Behöver hjälp med grafikkort!

Permalänk

Behöver hjälp med grafikkort!

Hejsan vänner! det är såhär att min far vill köpa en ny dator så vi tänkte att han skulle ta min då jag kan köpa en ny!
https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=15735...

Nu när jag har suttit och läst om alla olika grafikkort igen efter 4 år utan att köpa något nytt haha så tänkte jag att jag skulle köpa ett https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-970-4gb/826145

Meeeenn..... så såg jag att det skulle komma nya processorer , moderkort och grafikkort.... så min fråga är om man ska köpa ett 970 nu och spara ett par tusen och köpa ett nyare budget kort senare eller om man ska slänga upp två tusen nu och köpa ett 980 som kanske håller samma standard som dem nya budget korten ? någon som vet något om dem nya kortet , hur mycket bättre dem är ?

Tacksam för alla svar ! skrev detta på mobilen så förlåt om det är rörigt .

Permalänk
Medlem

Kommer inga nya grafikkort förens 2016. Skulle kunna vara värt att vänta på skylake processor och moderkort med stöd för DDR4 minne dock. Borde komma någon gång i augusti.

Permalänk
Skrivet av Timergu:

Kommer inga nya grafikkort förens 2016. Skulle kunna vara värt att vänta på skylake processor och moderkort med stöd för DDR4 minne dock. Borde komma någon gång i augusti.

okej trodde det skulle släppas samtidigt som dem släppte ddr4.... men tycker det är väldigt oklart "när" dem kommer tycker dom skjuter på datumen hela tiden! samt så läste jag något att det va mellan augusti-oktober ... men om vi säger att jag ska köpa allt vad tror du om grafikkortet då ?! är det verkligen lönt att köpa ett 980 om man kan köpa ett nytt om ett år ?

Permalänk
Medlem

ddr4 har redan kommit =D iochmed x99 och socket 2011-3.

Grafikkort kom det nyss nya, så det kommer nog inte något nyttnytt förrän nästan år.

dock ligger det nya CPUer och Moderkort i knutarna men det verkar vara som det varit de senaste åren, en liten uppgradering som kanske är värd =/?.

Ett 970 är ett riktigt bra kort och nu när AMD gjort sitt "nysläpp" så finns ju r9 390 och 390x till en bra peng med liknade prestanda som 970/980.

"Värt" att köpa NY GPU är ju lite mähh xD för mina 670 klarar sig fortfarande bra =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel