Eftersom de erbjuder dig, gratis, att få DX12, så ser jag inte detta som ett problem. Du måste bara välja att vilja ha det...
Detta kommer som sagt inte alla göra, men väldigt många. Och även om 50% gör det (vilket är rätt troligt) så blir det ändå många 100-tals miljoner maskiner. Men som jag sa tidigare, vi får se när OSet har varit ute ett tag, för allt annat är ren spekulering.
Jag tror du behöver få din fakta rätt här, så jag tänkte hjälpa dig:
Mao, knappt 25% av steams användare kommer kunna köra Vulkan... oavsett OS.
Nu är inte den statistiken perfekt, men åter, den speglar användare som spelar... vilket är vad DX12/Vulkan ska utvecklas för i största drag iaf. Ser man detta så behöver inte många hoppa på DX12 och Win 10 för att fler faktiskt ska kunna använda det mot vulkan. Så din hypotes om att "alla kan använda det" behöver nog lite mer kött på benen.
Exakt samma siffror som Mantle och Vulkan har... så, du säger att vi ska stanna på DX11?
Kan ju också vara att 8.1 med tex Classic Start är ett bra OS, och har många fördelar, även för spel. Så varför ska de byta om de nu inte direkt vill det och det fungerar?
Nej, det handlar inte om "vilja ha", DX12 hade de gärna fått släppa till W7 med, då hade det inte varit något snack ens om DX12 över huvud taget, nu när Microsoft låser det till W10 så ger det ett övertag till Vulkan, som kommer funka på äldre operativ, inkl Linux, OS X och en stor skara av hårdvara.
Sedan så vet jag inte vart du fått ifrån att det skulle kräva 2GB VRAM i Vulkan?
Det som är sagt just nu är:
"Will work on any GPU hardware that supports OpenGL ES 3.1/OpenGL 4.X and up"
Vilket betyder:
OpenGL ES 3.1
Supported by Windows, Linux, Android (since 5.0) on devices with appropriate hardware and drivers,[26] including:
Adreno 400 series
Intel HD Graphics for Intel Atom Z3700 series (Android)
Intel HD Graphics for Intel Celeron N and J series (Android)
Intel HD Graphics for Intel Pentium N and J series (Android)
Mali T6xx (midgard) series onwards[29] (Android, Linux)
Nvidia GeForce 400 series onwards (Windows, Linux)
Nvidia Tegra K1 (Android, Linux)
Nvidia Tegra X1 (Android)
PowerVR Series 6, 6XE, 6XT, 7XE and 7XT (Linux, Android)
Vivante GC2000 series onwards (optional with GC800 and GC1000)
(Listan tagen från Wikipedia).
Så det är en majoritet av användarna som kommer att kunna köra Vulkan, mot de 10-20% efter säg 3 år som kommer att kunna köra DX12.
Det bästa Microsoft kan göra är att släppa DX12 till W7 (och W8/8.1 med) för att få DX12 att sprida sig.
Du missar en rad faktorer som är relevanta i prognosen. Först har vi fenomenet att Windows 7 var väldigt omtyckt, vilket gör det mindre troligt att man uppgraderar vidare till det som kommer efteråt. Det är mer troligt att man hoppar över en version om den efteråt inte gör något stort hopp, medan en senare uppgradering blir troligare pga att två versioner överlag innebär större skillnader samt att den versionen man sitter på inte kommer ha full support.
Vi har sedan att Windows 8 blev väldigt kontroversiellt genom att det saknade startmenyn. Det har begränsat spridningen än mer och Windows 10 kommer på sin höjd endast ha problemet med att startmenyn återigen ser lite annorlunda ut än tidigare.
W10 kommer, till skillnad från W8, att ha något specifikt att locka gamers med (just diskuterade DX12) vilket såklart kommer kunna påverka hur många av skaran spelare som får för sig att uppgradera nu.
Finns mycket mer i W10 som är sämre än i W7 i gui än bara startmenyn, och varför skulle gamers "uppgradera" till W10 för att få DX12 när de kan vara bkvar på ex W7 och få Vulkan och samma upplevelse/förbättringar?
Finns ingen anledning att "uppgradera" till W10 alls, då det inte medför några nyheter eller förbättringar som man inte kan få på ex W7.
System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||