Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

välj bort kemikalier i maten, för det får man cancer av. tro mig.

Jag antar att du också väljer bort all mat som innehåller den hemska kemikalien natriumklorid?

Natriumklorid, eller vanligt salt som de flesta av oss kallar det, är skadligt om man äter för mycket av det, men likförbannat är det inte bra om vi inte får i oss tillräckligt av det. Det är också en kemikalie som både finns naturligt och kan framställas syntetiskt.

Dessutom är ju natriumklorid en extra "hemsk" kemikalie eftersom den innehåller det giftiga ämnet klor, eller det är ju iaf ett sånt resonemang man ser bland "kemofober", t.ex. bland dom som är emot vaccinationer eftersom vaccin ofta innehåller små mängder tiomersal som konserveringsmedel (tiomersal är ett kvicksilversalt och allt som innehåller kvicksilver måste ju vara "jävligt farligt").

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag antar att du också väljer bort all mat som innehåller den hemska kemikalien natriumklorid?

Natriumklorid, eller vanligt salt som de flesta av oss kallar det, är skadligt om man äter för mycket av det, men likförbannat är det inte bra om vi inte får i oss tillräckligt av det. Det är också en kemikalie som både finns naturligt och kan framställas syntetiskt.

Dessutom är ju natriumklorid en extra "hemsk" kemikalie eftersom den innehåller det giftiga ämnet klor, eller det är ju iaf ett sånt resonemang man ser bland "kemofober", t.ex. bland dom som är emot vaccinationer eftersom vaccin ofta innehåller små mängder tiomersal som konserveringsmedel (tiomersal är ett kvicksilversalt och allt som innehåller kvicksilver måste ju vara "jävligt farligt").

Det innehåller ju dessutom natrium som, som den alkalimetall den är, exploderar vid kontakt med vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Så du menar att medicin är gift i tillräckligt hög dos? För det gäller ju isåfall allting. Ett konstaterande att medicin är gift håller helt enkelt inte.

Om du läser mitt inlägg noga så ser du att jag nämner "gemensam riskbedömning" det finns ingen egentlig sådan hos potatis, du kan köpa potatis utan recept. Du kan till och med sälja potatis utan att bifoga en bipacksedel.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Vatten blir då en kemikalie om det kommer från att någon eldat vätgas, men inte om det kommer från elektrontransportkedjan i levande organismer. Eftersom hav är vatten som är tämligen homogent och har hygglig renhetsgrad, för att inte tala om sötvattendrag, så borde dessa vara kemiska och okemiska på samma gång, beroende på vad varje vattenmolekyl kommer ifrån. Sådana distinktioner är naturligtvis hopplösa.

För att inte säga att de blir mer hopplösa i förlängningen. Dina texter är alltid ett rent nöje att läsa. Tack.

Skrivet av nackskägg:

Per definition existerade kemikalier inte innan.

Jag, som har som hobby att blanda kemikalier, för att få färgsprakande effekter, finner det uttalandet lite löjligt. Du får ursäkta, men, merparten av de kemikalier jag använder är massproducerade tekniska produkter, och kommer från laboratorieprocesser i industriell skala. Men det är ingen skillnad på dem, och de naturligt förekommande, som asiaterna använde ett par tusen år före Kristus påstådda födelse.

Och att göra distinktioner "kemikalie" eller inte när det kommer till smak, och lukt... Det är ett skämt. Våra smak och luktorgan är kemiska receptorer. Det enda de gör är identifierar en kemikalie, och låter dig veta vad det är för något.

Skrivet av nackskägg:

Inte min definition.

KEMIKALIER ɟem¹ika⁴lier l. ɟe¹-, l. ¹⁰³⁰², sbst. pl.
[jfr d. kemikalie, pl. kemikalier; av t. chemikalien, pl., bildat till nylat. chemicus, adj. (se KEMISK)]
kem. på kemisk väg framställda ämnen, kemiska preparat; äv. om råämnen

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/118/6.htm...

Men visst, ett par jeppars åsikter i en forumtråd väger nog tyngre...

Problemet är nog inte din definition av kemikalier, utan din definition av kemiska processer. De första livsformerna på vår planet tros vara kväve, eller svavelfixerande bakterier. De är små kemiska fabriker som inte gör annat än konverterar ett, eller flera ämnen till ett eller flera andra.

Skrivet av lektroo:

Eh. Du klagar på syntetisk cayenne medans din korv har natriumnitrit?

Inte ett problem. Ger lång hållbarhet, och är fullt naturligt. Finns i de flesta rotfrukter och grönsaker. (Inte för att det ger lång hållbarhet där av någon anledning...) Självfallet är NaNO2 som återfinns i korvarna inte syntetiserat, utan utvunnet ur rotfrukter... Mycket enklare än en syntes på hydroxid och (di)oxider.

Skrivet av Zotamedu:

Vad menar du med framställa? Alla levande varelser är små kemikaliefabriker och en del är riktigt häftiga. Bombarderbaggen tillverkar väteperoxid (H2O2) och hydrokinon (C6H4(OH)2) som förvaras i två utrymmen i bakkroppen. När den känner sig hotad släpper den ut de båda kemikalierna som blandas i ett annat utrymme som är täckt av ett enzym som katalyserar reaktionen som oxiderar hydrokinonet. Reaktionen är kraftigt exoterm och blandningen når snabbt en temperatur på ungefär 100 oC. Då öppnar bombarderbaggen kammaren varpå blandningen stötkokar och mer eller mindre exploderar ut från skalbaggen. Det betyder att angriparen får en kokande och illaluktande vätska i ansiktet och skalbaggen kan även använda det för att skjuta iväg sig själv.

Jetpack, fast med en annan katalysator än silver? Grym skalbagge. Tack för att du delade med dig.

Jag röstar dock för att vi förbjuder diväteoxid. Omedelbart. Det finns nästan överallt, och folk dör av det hela tiden. Fan, matindustrin använder det bland annat som en tillsats bara för att göra saker tyngre, så de kan göra högre vinster...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Om du läser mitt inlägg noga så ser du att jag nämner "gemensam riskbedömning" det finns ingen egentlig sådan hos potatis, du kan köpa potatis utan recept. Du kan till och med sälja potatis utan att bifoga en bipacksedel.

Du kan även köpa medicin receptfritt. Du kanske t.ex. minns att det var en massa snack för några år sedan om att receptfria läkemedel skulle börja säljas i dagligvaruhandeln.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Du kan även köpa medicin receptfritt. Du kanske t.ex. minns att det var en massa snack för några år sedan om att receptfria läkemedel skulle börja säljas i dagligvaruhandeln.

För att motverka just ovanstående kommentars relevans så skrev jag "Du kan till och med sälja potatis utan att bifoga en bipacksedel.".
Nej du kan inte sälja medicin utan bipacksedel.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

För att motverka just ovanstående kommentars relevans så skrev jag "Du kan till och med sälja potatis utan att bifoga en bipacksedel.".
Nej du kan inte sälja medicin utan bipacksedel.

Så du definerar gifter som saker det följer med en bipackssedel till? Isåfall förstår jag fullt ut att du anser att medicin är gift...

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Fast det gör det ju, i och med ordet "framställda". Det krävs tanke och vilja bakom att framställa något. Hade man inte velat indikera mänsklig inblandning så hade man istället använt "uppkomna".

Jag har redan besvarat det där här: #15544624.
Nej, vi kan använda ordet "framställa" i en rad andra (kemiska) sammanhang än av en människan kontrollerad syntesväg.

Kommentarer?

Observera att jag aldrig motsatt mig att man kan definiera "kemikalie" som något som människan framställt. Det jag vill att ni klargör, är vad relevansen är, eftersom det inte är en naturvetenskaplig definition. Så som den använts i tråden, ej heller en regulatorisk. Lika lite semantisk.

Så, vilken är relevansen? Jag har frågat nackskägg ett par tre gånger nu om vad de andra skillnaderna är än den som av henom påstås vara "väsentlig". Du kanske har något svar?

Eller är detta bara semantik för er? I sådant fall är det ju duktigt off-topic. Tråden handlar inte om att definiera "kemikalier" jämfört med "kemiska ämnen". Tråden (tycks) handla om att kemikalier är dåligt, bara sådär. Och att det finns någon meningsfull distinktion ur hälsoperspektiv (eller smakperspektiv) mellan "naturligt" och "onaturligt"/"kemiskt".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Kör på Ridderheims Öltugg, har själv tillverkat det och vi hade inga tillsatser i det mer än själva processen med saltning och rökning och torkning

Lite fuleri är det bakom kulisserna dock, nästan all råvara görs i tyskland och är absolut inte av hög kvalitet men något får man dra in på när man ska ta bort kemikalierna

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Kör på Ridderheims Öltugg, har själv tillverkat det och vi hade inga tillsatser i det mer än själva processen med saltning och rökning och torkning

Lite fuleri är det bakom kulisserna dock, nästan all råvara görs i tyskland och är absolut inte av hög kvalitet men något får man dra in på när man ska ta bort kemikalierna

Det här urartar snabbt till komedi. Om vi kommer överens om att en "kemikalie" är ett ämne som människan framställt genom någon form av kemisk reaktion och kallar "naturligt" förekommande ämnen för "kemiska ämnen", oavsett om de är identiska eller ej, då medför detta att lagad mat BARA är kemikalier och ingenting annat!

Det är således helt omöjligt att "ta bort" kemikalierna i mat.

Så, nu vill vi som är någorlunda naturvetenskaplig skolade faktiskt veta en gång för alla vad en "kemikalie" är, om den måste vara syntetiserad av människan, men att det finns förbehåll så att vissa syntesvägar ändå är "kemikaliefria"!

Vad handlar saken om? Vad är "naturligt" versus "onaturligt" och vad är en "kemikalie"? Och, vad i hela friden är "kvalité" i sammanhanget (uppenbarligen inte funktion, homogenitet, renhetsgrad, o.dyl)? Och vad är en "tillsats"?

Och vilka kemiska processer är "okej" och varför? Saltning, rökning och torkning är kemiska metoder där åtminstone de två första har välkända och tämligen allvarliga hälsoeffekter.

Det verkar som att somliga sysslar med förnekelse genom egna vokabulär. Antioxidanter i stället för konserveringsmedel. Torkning i stället för indunstning eller desickatering, etc.

Och, tydligen får man inte använda ordet "framställa" för något annat än vad som människor gör medvetet. Jag får inte rätsida på det hela, så nu förväntar jag mig en drös god argument och förklaringar till varför jag inte ska avskriva allting som ren humbug, kemofobi och vidskepelse.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Den invändning man skulle kunna ha emot av människan masstillverkade kemiska medel i mat är förekomsten av enantiomer, spegelmolekyler. Inte för att jag på rak arm kommer på något bra exempel på medel man använder i mat som i spegelform är giftigt och som är svårt att separera, men det finns säkert något där ute.

Å tredje sidan, om det är giftigt och svårt att separera så är det förmodligen antingen för dyrt eller förbjudet att använda så ruta ett igen dårå.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Den invändning man skulle kunna ha emot av människan masstillverkade kemiska medel i mat är förekomsten av enantiomer, spegelmolekyler. Inte för att jag på rak arm kommer på något bra exempel på medel man använder i mat som i spegelform är giftigt och som är svårt att separera, men det finns säkert något där ute.

Å tredje sidan, om det är giftigt och svårt att separera så är det förmodligen antingen för dyrt eller förbjudet att använda så ruta ett igen dårå.

Fast stereoisomerer förekommer i naturen. Terpenen limonen (1-Metyl-4-isopropenyl-1-cyklohexen) har två enantiomerer. Den ena är en stor del av doften av citron medan den andra är en stor del av doften av apelsin. Även mjölksyra har ett chiralt kol och förekommer i två olika versioner som har snarlika egenskaper. Kroppens muskler producerar bara den ena sorten (L-mjölksyra) men bakterier kan bryta ner mjölksocker till mjölksyra varpå båda isomererna bildas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

mmmm kemikalier

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gillade den här:
Fem olika färgämnen, trettio smakämnen, och tre olika E-nummer motsvarande frisk luft.

(En observation här är att produkter som smakar "konstgjort" förmodligen gör det för att det inte är kostnadseffektivt att blanda alla de trettio ämnena ovan i rätt proportioner för att få det att smaka "blåbär", när ett fåtal av dem ger en "tillräckligt bra" överensstämmelse.)

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Framställ kaliumnitrat i ett laboratorium = kemikalie.

Gå ner i en grotta och skrapa av kaliumnitrat från grottväggen = ...ej kemikalie?

Eller räknas det fortfarande som en kemikalie eftersom det faktiskt var en människa som använde något redskap för att skrapa det av väggen? Isåfall, om jag tar med en katt ner och låter den skrapa av kaliumnitratet genom att lysa på grottväggen med en ficklampa, är det inte en kemikalie eftersom det inte är "framställt" av en människa?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte ett problem. Ger lång hållbarhet, och är fullt naturligt. Finns i de flesta rotfrukter och grönsaker. (Inte för att det ger lång hållbarhet där av någon anledning...) Självfallet är NaNO2 som återfinns i korvarna inte syntetiserat, utan utvunnet ur rotfrukter... Mycket enklare än en syntes på hydroxid och (di)oxider.

Skämtar du med mig? Säger du att nautriumnitrit inte är ett problem? Har du ens läst någon forskning om ämnet? Gör en enkel googling på e250 eller natriumnitrit och klicka på första länken...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Så du definerar gifter som saker det följer med en bipackssedel till? Isåfall förstår jag fullt ut att du anser att medicin är gift...

Riskbedömning, bipacksedel är en effekt av riskbedömningen.
Hur som helst, minns du att jag påpekade att ditt sätt att definiera gift gör ordet gift tautologiskt? Minns du också att det sätt du har tolkat toxikologins grundantagande innebär att du bortser från halva citatet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Färdigkonstaterat är att du lider av kemofobi. Vi ska inte sopa problem med kemiska processer och mathantering under mattan (för sådana problem finns, varav vissa misstänks ge cancer), men ditt inlägg tar ändå priset i kemifobi...

Bra! Det låter utmärkt att det kommer utredas i tråden vad som verkligen är farligt och inte bara försvinner under mattan. Väntar med spänning på vad man ska undvika i mat.

Permalänk
Medlem

Det finns bra syntetiserade derivat av naturligt förekommande ämnen som har bättre verkan än sitt naturliga dito. Likaså finns det derivat som aldrig någonsin kommer ha lika bra eller samma verkan som sin naturliga.

Det viktiga är att faktiskt se saker för vad dom är, inte för vad man tro sig vill dom ska vara.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag röstar dock för att vi förbjuder diväteoxid. Omedelbart. Det finns nästan överallt, och folk dör av det hela tiden. Fan, matindustrin använder det bland annat som en tillsats bara för att göra saker tyngre, så de kan göra högre vinster...

Fast det är ett jävla otyg att dom injicerar vatten i kött. Julskinkor, kycklingfiléer, etc som blir hälften så stora när man tillagat dom. Köpte några stora "lyx" burgare för ett tag sen som innehöll en jävla massa vatten, borde fan stått i innehållsförteckningen att hälften var vatten.

En annan sak som är ett otyg (iofs inte är en tillsats) är det där gasinpackade köttet. Kommer inte ihåg vad det var för gas, men den får köttet att se fint ut (samtidigt som den förstör köttet). Hur jäkla kul är det att köpa en "fin" biff och sen få käka skosula

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MinscS2:

Framställ kaliumnitrat i ett laboratorium = kemikalie.

Gå ner i en grotta och skrapa av kaliumnitrat från grottväggen = ...ej kemikalie?

Eller räknas det fortfarande som en kemikalie eftersom det faktiskt var en människa som använde något redskap för att skrapa det av väggen? Isåfall, om jag tar med en katt ner och låter den skrapa av kaliumnitratet genom att lysa på grottväggen med en ficklampa, är det inte en kemikalie eftersom det inte är "framställt" av en människa?

Jag tar mig friheten att citera mig själv eftersom det fortfarande diskuteras vad en kemikalie är.

Citat:

Enligt Svenska Kemistsamfundets nomenklaturutskott som bland annat jobbar tillsammans med IUPAC så är en kemikalie "en kemisk produkt som är makroskopiskt homogen. En kemisk produkt i sin tur är "ett kemiskt ämne eller en blandning av flera sådana som används industriellt eller kommersiellt.". Slutligen är ett kemist ämne "ett grundämne eller dess föreningar med andra grundämnen till molekyler eller specificerade entiteter av ett och samma slag.".

Det finns alltså inget som att det ska vara framställt i ett laboratorium med i definitionen. Sen är det en väldigt konstig definition då väldigt många kemikalier tillverkas i stora industrier och inte i laboratorium.

Det där är en fabrik för framställning av svavelsyra som är en väldigt viktig bulkkemikalie och det tillverkas nästan 200 miljoner ton om året.

Här tillverkas natriumhydroxid som är en annan viktig kemikalie. Årsproduktionen i världen ligger på runt 60 miljoner ton. Det leder mig till en annan viktig kemikalie som är råvara i den processen, nämligen natriumklorid, mer känt som vanligt salt. Det produceras ca 270 miljoner ton om året varav ungefär 250 miljoner ton går till industriella tillämpningar. Dels råvara i diverse processer och dels avisning. Det finns ett par sätt att framställa salt men den vanligaste metoden är att låta saltvatten dunsta och sedan skrapa bort saltlagret. Finns även saltgruvor där det mer eller mindre skrapas från väggarna i en grotta. Så är salt inte en kemikalie enligt din definition?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Skämtar du med mig? Säger du att nautriumnitrit inte är ett problem? Har du ens läst någon forskning om ämnet? Gör en enkel googling på e250 eller natriumnitrit och klicka på första länken...

Det är ju natuuuuurligt. Helt ofarligt.

Skrivet av Hurtigbullen:

En annan sak som är ett otyg (iofs inte är en tillsats) är det där gasinpackade köttet. Kommer inte ihåg vad det var för gas, men den får köttet att se fint ut (samtidigt som den förstör köttet). Hur jäkla kul är det att köpa en "fin" biff och sen få käka skosula

Den där har jag aldrig förstått. De packar köttet i en skyddande atmosfär, som består av kväve. Anledningen till att det är skyddande, är för att det inte finns något syre, helt enkelt. De kunde använt helium, eller något. I teorin ska sådant kött inte påverkas av gasen man använt, speciellt inte när det är kväve. Trots det håller jag med dig, köttet smakar oftast skit. Frågan är om de helt enkelt använder den tekniken på skitkött från början.

Jag får inte läsa länken, tydligen tycker svd att jag läst deras hemsida tillräckligt redan. Men fenomenet är välkänt, köttindustrin pumpar köttet fullt med vatten, salt, och stärkelse, för att det driver upp vinsten. Betala nästan 200 spänn kilot för en produkt som är 50% helt onödigt vatten.... sinnessjukt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Du som antyder att du gjort det får gärna länka till lite trovärdiga källor.

Såvitt jag känner till så utgör natriumnitrat och natriumnitrit en del av vår kost sen innan vi sprang omkring och letade bär och jagade mammutar och därför torde man kunna anta att det är säkert inom ramen för varierad kost. Dessutom innehåller vad jag förstår flera vanliga grönsaker betydligt större mängder av dessa ämnen än charkprodukter. Vår egen saliv innehåller också en hel del och omvandlar natriumnitrat till natriumnitrit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för länken! Den artikeln hade jag missat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den där har jag aldrig förstått. De packar köttet i en skyddande atmosfär, som består av kväve. Anledningen till att det är skyddande, är för att det inte finns något syre, helt enkelt. De kunde använt helium, eller något. I teorin ska sådant kött inte påverkas av gasen man använt, speciellt inte när det är kväve. Trots det håller jag med dig, köttet smakar oftast skit. Frågan är om de helt enkelt använder den tekniken på skitkött från början.

Om jag inte missminner mig så läste jag något om att den gasen (om det nu är kväve) som används (eller användes) i Sverige gör att mörningsprocessen avstannar, men påskyndar härskningsprocessen. Mao köttet börjar härskna direkt efter det förpackats. I Norge används någon annan gas som gör att köttet ser onaturligt lila/rosa ut (lite osäker på färgen), men å andra sidan så fortskrider mörningsprocessen.

Så i Norge har man valt att förpacka köttet så att det smakar gott, men inte kanske inte ser lika gott ut i förpackningen. I Sverige gör vi tvärtom, förpackar det så att det ser gott ut, men smakar skit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Så i Norge har man valt att förpacka köttet så att det smakar gott, men inte kanske inte ser lika gott ut i förpackningen. I Sverige gör vi tvärtom, förpackar det så att det ser gott ut, men smakar skit.

På något sätt förvånar det inte mig...
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hittade lite artiklar i ämnet:
http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev.2.2011.pd...
http://louisekonsumentkoll.se/svenskt-kott-ar-segt-byt-forpac...

I Sverige används tydligen 80% syre och 20% kväve eller koldioxid. Det är den höga syrehalten som gör att köttet ser fint ut och härsknar. Norge använder koldioxid och kväve.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

enligt svenskkött.se används oftast N2/CO2. Enligt ica.se använder de O2/CO2
http://www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-kopa-och...

Finns ett par artiklar i svd från 2011 som framför påståendena ovan om förhöjd syrgashalt.
http://www.svd.se/kott-gasas-sonder-for-kosmetisk-effekt

De rekommenderar att man köper vakuumförpackat kött istället.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

@Trivial1ty: välj bort korv helt och hållet eller skär ned på det, det är inte speciellt nyttigt. Jag äter nästan bara kyckling och fisk numera, med grönsaker och lite baskolhydrater.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"