Har ett mATX Moderkort, passar alla grafikkort eller bara specifika?

Permalänk

Har ett mATX Moderkort, passar alla grafikkort eller bara specifika?

Tjena,

Min lille brorsans grafikkort i datorn har precist lagt av och ska leta upp något att byta ut den med, är dock inte riktigt 100 på vad jag ska leta efter för just det att moderkortet är mATX, micro-ATX (MS-7613 (Iona-GL8E)) och undrar om det är specifika grafikkort som passar just den formen eller om vilket som helst går o sätta på som inte är alldeles för nytt?

Tack i förhand,

BbqpartyTV

Permalänk
Medlem

alla passar ???
Frågan är bara hur stort chassit är så det får plats på längden

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det har en PCI-E x16-plats så du kan sätta vilket grafikkort du vill på det.

Permalänk

Chassit är ett mid-size ATX, dvs
Height: 38.40 cm (15.12 inches)
Width: 16.58 cm (6.53 inches)
Length: 42.9 cm (16.89 inches)

Har ni några rekommendationer på något fint grafikkort men inte för dyrt?

Har ett PSU som ligger på 300W, funderar på att byta ut det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BbqpartyTV:

Tjena,

Min lille brorsans grafikkort i datorn har precist lagt av och ska leta upp något att byta ut den med, är dock inte riktigt 100 på vad jag ska leta efter för just det att moderkortet är mATX, micro-ATX (MS-7613 (Iona-GL8E)) och undrar om det är specifika grafikkort som passar just den formen eller om vilket som helst går o sätta på som inte är alldeles för nytt?

Tack i förhand,

BbqpartyTV

Vilka grafikkort som fungerar har inte att göra med storleken på moderkortet att göra. Har du en PCIE port så ska alla moderna grafikkort fungera.

Vad har du för processor och hur mycket ram har datorn?
Är det spela du vill göra med datorn? Vilka spel?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Grafikkortet passar i moderkortet, det som kan begränsa dig är Gen1 till Gen3 på PCI-E x16 bussen men det står i bruksanvisningen på grafikkortet och moderkortet. Det som kan hindra dig är chassit då grafikkortet kan kroka med andra delar i lådan. Vanligtvis är mATX lådor (miditower) anpassade för längre grafikkort.

1. Mät längden på grafikkortet, kolla att det kommer passa
2. Gen1, Gen2 eller Gen3 på PCI-E x16 ? (Det är ingen märkar skillnad på Gen2 och Gen3, Gen1 kan orsaka vissa problem prestandamässigt beroende på grafikkort du valt)

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk

Han brukar spela Minecraft, Roblox, Eurotruck och liknande spel.
Datorn sitter på 4GB ram och en i3 med 2.9ghz dualcore.

ASUS GeForce GT610 1GB SL

Detta grafikkortet kollade jag på lite, blir att jag får köpa till en bättre PSU då med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BbqpartyTV:

Han brukar spela Minecraft, Roblox, Eurotruck och liknande spel.
Datorn sitter på 4GB ram och en i3 med 2.9ghz dualcore.

ASUS GeForce GT610 1GB SL

Detta grafikkortet kollade jag på lite, blir att jag får köpa till en bättre PSU då med.

GT 610 är ett media kort, går knappt att spela på. Skulle råda om detta om budget och nätaggregat tillåter. Den är väldigt mycket kraftfullare än GT 610. Presterar hyfsat likt Gtx 960 som kostar över 2000kr.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag tackar alla för hjälpen, då är det bara o fara ner till lagershoppen o handla lite imorgon :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BbqpartyTV:

Jag tackar alla för hjälpen, då är det bara o fara ner till lagershoppen o handla lite imorgon :)!

Såg nu att det grafikkortet jag skickade inte fanns i varken web eller platslagret så du kan inte handla det.

EDIT: Kolla om du kan hitta något billigt och bra 360/260/260x. Dem bör räcka utan problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har väl utgått eftersom 300-serien har kommit. Jag vet inte hur det fungerar, är nya R7 360 motsvarigheten till gamla R9 270? De ligger samma i pris fast 360 finns i lager nästan överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det har väl utgått eftersom 300-serien har kommit. Jag vet inte hur det fungerar, är nya R7 360 motsvarigheten till gamla R9 270? De ligger samma i pris fast 360 finns i lager nästan överallt.

Nej. 300 serien är lite mystiskt.

370 har samma kärna som 7850, alltså är både 270 och 270x kraftfullare då dem baserar sig på 7870.
360 har samma kärna som 260, alltså är 260x kraftfullare än 360.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Nej. 300 serien är lite mystiskt.

370 har samma kärna som 7850, alltså är både 270 och 270x kraftfullare då dem baserar sig på 7870.
360 har samma kärna som 260, alltså är 260x kraftfullare än 360.

Så då var antingen 270 lite av ett kap eller så är 360 riktigt överprisad om det levererar sämre prestanda för samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Så då var antingen 270 lite av ett kap eller så är 360 riktigt överprisad om det levererar sämre prestanda för samma pris?

270 2GB var ett sjukt kap. Gtx 960 2GB presterar endast cirka 15% bättre och det kostar över 2000kr, så får du lite perspektiv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilka grafikkort som fungerar har inte att göra med storleken på moderkortet att göra. Har du en PCIE port så ska alla moderna grafikkort fungera.

Vad har du för processor och hur mycket ram har datorn?
Är det spela du vill göra med datorn? Vilka spel?

Enligt ett flertal trådar, bla här på Sweclockers, är det väl tvärtom ganska ofta problem med de moderna grafikkorten.
(Som normalt löses via BIOS-uppdatering.)

TS moderkort har inte fått några BIOS-uppdateringar sedan 2010.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

270 2GB var ett sjukt kap. Gtx 960 2GB presterar endast cirka 15% bättre och det kostar över 2000kr, så får du lite perspektiv.

Hmm, ja. Fast om Nvidia nu ska sänka priset på 750Ti kanske det blir mer prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hmm, ja. Fast om Nvidia nu ska sänka priset på 750Ti kanske det blir mer prisvärt?

Möjligt att det blir mer prisvärt än 360/260/260x, men med nuvarande priser är det inte det.
Mer prisvärt än 1290kr för 270 kommer det aldrig bli. 270 är markant kraftfullare än 750ti och jag har svårt att se 750ti bli billigare än det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä det är klart. Det kommer väl hamna nånstans där i pris, det skulle väl sänkas 150-200kr så det kanske har chans att bli det nya budgetkortet som folk rekommenderas beroende på hur 950 ser ut när det dyker upp.