Permalänk
Medlem

jag köpte en SSD på 120 gb och det var för litet. jag får välja vilka spel jag lägger där vilket gör att jag stör mig mycket på de spelen som inte ligger på SSD pga att de tar lång tid på sig att ladda. tyvärr har jag slut på slots i skåpet så om jag ska skaffa en till SSD blir det till att kasta ut en hårddisk.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40 GHz
8GB RAM
ATi Radeon HD 7900
Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeX:

jag köpte en SSD på 120 gb och det var för litet. jag får välja vilka spel jag lägger där vilket gör att jag stör mig mycket på de spelen som inte ligger på SSD pga att de tar lång tid på sig att ladda. tyvärr har jag slut på slots i skåpet så om jag ska skaffa en till SSD blir det till att kasta ut en hårddisk.

Så du rekommenderar alltså också att köpa en så stor SSD som budgeten tillåter?

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

@Santrik: En till fråga: nuvarande moderkort verkar inte stödja Crossfire. Jag känner att det kanske är värt att satsa ~200-300 KR till för att få tillgång till framtida uppgraderingar med ett till grafikkort. Visst borde nuvarande nätaggregat klara av det? Det är ju 750W trots allt.

Skulle råda om minst Evga g2 850 om du ska ha CFX stöd i framtiden, sedan är frågan om CFX intressant för dig verkligen helt personligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle råda om minst Evga g2 850 om du ska ha CFX stöd i framtiden, sedan är frågan om CFX intressant för dig verkligen helt personligt.

Tänkte handla från Inet och såvitt jag kan se så finns inte EVGA-moderkort..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Tänkte handla från Inet och såvitt jag kan se så finns inte EVGA-moderkort..

Hen snackade om nätagg för att köra CrossfireX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skrivet av RealPower:

Hen snackade om nätagg för att köra CrossfireX...

Oh ok, my bad! Så alltså ett annat nätagg + ett annat moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GetZX:

Tack!

Jo jag var lite osäker på hur nätagget skulle klara sig. Sedan är ju ett bättre nätagg bra för framtida uppgraderingar (ett extra grafikkort t.ex.).

Angående grafikkorten så har jag nu börjat luta mer och mer mot ett Radeon r9 390 istället. Någon som har någon schyst statistik eller recension på detta kort? Av det jag har läst såhär långt så verkar många rekommendera 390:an över 970:an. Båda korten kostar ju lika mycket. Jag har ingen direkt preferens vad gäller märkena.

Edit: Angående SSD:n du valt, jag tittade lite på olika märken och Samsungs EVVO 850-serie 250GB såg rätt trevlig ut vad gäller hastigheter (http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series...). Hur stor skillnad är det på dessa två (förutom utrymmesskillnaden på 10 GB)? Prisnedsättningen på OCZ-disken var ju nice i alla fall.

Prestandamässigt ligger R9 390 på samma nivå som 290x. Ska du köra Crossfire i tillfredsställande hastighet krävs ett SLI-ready moderkort. Jag personligen rekommenderar aldrig Samsung´s SSD:er i min ögon är de inte värd priset.

Skrivet av GetZX:

Ok ok. Jag är lite om mig och kring mig; jag har nu börjat luta mot att köpa ett r9 390 istället. Vad gäller strömförbrukning och ljudnivå så är ju 390:an "sämre", detta är dock ingenting jag stör mig/bryr mig om. Det enda jag är ute efter är ren overall prestanda. Jag kommer nog spela de flesta spelen, så det kort som generellt presterar bäst är det jag vill ha.

Tack för de långa och utförliga svaren förresten, jag uppskattar det otroligt!

GTX 970 vid 1080p spelande och AMD R9 390 i 1440p och 4K upplösning.

Skrivet av GetZX:

Förövrigt verkar inte moderkortet du tipsat om passa med processorn: http://www.msi.com/support/mb/Z87-G55.html#support-cpu

Z87-G55 stödjer Devils canyon processorer efter en BIOS uppdatering.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Prestandamässigt ligger R9 390 på samma nivå som 290x. Ska du köra Crossfire i tillfredsställande hastighet krävs ett SLI-ready moderkort. Jag personligen rekommenderar aldrig Samsung´s SSD:er i min ögon är de inte värd priset.

GTX 970 vid 1080p spelande och AMD R9 390 i 1440p och 4K upplösning.

Z87-G55 stödjer Devils canyon processorer efter en BIOS uppdatering.

Valde OCZ-disken istället. Såhär ser min nuvarande dator ut:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8129151/2015-06-26

Valde ett billigare chassi som verkar vara ok (skönt att spara en peng). Jag struntar nog i att fixa Crossfirekompabilitet då det blir för dyrt med ett dyrare nätagg och dyrare moderkort. Vet inte ens om jag kommer vilja fixa det i framtiden. Jag funderar på att köpa en 4k-skärm inom en snar framtid så R9 390:an blir bra.

Tack för svaren!!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GetZX:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8129151/2015-06-26http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8129151/2015-06-26

Valde ett billigare chassi som verkar vara ok (skönt att spara en peng). Jag struntar nog i att fixa Crossfirekompabilitet då det blir för dyrt med ett dyrare nätagg och dyrare moderkort. Vet inte ens om jag kommer vilja fixa det i framtiden. Jag funderar på att köpa en 4k-skärm inom en snar framtid så R9 390:an blir bra.

Tack för svaren!!

Huvudsaken är att du blir nöjd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Jag funderar på att köpa en 4k-skärm inom en snar framtid så R9 390:an blir bra.

Skulle råda om 1440p för spel, UHD är väldigt tung drivet även om det är definitivt fullt möjligt. Bra icke TN paneler med UHD kostar även en hel del även om priserna kommer gå ner såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8129151/2015-06-26http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8129151/2015-06-26

Tack för svaren!!

Det där blir en alldeles utmärkt dator för dig.

Det finns inte mycket mer att pilla i nu. Det som är kvar är att beställa och bygga ihop den

Permalänk
Medlem

@Santrik: Glöm inte att jag har valt Inets egna montering ;). Men ja, jag börjar bli nöjd nu. Tack för all hand- och vägledning genom detta. Alltid skönt att ha hjälp från folk med expertis när man gör något såhär "viktigt". Detta blir nog jättebra.

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle råda om 1440p för spel, UHD är väldigt tung drivet även om det är definitivt fullt möjligt. Bra icke TN paneler med UHD kostar även en hel del även om priserna kommer gå ner såklart.

Ok ok.. Är UHD = 4K? Jo de skärmarna är väldigt dyra. Ska ta en titt på "1440p-skärmarna" och se hur priserna ligger. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Ok ok.. Är UHD = 4K? Jo de skärmarna är väldigt dyra. Ska ta en titt på "1440p-skärmarna" och se hur priserna ligger. Tack för hjälpen!

UHD är vad folk menar när de säger 4k, är det inom film så är 4k DCI 4K.

UHD = 3840x2160
DCI 4k = 4096x2160

Det jag menade med 1440p är QHD, 2560x1440.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan kolla om det är en OEM-licens genom att högerklicka på dator->egenskaper och kolla under ProduktID, är det en OEM så kommer det stå med i nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knkg:

Du kan kolla om det är en OEM-licens genom att högerklicka på dator->egenskaper och kolla under ProduktID, är det en OEM så kommer det stå med i nyckeln.

Det är en OEM-licens. Får bli att lägga till en licens Windows 8.1 då.

Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@GetZX: ja, eller iaf minst 250gb. För mig gick cirka 60gb till Windows 7, och nya större spel tar 20-30gb. GTA V tar 60 ish så det fick jag lägga på min vanliga hårddisk.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40 GHz
8GB RAM
ATi Radeon HD 7900
Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Det är en OEM-licens. Får bli att lägga till en licens Windows 8.1 då.

Tack för tipset!

Pröva ändå! Jag har också OEM-licens, min har hittills gått att installera & aktivera genom mobilen på 4 olika moderkort och 3 olika SSD:er (om det nu spelar någon roll)..

Eller gör så här:
Beställ en kopia Win 8.1 och pröva först med W7-licensen, funkar det inte så kan du installera Win 8.1. Om det fungerar kan du göra ett återköp på OS:et. Båda operativsystemen blir ju oavsett Windows 10 om 31 dygn och då får du det för en tusenlapp mindre i sjön.

Permalänk

Kommer in hit lite funderande om det skulle vara möjligt att byta ut den nuvarande r9 390 i inköpslistan mot en 390X? Och om inte varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thephillykid:

Kommer in hit lite funderande om det skulle vara möjligt att byta ut den nuvarande r9 390 i inköpslistan mot en 390X? Och om inte varför?

Kostar 1000kr mer, det är bara därför.

Visa signatur