Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Eftersom de erbjuder dig, gratis, att få DX12, så ser jag inte detta som ett problem. Du måste bara välja att vilja ha det...
Detta kommer som sagt inte alla göra, men väldigt många. Och även om 50% gör det (vilket är rätt troligt) så blir det ändå många 100-tals miljoner maskiner. Men som jag sa tidigare, vi får se när OSet har varit ute ett tag, för allt annat är ren spekulering.

Jag tror du behöver få din fakta rätt här, så jag tänkte hjälpa dig:

Mao, knappt 25% av steams användare kommer kunna köra Vulkan... oavsett OS.
Nu är inte den statistiken perfekt, men åter, den speglar användare som spelar... vilket är vad DX12/Vulkan ska utvecklas för i största drag iaf. Ser man detta så behöver inte många hoppa på DX12 och Win 10 för att fler faktiskt ska kunna använda det mot vulkan. Så din hypotes om att "alla kan använda det" behöver nog lite mer kött på benen.

Exakt samma siffror som Mantle och Vulkan har... så, du säger att vi ska stanna på DX11?

Kan ju också vara att 8.1 med tex Classic Start är ett bra OS, och har många fördelar, även för spel. Så varför ska de byta om de nu inte direkt vill det och det fungerar?

Nej, det handlar inte om "vilja ha", DX12 hade de gärna fått släppa till W7 med, då hade det inte varit något snack ens om DX12 över huvud taget, nu när Microsoft låser det till W10 så ger det ett övertag till Vulkan, som kommer funka på äldre operativ, inkl Linux, OS X och en stor skara av hårdvara.

Sedan så vet jag inte vart du fått ifrån att det skulle kräva 2GB VRAM i Vulkan?
Det som är sagt just nu är:
"Will work on any GPU hardware that supports OpenGL ES 3.1/OpenGL 4.X and up"
Vilket betyder:
OpenGL ES 3.1

Supported by Windows, Linux, Android (since 5.0) on devices with appropriate hardware and drivers,[26] including:

Adreno 400 series
Intel HD Graphics for Intel Atom Z3700 series (Android)
Intel HD Graphics for Intel Celeron N and J series (Android)
Intel HD Graphics for Intel Pentium N and J series (Android)
Mali T6xx (midgard) series onwards[29] (Android, Linux)
Nvidia GeForce 400 series onwards (Windows, Linux)
Nvidia Tegra K1 (Android, Linux)
Nvidia Tegra X1 (Android)
PowerVR Series 6, 6XE, 6XT, 7XE and 7XT (Linux, Android)
Vivante GC2000 series onwards (optional with GC800 and GC1000)
(Listan tagen från Wikipedia).
Så det är en majoritet av användarna som kommer att kunna köra Vulkan, mot de 10-20% efter säg 3 år som kommer att kunna köra DX12.
Det bästa Microsoft kan göra är att släppa DX12 till W7 (och W8/8.1 med) för att få DX12 att sprida sig.

Skrivet av Evil Peter:

Du missar en rad faktorer som är relevanta i prognosen. Först har vi fenomenet att Windows 7 var väldigt omtyckt, vilket gör det mindre troligt att man uppgraderar vidare till det som kommer efteråt. Det är mer troligt att man hoppar över en version om den efteråt inte gör något stort hopp, medan en senare uppgradering blir troligare pga att två versioner överlag innebär större skillnader samt att den versionen man sitter på inte kommer ha full support.

Vi har sedan att Windows 8 blev väldigt kontroversiellt genom att det saknade startmenyn. Det har begränsat spridningen än mer och Windows 10 kommer på sin höjd endast ha problemet med att startmenyn återigen ser lite annorlunda ut än tidigare.

W10 kommer, till skillnad från W8, att ha något specifikt att locka gamers med (just diskuterade DX12) vilket såklart kommer kunna påverka hur många av skaran spelare som får för sig att uppgradera nu.

Finns mycket mer i W10 som är sämre än i W7 i gui än bara startmenyn, och varför skulle gamers "uppgradera" till W10 för att få DX12 när de kan vara bkvar på ex W7 och få Vulkan och samma upplevelse/förbättringar?

Finns ingen anledning att "uppgradera" till W10 alls, då det inte medför några nyheter eller förbättringar som man inte kan få på ex W7.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Finns mycket mer i W10 som är sämre än i W7 i gui än bara startmenyn, och varför skulle gamers "uppgradera" till W10 för att få DX12 när de kan vara bkvar på ex W7 och få Vulkan och samma upplevelse/förbättringar?

Finns ingen anledning att "uppgradera" till W10 alls, då det inte medför några nyheter eller förbättringar som man inte kan få på ex W7.

Så det är många saker som är sämre i W10 men inget som är bättre, trots att redan W8 hade optimeringsfördelar över W7? Jag antar att jag gjorde ett misstag när jag tog dig på allvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det spelar ingen roll om Windows har 90%, när det är kanske 10-20% av världens datorer som kör W10 efter 3-5 år (i jämförelsevis med W8/8.1 som har 16% efter 3 år).

Jag är helt säker på att du grovt underskattar hur snabbt Windows 10 kommer adopteras. Här ska jag försöka ge dig några orsaker till det.

1. Windows 10 är gratis att uppdatera till, det var inte Windows 8/8.1. Det här är en stor deal!
2. Alla som har Windows 7 och Windows 8.1 får meddelanden direkt in i datorn som berättar att man nu kan uppdatera gratis till Windows 10. Detta har aldrig prövats förut.
3. Företag har i undersökningar berättat att 73% ska uppgradera till Windows 10 snart (källa:http://www.bizjournals.com/seattle/blog/techflash/2015/06/windows-10-could-be-a-blockbuster-for-microsoft-73.html?ana=yahoo)
4. Windows 8/8.1 är ingen bra jämförelse med Windows 10 eftersom att Windows 8 hade bekymret med ett nytt UI, Windows 10 är famijärt och inte en lika svår övergång som från Windows 7 -> Windows 8.
5. Den här gången är det Microsoft som sköter uppdateringen av alla datorer, tidigare fick OEM ta en del ansvar vilket ofta ledde till besvärliga uppdateringsmetoder. Allt sker nu via Windows Update och är bara ett klick.
6. Microsoft själva har gått ut och "lovat" att Windows 10 ska finnas på en miljard enheter inom 2-3 år. Visst, det är inget som garanterar att det blir så men Microsoft har verkligen blottat sig själva genom att säga så.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Så det är många saker som är sämre i W10 men inget som är bättre, trots att redan W8 hade optimeringsfördelar över W7? Jag antar att jag gjorde ett misstag när jag tog dig på allvar.

Nej, inte mot W7 så är det inget som de presenterat som är "wow, det där måste jag ha" funktioner i varken W8, eller W10, skillnaden mellan W7, W8/W10 är mestadels grafiskt i gui, vilket de försämrat rejält ´sedan W7, "Metro", försämringar i utforskaren, sämre kontrollpanel (hej helskärmsläge!) etc, så inget som är tilltalande.

Och DX12 i sig är inget som ger ett "wow, jag måste "uppgradera" sug, då man kan få samma funktioner med ex Vulkan och behålla sitt operativ som det är, Windows börjar idag kännas överflödigt, då det kommit nya plattformar och användningen för PC sjunker, se bara på försäljningen av PC som sjunker fortfarande, medans exempelvis försäljningen av Mac datorer ökar.
Det beror ju inte bara på en misslyckad lansering av W8/8.1 utan dels på grund av att fler går över till andra plattformar (ex konsol, mobiler, surfplattor etc) så intresset för PC sjunker, då PC i sig idag börjar bli överflödigt då mycket sköts/ordnas från mobiler, surfplattor mm, och sammantaget så har Apple ett bättre ekosystem, gemensamt med allt ifrån just Mac datorer, till iPhone, iPad, Apple TV och Apple Watch, vilket hjälper till att bygga en bra grund som är stark som lockar användare.

Skrivet av strejf:

Jag är helt säker på att du grovt underskattar hur snabbt Windows 10 kommer adopteras. Här ska jag försöka ge dig några orsaker till det.

1. Windows 10 är gratis att uppdatera till, det var inte Windows 8/8.1. Det här är en stor deal!
2. Alla som har Windows 7 och Windows 8.1 får meddelanden direkt in i datorn som berättar att man nu kan uppdatera gratis till Windows 10. Detta har aldrig prövats förut.
3. Företag har i undersökningar berättat att 73% ska uppgradera till Windows 10 snart (källa:http://www.bizjournals.com/seattle/blog/techflash/2015/06/windows-10-could-be-a-blockbuster-for-microsoft-73.html?ana=yahoo)
4. Windows 8/8.1 är ingen bra jämförelse med Windows 10 eftersom att Windows 8 hade bekymret med ett nytt UI, Windows 10 är famijärt och inte en lika svår övergång som från Windows 7 -> Windows 8.
5. Den här gången är det Microsoft som sköter uppdateringen av alla datorer, tidigare fick OEM ta en del ansvar vilket ofta ledde till besvärliga uppdateringsmetoder. Allt sker nu via Windows Update och är bara ett klick.
6. Microsoft själva har gått ut och "lovat" att Windows 10 ska finnas på en miljard enheter inom 2-3 år. Visst, det är inget som garanterar att det blir så men Microsoft har verkligen blottat sig själva genom att säga så.

W8 kostade 140-400 kr med i början, och det är i princip så nära gratis man kan komma, så det var inget hinder, och ser man till användare så uppgraderar de normalt när man köper en ny burk, vilket för "vanliga svenssons" är med 3-5 års mellanrum, vilket då en ny version av operativ kommit ut, det är ju delvis därför W8/W8.1 på senare tid börjat öka mot tidigare, just för att fler bytt ut sina datorer och då blivit påtvingade W8/8.1.
Står själv på den länken du postade att de räknar med att nå 17% efter 2 år, vilket jag sagt med.
Och W10 dras fortfarande med Metro gui´t, och övriga gui försämringar som gjorts från W7.
Och tidigare så vart det inte heller svårt att uppdatera, stoppa i skivan och följ guiden så är det klart, så det var lika enkelt då med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

4. Windows 8/8.1 är ingen bra jämförelse med Windows 10 eftersom att Windows 8 hade bekymret med ett nytt UI, Windows 10 är famijärt och inte en lika svår övergång som från Windows 7 -> Windows 8.

Ursäkta, men det är väl ingen större skillnad på gränssnittet när man jämför 8:an och 10:an?

Att jämföra 7 & 8 är i stort sett samma som att jämföra 7 & 10. Och bortsett från Startmenyn/Metro så är det övriga i stort sett samma hos alla 3.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

W8 kostade 140-400 kr med i början, och det är i princip så nära gratis man kan komma, så det var inget hinder, och ser man till användare så uppgraderar de normalt när man köper en ny burk, vilket för "vanliga svenssons" är med 3-5 års mellanrum, vilket då en ny version av operativ kommit ut, det är ju delvis därför W8/W8.1 på senare tid börjat öka mot tidigare, just för att fler bytt ut sina datorer och då blivit påtvingade W8/8.1.
Står själv på den länken du postade att de räknar med att nå 17% efter 2 år, vilket jag sagt med.
Och W10 dras fortfarande med Metro gui´t, och övriga gui försämringar som gjorts från W7.
Och tidigare så vart det inte heller svårt att uppdatera, stoppa i skivan och följ guiden så är det klart, så det var lika enkelt då med.

Det är en enorm skillnad på gratis och 140-400kr, det tror jag att du förstår. Det kräver inget kreditkort, kan göras av alla på alla maskiner och även för den som inte har råd med 140-400kr. Det är som jag sa en stor deal.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det är en enorm skillnad på gratis och 140-400kr, det tror jag att du förstår. Det kräver inget kreditkort, kan göras av alla på alla maskiner och även för den som inte har råd med 140-400kr. Det är som jag sa en stor deal.

Egentligen inte, då det är väldigt få på PC sidan som uppdaterar till nya versioner av sitt operativsystem under de åren de har datorn.

Utan uppdateringar till nya versioner av operativ på PC sidan sker normalt hos "svenssons" när en ny dator köps, vilket reflekteras i statistiken för W8/8.1 i tillväxt, att det är först nu som de nått upp till ca 16%, vilket är väldigt lite efter 3 år på marknaden, dels för att det släpptes rätt så tätt inpå W7, och dels på grund av "Metro", vilket "vanliga svenssons" inte kan undvika om de går till säg Elgiganten och blir pålurade en dator med W8, när de i själva verket hellre skulle ha W7 men inte har kunskapen att man kan få en dator med W7 fortfarande (eller kan installera W7 på datorn).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, inte mot W7 så är det inget som de presenterat som är "wow, det där måste jag ha" funktioner i varken W8, eller W10, skillnaden mellan W7, W8/W10 är mestadels grafiskt i gui, vilket de försämrat rejält ´sedan W7, "Metro", försämringar i utforskaren, sämre kontrollpanel (hej helskärmsläge!) etc, så inget som är tilltalande.

Och DX12 i sig är inget som ger ett "wow, jag måste "uppgradera" sug, då man kan få samma funktioner med ex Vulkan och behålla sitt operativ som det är, Windows börjar idag kännas överflödigt, då det kommit nya plattformar och användningen för PC sjunker, se bara på försäljningen av PC som sjunker fortfarande, medans exempelvis försäljningen av Mac datorer ökar.
Det beror ju inte bara på en misslyckad lansering av W8/8.1 utan dels på grund av att fler går över till andra plattformar (ex konsol, mobiler, surfplattor etc) så intresset för PC sjunker, då PC i sig idag börjar bli överflödigt då mycket sköts/ordnas från mobiler, surfplattor mm, och sammantaget så har Apple ett bättre ekosystem, gemensamt med allt ifrån just Mac datorer, till iPhone, iPad, Apple TV och Apple Watch, vilket hjälper till att bygga en bra grund som är stark som lockar användare.

Du verkar ha lite svårt att särskilja åsikter från fakta för du blandar hejvilt nu. Ska man argumentera på det sättet kan jag lika gärna säga att ändringarna i gränssnittet är irrelevanta då man inte behöver interagera med det nya (i vissa fall mindre än i W7 pga bättre kortkommandon), Utforskaren i W7 hade det sämsta gränssnittet hittills, osv. Inte speciellt givande, eller hur?

För att gå mer till fakta kan jag berätta att Kontrollpanelen i W10 ser exakt likadan ut. Jag har den uppe på HTPC:n just nu.

Huruvida du kan få samma funktioner med Vulkan återstår att se eftersom det i praktiken hänger på vad som får fäste hos speltillverkarna. Ett teoretiskt stöd hjälper inte mycket.

Det är ju bra att du känner att du har bättre alternativ. Själv har jag inte det och det verkar inte datorspelarna tycka överlag heller då man t ex kan se att OS X och Linux tillsammans inte ens klarar av att nå 5% av användandet på Steam. Något som såklart kommer spela in i matchen mellan DX12 och Vulkan. Vad som används på andra hårdvaruplattformar som inte ens är kapabla till den typen av spel känns också irrelevant. Spelkonsoler kan bli relevanta och där är väl DX12 förmodligen också den troliga vinnaren då framtiden just nu ser bättre ut för fler X-Box-modeller då Sony överlag går riktigt dåligt. Att se Linux öka är dock inget jag har något emot. OS X har jag däremot personligen inte mycket till övers för efter åren med en Macbook Pro i hushållet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Egentligen inte, då det är väldigt få på PC sidan som uppdaterar till nya versioner av sitt operativsystem under de åren de har datorn.

Utan uppdateringar till nya versioner av operativ på PC sidan sker normalt hos "svenssons" när en ny dator köps, vilket reflekteras i statistiken för W8/8.1 i tillväxt, att det är först nu som de nått upp till ca 16%, vilket är väldigt lite efter 3 år på marknaden, dels för att det släpptes rätt så tätt inpå W7, och dels på grund av "Metro", vilket "vanliga svenssons" inte kan undvika om de går till säg Elgiganten och blir pålurade en dator med W8, när de i själva verket hellre skulle ha W7 men inte har kunskapen att man kan få en dator med W7 fortfarande (eller kan installera W7 på datorn).

Inte den här gången, Microsoft har sagt att de har tänkt uppgradera hundratals miljoner datorer till Windows 10. Vi får väl se hur det blir med den saken. Men att det kommer blir en stor skillnad i jämförelse med hur många som uppgraderade till Windows 8 tycker jag är glasklart iom alla punkter som jag skrev om innan.

Skrivet av GaMeR2K5:

Ursäkta, men det är väl ingen större skillnad på gränssnittet när man jämför 8:an och 10:an?

Att jämföra 7 & 8 är i stort sett samma som att jämföra 7 & 10. Och bortsett från Startmenyn/Metro så är det övriga i stort sett samma hos alla 3.

Jo? Windows 8 var mycket mer annorlunda med helskärmar som man var tvungen att växla till genom att klicka i hörnen... inte så lätt för farbror bosse 84 år som suttit med Windows 7 i hela sitt liv och inte klarar förändring. Windows 7 till Windows 10 kommer ingen ha några problem med att navigera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jo? Windows 8 var mycket mer annorlunda med helskärmar som man var tvungen att växla till genom att klicka i hörnen... inte så lätt för farbror bosse 84 år som suttit med Windows 7 i hela sitt liv och inte klarar förändring. Windows 7 till Windows 10 kommer ingen ha några problem med att navigera.

Helskärmar? O.o Vad menar du?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Helskärmar? O.o Vad menar du?

Startskärmen? Skrivbordet? Appar? Har du använt Windows 8 som det var designat i originalutförande någon gång lol?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Du verkar ha lite svårt att särskilja åsikter från fakta för du blandar hejvilt nu. Ska man argumentera på det sättet kan jag lika gärna säga att ändringarna i gränssnittet är irrelevanta då man inte behöver interagera med det nya (i vissa fall mindre än i W7 pga bättre kortkommandon), Utforskaren i W7 hade det sämsta gränssnittet hittills, osv. Inte speciellt givande, eller hur?

För att gå mer till fakta kan jag berätta att Kontrollpanelen i W10 ser exakt likadan ut. Jag har den uppe på HTPC:n just nu.

Det är ju bra att du känner att du har bättre alternativ. Själv har jag inte det och det verkar inte datorspelarna tycka överlag heller då man t ex kan se att OS X och Linux tillsammans inte ens klarar av att nå 5% av användandet på Steam. Något som såklart kommer spela in i matchen mellan DX12 och Vulkan. Vad som används på andra hårdvaruplattformar som inte ens är kapabla till den typen av spel känns också irrelevant. Spelkonsoler kan bli relevanta och där är väl DX12 förmodligen också den troliga vinnaren då framtiden just nu ser bättre ut för fler X-Box-modeller då Sony överlag går riktigt dåligt.

Nej, den är helt annorlunda, precis som dne är i W8 att det är helskärm / uppförstorat, ex:

(O ja, jag vet att den gamla modellen finns kvar med, men varför sprida ut inställningar på olika ställen? Ytterligare ett misstag av Microsoft).
Sen så är ju inte Steam på något sätt representativt för spelare, då det är många som inte ens har Steam, eller bara har något enstaka spel där.
Och på konsol så kommer inte DX12 ha något att hämta, då Microsoft redan kör low level api på Xbox One, lika så ony kör, och troligen satsar på Vulkan stöd.

Skrivet av strejf:

Inte den här gången, Microsoft har sagt att de har tänkt uppgradera hundratals miljoner datorer till Windows 10. Vi får väl se hur det blir med den saken. Men att det kommer blir en stor skillnad i jämförelse med hur många som uppgraderade till Windows 8 tycker jag är glasklart iom alla punkter som jag skrev om innan.

Jo? Windows 8 var mycket mer annorlunda med helskärmar som man var tvungen att växla till genom att klicka i hörnen... inte så lätt för farbror bosse 84 år som suttit med Windows 7 i hela sitt liv och inte klarar förändring. Windows 7 till Windows 10 kommer ingen ha några problem med att navigera.

Ja, att Microsoft har "tänk att uppgradera hundratals miljoner datorer" är en sak, sen vad det blir är en helt annan sak, det är ju som att jag skulle säga att "Linux kommer ha minst 50% av PC marknadens andel om 1 år som operativ", det är vad jag tänkt, men jag kan inte på något sätt styra det då det är upp till användaren att välja Linux eller inte, även om jag erbjuder det.

Och med Microsofts historik så kommer de väl snart köra tvingande "uppgradering" till W10 om någor år eller 2, oavsett om du vill eller inte, för det är så Microsoft fungerar, säger användarna nej så gör de ändå som de vill.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Egentligen inte, då det är väldigt få på PC sidan som uppdaterar till nya versioner av sitt operativsystem under de åren de har datorn.

Utan uppdateringar till nya versioner av operativ på PC sidan sker normalt hos "svenssons" när en ny dator köps, vilket reflekteras i statistiken för W8/8.1 i tillväxt, att det är först nu som de nått upp till ca 16%, vilket är väldigt lite efter 3 år på marknaden, dels för att det släpptes rätt så tätt inpå W7, och dels på grund av "Metro", vilket "vanliga svenssons" inte kan undvika om de går till säg Elgiganten och blir pålurade en dator med W8, när de i själva verket hellre skulle ha W7 men inte har kunskapen att man kan få en dator med W7 fortfarande (eller kan installera W7 på datorn).

,
Varför skulle man vilja ha w7 har kört alla windows operativsystem, win 10 verkar bli riktigt bra
Eftersom du verkligen verkar ogilla w10 kör Linux eller nåt istället .
W7 skulle jag själv aldrig installera på en dator igen det var bra på sin tid men nu e det gammalt & dessutom kan man fortfarande få support?
Själv hoppas jag att w10 blir en hit med dx12 (kör det nu funkar riktigt bra ) Så länge jag slipper Goggle & android eller apple telefoner så är jag nöjd.
Saknar också metro men det var nog det mest hatade med Vista/ W7.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Startskärmen? Skrivbordet? Appar? Har du använt Windows 8 som det var designat i originalutförande någon gång lol?

Jo jag började använda Windows 8 direkt när det kom. Men jag brydde mig aldrig om att använda det nya gränssnittet, Metro alltså.

Fortsatte göra precis som i Windows 7. Likaså nu i 10:an.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Varför är "Windows Update" borttagen ifrån den gamla kontrollpanelen?

"Flash Player" ingår alltså direkt i Windows 10? Det gjorde väl inte det i 8:an?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Varför skulle man vilja ha w7 har kört alla windows operativsystem, w7 är bara ett uppgraderat Vista som efter patcher funkade lika bra.
Eftersom du verkligen verkar ogilla w10 kör Linux eller nåt istället .
W7 skulle jag själv aldrig installera på en dator igen det var bra på sin tid men nu e det gammalt & dessutom kan man fortfarande få support?
Själv hoppas jag att w10 blir en hit med dx12 (kör det nu funkar riktigt bra ) Så länge jag slipper Goggle & android eller apple telefoner så är jag nöjd.
Saknar också metro men det var nog det mest hatade med W7.

För att W7 på flera sätt är ett bättre OS än W8/8.1 och W10 är?

Och för att påminna dig så finns inte Metro på W7, så du kan nog inte hata med från W7.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jo jag började använda Windows 8 direkt när det kom. Men jag brydde mig aldrig om att använda det nya gränssnittet, Metro alltså.
Fortsatte göra precis som i Windows 7. Likaså nu i 10:an.

Man vart ju tvinga att använda Metro oavsett om man ville det eller inte, fanns inget sätt att gå runt det för att ex starta program, få upp logga ut, starta om etc, mycket bökigare med att alla "appar" ska starta i fullskärm, mcyket växlande mellan fullskärms "appar" och startskärmen hit och dit, för att ens växla mellan 2 olika "appar" eller för att starta en ny "app" eller logga ut, eller starta om/stänga av.

Sen så lider inte W10 riktigt av samma "fel" och störande moment, men i W10 så är det andra gui förändringar som är sämre än från W7, sämre utforskare, sämre kontrollpanel (settings appen), sämre aktivitetshanterare osv.

Skrivet av ReZZiE:

Varför är "Windows Update" borttagen ifrån den gamla kontrollpanelen?

http://i.imgur.com/xn66cXy.png

"Flash Player" ingår alltså direkt i Windows 10? Det gjorde väl inte det i 8:an?

Kör du Windows 10 Home?

I så fall så är det troligen detta som spökar för dig:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20828-windows-10-home-anvand...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, den är helt annorlunda, precis som dne är i W8 att det är helskärm / uppförstorat, ex:
http://images.dailytech.com/nimage/Windows_10_Build_9901_Settings_1_Wide.jpg
(O ja, jag vet att den gamla modellen finns kvar med, men varför sprida ut inställningar på olika ställen? Ytterligare ett misstag av Microsoft).
Sen så är ju inte Steam på något sätt representativt för spelare, då det är många som inte ens har Steam, eller bara har något enstaka spel där.
Och på konsol så kommer inte DX12 ha något att hämta, då Microsoft redan kör low level api på Xbox One, lika så ony kör, och troligen satsar på Vulkan stöd.

Det första felet är att bilden du visar är på Settings, inte Control Panel. Det andra är att Settings går att köra i fönsterläge, så inte ens om det varit samma sak hade ditt klagomål stämt.

Du är välkommen att bidra med annan statistik. Självklart är inte Steam heltäckande (jag använder det sparsamt själv) men det är med högsta sannolikhet mer träffsäkert än den övergripande statistik du nämnt (och inte ens kommenterade att den var irrelevant, bara undvek ämnet efter påpekandet).

Jag syftade på mer långsiktigt tänkande med konsolerna. Med nuvarande enheter tror jag inte de kommer bli en stor faktor åt något håll, men framtida modeller kan bli. Visserligen kan kampen redan vara avgjord vid det laget, eller handla om andra saker, men jag kommenderade konsoler eftersom de, till skillnad från telefoner och plattor, kan vara relevanta inom en överskådlig framtid för den typ av spel där detta har betydelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Det första felet är att bilden du visar är på Settings, inte Control Panel. Det andra är att Settings går att köra i fönsterläge, så inte ens om det varit samma sak hade ditt klagomål stämt.

Det var det jag sade med, att jag vet att kontrollpanelen finns, men att Microsoft valt att införa settings appen i W8, och har kvar den i W10 och på så sätt sprida ut inställningarna över systemet, på olika ställen, än att samla dem i kontrollpanelen.

Men det är ju ett steg i riktningen mot att alla enheter ska ha samma gui, oavsett om det är PC, mobil eller surfplatta, vilket de misslyckades med lanseringen av W8, men ändå fortsätter på det spåret.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Kör du Windows 10 Home?

I så fall så är det troligen detta som spökar för dig:
http://www.sweclockers.com/nyhet/20828-windows-10-home-anvand...

Nej det är Windows 10 Pro, eftersom det var Windows 8.1 Pro jag hade innan.

Finns "Windows Update" kvar i gamla kontrollpanelen annars?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Man vart ju tvinga att använda Metro oavsett om man ville det eller inte, fanns inget sätt att gå runt det för att ex starta program, få upp logga ut, starta om etc, mycket bökigare med att alla "appar" ska starta i fullskärm, mcyket växlande mellan fullskärms "appar" och startskärmen hit och dit, för att ens växla mellan 2 olika "appar" eller för att starta en ny "app" eller logga ut, eller starta om/stänga av.

Sen så lider inte W10 riktigt av samma "fel" och störande moment, men i W10 så är det andra gui förändringar som är sämre än från W7, sämre utforskare, sämre kontrollpanel (settings appen), sämre aktivitetshanterare osv.

Enda gången jag såg detta "Metro" var när man precis hade startat datorn och loggat in. Appar har jag inte mer än provat, använder bara vanliga program. Tycker inte "apparna" platsar på de stationära datorerna, eller bärbara heller för den delen. På mobiler är det en annan sak.

Sedan när 8.1 kom kunde man välja att starta direkt till skrivbordet, vilket gjorde att man sparade in på ett musklick.

För att stänga av datorn har jag använt "power-knappen" sedan XP-tiden... så det är inget jag tänker på att det ens finns i mjukvaran. xD

"Ctrl+Alt+Del" så får man upp menyn med "lås, byt användare, logga ut, aktivitetshanteraren och stäng av".

Jag lärde mig ett annat sätt att använda gränssnittet på. Så Metro var aldrig något problem för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det var det jag sade med, att jag vet att kontrollpanelen finns, men att Microsoft valt att införa settings appen i W8, och har kvar den i W10 och på så sätt sprida ut inställningarna över systemet, på olika ställen, än att samla dem i kontrollpanelen.

Men det är ju ett steg i riktningen mot att alla enheter ska ha samma gui, oavsett om det är PC, mobil eller surfplatta, vilket de misslyckades med lanseringen av W8, men ändå fortsätter på det spåret.

Det du sade som blev föremål för konversation var att Kontrollpanelen var sämre pga helskärmsläge, vilket antingen måste betyda att du trodde att den endast kunde visas i det läget (det mer troliga altenrativet), eller att du trodde att den gamla inte gick att maximera till helskärmsläge (det mindre troliga). Inget av dem stämmer, oavsett om vi pratar Kontrollpanelen eller Settings.

Allt det här är ju dock bara utsvävningar ifrån det ämne vi diskuterade, vilket är grunderna för din prognos hur det kommer att gå för W10 och hur speltillverkarna kommer/ska resonera kring DX12 och Vulkan.

För att kommentera något du skrev till en annan postare ovan så rekommenderar jag att kolla upp kortkommandon om du ska köra W8 (eller W10 såklart). T ex för att stänga av så kan du köra Win+X, U, U. Inget växlande mellan olika skärmar och kortkommandon är nära på alltid det snabbaste alternativet att styra datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Nej det är Windows 10 Pro, eftersom det var Windows 8.1 Pro jag hade innan.

Finns "Windows Update" kvar i gamla kontrollpanelen annars?

Windows Update verkar vara borttaget från kontrollpanelen helt i W10:
"Windows Update

Finally, last but not least, Windows Update has been completely removed, revamped, and integrated into the Settings. This is perhaps the biggest change to the Control Panel and might confuse some who are used to manually updating their computer via the old Windows Update."
Källa: http://www.howtogeek.com/221283/what-is-different-about-the-w...
(Läs en bit ner).

Skrivet av Evil Peter:

Det du sade som blev föremål för konversation var att Kontrollpanelen var sämre pga helskärmsläge, vilket antingen måste betyda att du trodde att den endast kunde visas i det läget (det mer troliga altenrativet), eller att du trodde att den gamla inte gick att maximera till helskärmsläge (det mindre troliga). Inget av dem stämmer, oavsett om vi pratar Kontrollpanelen eller Settings.

Allt det här är ju dock bara utsvävningar ifrån det ämne vi diskuterade, vilket är grunderna för din prognos hur det kommer att gå för W10 och hur speltillverkarna kommer/ska resonera kring DX12 och Vulkan.

Det jag menade med helskärmsläget var "settings" appen, som de flyttar mer och mer saker till, vilken de med W10 i och för sig gjort så man kan få den som ett vanligt fönster vilket är ett steg i rätt riktning, och känns den väldigt rörig och liter mycket "lull lull" mot kontrollpanelen är, så föredrar där kontrollpanelen helt.
Sen så är det ett rätt konstigt val att sprida ut inställningar på 2 olika håll, flytta funktioner (Ex Windows Update) från kontrollpanelen till "settings" appen. Mne det är väl ett steg i Microsofts inriktning att skapa ett enhetligt gui för alla plattformarna, så tills nästa OS (W11 eller vad de ska kalla det) så kommer väl kontrollpanelen vara helt borta.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Windows Update verkar vara borttaget från kontrollpanelen helt i W10:
"Windows Update

Finally, last but not least, Windows Update has been completely removed, revamped, and integrated into the Settings. This is perhaps the biggest change to the Control Panel and might confuse some who are used to manually updating their computer via the old Windows Update."
Källa: http://www.howtogeek.com/221283/what-is-different-about-the-w...
(Läs en bit ner).

Ah, jag antog att så var fallet. Men man vet ju aldrig.

Inget stort problem precis. Men hade ju varit lite mer logiskt att samla ihop ALLT på samma ställe. Antingen gamla hederliga kontrollpanelen. Eller flytta över allt till den här nya mojängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det jag menade med helskärmsläget var "settings" appen, som de flyttar mer och mer saker till, vilken de med W10 i och för sig gjort så man kan få den som ett vanligt fönster vilket är ett steg i rätt riktning, och känns den väldigt rörig och liter mycket "lull lull" mot kontrollpanelen är, så föredrar där kontrollpanelen helt.
Sen så är det ett rätt konstigt val att sprida ut inställningar på 2 olika håll, flytta funktioner (Ex Windows Update) från kontrollpanelen till "settings" appen. Mne det är väl ett steg i Microsofts inriktning att skapa ett enhetligt gui för alla plattformarna, så tills nästa OS (W11 eller vad de ska kalla det) så kommer väl kontrollpanelen vara helt borta.

Ja, jag förstod att det var det du menade från din bild men jag nämnde alla alternativ för att fullt klargöra mitt resonemang så jag inte missat något då det du klagade på var just fullskärm.

Jag lär nog också köra Kontrollpanelen, även om jag inte riktigt testat Settings speciellt mycket så jag kan ha undervärderat det alternativet. Jag får göra ett mer seriöst försök när jag uppgraderar huvuddatorn då man ska göra informerade val. Jag har inte använt Modern UI alls i W8 utöver när jag söker, precis som jag inte använde startmenyn när jag körde W7, så det kan bli likadant i W10. När kortkommandon och sök sitter så är det snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För att W7 på flers ätt är ett bättre OS än W8/8.1 och W10 är?

Förklara gärna på vilket sätt Windows 7 är "bättre" än W8.1 / W10, utan subjektiva tycken som "jag gillar inte metro"..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag är helt säker på att du grovt underskattar hur snabbt Windows 10 kommer adopteras. Här ska jag försöka ge dig några orsaker till det.

1. Windows 10 är gratis att uppdatera till, det var inte Windows 8/8.1. Det här är en stor deal!
2. Alla som har Windows 7 och Windows 8.1 får meddelanden direkt in i datorn som berättar att man nu kan uppdatera gratis till Windows 10. Detta har aldrig prövats förut.
3. Företag har i undersökningar berättat att 73% ska uppgradera till Windows 10 snart (källa:http://www.bizjournals.com/seattle/blog/techflash/2015/06/windows-10-could-be-a-blockbuster-for-microsoft-73.html?ana=yahoo)
4. Windows 8/8.1 är ingen bra jämförelse med Windows 10 eftersom att Windows 8 hade bekymret med ett nytt UI, Windows 10 är famijärt och inte en lika svår övergång som från Windows 7 -> Windows 8.
5. Den här gången är det Microsoft som sköter uppdateringen av alla datorer, tidigare fick OEM ta en del ansvar vilket ofta ledde till besvärliga uppdateringsmetoder. Allt sker nu via Windows Update och är bara ett klick.
6. Microsoft själva har gått ut och "lovat" att Windows 10 ska finnas på en miljard enheter inom 2-3 år. Visst, det är inget som garanterar att det blir så men Microsoft har verkligen blottat sig själva genom att säga så.

Tror du grovt överskattar hur många som kommer uppgradera bara för att det är gratis. Väldigt många användare har ingen aning om att det kommer vara möjligt att uppgradera, de har ingen aning om vad "windows update" är eller varför man ska använda det. Vad de vet är att dator fungerar för tillfället och de är nöjda med detta. D.v.s. majoriteten är väldigt pragmatisk kring sitt datoranvändande, de kommer inte ändra på något som löser de uppgifter de vill lösa med sin PC.

Gissar också att de som är tillräckligt insatta för att känna till Win10 i detta läge knappast såg de ~200 kr som Win8 uppgradering kostade som ett hinder. Att uppgradera OS på en existerande PC görs främst av folk som har datorer som något form av intresse.

Är däremot övertygad om att Win10 kommer ha betydligt högre andel av marknaden än vad Win8 hade efter samma tid. Win8 hade ca 9% efter 12 månader på marknaden, Win7 hade ungefär det dubbla. Ett rimligt antagande är nog att Win10 ser ungefär samma acceptans som Win7, frågan är då huruvida man når över 20% eller ej på 12 månader. Känner själv att det är väldigt svårt att sia om detta, är väldigt säker på att det inte kommer vara väsentligt mer än 20% efter 12 månader i alla fall. Jag gissar att man inte riktigt når upp till Win7 andel efter 12 månader (lägre nyförsäljning idag än när Win7 lanserades). Vad tror du?

Majoriteten av alla Win10 installationer kommer gå samma väg som Windows alltid gjort de senaste 20 åren, via nyförsäljning av datorer. Nyförsäljningen verkar ha planat ut på ~300 miljoner enheter per år (den var högre 2012 men 2013 var det första relevanta året för Win8). Det som avgör om kurvan är mer lik Win7 eller Win8 är om/när företag väljer att börja rulla ut Win10 på bred front. Företag lär vänta en stund, den IT-ansvarig som väljer att rulla ut ett rykande färskt OS på maskiner som behövs för den dagliga driften borde rimligen ha lite att fundera på vid nästa "performance review" (om personen ens har jobbet kvar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

och vem har mekaniska diskar idag i sin dator?.

Sannolikt en bra bit över 90%.
Konstig fråga från en datortekniker.

Skrivet av skog1s:

Får väl ge dig lite kudos PowerNet, då du har tuggat emot så mycket i tråden här, och ändå står på dig, fast du blir överbevisad, så ger du dig inte.
Du vet, det är helt ok att erkänna att man har fel ibland, det händer alla. Såklart är det skillnad på att tycka o veta

Kanske släkt med Huzzbutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

...både Microsoft och Apple säljer både hård och mjukvara, skillnaden är att Microsoft säljer licenser för sitt OS till andra tillverkare, medans Apple behåller sitt OS internt inom Apple själva, och ger bort nya versioner till användarna utan kostnad.

Vad är det i den meningen som du inte tycker säger emot sig själv?
"både MS och Apple säljer hårdvara .. skillnaden är bara att MS säljer inte hårdvaran själva".

Jag vill poängtera att Licenser går INTE att likställa med hårdvara.

Dessutom kostar Apples OS massor av pengar - mycket mer än Windows. Du säger att det är gratis bara för att det står att det är gratis i marknadsföringen. Mina konservburkar med mat i mitt tidigare exempel var också "gratis" - men i verkligheten är de inte gratis för fem öre, de är skitdyra.
Du behöver stänga av tunnelseendet och tänka själv istället för att stirra dig blind på en prislapp där det står "0:-".
Det är skillnad på "kostnad" och faktisk kostnad för användande - och Microsoft är billigare.

Du svarade inte heller på om det var det vi argumenterade om eller inte? Jag argumenterar för att 1. Windows är billigare än OSX och 2. Licenser är inte hårdvara.

I mitt förra exempel med biltillverkarna så kan vi säga att biltillverkaren är Ford. Du säger att både Apple med sin Macbil och Microsoft säljer bilar för att Microsoft har ett avtal, där varje gång Ford säljer en bil, så ger de en liten del av de pengarna till Microsoft. Men gissa vad, varje gång Apple säljer en Macbil så går alla pengarna till Apple. Det är inte samma sak någonstans ö.h.t! I så fall tillverkar Nokia tåg, för det finns mobilkommunikationsutrustning i tåg, och varje gång Tåg-AB säljer ett tåg så betalar de en liten licens avgift till Nokia för mobil-utrustningen i tåget, precis som Ford betalar en licensavgift till Microsoft.

För varje dator som säljs med en cpu i så betalar datortillverkaren en avgift till cpu-tillverkaren.
För varje dator som säljs med med ddr-minnen i så betalar de till minnestillverkaren.
För varje dator som säljs med en ssd i så betalar de till ssd-tillverkaren.
För varje dator som säljs med ett OS i så betalar de till OS-tillverkaren.

Vem säljer datorn?
SSD-tillverkaren? OS-tillverkaren? Minnes-tillverkaren? Helt enkelt datortillverkaren!

För att tillverka minnen måste man betala massa tillverkningslicenser för patent.
Tillverkar / säljer patent-ägarna dessa minnen? Nej.

Licens != hårdvara, och kommer så aldrig vara.

Var nu så god och svara på den andra frågan istället (håller du med mig om att Apple's lösning blir dyrare för konsumenten) - eller svara på vad du pratar om - för är det inte detta vi pratar om så argumenterar vi nog inte angående samma sak.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Vad är det i den meningen som du inte tycker säger emot sig själv?
"både MS och Apple säljer hårdvara .. skillnaden är bara att MS säljer inte hårdvara".

Licenser är INTE hårdvara.

Jag ser inte att han skrev det heller?

Du citerade bara en bit av texten... vilket får det att låta så.

Läs hela istället.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag ser inte att han skrev det heller?

Du citerade bara en bit av texten... vilket får det att låta så.

Läs hela istället.

Har du läst hela vår konversation, läs hela den så ser du antagligen att det finns ganska många rimliga implicita tolkningar.
Han säger att sälja licenser till andra som tillverkar hårdvara går att likställa med hårdvara man sålt själv. För den lilla mängd hårdvara som Microsoft tillverkar själva är helt försumbar i sammanhanget. Vi snackar om vad som är primär inkomstkälla, och Microsofts lilla hårdvaru-försäljning skulle aldrig kunna bära deras företag tillnärmelsevis så väl som Apples gigantiska hårdvaruförsäljning kan. Men han menar ändå att licenser är ett likvärdigt substitut för att jämna ut skillnaden. Jag menar att så är inte alls fallet - det är inte alls utjämnande. (Alltså "Licenser är inte hårdvara" i bemärkelsen licenserna kan inte användas som substitut för den stora skillnaden i hårdvaru-volymer.)

Samtidigt säger han att Apple ger bort sitt OS "gratis", vilket jag också menar är bogus - för det som de ger bort gratis är värdelöst om man inte köper en annan grej som kostar massa pengar. Som att ge bort en gratis fjärrkontroll som bara fungerar med väldigt dyra TV-apparater från samma företag. (Köp dyr TV - "gratis" fjärrkontroll ingår!)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)