så har du stor nytta av att bli insatt i hela filtergrejen. Då det kan vara ett bra verktyg, vid visa tillfällen

Speciellt cirkulärt polarisationsfilter. Där du kan få bort reflexer på reflekterande ytor t.ex. vatten och fönster, och det bidrar till ökad kontrast och ger stuns i färgerna t.ex. blåare himmel och grönare gräs.

Just med vidvinkel är ju användbarheten av polfilter starkt begränsad dock. Redan runt 20mm (på APS-C) börjar man få "problem". Inte så att det inte går att använda, men man får vara väldigt noga med hur man gör och komponerar bilden alternativt använda det som en effekt istället.
ND-filter (framför allt) och, om man är lagd åt det hållet, avtonat ND-filter, kan ju vara bra ibland dock.

Permalänk
Medlem

24-70 känns bra men jag gillar den bäst på 40-70mm och då den tangerar 50mm/85mm fasta gluggar då så blir det ju svårt att matcha i bildkvalitet. Men bekvämligheten att slippa byta är ju praktiskt så kan man ta med bara kameran och inte en hel väska med olika fasta..

Jag kastar min vote för fasta vidvinklar vid foto av människor/inomhus. Sigmas 35:a ur ART-serien är helt underbar.

14-24 är förbaskat trevlig, den är sjuukt mysigt och har en distortion som inte förstör bilden. Kika på lite testbilder på den så ser du vad jag menar. Men jag behöver sällan så mycket vidvinkel så jag funderar på att sälja och köpa en 35:a dock. För naturfoto är den helt episk dock. Bortsatt från att filter är svåranvänt! ^^

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordNerf:

24-70 känns bra men jag gillar den bäst på 40-70mm och då den tangerar 50mm/85mm fasta gluggar då så blir det ju svårt att matcha i bildkvalitet. Men bekvämligheten att slippa byta är ju praktiskt så kan man ta med bara kameran och inte en hel väska med olika fasta..

Jag kastar min vote för fasta vidvinklar vid foto av människor/inomhus. Sigmas 35:a ur ART-serien är helt underbar.

14-24 är förbaskat trevlig, den är sjuukt mysigt och har en distortion som inte förstör bilden. Kika på lite testbilder på den så ser du vad jag menar. Men jag behöver sällan så mycket vidvinkel så jag funderar på att sälja och köpa en 35:a dock. För naturfoto är den helt episk dock. Bortsatt från att filter är svåranvänt! ^^

Jag har redan 24-70 (köpte den beggad för jag var först inne på att köpa D750 men köpte D7200 istället).
35 f/1.4 A har jag också, fortfarande ingen vidvinkel.
Fasta vidvinklar verkar vara mest fisheye, vilket kan vara kul, men jag tror jag har större nytta av ett raktecknande objektiv.
14-24 skulle komplettera 24-70 men inte mycket mer vidvinkel ä 17-50.

Är fortfarande i valet mellan Nikon 10-24 och Sigmas 8-16, mest pga filtrets vara eller icke-vara.
Sigmas båda 10-20 verkar vara lite sämre jämförelsevis.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Det vart ett begagnat Nikon 10-24.
Har precis fått hem de och har bara hunnit prova än, men nöjd än så länge och roligt att fota med.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |