Tangentbord med svensk layout samt mus, och inte i plast

Permalänk
Medlem

Tangentbord med svensk layout samt mus, och inte i plast

Hej,

jag håller på att hjälpa en familj med en ny HTPC. De är väldigt miljömedvetna och försöker i möjligaste mån undvika bl.a. plast, särskilt plast i sådant som man ofta rör vid - så de frågar mig om det inte finns tangentbord och mus i något annat material.

Jag har googlat runt lite och visst verkar det finnas tangentbord och möss i t.ex. trä eller bambu, men jag kan inte hitta några tangentbord med svensk layout och icke-plast. Jag har även försökt leta efter custom keycaps i andra material men inte hittat något vettigt där heller, och jag tror i och för sig inte att de är så intresserade av att betala >1500 kr för ett custom tangentbord i metall med specialgjorda caps...

Har ni några tips eller idéer som kan hjälpa denna familj få vad de söker efter och till rimlig kostnad?

Permalänk
Avstängd

Köp ett begagnat tangentbord som är ett par år gammalt så behöver de inte oroa sig för diverse gifter från tillverkningen eller så. Plast är inte skadligt i sig utan det är restprodukter ifrån tillverkningsprocessen som kan vara ett problem.

Huruvida det är ett faktiskt hälsoproblem är en annan fråga förstås, och om en sådan åtgärd har någon egentlig effekt. Plast är väldigt svårt att undvika idag hur man än gör, exempelvis i förpackningar och liknande, så dessa ämnen får man ju i sig oavsett hur försiktig man är. Sen kan det förstås vara bra att försöka undvika onödig exponering i alla fall, men om man inte flyttar ut i skogen och odlar all sin egen mat och så så kommer det inte att ha en särskilt stor effekt i alla fall. Men det handlar förstås inte om en reell effekt utan om att minska oro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Ok. Jag kan delvis förstå teorin bakom men.. ganska löjligt av den som hittat på ideen.

Men... Bortsett från det önskar jag lycka till i att uppfylla deras önskemål. Jag tror tyvärr det blir svårt, men meddela gärna om du lyckas.

Aluminium innebär mer miljöpåverkan men är kanske bättre ur hälsosynpunkt?

Annars kanske leta efter grejer som inte är tillverkade i kina, taiwan, osv utan kanske japan, usa, europa. Förhoppningsvis mindre doft av flamskyddsmedel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@snajk: Jag håller helt med om det du skriver.

@Release: Wow, tackar! Och till skillnad från när nyheten publicerades 2013 och folk gnällde i kommentarerna på avsaknaden av svensk layout så ser jag att man nu kan välja "Sweden". Och tenkeyless, blåtand... detta är ju perfekt till HTPC.

Då ska jag bara hitta en någorlunda matchande mus men det borde inte vara lika svårt.