Jobbar extra innom Produktion, Hur känsliga kan folk vara ??

Permalänk
Medlem

@snajk:

Du har helt rätt, men jag är väldigt extrem i mitt sätt. Jag äter inte kebab, linssoppa och kan inte dricka ouzo längre

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja ber dig att läsa mitt inlägg igen och verkligen fokusera på "läsförståelse"

har ja stigit upp kl 05 på helger så jobbar jag inte till 16.00 även fast bageriet är öppet.. det finns andra som sköter försäljningen.

Klaga ? nej verkligen inte men ska man ha en beställning av någon som vissa dagar börjar klockan 03 så funkar det inte komma klockan 14.30 å vilja ha en figur tårta, det tar i runda slängar 30-60min att göra en 3D tårta.. man borde ju ha vetat om i veckor att just den dagen ska lilla Anton 5år ha kalas.. eller är det nånting som föräldrar glömmer bort?

Jag svarade på detta igår, men det verkar som att inlägget försvann. Får svara något liknande idag igen.

Problemet är ju att kunden inte har en aning om när du började jobba eller när du slutar. Hur ska de veta att du var uppe kl 03 och inte jobbar tills kafét stänger? De har ingen tillgång till ditt arbetsschema utan förväntar sig att vanliga produkter som ett kafé har går att köpa under hela öppetiden. Man ska aldrig förutsätta att kunden har den minsta aning om vad som händer bakom kulliserna, för det finns ingen riktig möjlighet för dem att veta det. Kom alltid ihåg att du jobbar åt kunden, och inte tvärtom. Speciellt i restaurang och kafébranchen där det finns extremt många konkurrenter som kunden kan gå till istället.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Jo, det riktigt trendigt...själv är jag riktigt cool som är både gluten- och laktosintolerant. Riktigt häftigt att betala 5-10ggr så mycket som icke glutenintoleranta gör för "bröd", "pasta" etc. och få något som kräver ett stort lass fantasi för att smakmässigt ens påminna om förlagan.

Intoleranser är dock (oftast) inte riktigt lika känsligt som allergier. Mängder av caféer har en påse gluten-/laktosfritt bröd i frysen och några småpaket med laktosfritt smörgåsmargarin; det är i princip allt som behövs för att de flesta av oss intoleranta skall kunna fika där (vi är sällan kräsna, bara glada om det finns något som funkar för oss). Att det kan finnas lite mjöl i luften påverkar knappast en mackas status som glutenfri då det krävs betydligt mer för att överskrida gränsvärdet.

Ta bara ut en gluten-/laktosfri macka ur frysen, lägg den i en servett och tina den i mikron och fråga sedan kunden vad denne vill ha för pålägg så löser det sig. Hårdostar (dvs sådana som hyvlas) brukar klassas som laktosfria (laktosen blir kvar i vasslen under produktionen). En gluten-/laktosfri brödbit med laktosfritt smörgåsmargarin, ost och grönsaker funkar alltså nästan alltid när det handlar om intoleranser och inte allergier.

det jag syftade på när jag skrev var att en hel del verkar äta glutenfri och laktosfri mat helt i onödan och bara för att det är någe hittepå i deras huvuden har sett en del gäster på dom restauranger som jag jobbat på först vara glutenfria sen trycka i sig en veteöl på det och diverse liknande när det gäller andra allergier också, ber om ursäkt om du kände dig träffad såsett iaf ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeoFlaMeR:

det jag syftade på när jag skrev var att en hel del verkar äta glutenfri och laktosfri mat helt i onödan och bara för att det är någe hittepå i deras huvuden har sett en del gäster på dom restauranger som jag jobbat på först vara glutenfria sen trycka i sig en veteöl på det och diverse liknande när det gäller andra allergier också, ber om ursäkt om du kände dig träffad såsett iaf ;).

Jag var inte så värst allvarlig med första stycket i det inlägget.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

@Marinlik: åh hade för mig att vissa jobb har en viss anknytning till Nattjobb eller extremt tidigt, däremot är det ju inte nödvändigt att jobba på natten.
taxi, tidningsutdelning, läkare, bagare, SJ tågförare, piloter, dom som kör gatsopbilar, traktorer för att få bort snö, osv är väl några ja kan komma på.

En kund behöver inte veta när jag börjar mitt jobb men är det nu nånting så viktigt som födelsedags tårta, så kan man ju lägga ner lite mer energi än gå ner 30min innan kalaset börjar.

99,9% av resterande kunder ringer ju antingen på morgonen eller flera dagar i förväg så när jag börjar så hänger det 10-15 lappar med beställningar på dagens krok.

ja stod å skurade golvet var klar för dagen, sa bara "tyvärr är på väg hem nu kan inte hjälpa dig"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Lease en blastchiller för ett par hundra i månaden, gör egna köttbullar - profittt.