Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Förväntade mig ett toppklass.

Själv är jag på jakt efter ett 980Ti. Nu när jag ska upp i den högre upplösningen 1440p. Väntar fortfarande på min Acer 27" XB270HU.

Såg igår vad Inet har fått in: http://www.inet.se/produkt/5411458/evga-geforce-gtx-980-ti-6g...

Antingen Strix eller EVGA's.

https://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-980-ti-6gb-amp/8473...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

När kommer ni testa värstingen Zotac 980ti AMP! Extreme?

Permalänk

@wibbe44: Zotac 980ti AMP! Extreme är ett enormt kort, tar upp 3 pci-e platser.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Lian Li Lancool III | Phanteks Glacier One 360D30 | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Finns bättre saker än att spendera tid på att kolla på 390X etc då det är typ samma kort som 290X. Det kommer garanterat komma reviews på flera olika modeller av vanliga Fury då det är ett mer intressant kort.

Skrivet av retro123:

Kan hålla med att det vore intressant att se tester på de korten också, dock säger väl det att du använder citationstecken för ordet "nya" ganska mycket om hur angeläget det är..

https://www.youtube.com/watch?v=RryaX3R9Vq0&t=2m30s mer en refresh än rebrand imo

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinitypcw:

@wibbe44: Zotac 980ti AMP! Extreme är ett enormt kort, tar upp 3 pci-e platser.

Vet att det är stort, men det är väl ingen ursäkt för att inte testa det? Ett mycket intressant kort i mitt tycke.

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Vet att det är stort, men det är väl ingen ursäkt för att inte testa det? Ett mycket intressant kort i mitt tycke.

Givetvis hoppas jag att det skall testas också, ville bara ge min synpunkt.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Lian Li Lancool III | Phanteks Glacier One 360D30 | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske blir ett Asus strix istället för EVGA SC+ ACX 2.0+ nu. Svårt val!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Fyfan va dessa 980 Ti klockar bra. Hoppas AMD löser OC problemen med Fury, annars kan det bli svårt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Spoltjut är så vanligt numera.

Permalänk

Grym kylare med riktigt baffiga värmerör! Verkar finnas lite utrymme för voltmod + en lite mer aggresiv fläktkurva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok? "inte ger något" säger en som sitter på ett 470...?.. 10fps extra kan vara avgörande för om man vill köra en viss upplösning som 4k istället för att gå ner till 1440p. Nu tycks ju alla 980ti klocka i stort sätt lika med mindre variationer, men att påstå att det inte ger något då vet man inte vad man säger.

Haha, du tror la inte på fullaste allvar att jag kör med den datorn.. å sen så kanske du borde la kolla graferna lite.. Nu minns jag inte exakta siffror men det va ju verkligen nån ynka fps bättre vid överklockat mot hur det kommer i kartong med dess "standardfrekvens".

Prestandahoppet från ett refklockat 980ti till ett överklockat e gigantiskt, men när korten kommer klockade från fabrik så verkar det inte gå att få nått extra att klocka som man ser här...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Haha, du tror la inte på fullaste allvar att jag kör med den datorn.. å sen så kanske du borde la kolla graferna lite.. Nu minns jag inte exakta siffror men det va ju verkligen nån ynka fps bättre vid överklockat mot hur det kommer i kartong med dess "standardfrekvens".

Prestandahoppet från ett refklockat 980ti till ett överklockat e gigantiskt, men när korten kommer klockade från fabrik så verkar det inte gå att få nått extra att klocka som man ser här...

Tror och tror, har du det i din signatur så, vem bryr sig, men till vad du påstår att det inte går att få ut något extra: från testet som vi precis läst i 1440p:
stock: min 71 max 85
oc: min 76 max 92
Tyvärr inte siffror i 4K i testet men jag kan garantera dig att med 4K så är man tacksam för allt man kan få extra. Får man t.e.x. 55fps istället för 45fps så kan det vara skillnaden som gör att det känns spelbart i 4K. Tror dessutom mer på mig själv som har egen erfarenhet än dig som inte ens vill stoltsera med vad du kör med för hårdvara.

Permalänk
Medlem

varför tar du upp det om du inte bryr dig

Blir ännu mindre skillnader i 4k jue då det e tyngre. får kanske max 3 då

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

varför tar du upp det om du inte bryr dig

Blir ännu mindre skillnader i 4k jue då det e tyngre. får kanske max 3 då

Bara för dig som absolut inte vet vad du talar om ("jue" är det ett nytt ord i svenska språket? Bara intresserad och helt ot, tycker mig ha hört det ordet flera gånger och förstår inte riktigt varför ord kortas ner i våra tider då det redan finns fullgoda alternativ..vad är det för fel på "ju" även om det tillhör talspråket och det finns bättre alternativ för skrift.. men jue?) ok tillbaks till ämnet: körde jag ett snabbtest i 4K med min rigg med 2x EVGA 980ti, för att klargöra ytterligare för dig så är det inte max oc utan helt utan mV höjningar eller annat. Endast dra i afterburner reglagen lite grann förutom volten på första försöket. Så räkna med att de kommer klocka en bra bit högre och bli ännu större skillnader med diverse "tweaks" och bios, då är det dessutom stock pcb på de korten.

stock:

oc:

Allt för benchat för dig, jue, DST.

Permalänk
Medlem

Är det något jag inte vet om gpuer för jag tycker det är konstigt att gigabytes drar mer ström men presterar sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umedalen:

Är det något jag inte vet om gpuer för jag tycker det är konstigt att gigabytes drar mer ström men presterar sämre

Skickades från m.sweclockers.com

De använder annat kretskort med andra komponenter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ganska medioker kylare på detta kortet. I andra tester har man t om uppmätt högre temperaturer. Är ganska besviken med tanke på att detta är en helt ny kylare man plockat fram.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska medioker kylare på detta kortet. I andra tester har man t om uppmätt högre temperaturer. Är ganska besviken med tanke på att detta är en helt ny kylare man plockat fram.

Den var ju inte på något sätt medioker i detta testet iallafall. Du menade att du läst fler tester där kylaren varit betydligt sämre eller? Posta gärna länkarna till dem.

Sen det där med helt ny kylare. Det är ju inte så att de frångått konventionell teknik, det är en något fetare modell av det man haft innan. Det går alltså inte att förvänta sig några mirakel i kylning. Drar du upp de andra korten i samma frekvenser så kommer de garanterat få något sämre värden i strömförbrukning, temperatur och oväsen. Utöver detta så visade det sig även att kretskortet var bättre än alla tidigare testade. Mindre strömförbrukning vid högre frekvenser.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Bara för dig som inte vet vad du talar om körde jag ett snabbtest i 4K med min rigg med 2x EVGA 980ti, för att klargöra ytterligare för dig så är det inte max oc utan helt utan mV höjningar eller annat. Endast dra i afterburner reglagen förutom volten med stock bios. Så räkna med att de kommer klocka en bra bit högre med diverse "tweaks" och bios.

stock: http://i.imgur.com/vtUzWLs.png

oc: http://i.imgur.com/Wxk3etF.png

så med detta vill du bevisa vad?

att du får max 8fps bättre i medel fps å nästan 2fps bättre i minimum fps å det kallar du jätteskillnad? inte ens några 10fps förbättring där det räknas...

ditt kort har la 1100stock å ca 1200boost? å du har säkert trimmat det till samma nivåer som alla gtx 980ti nästan kommer upp till, dvs 1450mhz. sen så kör du sli på det.

Men kör du redan ett fett överklockat kort som strixen e så tjänar man knappt nått på att ens röra överklockningen. blir alldeles för små förbättringar. Jag kan inte kalla ett hopp från ex som i ditt test där min fps ökning på ca 2fps å 8fps avg fenomenalt.

du förstår fortfarande inte vad jag menar.. Med ett redan mega överklockat kort som strixen så blir ju överklocknings fönstret mindre då gpun ändå inte kommer upp i mer än vad alla andra kommer upp i, ca 1400-1450.

dvs strixens stock frekvens mot när man överklockar ger inte lika mycket som när man klockar ex ett vanligt 980ti till typ 1400mhz. så fattar inte va du tjafsar om

aha, du har 2st 980ti å nån säger nått du inte gillar om trimmade 980ti... ahh ok....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Men kör du redan ett fett överklockat kort som strixen e så tjänar man knappt nått på att ens röra överklockningen. blir alldeles för små förbättringar. Jag kan inte kalla ett hopp från ex som i ditt test där min fps ökning på ca 2fps å 8fps avg fenomenalt.

du förstår fortfarande inte vad jag menar.. Med ett redan mega överklockat kort som strixen så blir ju överklocknings fönstret mindre då gpun ändå inte kommer upp i mer än vad alla andra kommer upp i, ca 1400-1450.

dvs strixens stock frekvens mot när man överklockar ger inte lika mycket som när man klockar ex ett vanligt 980ti till typ 1400mhz. så fattar inte va du tjafsar om

För det första så är det inte garanterat att alla kort kommer upp i de frekvenserna. Sen även de referenskorten som gör det har ju sämre kylning, högre ljudnivå och högre strömförbrukning. Att det inte blir stor skillnad på de sista Mhz'n ökning är ju en självklarhet. Du betalar ju för att få ett kort som är överklockat direkt ur lådan vilket i det allra flesta fall är bättre såvida det inte blir ett jätteprispåslag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

aha, du har 2st 980ti å nån säger nått du inte gillar om trimmade 980ti... ahh ok....

Vad? Förstår inte vad du säger. å säger nått? Vem? Vad? Vad betyder nått? Vem är "å"?
Vad fasiken är det fråga om, förstår inte ditt skriftspråk....tolkar det som du vill säga att jag har fel?

Permalänk
Medlem

å = och, skriver som jag pratar irl för att det ska låta mer mänskligt, förstår du ej så e det inte mitt probb

Nä, jag har ingen lust att påpeka att nån har fel eller rätt, eg bryr jag mig inte men ville ändå få ut att kortets prestandaökning e kass vid maxklock jämfört med sin standardklock, vilket du inte höll med om. Du försökte även påpeka att jag inget vet, bara att du såg att det står gtx 470 i min signatur

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

å = och, skriver som jag pratar irl för att det ska låta mer mänskligt, förstår du ej så e det inte mitt probb

Nä, jag har ingen lust att påpeka att nån har fel eller rätt, eg bryr jag mig inte men ville ändå få ut att kortet typ presterar kasst trimmat jämfört med sin maxklock, vilket du inte höll med om. Försökte även typ påpeka att jag inget vet för att du såg att det står gtx 470 i min signatur

De presterar ej sämre än något annat kort klockat lika högt. Bara för att ett standard kort går att klocka mer eftersom det har lägre frekvens från början gör ju inte Asus-kortet till ett sämre klockbart kort. Får du tag på en bra GPU i lotteriet så kommer du med största sannolikhet kunna klocka den högre med Asus-kortet än om den suttit på ett referenskort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fy fasiken vilken bra överklockare 980 Ti är alltså, tar ju stendöd på Fury X som tyvärr klockar svindåligt Dock var detta lite väl dyrt i mitt tycke, finns andra 980 Ti-modeller som är billigare och nästan når samma prestanda.

Skrivet av riporto:

Spoltjut är så vanligt numera.

Jag tror att snarare så är kringliggande komponenter så pass tysta nuförtiden så spoltjut hörs mer + så har konsumenter blivit mer medvetna om fenomenet och tänker därför på det mer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

ah såg att jag inte korrigerat där ska in å ändra... va mitt i en mening men ändrade i början...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tror jag förstår dig nu? 980ti korten har en max gräns med det bios tillverkarna skickar med, visst så är det och så har det alltid varit, inget nytt, och den ligger nog runt max 1450 med stock bios, visst. Sen hur långt man gå om man är beredd att öka powerlimit osv med custom bios återstår att se. Med det sagt så ökar mina kort i stock frekvenser vid 4k från ospelbart till överklockade 4k till spelbart i vissa spel som ligger på gränsen. Förstått? att komma upp i 1450 boost krävs ganska rejäl överklockning för alla hittills släppta 980ti. Som sagt, där ger jag dig rätt så efter det så kan det mycket möjligt vara stopp med stock bios. Men det finns jue andra alternativ om man vill komma längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Den var ju inte på något sätt medioker i detta testet iallafall. Du menade att du läst fler tester där kylaren varit betydligt sämre eller? Posta gärna länkarna till dem.

Sen det där med helt ny kylare. Det är ju inte så att de frångått konventionell teknik, det är en något fetare modell av det man haft innan. Det går alltså inte att förvänta sig några mirakel i kylning. Drar du upp de andra korten i samma frekvenser så kommer de garanterat få något sämre värden i strömförbrukning, temperatur och oväsen. Utöver detta så visade det sig även att kretskortet var bättre än alla tidigare testade. Mindre strömförbrukning vid högre frekvenser.

Varför måste alltid folk bli butthurt när någon specifik tillverkade blir kritiserad? 76 grader vid full load är inte direkt lysande, ska man sedan ha spelrum för klockning och eventuell SLI måste säkert fläktkurvan ändras och då blir det förmodligen högljutt ändå. Eller så får man leva med temperaturer upp mot 80 grader, vilket enligt mig är ganska dåligt för en eftermarknadskylare med tre fläktar och så pass stor heatsink.

Sitter själv på ett MSI GTX 980 Ti Gaming och har kärnan i 1504MHz stabilt och ligger runt 72 grader nu när det är sommar och varmt inomhus. Så jag är faktiskt som sagt inte så överdrivet imponerad av ASUS kylare tyvärr. Hade förväntat mig mer och det hade varit kul om den varit bättre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

mm e ju det jag menar, men problemet kvarstår. Det ger för lite, om det ska vara ett riktigt oc super duper megakort så får de verkligen anstränga sig för att jag ska köpa det iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant att de börjat utöka korten på bredden tycker jag. När får vi se en kylare med 2st 120mm-fläktar?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.