Samsung utvecklar 11K-upplöst mobilskärm

Permalänk
Medlem

Och vi kan inte ens få 24" 4k skärmar till datorer..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag tycker artikeln är väldigt vilseledande och missvisande.

Av huvudrubriken att döma tror man ju det endast handlar om mobilskärmar, vilket inte alls stämmer. Det handlar ju om teknisk framgång/utveckling till skärmar i allmänhet, som kan förbättra nuvarande skärmar i allting, inte BARA mobilskärmar. Det är inte fören man läser sista stycket som det framgår att så är fallet, där dom t.o.m poängterar att denna upplösning är långt över vad mobilkonsument marknaden behöver, vilket mer eller mindre t.o.m bekräftar att vi INTE kommer få se mobilskärmar med 11k upplösning. Och ändå skriver ni "Samsung utvecklar 11K-upplöst mobilskärm". Liksom va?

Seriöst Sweclockers, känns lite Nyheter24 varning på detta.

Men ärligt talat, en huvudrubrik talar om syftet & innebörden i en artikel.

Alla gör ju så, t o m böcker funkar så, huvudrubriken hänvisar till en källa.

Sen är det ju faktiskt upp till läsaren själv att ta reda på innebörden i artikeln.

Och hur gör man nu det då ?

Kanske genom att läsa hela artikeln

Skrivet av Anon@tor:

Löjligt.

Att kalla tekniken som går framåt för "löjligt" är löjligt av dig!

Skulle man tänka som dig:
hade man inte ens skrivit här.
Eller för den delen ens läst här.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Så sjukt onödigt kan dem inte lägga lika mycket krut på batterierna ? 4gånger så lång batteritid känns otroligt mycket mer nödvändigt än ha flera biljoner pixlar.
Hellre batteritid 1 vecka och fulld hd än 11k och batteritid en halv dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta har ju (troligen) inte ett dugg med mobiler att göra egentligen.
Byt ut Mobil mot VR i texten så blir det mer relevant.

Samsung har ett riktigt tätt samarbete med Oculus/Facebook när det kommer till VR och 11K har väl nämnts av dom som faktiskt kan det här med VR som ett Minimum för en upplevelse helt utan "ScreenDoorEffect".

Det intressanta här är väl vad som ska driva den här skärmen grafiskt.
Redan idag har ju dom värsta grafikkorten svårt att driva 4K i 90FPS (som är ett minimum)
Se Sweclockers test av 980Ti här.
Nu är ju 4K testen där gjord med Ultra settings så man kan nog få upp FPS:en lite om man sänker ögongodiset.

Betyder det att vi nu kommer att se en boost från AMD/Nvidia fram till 2018?

La till länk till 980Ti testen
Permalänk
Inaktiv

Jag som hoppats på 12k skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMadMax:

Så sjukt onödigt kan dem inte lägga lika mycket krut på batterierna ? 4gånger så lång batteritid känns otroligt mycket mer nödvändigt än ha flera biljoner pixlar.

Det är på G. Kommer själv köpa nästa mobil när de släpps, dvs inom 2 år förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Tro mig, det forskar så in i h*vete på batterier, det är bara svårt att göra framsteg. Tänk dig själv om du skulle bli först att göra ett markant bättre batteri än dagens. Det skulle hamna i telefoner, surfplattor, datorer, bilar, hus, hörlurar, högtalare, ja i ungefär allt.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Det är så det fungerar. Ett företag dedikerar all personal åt en uppgift, och lägger allt annat på is...

...eller hur var det nu igen?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Mer VR åt folket.

Edit:

Skrivet av anon159643:

Om man ska prata om onödiga saker ,så klaga på det som bl.a. Georg Simon Ohm pysslade med. D.v.s att sitta och leka med elektricitet som det inte finns några vettiga användningsområde till utanför laborationssalarna.

Nå som det står i artikeln så kan dessa högupplösta skärmar få många områden, t.ex VR som nämnts flera gånger. Så jag är positivt, min fundering på kort sikt är att detta kan bidra till högre andel fungerade små fullhdskärmar om de använder sig av lärdomarna för att göra ännu högre upplösning.

Tänkte faktisk inte på att yielden kan bli bättre. Ike fungerande skulle ju kunna gå att använda till små höguplösta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Min personliga åsikter innefattar:
1) Det är trevligt att tekniken går framåt och gör det möjligt
2) En förhoppning om att dessa tekniker medför ökade möjligheter för högre yields på lägre högupplösta paneler
3) Att jag fortfarande hellre föredrar 1600x900 och att faktiskt ha en batteritid som kan ge mig skärmtid på 10+ timmar per laddning över att se många pixlar i cirka tjugo sekunder per laddning.

(Min Z3Compact ger mig 14 timmars skärmtid per laddning. Det är ganska ok det med, men hade offrat lite för 900p över 720p.)

Jo fast om man tänker VR så kan jag säga som bara testat cardbord på en s5 att det är irriterande med avstånden mellan pixlarna. Det blir mindre med högre punkttäthet. (om nu ingen får för sig att göra en panel med mindre ljuspunkter och störe avstånd mellan dem(led raklamskyltar))

Sen kan du göra pixel i pixelmappning 1 till 4x t.ex för att spara på prestanda. På mobli vill jag ha 1080p för lite youtube mm. Sen är jag nöjd normalt sätt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Det är på G. Kommer själv köpa nästa mobil när de släpps, dvs inom 2 år förhoppningsvis.

Jag hoppas verkligen du har rätt 😊👌.

Visa signatur
Permalänk

"2018"

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det är så det fungerar. Ett företag dedikerar all personal åt en uppgift, och lägger allt annat på is...

...eller hur var det nu igen?

läs om, läs rätt 😊.
Nä men tanken jag får är varför dem värkar vilja pusha skärmar så mycket som dem gör. När inte ens vanliga kanaler är fullhd så är 4k i handeln och ännu mer på g liksom .
Och som nån nämnde vad ska driva alla pixlarna? grafikkorten värkar ha det kämpigt liksom. så länge det handlar om mer än fasta bilder

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jo fast om man tänker VR så kan jag säga som bara testat cardbord på en s5 att det är irriterande med avstånden mellan pixlarna. Det blir mindre med högre punkttäthet. (om nu ingen får för sig att göra en panel med mindre ljuspunkter och störe avstånd mellan dem(led raklamskyltar))

Sen kan du göra pixel i pixelmappning 1 till 4x t.ex för att spara på prestanda. På mobli vill jag ha 1080p för lite youtube mm. Sen är jag nöjd normalt sätt.

Hej!
Jag har absolut förståelse för användningsområdena inom VR (kanske inte 11k, men iaf) och jag tvivlar inte på att det finns användningsområden för dessa skärmar, även om jag själv inte har intresse för VR (ännu?).
Det är själva "mobilskärmsdelen" som jag har invändningar emot.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

läs om, läs rätt 😊.
Nä men tanken jag får är varför dem värkar vilja pusha skärmar så mycket som dem gör. När inte ens vanliga kanaler är fullhd så är 4k i handeln och ännu mer på g liksom .
Och som nån nämnde vad ska driva alla pixlarna? grafikkorten värkar ha det kämpigt liksom. så länge det handlar om mer än fasta bilder

Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att dom tar resurser från batteriutveckling för att lägga på displayer.

Batterier är inget lätt område, därför går det segt där. Det läggs säkert mer krut på batteriutveckling än displayutveckling. Nästan all industri är mer eller mindre intresserade av bra batterier; mobil-, bil-, verktygstillverkare och även företag som tillverkar M2M-lösningar och IoT-lösningar.

Det har kommit fram batteriprototyper som har väldigt bra kapacitet och kort laddningstid, men dom ligger längre fram i tiden - precis som denna display.

Displayen behöver dessutom inte kosta så mycket prestanda att driva. Hög upplösning gör att en lägre upplösning kan köras perfekt skalat. Lite som 720p på en 1440p-skärm.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Nästa lite olustigt att läsa detta när det fortfarande finns laptopar med 1366x768.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Och vi kan inte ens få 24" 4k skärmar till datorer..

Vore trevligt, men tyvärr så skalar inte windows upp särkilt bra. Använder man sig av normal font-storlek i 1440p upplösning med 25" monitor så blir texten rätt rejält liten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Aldrig...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Gärna!
Varför?? Jo för att det sätter press på att utvekla TV, Datormonitorer, Laptops osv 11K på en mobil är ju ganska onödigt ja, men som sagt, sprider det sig är det verkligen bra.
Uppgraderas datormonitorerna sätter det press på grafikortstillverkarna. Tänk Witcher 3 i 11K upplösning med alla effekter på max. Klarar de bästa graffena ens 1 FPS idag (om de hade klarat 11K överhuvudtaget)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Så... typ Note 7 för denna skärmen då?

Jag ser fram emot det i alla fall. Batterikapaciteten förbättras konstant så om denna display nu kommer på en mobil 2018-19 så lär väl batteritiden vara minst lika bra som idag. Föredrar man batteritid före bildkvalitet eller upplösning så lär det finnas mobiler med 1080p och liknande då också precis som man idag kan köpa en telefon med typ 854p om man nu skulle vilja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vore trevligt, men tyvärr så skalar inte windows upp särkilt bra. Använder man sig av normal font-storlek i 1440p upplösning med 25" monitor så blir texten rätt rejält liten.

Men det kommer ju nya versioner V10 [v9] är på g.
Microsoft pratade om att det skulle skala bra på högupplsöta skärmar med Vista (v6).
Så nu har dom förhoppningsvis jobbat på det problemet länge nog för att lösa det snart, om det inte är fixat till Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Med tanke på att jag ÄN IDAG ser high end Android mobiler som inte har kraft nog att hålla konstant 60 fps i menyerna på en 1080p skärm, så är detta idioti!
Jag är inte ens imponerad av den här tekniken. Jag är mer imponerad av hur åt skogen deras prioriteringar är. Prioriteringarna borde vara:
1: Bättre batterier.
2: Hållbarare skärmar.
3: 100% laggfri o kvick mjukvara.
4: Strömsnålare komponenter. (chipset, skärm, antenn. etc.)
.....
158: Högre upplösta skärmar.

glöm inte att mobilerna ska ha helst 20 kärnor också Är helt galen utveckling på mobilmarknaden just nu.

Skrivet av dennisdvdr:

Tekniken går framåt, batteritiden går bakåt...jätte nödvändigt på en miniräknare med 8 kärrnor....

Precis är en mobil, inte en server.

Skrivet av Friterad:

Det är väl LG som gör Apples skärmar? I alla fall till telefonerna/plattorna

Tror Samsung gör dom eller har gjort dessa i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

3000mha batteri är inte så tjocka , varför har man inte två stycken i en telefon? Är det så viktigt att de är sååååå tunna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

3000mha batteri är inte så tjocka , varför har man inte två stycken i en telefon? Är det så viktigt att de är sååååå tunna?

Håller med till fullo. En cm är inte för tjockt för en telefon om den har rundade kanter och så och det borde ge dubbla kapaciteten mot idag.

Permalänk
Skrivet av downup:

Skrivet av snajk:

Håller med till fullo. En cm är inte för tjockt för en telefon om den har rundade kanter och så och det borde ge dubbla kapaciteten mot idag.

Kan vara så att de inte riktigt har lyckats göra det på ett smidigt sätt än, en grej är ju att batterierna är rena bomber (inte direkt ofarliga heller) i fel situationer då dem kan vara rätt känsliga.

Permalänk
Inaktiv

Så jävla meningslöst...åtminstone i mobiler och högst troligt vartenda scenario där en ~6" panel använder en sådan upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Så... typ Note 7 för denna skärmen då?

Jag ser fram emot det i alla fall. Batterikapaciteten förbättras konstant så om denna display nu kommer på en mobil 2018-19 så lär väl batteritiden vara minst lika bra som idag. Föredrar man batteritid före bildkvalitet eller upplösning så lär det finnas mobiler med 1080p och liknande då också precis som man idag kan köpa en telefon med typ 854p om man nu skulle vilja det.

Ptja, det är en TELEFON...1080p är rätt meningslöst det med. Ringa, läsa ett meddelande kanske...en mobil telefon.

Permalänk

Extremt onödigt i en mobiltelefon kan jag tycka :3

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasted Hobbit:

Kan vara så att de inte riktigt har lyckats göra det på ett smidigt sätt än, en grej är ju att batterierna är rena bomber (inte direkt ofarliga heller) i fel situationer då dem kan vara rätt känsliga.

Jo men tekniken går ju framåt där också, och sen är det ingen direkt jätteskillnad i brandrisk eller så mellan ett litet och ett lite större batteri.

Skrivet av Segas:

Ptja, det är en TELEFON...1080p är rätt meningslöst det med. Ringa, läsa ett meddelande kanske...en mobil telefon.

Mycket gnäll från någon som skickade från m.sweclockers.com.

Telefoner används inte främst som telefoner idag utan som typ minidatorer och då spelar bildkvaliteten mycket större roll. Och VR och liknande ställer än högre krav. Cardboard är inte så kul med dagens skärmar exempelvis.

Det är inte så att jag eller någon sannolikt går runt och längtar efter sådana här superhöga upplösningar men skarpare bild är ju inte fel och utvecklingen går ju åt det hållet liksom. Om de här skärmarna kommer om tre år så lär det inte vara några problem att driva dem och kanske har fokus flyttats från tunnhet en aning så att dessa enheter kanske kan ha skaplig batteritid också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Sett batterier uppåt 5000Mha/6000Mha, dom är rätt feta i den storleken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar