AMD svarar om missljud i Radeon R9 Fury X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Hm, kom precis på en lösning. Byt ut fläkten på radiatorn till en väldigt högljudd en för att dölja pumpljudet!

En från Delta kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Oljudet lär ju vara varierande, både subjektivt och objektivt.

Troligt.

Citat:

Så det är nog bäst om partnertillverkarna får kolla på korten istället för att ALLA som gnäller ska få ett nytt kort över disk.
Vad som lever om för mig behöver inte leva om för dig och är nån extra känslig/principfast(SKA ha b2, för b1 suger) behöver det inte leva om tillräckligt mycket för RMA även om individen blir störd.

Nu var det ingen som nämde något om att lämna in korten och få dem utbytt över disken, för så fungerar det inte riktigt.

Nä, nu tänkte jag så klart på att dom skulle skickas in till en fabrik för att kontrolleras. Sedan om dom har rätt att få produkten justerad (vilket dom nämner att dom kan om jag läser rätt) gratis eller inte är en annan femma, men enligt min mening så borde dom kunna ge svar på om man kan skicka in den på garantin eller inte, men det är väl kanske det dom håller på och diskuterar med sina partnertillverkare.

Nu vet jag inte hur AMD hanterar ärenden där en produkt behöver undersökas av en verkstad, om kunden får stå för verkstadens jobb om de inte finner något fel? Hade kanske varit snält om dom meddelar sina kunder om att när dom skickar in kortet pga. detta så kommer dom garanterat att få betala för det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Under Samsung 840 EVO debaklet så sade samsung i sina uttalanden också saker som "a small number are affected" etc. medan åtminstone innan första firmware-fixen så var verkligen alla enheter drabbade. Jäkla damage control PR det där.

Ja fy fan, jag har fortfarande en 840 som jag numera gett upp om att få fixad. Samsungs PR-avdelning har helt förträngt modellen.

OnT: AMD försöker reducera problemet till att bara gälla "open bench" alltså att man bara hör det när chassiet är öppet, vilket inte bara stämmer. Jag har nu fury x i en maskin där det tidigare satt 2st 290x med D5 och 480 radiator. Ljudet är nu märkbart högre i ett bastant customchassi som i stort sett utesluter vibrationsljud.
Dessutom testar Sweclockers, och flera andra, ljudet i chassiet så det är ju bara PR gegga att problemet endast uppstår vid "openbench".
Min gissning är
1. Samtliga levererade pumpar låter som fan.
2. Eftersom AMD har trimmat in de att göra det.
3. Det kommer att fortsätta vara så, eftersom AMD, förutom lite vibrationsdämpning, inte kan göra något åt det utan att kylförmågan sänks med försämrad prestanda som följd.

Och ni som menar att problemet på något sätt skulle ligga hos CM verkar inte förstå hur det funkar.
Det här är inte som när Asus eller Gigabyte är tredjepartstillverkare och köper Nvidia/AMD-kort som de sedan gör till en försäljningsfärdig produkt.
Nu är CM en bland många underleverantörer till AMD.
AMD monterar ihop, gör fläktkurvor, tempmätningar, kvalitetskontroll och stoppar det sedan i en låda som det står AMD på.
AMD har ansvaret för hur pumpen är inställd.

Permalänk
Hjälpsam

Såg ett tips i en tysk sait, de lade märke till att pumpen blev tystare om tryckte lätt på mitten av den, de satte då dit en liten bit skumgummi i mitten, när man monterade dit locket, klämde detta mot skumgummit som i sin tur klämde på mitten av pumpen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Såg ett tips i en tysk sait, de lade märke till att pumpen blev tystare om tryckte lätt på mitten av den, de satte då dit en liten bit skumgummi i mitten, när man monterade dit locket, klämde detta mot skumgummit som i sin tur klämde på mitten av pumpen.

Låter fullt möjligt. Min H110 skulle må bra av en liknande lösning (där kan jag också trycka fingret på och pumpen blir tystare). Jag blev däremot mest sugen på att ta en sving och göra en dent med hammaren

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teddis:

Låter fullt möjligt. Min H110 skulle må bra av en liknande lösning (där kan jag också trycka fingret på och pumpen blir tystare). Jag blev däremot mest sugen på att ta en sving och göra en dent med hammaren

Mnja; det kan möjligtvis påverka garantin negativt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Troligt.

Nu var det ingen som nämde något om att lämna in korten och få dem utbytt över disken, för så fungerar det inte riktigt.

Nä, nu tänkte jag så klart på att dom skulle skickas in till en fabrik för att kontrolleras. Sedan om dom har rätt att få produkten justerad (vilket dom nämner att dom kan om jag läser rätt) gratis eller inte är en annan femma, men enligt min mening så borde dom kunna ge svar på om man kan skicka in den på garantin eller inte, men det är väl kanske det dom håller på och diskuterar med sina partnertillverkare.

Nu vet jag inte hur AMD hanterar ärenden där en produkt behöver undersökas av en verkstad, om kunden får stå för verkstadens jobb om de inte finner något fel? Hade kanske varit snält om dom meddelar sina kunder om att när dom skickar in kortet pga. detta så kommer dom garanterat att få betala för det?

Brukar man normalt få betala för undersökningen om man gör en RMA och de ej hittar några fel?
Känner inte igen det om jag skall vara ärlig, har tack och lov inte behövt utnyttja RMA så mycket.

I sverige är vi ju relativt trygga, jämfört i andra länder där 2 års reklamationsrätt inte alls är en självklarhet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man inte kunnat lösa detta problemet innan lansering. Ett kort som för övrigt inte presterar bättre än det andra laget får riktigt svårt att hävda sig då.
Knappast ett problem som AMD inte vetat om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Erkänner och erkänner..snarare försöker tona ner problemet får jag känslan av. "Ett litet antal som upplever problem" "Egentligen är det riktigt tyst" är väl ungefär vad de säger. Bra om de gör något åt det för de som upplever problem. Vad de ska göra för de kunderna framgår ju inte tyvärr.. Att ständigt dra upp 970 känns bara trist och är på gränsen till trollning. Har det med artikeln att göra överhuvudtaget?

Jag håller med att de försöker dölja det och undanskymma det, inget prat om det, inte konstigt heller. De bekräftar att det finns och vill lägga det bakom sig men erbjuder kompensation (vad för kompensation återstår att se däremot) till dem drabbade. Sedan så är nog planen att det bara kommer bli ett litet antal senare då det släpps fler batcher som inte har det problemet, just nu är det ju dem första batcherna som säljs och därav blir problemet väldigt tydligt.

Rörande 970 tycker jag det är relevant i denna nyhet faktiskt. De som köpte 970 har, utanför Sverige i princip (bra konsumentskydds lagar), fortfarande inte fått någon ordentlig kompensation för den falska marknadsföringen alls. (Det var falsk marknadsföring med L2 Cache & ROPs utan tvekan.) Det är då trevligt att se konkurrenten som ligger i underläge erbjuda ersättning och någonting de ska ha cred för trots att det inte var falsk marknadsföring ens utan bara semi-defekta produkter. Problemet med 3.5GB saken är inte bara kortet i sig utan Nvidias skitiga sätt att hantera det där nästan alla kunder fick bara acceptera det utan att få någon ersättning jag anser de vara högst berättigade till. Anser det inte vara troll att nämna andra företags misslyckande att hantera någorlunda liknande situationer.

Är nu denna "kompensationen" att man får ett gratis spel men får sitta kvar med sitt oväsen lär jag vara lika missnöjd med AMD's hantering av problemet som jag var med 970's.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Dallebull: Jobbade hos supporten för en telefontillverkare för ett par år sedan och om det inte var ett problem med produkten från fabriken så fick du betala både för jobbet verkstaden gjort (undersökningen) och frakten tillbaka.

Hade många fall där kunden upplevde ett problem med en telefon och insisterade att den skulle skickas in, men där jag var tvungen att förklara för kunden att om han/hon skickar in den till en fabrik så kommer dom att konstatera att det inte är ett fel, utan fungerade som den skulle, och få betala för frakt/undersökning.

Nu vet jag som sagt inte hur AMD hanterar detta, men av denna erfarenhet så skulle jag tveka om att skicka in något innan jag får klart besked om hur dom ser på saken.

Skrivet av Ratatosk:

Mnja; det kan möjligtvis påverka garantin negativt.

Äh! Detaljer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Såg ett tips i en tysk sait, de lade märke till att pumpen blev tystare om tryckte lätt på mitten av den, de satte då dit en liten bit skumgummi i mitten, när man monterade dit locket, klämde detta mot skumgummit som i sin tur klämde på mitten av pumpen.

Skrivet av Teddis:

Låter fullt möjligt. Min H110 skulle må bra av en liknande lösning (där kan jag också trycka fingret på och pumpen blir tystare). Jag blev däremot mest sugen på att ta en sving och göra en dent med hammaren

Klart att pumpen blir tystare när man trycker lite lätt på den.

Fingret dämpar ju ljudet.

Kan ta några exempel:

En stämgaffel kan låta som f*n (ett tryck med fingret, och det låter ingenting)
En cymbal kan låta som f*n (ett tryck med fingret, och det låter ingenting)
En akvariepump kan låta som f*n (ett tryck med fingret, och det låter mycket mindre)

Så helt klart tror jag att skumgummi kan hjälpa lite, en mindre tid.

Annars så får väl ägare av R9 Fury X be en vän/släkting sitta o trycka bort missljudet

Det är så dj*vla sorgligt detta tycker jag, hela historien av R9 Fury X har blivit så skämd rent ut sagt.

Men jag tror/hoppas att allt löser sig. Både för AMD/CM och R9 Fury X ägare.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

@Dallebull: Jobbade hos supporten för en telefontillverkare för ett par år sedan och om det inte var ett problem med produkten från fabriken så fick du betala både för jobbet verkstaden gjort (undersökningen) och frakten tillbaka.

Hade många fall där kunden upplevde ett problem med en telefon och insisterade att den skulle skickas in, men där jag var tvungen att förklara för kunden att om han/hon skickar in den till en fabrik så kommer dom att konstatera att det inte är ett fel, utan fungerade som den skulle, och få betala för frakt/undersökning.

Nu vet jag som sagt inte hur AMD hanterar detta, men av denna erfarenhet så skulle jag tveka om att skicka in något innan jag får klart besked om hur dom ser på saken.

Äh! Detaljer...

Ok, olika företag gör nog olika.
Jobbar för en Svensk ISP och har aldrig hört att våra kunder har fått betala för felaktiga garantiärenden iallafall.

Skrivet av skog1s:

Det är så dj*vla sorgligt detta tycker jag, hela historien av R9 Fury X har blivit så skämd rent ut sagt.

Samtidigt går korten knappt att få tag i då dom är utsålda i princip överallt.
Amds sk. "Flopp" verkar bara existera på forum, ute i verkligheten säljer korten som mjukglass i solsken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Såg ett tips i en tysk sait, de lade märke till att pumpen blev tystare om tryckte lätt på mitten av den, de satte då dit en liten bit skumgummi i mitten, när man monterade dit locket, klämde detta mot skumgummit som i sin tur klämde på mitten av pumpen.

Efter lite pillande tror jag helt klart man kan göra en del en del med vibrationsdämpningen men det finns en klar gräns hur tyst det går att få kortet utan att antingen byta pump eller sänka flowen (med medföljande problem) Jag tror helt enkelt att pumpen är för klen och att den låter för att den går nära max. Jag TROR kortet och medföljande kyllösning byggdes för att gå i en lägre frekvens och skulle "klocka som en dröm" med isåfall självvalt oljud. Och att AMD i sista sekunden, pressade av 980Tis siffror, skruvade upp korten såpass att de från början borde ha valt en annan pump.
Det är högljutt men min dator står i hallen med kablar genom väggen så för mig gör det inte så mycket. Jag funderar på att packa in hela pumpen i cernitlera eller något liknande. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska skicka tillbaka det eller ej så jag avvaktar lite med att skruva isär allt i molekyler då det kan bli svårt att förklara. Vad är det här kladdiga? Ööhm, Cernitlera. Det ska va så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kommer skicka in mina fury och få nya. Har 45 dagar på komplett

Du har 3 år på dig så länge du kan bevisa att det är ett ursprungligt fel (konsumentköplagen).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Ok, olika företag gör nog olika.
Jobbar för en Svensk ISP och har aldrig hört att våra kunder har fått betala för felaktiga garantiärenden iallafall.

Samtidigt går korten knappt att få tag i då dom är utsålda i princip överallt.
Amds sk. "Flopp" verkar bara existera på forum, ute i verkligheten säljer korten som mjukglass i solsken.

Det kan också tyda på att AMD inte skickade ut så manga kort och/eller har slutat leverera nya kort i väntan på en ny revision.
Men har du försäljningssiffror att dela med dig så är det ju riktigt spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Samtidigt går korten knappt att få tag i då dom är utsålda i princip överallt.
Amds sk. "Flopp" verkar bara existera på forum, ute i verkligheten säljer korten som mjukglass i solsken.

Jag skrev inte Amds sk. "Flopp" det vart du

Jag tycker det är sorgligt, och hela historien har blivit skämd! *skrev jag*

Och eftersom AMD själva går ut med "announcement" att det som skrivs på forum, är rätt, så existerar det väl inte bara på forum?
Eller har jag fel?

Och inte kan dom sälja som mjukglass i solsken, när det inte finns några

Och redigera inte bort, när du citerar en person, det tar bort helheten.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Samtidigt går korten knappt att få tag i då dom är utsålda i princip överallt.
Amds sk. "Flopp" verkar bara existera på forum, ute i verkligheten säljer korten som mjukglass i solsken.

Inte för att jag vill vara den som förstör firandet men att de inte finns i lager och att de "går åt som smör i solsken" har ofta inte med varandra att göra. Ofta är det precis tvärtom, d.v.s. säljer dåligt, vill inte ha i lager. Hoppas jag har fel.
Utan belägg tror jag de flesta kort över låt oss säga 3k säljer relativt "dåligt". Inte så många förutom de som besöker forum som detta som vill lägga ut mer.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ärligt talat, så tror jag inte att dom testat missljudet specifikt när det gäller serieproduktionen.
Men dom allra första korten måste dom ju ha testat.

Det går ju på löpande stationer allting, sortering, lödning, sammansättning, teststation.... Men det är väl mer en test så att hårdvaran och mjukvaran funkar.

Kommer ni ihåg P67 moderkorten, dom allra första som det vart ett fel på (kommer inte ihåg felet nu, fast jag själv blev drabbad)

Intel/tillverkare skickade ett boingplan fullastat med P67 Rev B3 moderkort Rätt kallt gjort!

Precis http://www.sweclockers.com/artikel/13433-fragor-och-svar-inte...

Har kommit några i forumet år efter felet uppdagades och fixades där kunder inte fått info. En kunde som tur var göra RMA hos sin datorbutik ändå 1/2 år senare. En annan hade inte lika mycket tur, han fick köpa nytt moderkort.

Skrivet av anon179444:

Det kan också tyda på att AMD inte skickade ut så manga kort och/eller har slutat leverera nya kort i väntan på en ny revision.
Men har du försäljningssiffror att dela med dig så är det ju riktigt spännande!

Exakt, man vet ju inte orsaken sen är ju Fury svårtillverkad med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Inte för att jag vill vara den som förstör firandet men att de inte finns i lager och att de "går åt som smör i solsken" har ofta inte med varandra att göra. Ofta är det precis tvärtom, d.v.s. säljer dåligt, vill inte ha i lager. Hoppas jag har fel.
Utan belägg tror jag de flesta kort över låt oss säga 3k säljer relativt "dåligt". Inte så många förutom de som besöker forum som detta som vill lägga ut mer.

Näe, det skulle vara begränsad tillgång i början, de flesta som var utskickade vid release gick direkt och man måste vänta på nästa batch.
Hade prestanda och pump problemen faktiskt påverkat säljstatistiken borde ju korten ligga kvar?

Permalänk
Medlem

De skulla ha gått till Noctua istället for CM!

Permalänk
Medlem

Fury är trevliga kort. Enda anledningen till att välja ett dyrare ti är om man vill klocka för i stock 1440p är dom jämna och i 4k är fury bättre.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hymer:

Fury är trevliga kort. Enda anledningen till att välja ett dyrare ti är om man vill klocka för i stock 1440p är dom jämna och i 4k är fury bättre.


Många tenderar att överskatta GTX980Ti och underskatta Fury.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Fury är trevliga kort. Enda anledningen till att välja ett dyrare ti är om man vill klocka för i stock 1440p är dom jämna och i 4k är fury bättre.

Visst men riktigt svårt att se varför man inte skulle vilja klocka om man köper ett kort i prisklasserna vi talar om, de flesta bör vara entusiaster, att få ut 25% mer utan någon större ansträngning är inte lite och till 980ti's fördel.. Dessutom tror jag att många som köper kort i övre segmentet räknar med att få klocka för att det ger ett mervärde och är helt enkelt kul.

Skrivet av Ratatosk:


Många tenderar att överskatta GTX980Ti

Ok, på vilket sätt menar du? Benchmarks finns väl svart på vitt överallt så blir intresserad av hur du menar med "överskatta".

Permalänk
Avstängd

Riktigt klumpigt men kudos att AMD iallafall tar tag i det hyfsat snabbt.

Skrivet av skog1s:

Tycker dom kunde gjort rätt från början istället.
Testar dom inte sina egna GPU:er ?

Vääldigt svårt att testa kort för att motverka eventuella tjut med tanke på att det antagligen är långt ifrån alla kort som lider av det. Inte ens alla recensenter har haft problem med tjut utan det verkar vara slumpmässigt spridda kort som har haft problem med det.

Skrivet av Gambit_2K:

En liten lustig sidenote. Jag har polare som köpt var sitt Fury X och båda korten har det högfrekventa tjutet, skillnaden är att min ena polare är 46 och han kan inte höra tjutet alls. Medan den andre är 28 och han hör det jättetydligt.

Så det är inte 100% att alla kan höra det här ljudet tror jag, det beror mkt till hur känslig man är för det. Och som ni vet när man börjar bli äldre så blir man mkt sämre på att höra hög frekventa ljud

Som vanligt då. Det har antagligen och göra med en frekvens som äldre personer har problem att höra. Detta är normalt när alla sinnen försämras med åren. Framförallt hörsel och syn.

Skrivet av Videoapan:

Swec testar i chassi..

Skickades från m.sweclockers.com

Deras testbench är väl helt öppen?

Skrivet av Tilax:

De skulla ha gått till Noctua istället for CM!

Noctua gör inte kylblock för AIO lösningar. De gör fläktar och kylflänsar. Det finns väl bara två OEMs i världen som gör dessa och alla liknande lösningar använder en av dessa två.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av retro123:

Visst men riktigt svårt att se varför man inte skulle vilja klocka om man köper ett kort i prisklasserna vi talar om, de flesta bör vara entusiaster, att få ut 25% mer utan någon större ansträngning är inte lite och till 980ti's fördel.. Dessutom tror jag att många som köper kort i övre segmentet räknar med att få klocka för att det ger ett mervärde och är helt enkelt kul.
Ok, på vilket sätt menar du? Benchmarks finns väl svart på vitt överallt så blir intresserad av hur du menar med "överskatta".

Jag menar kart sagt att många här verkar överskatta GTX980Ti relativt Fury.
En del verkar tro att GTX980Ti springer åttor runt Fury.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jag menar kart sagt att många här verkar överskatta GTX980Ti relativt Fury.
En del verkar tro att GTX980Ti springer åttor runt Fury.

Att man väljer 980ti behöver inte betyda att man tror att det"springer åttor" runt fury. Man räknar sina pengar, läser tester, kommer fram till vad som är snabbast, vilket som man har råd till. Sen slår man till. Har man räknat rätt (vilket jag definitivt känner att jag gjorde, så här efteråt) så väljer man det kortet som står på plus. Valet är fritt för oss alla. Att antyda att folk "inte vet sitt bästa" o.s.v. som man gör när man säger att folk "underskattar" och "överskattar" är bara löjligt. Kan det till och med vara du som under/överskattar?

Permalänk
Medlem

Faktum är att min Corsair H40 kylare lät bra mycket mer än min luftkylda lösning jag har nu.

Så att AMD's vattenkylingslösning lever om förvånar mig inte.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hymer:

Fury är trevliga kort. Enda anledningen till att välja ett dyrare ti är om man vill klocka för i stock 1440p är dom jämna och i 4k är fury bättre.

Får man fråga vilka tester du läst? Är inte konsensus bland resultaten att referensversionen av 980ti är snabbare upp till och inklusive 1440p, t.ex. i SweC test (som ändå uppvisar mindre fördel för 980ti i 1440p än t.ex. Anandtech och Techreport)?

I 4k har Fury X ett litet övertag i höga upplösningar, men som t.ex. AnandTech konstaterade i sitt test så orkar inget kort av 4k i maxinställningar, när de drog ner inställningarna till en nivå som gav rimlig FPS presterade referens 980ti lite bättre igen.

Och detta är som sagt bara om man tittar på genomsnittlig FPS. Det TechReport skriver i sin summering visar även t.ex. AnandTech och något som andra siter som mäter 99%-kvartilen noterat är detta

Speaking of which, if you dig deeper using our frame-time-focused performance metrics—or just flip over to the 99th-percentile scatter plot above—you'll find that the Fury X struggles to live up to its considerable potential. Unfortunate slowdowns in games like The Witcher 3 and Far Cry 4 drag the Fury X's overall score below that of the less expensive GeForce GTX 980. What's important to note in this context is that these scores aren't just numbers. They mean that you'll generally experience smoother gameplay in 4K with a $499 GeForce GTX 980 than with a $649 Fury X. Our seat-of-the-pants impressions while play-testing confirm it. The good news is that we've seen AMD fix problems like these in the past with driver updates, and I don't doubt that's a possibility in this case. There's much work to be done, though.

Fury X är inte på något sätt ett dåligt kort om man ska siktar på 1440p / 4k, men ska man tro mätvärdena är det (idag i alla fall, drivers kan eventuellt ändra detta något) inte fullt lika bra som 980ti genomsnitt. Kostar korten lika mycket har i alla fall jag svårt att se hur ett rationellt val inte blir 980ti idag. Om priset på Fury X i slutändan hamnar under 980ti eller om det dyker upp magiska drivers till Fury X så kan saker hamna i annat ljus.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Deras testbench är väl helt öppen?

Läser ingen hela recensioner?

Skrivet av SweClockers:

Att läsa av ljudnivå och temperatur i en öppen testmiljö ger svårtolkade värden som ofta inte speglar verkligheten. Redaktionen väljer därför att montera in samtliga kort i ett Fractal Design Arc, vilket öppnar upp för mer realistiska mätningar.

Ljudnivåerna fångas på cirka 12 centimeters avstånd, med ljudtrycksmätaren stående bredvid chassits sidopanel. Värdena mäts i ett vanligt rum med konventionell hårdvara, utan extra isolering eller avancerad testutrustning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd

4k prestanda är enligt min högst personliga åsikt riktigt orelevant om vi talar singlekort i dagsläget. Inget av de nämnda korten har en chans att spela moderna spel i acceptabel framerate i 4k med höga inställningar. Vill ni ligga i 30fps så varsågod, spelar ingen roll för mig om jag får 33 eller 35fps - ospelbart hur som helst. Ska man köra 4k så är det cf eller sli som gäller, inget snack om saken, om man nu inte är villig att kompromissa med medium eller ofta low inställningar, men går inte hela charmen med 4k åt skogen då i alla fall? Mitt råd: letar ni nytt single kort, kolla 1080/1440 benchmarks, är det 4k spelkort ni är ute efter leta efter sli/cf tester.