Permalänk
Medlem

Speldator för 10-12 000kr

God eftermiddag kära Sweclockare!

Nu är det dags för mig att köpa en ny dator. Jag har inte handlat datorer eller datorkomponenter på över fem år nu och känner att jag behöver lite hjälp, jag hoppas innerligt att någon här på forumet skulle kunna hjälpa mig att pussla ihop någonting efter mina behov :).

Följande krav gäller datorn:

1. En SSD på ~200-500 GB. Om det blir en SSD på 200 GB så ser jag gärna att en vanlig HDD ingår också, men om en 500 GB SSD finns med så behövs ingen HDD.
2. Datorn ska vara ihopbyggd vid leverans då jag inte har någon erfarenhet eller ork att bygga den själv.
3. Budgeten ligger på 10-12kkr
4. Ett så högt presterande grafikkort som möjligt.

En liten fråga angående operativsystem: Jag har ju en gammal dator med Windows 7 på med serial-key. Går det att "föra över" det operativsystemet till den nya datorn via ett USB-minne?

Om jag har missat någonting så är det bara att fråga på!

Tack så hemskt mycket på förhand, jag kommer sitta vid datorn hela dagen och vänta på svar/vara redo att svara.

/E

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

Med AMDs R9 390:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8126149/yepyep

Som svar ang. din gamla Win7 kopia så bör det absolut fungera, förutsatt att det inte är en OEM-licens. Då är den antagligen låst till den datorn...Men du kan ju alltid prova. Jag struntade därför i DVD-spelare...för vem behöver sånt nu förtiden..?

Datorerna här ovan och under lär passa utmärkt och har rum för överklockning på både processor och grafikkortet.

GTX 970 är mer strömsnålt och har mindre minne men kommer prestera ungefär som ett R9 390. Däremot överklockar GTX 970 antagligen mycket bättre, iallafall om man jämför med hur R9 290 överklockade, som R9 390 härstammar ifrån.

Med Nvidias GTX 970:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8126150/yepyep2

Enkelt sett att orientera sig i grafikkortsval utifrån den upplösningen man spelar i är SweClockers prestanda index som du hittar här under:

La till lite extra detaljer kring gpu val
Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Med AMDs R9 390:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8125943/yepyephttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8125943/yepyep

Som svar ang. din gamla Win7 kopia så bör det absolut fungera, förutsatt att det inte är en OEM-licens. Då är den antagligen låst till den datorn...Men du kan ju alltid prova. Jag struntade därför i DVD-spelare...för vem behöver sånt nu förtiden..?

Datorerna här ovan och under lär passa utmärkt och har rum för överklockning på både processor och grafikkortet.

GTX 970 är mer strömsnålt och har mindre minne men kommer prestera ungefär som ett R9 390. Däremot överklockar GTX 970 antagligen mycket bättre, iallafall om man jämför med hur R9 290 överklockade, som R9 390 härstammar ifrån.

Med Nvidias GTX 970:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8125953/yepyep2http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8125953/yepyep2

Enkelt sett att orientera sig i grafikkortsval utifrån den upplösningen man spelar i är SweClockers prestanda index som du hittar här under:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10137?key=b851d03dc80ba9a010d872dab9c9bb5d

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10138?key=02e383f1a21cb2ad01b31058be63b7e6

Wow!

Det är detta som gör Sweclockers forum till ett så sjukt bra sådant. Angående OS så fick jag med det i min dator när jag köpte en färdigbyggd dator från Komplett för några år sen. Serial-key:n står skriven på själva chassit, vet inte om detta är ett OEM eller inte. Skulle dock gissa att det är det..(?)

Vad är skillnaderna mellan de båda grafikkorten gällande prestanda, inte särskilt mycket skulle jag gissa?

Tack så hemskt mycket för hjälpen, Santrik!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Wow!

Det är detta som gör Sweclockers forum till ett så sjukt bra sådant. Angående OS så fick jag med det i min dator när jag köpte en färdigbyggd dator från Komplett för några år sen. Serial-key:n står skriven på själva chassit, vet inte om detta är ett OEM eller inte. Skulle dock gissa att det är det..(?)

Vad är skillnaderna mellan de båda grafikkorten gällande prestanda, inte särskilt mycket skulle jag gissa?

Tack så hemskt mycket för hjälpen, Santrik!

Härligt, hoppas det gav en liten insikt.

Som sagt ang. OS:et så tycker jag du ska pröva installera det. Det finns ju en chans att det fungerar och då får du helt plötsligt Windows 10 i slutet av Juli utan att betala en spänn. (Well, du har ju betalt för det en gång... men you know).

Nä det gäller grafikkorten hänger det nog mest på vilken upplösning du ska spela i samt vilket märke du föredrar. Jag själv hade valt GTX970 då det drar mindre ström och är således ett tystare kort (mindre värme att forsla bort).

Men jag tror och hoppas på att R9 390 kommer prestera lite bättre ifall båda korten körs stock. Däremot om man väljer att överklocka korten så tror jag GTX970 kommer bli lite snabbare i iallafall 1080p. I högre upplösningar vinner nog R9 390.

Men detta är bara spekulationer som jag grundar på det jag läst i recensioner och uppskattningar jag gör själv, det behöver ju inte alls vara så, men jag skulle tro och tippa på att det blir så i slutändan...

*upptäckte nu att jag valt en för hög CPU-kylare... common mistake. Böt chassi så att den fortfarande får plats, det är trots allt en väldigt prisvärd kylare och du får ett luftigare chassi för en liten summa mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Härligt, hoppas det gav en liten insikt.

Som sagt ang. OS:et så tycker jag du ska pröva installera det. Det finns ju en chans att det fungerar och då får du helt plötsligt Windows 10 i slutet av Juli utan att betala en spänn. (Well, du har ju betalt för det en gång... men you know).

Nä det gäller grafikkorten hänger det nog mest på vilken upplösning du ska spela i samt vilket märke du föredrar. Jag själv hade valt GTX970 då det drar mindre ström och är således ett tystare kort (mindre värme att forsla bort).

Men jag tror och hoppas på att R9 390 kommer prestera lite bättre ifall båda korten körs stock. Däremot om man väljer att överklocka korten så tror jag GTX970 kommer bli lite snabbare i iallafall 1080p. I högre upplösningar vinner nog R9 390.

Men detta är bara spekulationer som jag grundar på det jag läst i recensioner och uppskattningar jag gör själv, det behöver ju inte alls vara så, men jag skulle tro och tippa på att det blir så i slutändan...

*upptäckte nu att jag valt en för hög CPU-kylare... common mistake. Böt chassi så att den fortfarande får plats, det är trots allt en väldigt prisvärd kylare och du får ett luftigare chassi för en liten summa mer...

Perfa!

Lite orolig att OS:et inte kommer funka. Så beställer man datorn, den kommer hem ready to go.. och så sitter man där med kuken i brevlådan utan något operativsystem. Vore tråkigt :P.

Angående datorlådan så har jag hört en hel del bra om Fractal Design så det är nice.
Jag såg att Corsair hade extrapris på sitt 600W 80+ nätagg, funkar det lika bra som EVGA? 50 spänn billigare också.

Denna dator ser ju ut att bli riktigt nice, förhoppningsvis slipper man köpa en ny på några år :P.

Förresten, hur lång tid brukar det ta för Inet att bygga ihop och testa datorn innan de skickar den? Minns att de har snabb leveranstid iaf.

Tack för all hjälp so far!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Perfa!

Lite orolig att OS:et inte kommer funka. Så beställer man datorn, den kommer hem ready to go.. och så sitter man där med kuken i brevlådan utan något operativsystem. Vore tråkigt :P.

Angående datorlådan så har jag hört en hel del bra om Fractal Design så det är nice.
Jag såg att Corsair hade extrapris på sitt 600W 80+ nätagg, funkar det lika bra som EVGA? 50 spänn billigare också.

Denna dator ser ju ut att bli riktigt nice, förhoppningsvis slipper man köpa en ny på några år :P.

Förresten, hur lång tid brukar det ta för Inet att bygga ihop och testa datorn innan de skickar den? Minns att de har snabb leveranstid iaf.

Tack för all hjälp so far!!

Självklart vettu!

Det är många som avråder från att köpa lite billigare agg (corsair agget i fråga omnämns här på forumet som ett rätt kasst agg) när man kör på en så fin och ändå rätt törstig dator. Och EVGA-aggen håller överlag väldigt kör kvalitet. Så jag skulle avråda från att gå på något billigare agg. Speciellt i det fallet att agget faktiskt skulle gå sönder då ett bristande nätaggregat många gånger tar med sig andra komponenter in i döden.

Appropå Inets byggtid vet jag inte, men jag skulle gissa på att det tar dem en dag, så om du lägger beställningen nu ikväll så börjar dem bygga den på måndag morgon förhoppningsvis, därefter skicka den på tisdag senast och då har du den på onsdag, om inte fraktföretaget sabbar något på vägen.

Ang. datorn så är det komponenter som alla är gjorda för överklockning, så har du kunskaper i det området så rekommenderar jag att iallafall skruva upp hastigheten på processorn ett par steg och grafikkorten är jätte enkla att överklocka genom mjukvara i Windows.

OS:et kommer antagligen att fungera, men om du är osäker så kan du blaska på en OEM-licens av Windows 8.1 så installerar Inet det åt dig. Men då tillkommer också byte av chassi till ett med DVD-hållare och en DVD-läsare till.

Ifall du då vill ha ett FD Define chassi med DVD-hållare så är det ett R5 du nog ska kika på och en DVD-läsare. Prispåslaget ovanpå befintlig konfig bli ungefär 1500:- med chassibyte, dvd-läsare och en OEM-licens av Windows 8.1.

Det är bara att göra valet.

Jag skulle dock pröva med Windows 7 licensen du har hemma och se ifall det ger något. Det är så onödigt mycket pengar som går till spillo om det skulle visa sig att Windows 7 licensen faktisk fungerar, för det händer ibland att dem gör det. Jag vet att jag själv har installerat OEM-licenser på olika datorer utan att det strulat för mig. Har bara varit att aktivera dem genom telefontjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Självklart vettu!

Det är många som avråder från att köpa lite billigare agg (corsair agget i fråga omnämns här på forumet som ett rätt kasst agg) när man kör på en så fin och ändå rätt törstig dator. Och EVGA-aggen håller överlag väldigt kör kvalitet. Så jag skulle avråda från att gå på något billigare agg. Speciellt i det fallet att agget faktiskt skulle gå sönder då ett bristande nätaggregat många gånger tar med sig andra komponenter in i döden.

Appropå Inets byggtid vet jag inte, men jag skulle gissa på att det tar dem en dag, så om du lägger beställningen nu ikväll så börjar dem bygga den på måndag morgon förhoppningsvis, därefter skicka den på tisdag senast och då har du den på onsdag, om inte fraktföretaget sabbar något på vägen.

Ang. datorn så är det komponenter som alla är gjorda för överklockning, så har du kunskaper i det området så rekommenderar jag att iallafall skruva upp hastigheten på processorn ett par steg och grafikkorten är jätte enkla att överklocka genom mjukvara i Windows.

OS:et kommer antagligen att fungera, men om du är osäker så kan du blaska på en OEM-licens av Windows 8.1 så installerar Inet det åt dig. Men då tillkommer också byte av chassi till ett med DVD-hållare och en DVD-läsare till.

Ifall du då vill ha ett FD Define chassi med DVD-hållare så är det ett R5 du nog ska kika på och en DVD-läsare. Prispåslaget ovanpå befintlig konfig bli ungefär 1500:- med chassibyte, dvd-läsare och en OEM-licens av Windows 8.1.

Det är bara att göra valet.

Jag skulle dock pröva med Windows 7 licensen du har hemma och se ifall det ger något. Det är så onödigt mycket pengar som går till spillo om det skulle visa sig att Windows 7 licensen faktisk fungerar, för det händer ibland att dem gör det. Jag vet att jag själv har installerat OEM-licenser på olika datorer utan att det strulat för mig. Har bara varit att aktivera dem genom telefontjänsten.

Tänkte bara fråga en sak angående grafikkort. Satt och kikade över lite olika modeller av 970-korten. Jag är inte jätteinsatt i vilka faktorer som bidrar till att ett kort presterar bättre (skulle bl.a. gissa på kortens klockning, alltså "hastigheten"). Jämförde det kort du rekommenderade samt detta:

http://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-s...

Originalpriset på det kort du rekommenderade och originalpriset på detta kort är ungefär lika, dock är hastigheten snabbare på det andra kortet. Vilket kort är "bäst" prestandamässigt skulle du säga och varför?

Tack på förhand och än en gång, tack för all hjälp.

PS: Jag kör på att testa med min windowslicens och ser ifall det fungerar. DS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man jämför 290/290x med 390/390x och antar att avståndet mellan dem är detsamma så är 390 fortfarande snabbare än 290x i stock och därmed 970. 390 bör ha ~104% i prestandaindex (290x 100% & 970 93%, 1440p), ej säker däremot om det skiljer lika mycket i klock procentuellt mellan 290/290x som det gör mellan 390/390x.
Skiljer det däremot lika mycket och 390 är 104% utav 290x när VRAM inte sätter stopp så bör 390 vara cirka 12% snabbare än 970. Sedan har 390 även ~130% (230% utav standard alltså) mer höghastighets VRAM vilket är trevligt.

Så om inte strömsnålhet (är inte viktigt ur ett prisperspektiv) är viktigt skulle jag inte råda om 970 utan köra på 390 vilket är bättre ur ett prestanda perspektiv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Snabbkoll innan beställning

Hej Sweclockers,

Jag sitter här och ska beställa min nya dator idag. Jag tänkte bara höra lite med er vad ni anser om bygget, om jag valt de "bästa" delarna i prisklassen etc.

Såhär ser datorn ut som jag tänkt köpa:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8128649/2015-06-26

Har jag missat någonting viktigt?
Är nätaggregatet optimalt för denna rigg?
Passar alla komponenter tillsammans?
Finns det någon annan komponent som skulle kunna passa bättre?

Min budget får inte överskrida 13 000 KR, om det finns någon komponent som skulle vara värd att byta ut för ett snäppet högre pris så säg gärna till.

Tack för all hjälp och all framtida hjälp, ni är bäst!

Med vänliga hälsningar
Getzx

Visa signatur

Permalänk

Allt fungerar ihop och passar verkligen bra ihop! SSDn är väldigt stor och kanske till och med lite väl stor. Kanske en 250Gb räcker och köpa en 1Tb vanlig HDD. Skulle rekommendera en 1Tb WD Blue om du skulle vela gå med det valet.

Du skulle kunna spara 700kr om du bygger den själv. Det et är enklare äldsta flesta trortror. Men om du inte vill så kostar det 700...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690k | GPU: ASUS GTX 760 OC | MoBo: MSI Z97-S02 Inet Edition | RAM: Corsair 8GB Vengeance LP Red | Lådda: Fractal Design Define R4 | SSD: OCZ Arc 100 120Gb | HDD: WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av villevillekulla:

Allt fungerar ihop och passar verkligen bra ihop! SSDn är väldigt stor och kanske till och med lite väl stor. Kanske en 250Gb räcker och köpa en 1Tb vanlig HDD. Skulle rekommendera en 1Tb WD Blue om du skulle vela gå med det valet.

Du skulle kunna spara 700kr om du bygger den själv. Det et är enklare äldsta flesta trortror. Men om du inte vill så kostar det 700...

Jo SSD:n är rätt så stor, det har du rätt i. Får ju faktiskt mer utrymme på datorn med en HDD+250 GB SSD. Ska kolla lite och se hur det blir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av villevillekulla:

Hur är det när man köper hårddiskar, är SATA-kablar essentiella för att kunna installera hårddiskar eller används de till något annat? Dessa kablar verkar nämligen inte ingå när man köper hårddisk(en).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får med sata kablar med moderkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GetZX:

Hur är det när man köper hårddiskar, är SATA-kablar essentiella för att kunna installera hårddiskar eller används de till något annat? Dessa kablar verkar nämligen inte ingå när man köper hårddisk(en).

Finns med i moderkort paketet brukar ligga 4st i paketet

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Hedersmedlem

SATA-kablar används för att koppla in hårddiskar och eventuella DVD-läsare. Jag har för mig läskablar ingår med nätaggregatet och powerkablar med moderkortet eller rör jag ihop det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av khawaja:

Du får med sata kablar med moderkortet.

Skrivet av Hytin:

Finns med i moderkort paketet brukar ligga 4st i paketet

Skrivet av Andreaz1:

SATA-kablar används för att koppla in hårddiskar och eventuella DVD-läsare. Jag har för mig läskablar ingår med nätaggregatet och powerkablar med moderkortet eller rör jag ihop det?

Tack så mycket för svar! Tänkte uppdatera min kundvagn så kanske någon kan kommentera hur det ser ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Tänkte bara fråga en sak angående grafikkort. Satt och kikade över lite olika modeller av 970-korten. Jag är inte jätteinsatt i vilka faktorer som bidrar till att ett kort presterar bättre (skulle bl.a. gissa på kortens klockning, alltså "hastigheten"). Jämförde det kort du rekommenderade samt detta:

http://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-s...

Originalpriset på det kort du rekommenderade och originalpriset på detta kort är ungefär lika, dock är hastigheten snabbare på det andra kortet. Vilket kort är "bäst" prestandamässigt skulle du säga och varför?

Tack på förhand och än en gång, tack för all hjälp.

PS: Jag kör på att testa med min windowslicens och ser ifall det fungerar. DS.

Ja, om kortet i grund utförande är klockat högre är det snabbare och kan spotta ut nån enstaka FPS mer än ASUS kortet. Men du kan överklocka ASUS-kortet gratis med mjukvara i Windows. ASUS-kylaren kan mycket väl ta hand om ett överklockat 970 och kommer inte låta mer för det. Båda korten har jätte potenta kylare och det är egentligen bara ditt eget tycke för ett specifikt varumärke som bestämmer vilket du vill ha.

Att överklocka något utav dem här korten är nog bland det enklaste som finns då Maxwell-kretsen klockar något otroligt bra bara genom en höjd powerlimit i t.ex. MSI Afterbruner, om du då lägger på lite mer spänning på det så är du ju hemma sen, därefter behöver du inte göra något mer.

EVGA har nog lite längre garantitid och sen låter EVGA en köpare av grafikkorten deras, plocka av deras egna kylare och kränga på ett vattenblock, vilket i sig är väldigt generöst av ett bolag tycker jag.

ASUS garantier vet jag inte så mycket om, men det är nog inget fel på den heller.

Gå på vad du känner för helt enkelt. Båda kylarna är semi-passiva, så om korten inte går över 65 grader celsius (eller något sådant nummer) så stänger korten av fläktarna och då är det helt tyst. Båda går att överklocka lika lätt.

Valet är ditt

Permalänk
Avstängd

Bättre nätaggregat och moderkort.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8128705/2015-06-27

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

@GetZX

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns. Lycka till med datorköpet btw

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@GetZX

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns. Lycka till med datorköpet btw
/moderator

Ja ursäkta för det, borde ha förstått det. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack!

Jo jag var lite osäker på hur nätagget skulle klara sig. Sedan är ju ett bättre nätagg bra för framtida uppgraderingar (ett extra grafikkort t.ex.).

Angående grafikkorten så har jag nu börjat luta mer och mer mot ett Radeon r9 390 istället. Någon som har någon schyst statistik eller recension på detta kort? Av det jag har läst såhär långt så verkar många rekommendera 390:an över 970:an. Båda korten kostar ju lika mycket. Jag har ingen direkt preferens vad gäller märkena.

Edit: Angående SSD:n du valt, jag tittade lite på olika märken och Samsungs EVVO 850-serie 250GB såg rätt trevlig ut vad gäller hastigheter (http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series...). Hur stor skillnad är det på dessa två (förutom utrymmesskillnaden på 10 GB)? Prisnedsättningen på OCZ-disken var ju nice i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Ja, om kortet i grund utförande är klockat högre är det snabbare och kan spotta ut nån enstaka FPS mer än ASUS kortet. Men du kan överklocka ASUS-kortet gratis med mjukvara i Windows. ASUS-kylaren kan mycket väl ta hand om ett överklockat 970 och kommer inte låta mer för det. Båda korten har jätte potenta kylare och det är egentligen bara ditt eget tycke för ett specifikt varumärke som bestämmer vilket du vill ha.

Att överklocka något utav dem här korten är nog bland det enklaste som finns då Maxwell-kretsen klockar något otroligt bra bara genom en höjd powerlimit i t.ex. MSI Afterbruner, om du då lägger på lite mer spänning på det så är du ju hemma sen, därefter behöver du inte göra något mer.

EVGA har nog lite längre garantitid och sen låter EVGA en köpare av grafikkorten deras, plocka av deras egna kylare och kränga på ett vattenblock, vilket i sig är väldigt generöst av ett bolag tycker jag.

ASUS garantier vet jag inte så mycket om, men det är nog inget fel på den heller.

Gå på vad du känner för helt enkelt. Båda kylarna är semi-passiva, så om korten inte går över 65 grader celsius (eller något sådant nummer) så stänger korten av fläktarna och då är det helt tyst. Båda går att överklocka lika lätt.

Valet är ditt

Ok ok. Jag är lite om mig och kring mig; jag har nu börjat luta mot att köpa ett r9 390 istället. Vad gäller strömförbrukning och ljudnivå så är ju 390:an "sämre", detta är dock ingenting jag stör mig/bryr mig om. Det enda jag är ute efter är ren overall prestanda. Jag kommer nog spela de flesta spelen, så det kort som generellt presterar bäst är det jag vill ha.

Tack för de långa och utförliga svaren förresten, jag uppskattar det otroligt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förövrigt verkar inte moderkortet du tipsat om passa med processorn: http://www.msi.com/support/mb/Z87-G55.html#support-cpu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har valt fel moderkort i all hast.. Jag återkommer med något uppdaterat alldeles strax :)´

@GetZX

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8128861/fixfix

Lite osäker på den externa DVD-lösningen vi har valt, har du ingen intern DVD-läsare hemma som du kan koppla in med en öppnad dator och bara installera det du behöver och sen koppla ur den?

Känns som att om vi skippar den och 1TB HDD:n så kan vi skrapa ihop så vi får en 480GB SSD, vilket är mycket bättre imho.

Permalänk
Medlem

@Santrik: Jo jag hade ju en 480 GB SSD innan. Men är det inte rätt smart om man får en 240/250 GB SSD + 1 TB HDD för ungefär samma pris? Iofs om man spelar många olika spel så är det just schyst med en större SSD så man kan ladda ner fler av dessa spel på SSD:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Santrik: Och jag vet att det är lite off topic, men jag hade kanske tänkt köpa en 144 Hz datorskärm. Hur stor skillnad är det egentligen mellan 60 Hz och 144 Hz? Jag spelar mycket League of Legends, inte särskilt mycket FPS-spel förövrigt. Hur värt är det egentligen att lägga ner ~2k på en ny skärm när man redan har en full fungerande skärm (i dina ögon alltså)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

@Santrik: Jo jag hade ju en 480 GB SSD innan. Men är det inte rätt smart om man får en 240/250 GB SSD + 1 TB HDD för ungefär samma pris? Iofs om man spelar många olika spel så är det just schyst med en större SSD så man kan ladda ner fler av dessa spel på SSD:n.

Jo, jag lägger min röst på 480GB. Det är tillräckligt för att installera de flesta AAA-titlar och fortfarande ha space kvar!

HDDs brukar reas ibland och då kanske du kan få tag i en med 2TB för samma pris ifall du kikar lite på olika nätbutiker inom de närmsta månaderna.

Skrivet av GetZX:

@Santrik: Och jag vet att det är lite off topic, men jag hade kanske tänkt köpa en 144 Hz datorskärm. Hur stor skillnad är det egentligen mellan 60 Hz och 144 Hz? Jag spelar mycket League of Legends, inte särskilt mycket FPS-spel förövrigt. Hur värt är det egentligen att lägga ner ~2k på en ny skärm när man redan har en full fungerande skärm (i dina ögon alltså)?

Mjää, om du bara spelar LoL så är det väl värdo. Kolla ifall du kan överklocka din befintliga skärm till 75hz. Det brukar fungera med vissa skärmar så länge man kör med en Displayport-kabel eller en Duallink DVI. 75hz är större skillnad än man tror jämtemot 60hz.

Custom Resolution Utility heter programmet som man gör det med eller bara CRU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Jo, jag lägger min röst på 480GB. Det är tillräckligt för att installera de flesta AAA-titlar och fortfarande ha space kvar!

HDDs brukar reas ibland och då kanske du kan få tag i en med 2TB för samma pris ifall du kikar lite på olika nätbutiker inom de närmsta månaderna.

Mjää, om du bara spelar LoL så är det väl värdo. Kolla ifall du kan överklocka din befintliga skärm till 75hz. Det brukar fungera med vissa skärmar så länge man kör med en Displayport-kabel eller en Duallink DVI. 75hz är större skillnad än man tror jämtemot 60hz.

Custom Resolution Utility heter programmet som man gör det med eller bara CRU.

Ok 480GB it is then. Det är rätt sick att ha alla program och spel på SSD kan jag tänka mig. Ska hålla utkik efter ev. reor. Ska också ta en titt på överklockandet när jag kommer hem (semester atm).

Jag tror jag byter ut nuvarande chassi till NZXT Tempest 410 Elite, kollade runt lite och det verkade vara prisvärt. Som tidigare sagts så är ljudnivå inget problem för mig. Där kan man spara in lite pengar också. Vad tycks såhär långt?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8128926/2015-06-26

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Santrik: En till fråga: nuvarande moderkort verkar inte stödja Crossfire. Jag känner att det kanske är värt att satsa ~200-300 KR till för att få tillgång till framtida uppgraderingar med ett till grafikkort. Visst borde nuvarande nätaggregat klara av det? Det är ju 750W trots allt.

Visa signatur