Köpt ny dator som verkar prestera dåligt trots att den inte borde

Permalänk
Medlem

Köpt ny dator som verkar prestera dåligt trots att den inte borde

Godkväll

Äntligen har mitt Witcher 3 blivit nedladdat och klart. Jag startar min (nyköpta) dator redo för ett äventyr med Gerralt. Men till min förskräckelse så hackar spelet något makalöst när jag väl kommer in i det. I menyn är allting prima, allt flyter på bra, inget hack.. Men när jag väl startar spelet och introfilmen tar sin början så "laggar" (hackar, stutterar, har låg FPS) det nå kopiöst. Det spelar heller ingen roll vilka grafikinställningar jag väljer, det hackar precis lika mycket på low som det gör på ultra.

Jag köpte alltså min nya dator för en vecka sedan och fick hem den igår. Jag har inte någon vidare koll på vad man ska installera för drivrutiner eller program för att datorn ska klara sig optimalt i prestandakrävande spel (jag tänker på det här programmet 'DirectX'). Som ni garanterat märker så är jag väldigt oerfaren och behöver eran expertis och hjälp för att försöka ordna detta problem.

Min "setup":

Intel i5 4000k-serien
Radeon r9 390
8 GB ram
Något meh-moderkort för en tusenlapp

..

Så vad tror ni problemet kan vara? Min dator lär nog säkert inte vara optimerad för att spela prestandakrävande spel "right-off-the-bat" så att säga..
Datorn är köpt på Inet (ihopbyggd hos dem).

Om det är något mer ni undrar över eller behöver veta så är det självklart bara till att fråga.

Mvh,
GetZX

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

Kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortets utgång?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Snövit: Det stämmer nog att jag kopplat in skärmsladden i moderkortet.. Ursäkta den förmodligen idiotiska frågan, men varför spelar detta någon roll? Anledningen till att jag valde just det uttaget (moderkortet) var för att min VGA-sladd jag använder (som jag hade en DVI-adapter på) inte passade i grafikkortsuttagen. Enda skillnaden mellan min adapter och själva uttaget var fyra stycken små pinnar som fanns på adaptern men inte på/i uttaget.. alltså passade inte min DVI-adapter in i uttagen.

Har detta att göra med att min adapter är gammal eller något? Finns inget VGA-uttag i grafikkortet heller så jag är tvungen att köra VGA (utan DVI-adaptern) via moderkortet just..

Tack för svaret!

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

När du kopplar skärmen till moderkortet använder du processorns inbyggda grafik istället för ditt grafikkort.
Om din sjärm stödjer någon annan anslutning än VGA så är det lättast att köpa en nya kabel. Annars får du fixa en adapter som går att koppla till ditt kort.

Gå även till AMDs hemsida och se till att du har senaste drivrutinen för ditt kort installerat

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Det har med dvi-i och dvi-d att göra har du ingen vanlig dvi, eller hdmi sladd? Har din skärm stöd för någon av de kablarna?
Jag kankgladeligen skicka en av de nämnda kablarna till dig utan kstnaddikostnad.
*Om du inte använder enen kontakpå ontakt påpå grafikkografikkortet så använderanväinte grafikkortetgrafikkortet. dudu inteinte

Edit:
Jag kan gladeligen skicka en av de nämnda kablarna till dig utan kostnad.
Om du inte använder en kontakt på grafikkortet så används inte grafikkortet

Tangentbord på surfplattan vill inte alltid hänga med i svängarna

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in skärmen i moderkortet så går grafiken via processorns integrerade grafik istället för ditt grafikkort, och den grafikkretsen är långt ifrån kraftfull. Du måste koppla in skärmen i grafikkortet om du ska kunna spela.

När det gäller VGA så verkar de flesta R9 390 inte ha några analoga utgångar. Det betyder att du måste ha en aktiv adapter som konverterar från en digital signal till analoga VGA, t.ex. en sån här. Om du har möjlighet så är det bäst att undvika VGA helt och hållet, det är mycket bättre att köra digitalt hela vägen till skärmen.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm du har? Den bör väl ha hdmi-uttag, eller dvi. En sån kabel kostar inte många kronor och finns typ överallt. Om du inte redan har en, till typ TVn. som du kan använda tills affärerna öppnar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Godkväll

Äntligen har mitt Witcher 3 blivit nedladdat och klart. Jag startar min (nyköpta) dator redo för ett äventyr med Gerralt. Men till min förskräckelse så hackar spelet något makalöst när jag väl kommer in i det. I menyn är allting prima, allt flyter på bra, inget hack.. Men när jag väl startar spelet och introfilmen tar sin början så "laggar" (hackar, stutterar, har låg FPS) det nå kopiöst. Det spelar heller ingen roll vilka grafikinställningar jag väljer, det hackar precis lika mycket på low som det gör på ultra.

Jag köpte alltså min nya dator för en vecka sedan och fick hem den igår. Jag har inte någon vidare koll på vad man ska installera för drivrutiner eller program för att datorn ska klara sig optimalt i prestandakrävande spel (jag tänker på det här programmet 'DirectX'). Som ni garanterat märker så är jag väldigt oerfaren och behöver eran expertis och hjälp för att försöka ordna detta problem.

Min "setup":

Intel i5 4000k-serien
Radeon r9 390
8 GB ram
Något meh-moderkort för en tusenlapp

..

Så vad tror ni problemet kan vara? Min dator lär nog säkert inte vara optimerad för att spela prestandakrävande spel "right-off-the-bat" så att säga..
Datorn är köpt på Inet (ihopbyggd hos dem).

Om det är något mer ni undrar över eller behöver veta så är det självklart bara till att fråga.

Mvh,
GetZX

Verkar som ni redan löst problemet här men om det fortsätter så testa att stänga av nvidia hairworks, gjorde enorm skillnad för mig i vilket fall

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm