Permalänk

Pixelgaranti?

Hej! Vad har ni för erfarenhet av pixelgaranti? började använda min skärm för drygt 1 vecka sedan och upptäckte en död pixel, testat ta bort den med udpixel utan framgång. Det här är en benq xl2411z och de vägrar ta den på garantin. De säger att den inte är i "mittenrutan" (se bild nedan) om man skulle dela upp skärmen i 9 rutor, när jag ringde benQ så sa de dock att det var inte strikt mittenrutan utan mer en fingervisning (är inte min väldigt nära isf??). Är ju rätt surt då min döda pixel är där man vilar ögonen på skärmen. Vad är er erfarenhet av pixelgaranti? Förstår inte varför återförsäljaren vill få det att låta som att döda pixlar nästan är mer vanligt än ett undantag? Skärmen är ju "defekt" eftersom att det från början inte ska finnas en död pixel.

Min förra benq jag köpte för 3 år sedan hade också en död pixel, ganska långt utanför mittenrutan och då gick det bra att byta även om det inte stod i garantin.

Finns det något att göra eller ska jag behöva ha en röd prick i synfältet på min nya 2700kr-skärm

Bild: http://m.imgur.com/zSmZxjT

Permalänk
Medlem

Det där hade jag aldrig klarat av, alldeles för nära mitten.

Hur längesedan är det du köpte skärmen? Du har ju minst 2 veckors ångertid om den är köpt via distans.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det var ingen liten död pixel heller .. det är inte flera bredvid varandra då som är döda? Tryck på dom! Som sades ovan, du har ångerrätt i 14 dagar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Hej! Vad har ni för erfarenhet av pixelgaranti? började använda min skärm för drygt 1 vecka sedan och upptäckte en död pixel, testat ta bort den med udpixel utan framgång. Det här är en benq xl2411z och de vägrar ta den på garantin. De säger att den inte är i "mittenrutan" (se bild nedan) om man skulle dela upp skärmen i 9 rutor, när jag ringde benQ så sa de dock att det var inte strikt mittenrutan utan mer en fingervisning (är inte min väldigt nära isf?). Är ju rätt surt då min döda pixel är där man vilar ögonen på skärmen. Vad är er erfarenhet av pixelgaranti? Förstår inte varför återförsäljaren vill få det att låta som att döda pixlar nästan är mer regel än undantag? Skärmen är ju "defekt" ur en kunds synvinkel eftersom att det från början inte ska finnas en död pixel.

Min förra benq jag köpte för 3 år sedan hade också en död pixel, ganska långt utanför mittenrutan och då gick det bra att byta även om det inte stod i garantin.

Finns det något att göra eller ska jag behöva ha en röd prick i synfältet på min nya 2700kr-skärm.

När jag ifrågasätter den ena support-arbetarens uttalande om att det inte är strikt mittenrutan så säger han jag har kontakt med att det helt plötsligt är strikt mittenrutan. Förstår inte varför stora företag som benQ hanterar situationer på det här sättet. De förlorar ju mer än vinner på det..

Bild: http://m.imgur.com/zSmZxjT

Tjena.
Hade något liknande på en gammal Samsung skärm som va inköpt på OnOff.
Dom vägra mig en ny skärm , då dom inte tyckte det störde dom? Jag hörde av mig till KO och fick ett skriftligt papper som jag visa upp i affären.
Till en början va dom rätt tuffa och sa att sånt viker vi oss inte för , men när butikschefen kom fick jag välja en ny skärm i butiken.
Han jag prata med på KO , va trött på att tillverkarna satte egna regler på hur det får va pixelfel eller liknande.
Han sa också att det finns Svenska lagar och dom står inte tillverkarna över.

Så till dig säger jag bara , kämpa på. Är du inte nöjd ska du naturligtvis ha en ny skärm " Mitt tycke "
Lycka till / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Rekordmedlem

BenQ följer ISO 13406-2 klass 2 standarden om du inte fått nån annan garantiutfästelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svar, skärmen är köpt 24 juni via netonnet, levererad 29 juni, problemet var att jag åkte iväg på semester den 2 Juli så orkade inte byta skärm på datorn då. Jag körde in skärmen i datorn den 16 juli, dagen efter jag kom hem och har varit i kontakt direkt med benq sedan den 20. Min erfarenhet är att det är alltid bäst att vända sig direkt till tillverkaren, men idag så kontaktade jag netonnet också för att kolla läget, de skulle återkoppla imorgon. Får se vad de säger men det är alltid sådant krångel med de stora elektronikkedjorna. De ska alltid ta in grejer på service i ca 3 veckor för att sedan med största sannolikhet få tillbaka skärmen utan att problemet är löst.

Får se vad netonnet säger, sen blir det till att koppla in 3e part. Det som stör mest är att de säger att "vi kan inte göra något" för det vet alla är bara skitsnack. När de bytte min skärm förra gången så lät jag min pappa ta kontakten för han jobbar inom ungefär samma bransch, bara för han är äldre och har erfarenhet så går det bra, även om själva felet är längre utanför garantin.

Permalänk
Medlem

Det där är ingen bra bild, men ser inte ut som en död pixel utan snarare annat problem med panelen om det är den ljusa "fläcken" i toppmitten du pratar om. I så fall är det till din fördel och sannolikt lättare att få den fixad. Får nog troligen inte en ny men bör nog kunna reparera den.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk

Nej den är tagen som hastigast med min mobil för att benq skulle kunna uppskatta var pixeln var. Det är den röda pricken, från mitten så är den lite upp och lite till vänster. Det är garanterat en död pixel, den ser lite värre ut på bilden än i verkligheten, men tyckte bilden var bra för då kunde de verkligen se var den låg.

Permalänk
Skrivet av agdraömn:

Tack för svar, skärmen är köpt 24 juni via netonnet, levererad 29 juni, problemet var att jag åkte iväg på semester den 2 Juli så orkade inte byta skärm på datorn då. Jag körde in skärmen i datorn den 16 juli, dagen efter jag kom hem och har varit i kontakt direkt med benq sedan den 20. Min erfarenhet är att det är alltid bäst att vända sig direkt till tillverkaren, men idag så kontaktade jag netonnet också för att kolla läget, de skulle återkoppla imorgon. Får se vad de säger men det är alltid sådant krångel med de stora elektronikkedjorna. De ska alltid ta in grejer på service i ca 3 veckor för att sedan med största sannolikhet få tillbaka skärmen utan att problemet är löst.

Får se vad netonnet säger, sen blir det till att koppla in 3e part. Det som stör mest är att de säger att "vi kan inte göra något" för det vet alla är bara skitsnack. När de bytte min skärm förra gången så lät jag min pappa ta kontakten för han jobbar inom ungefär samma bransch, bara för han är äldre och har erfarenhet så går det bra, även om själva felet är längre utanför garantin.

Tillverkarna sätter ju upp sina egna garantier. De har inga skyldigheter gentemot dig så vida du inte köpt skärmen genom dem. NetOnNet bör du däremot kunna trolla lite med. Har du inte fått information om att det är särskild garanti som gäller vid pixelfel skulle det t ex kunna vara rimlig orsak till att få den utbytt. Butiker förhåller sig oftast till vad tillverkarna eller leverantörerna ger för garantier, men har större möjligheter att goodwilla om de tycker att något är fel, eller att man inte vill riskera en anmälan hos ARN.

Webhallen har en pixelgaranti på sin support-del och där finns följande att läsa:
"TFT-skärmar (skärmar för stationära datorer, samt bärbara datorer med TFT-skärmar) är precisionsprodukter uppbyggda av ett stort antal pixlar. Tyvärr är även detta TFT-skärmarnas svaghet. För att kunna hålla priset på skärmarna på en rimlig nivå har tillverkarna infört en pixelpolicy, vilket innebär att man får acceptera att enstaka skärmar kan innehålla någon defekt eller trasig pixel. En skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren bestämt antal. Tekniken förbättras dock hela tiden och antalet skärmar som kan innehålla denna defekt minskar för varje månad.".

Detta tycker jag låter rimligt, dock köper jag alltid mina skärmar på distans och kan således kontrollera dem och lämna tillbaka om de skulle visa sig ha pixelfel vid uppackning.

Permalänk
Avstängd

Köp online och lämna tillbaka med distansköplagen till du får en fungerande skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Hej! Vad har ni för erfarenhet av pixelgaranti? började använda min skärm för drygt 1 vecka sedan och upptäckte en död pixel, testat ta bort den med udpixel utan framgång. Det här är en benq xl2411z och de vägrar ta den på garantin. De säger att den inte är i "mittenrutan" (se bild nedan) om man skulle dela upp skärmen i 9 rutor, när jag ringde benQ så sa de dock att det var inte strikt mittenrutan utan mer en fingervisning (är inte min väldigt nära isf??). Är ju rätt surt då min döda pixel är där man vilar ögonen på skärmen. Vad är er erfarenhet av pixelgaranti? Förstår inte varför återförsäljaren vill få det att låta som att döda pixlar nästan är mer vanligt än ett undantag? Skärmen är ju "defekt" eftersom att det från början inte ska finnas en död pixel.

Min förra benq jag köpte för 3 år sedan hade också en död pixel, ganska långt utanför mittenrutan och då gick det bra att byta även om det inte stod i garantin.

Finns det något att göra eller ska jag behöva ha en röd prick i synfältet på min nya 2700kr-skärm

Bild: http://m.imgur.com/zSmZxjT

Hej! Vad tråkigt att du fått en skärm med en död pixel. Jag förstår frustrationen för jag hade känt precis likadant.

Problemet ligger inte hos återförsäljaren utan hos tillverkaren. Dom har en pixelpolicy som innefattar olika många pixlar och olika sorters döda/fasta pixlar samt vart dom är placerade. Hur många och hur hårda krav varierar från tillverkare till tillverkare.

Här har du en lista på inet där du kan läsa lite om dom olika tillverkarna och deras olika policy.

Om du köpte din skärm på en affär kan du alltid nyttja öppet köp och lämna tillbaks den. Om du köpte den över internet så kan du utnyttja distansköplagen inom 14 dagar för att häva ditt köp och sedan beställa en ny.

Tyvärr så är döda pixlar något som är relativt vanligt och som generellt accepteras inom rimliga gränser.

Stavfel
Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.2/§3.3*

Citat:

§3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@r80x:

Men borde det inte finnas generella regler för alla? Inom sverige alltså, för vad jag vet så är det här BenQs regler för hela benQ, worldwide, alltså så kanske inte deras pixelpolicy håller i sverige?
Hur man än vrider och vänder på det så är en död pixel fortfarande en defekt skärm och ur en kunds perspektiv så skärmen felaktig utifrån hur den bör levereras.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju tillverkaren som erbjuder garanti på produkten i vanliga fall. De bestämmer vad de vill att garantin ska täcka. Du har inget att hämta via tillverkargarantin, de kommer följa den pixelpolicy de aviserar.

Jag är ingen jurist, men din enda chans som jag ser det är att nyttja reklamationsrätten. Den eventuella tvisten lär i så fall handla om huruvida en död pixel är ett fel eller ej enligt denna paragraf.

Permalänk

@widL: Får kolla vad netonnet säger och om det inte går så får jag kolla med ARN. Jag vet själv hur det var när jag jobbade i sportbutik. Leverantörer har sina garantier, men är det någon rapp människa som får tag i butikschefen och viftade med konsumentköplagen och diverse så var det bara släppa igenom returen/reklamationen. Även om kunden inte hade rätt så var det inte värt mödan och besväret.

Permalänk

Problemet med att köpa på internet också är att det är omöjligt att få prata med butikschef eller dyl, då får man det klassiska svaret "min chef hänvisar till det jag precis sa till dig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Nej den är tagen som hastigast med min mobil för att benq skulle kunna uppskatta var pixeln var. Det är den röda pricken, från mitten så är den lite upp och lite till vänster. Det är garanterat en död pixel, den ser lite värre ut på bilden än i verkligheten, men tyckte bilden var bra för då kunde de verkligen se var den låg.

snarare "stuck" pixel då döda pixlar är svarta. Förmodligen är det en subpixel som fastnat. Kolla upp garantin på den då det gäller olika ibland.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

@r80x:

Men borde det inte finnas generella regler för alla? Inom sverige alltså, för vad jag vet så är det här BenQs regler för hela benQ, worldwide, alltså så kanske inte deras pixelpolicy håller i sverige?
Hur man än vrider och vänder på det så är en död pixel fortfarande en defekt skärm och ur en kunds perspektiv så skärmen felaktig utifrån hur den bör levereras.

Tyvärr så är det ju inte så. När du köpte skärmen så köpte du en skärm som har en pixelpolicy och därmed anser vara en godkänd produkt om den håller sig inom ramarna av den policyn. Precis som att man har toleranser på en ritning

Personligen så tycker jag precis som du att det borde vara en defekt skärm men produkten är tyvärr designad med den toleransen.

Om skärmen håller sig inom ramen av toleransen så är nog din bästa chans att lämna tillbaka den och köpa en ny.

Jag fick själv göra det för ett tag sen då jag köpte en skärm som hade olidligt mycket backlight bleeding och clouding.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Eftersom du haft skärmen i mer än 2 veckor så blir det ju inte aktuellt med ångerrätt, men vad som är fel i pixelhänseende kan skilja i fallen reklamation och garanti och det kanske du kan dra nytta av.

För att reklamera skärmen så krävs det ju konsumentköplagens definition på felaktig vara som gäller. Bara för att tillverkaren anser att det är ok med 4 döda/eller tända pixlar så får ju inte säljaren ignorera konsumentköplagen. Om man sen kan få detta till att vara ett fel enligt konsumentköplagen kan jag inte svara på.

ISO 13406-2 är en gammal standard som jag tror egentligen ersatts med nyare standarder, men om nu Benq refererar till den så kan jag rekommendera att man läser denna gamla artikel (speciellt eftersom wikipedia verkar ha en del fel om klass 1 skärmar): http://www.tomshardware.com/reviews/penalty,604-7.html

Sen tycker jag att du ska ta ett förstoringsglas och kolla om det är mer än en pixel eller sub-pixel som är felaktig, eftersom kluster av typ 1/ typ 2 ej får förekomma i klass II skärmar och om det är ett kluster så behöver du ju bara hänvisa till det och få skärmen bytt.

Edit: För övrigt så svamlar säljaren när dom snackar om placering av pixelfel. I ISO 13406-2 så sägs det inget om placeringen av pixelfel. Ett pixelfel är ett pixelfel oavsett om det sitter smack i mitten av skärmen eller i kanten. Om placeringen av defekt pixel spelar roll så måste dom åtminstone tillämpa något mer än bara ISO 13406-2.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"