Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Får fan inte min Nvidia drivrutin att funka...

Klockrent med amd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Min dator låter som fasen nu, alla fläktar på 100% tror jag. Och tempen på CPU:n är hur ostabil som helst nu, vandrar från 30 till 45 hela tiden. Trodde en uppdatering av Corsair Link skulle fixa det hela... Vad ska jag göra och någon annan som har detta problem?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Lego Master

Det är okej, men har inte installerat det på speldatorn än, det blir stora provet. Laptopen och HTPCn ser ok ut tycker jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fungerar hyfsat.
Windows kan inte aktiveras och det är rutor kring ikonerna på skrivbordet.
Annars ok.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Om jag har gått från 8.0 och uppgraderat till 8.1 måste jag då installera om till 8.0 för att kunna uppgradera till win 10?

Sen när win 10 är installerat och klart och om jag behöver installera om datorn hur gör jag då?
Installerar win 8.0 sen uppgradera till win 10?
Eller går det att lägga win 10 på usb minne och installera på en gång?

Nu när jag ska installera om datorn måste jag lägga in win 8.0 sen uppgradera till win 8.1.

Har provat installera win 8.1 och då är inte min licensnyckel giltig för 8.1 ny install från usb minne.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Kör Windows Update så installeras Nvidias drivrutiner (det finns konstigt nog inte Windows 10 på Nvidias site, kommer väl...)

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Snusfri

Ja, då rullar Windows 10 Pro på Gaming/WS burken och är i det stora hela nöjd.

Gjorde en iso med Microsofts tool och uppgraderade sedan från ett USB-minne och det mesta verkar funka hitills, iaf av det jag hunnit testa.

Dock så tycker Windows att jag inte är uppkopplad mot internet då nätverks ikonen säger "No Internet Access" fast jag har det samt att jag inte kan aktivera Windows ännu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Får fan inte min Nvidia drivrutin att funka...

Du får ta bort de gamla filerna först, de gamla filerna är ju till 8.1, så får du installera W10 versionen helt enkelt. Geforce Experience verkar inte funka om du laddar ner det från Nvidia-Startsidan för Geforce Experience heller. Antagligen har dem fortfarande kvar 8.1 som standard för nedladdningsknappen på den sidan.

Permalänk
Medlem

Funkar bra
Förutom att jag var tvungen att hitta något alternativ till Winamp då jag hade en riktigt störig grå ruta under programfönstret, samt att varken min brandvägg eller antivirus verkar fungera..

Och att tangentbordet är skumt laggigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Kör Windows Update så installeras Nvidias drivrutiner (det finns konstigt nog inte Windows 10 på Nvidias site, kommer väl...)

Finns ju visst, allafall till mitt 670...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

behöver jag lägga till nycken eller letar den upp det själv från win 7 ???

Skrivet av markus9090:
Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Edge? Det är ju iallafall väldigt mycket snabbare, frågan är hur det är med säkerhetsläckor nu osv...

EDIT: Hmmm, har angett Chrome som standardläsare ändå verkar vissa länkar öppnas i Edge... lite småirriterande sådär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Du får ta bort de gamla filerna först, de gamla filerna är ju till 8.1, så får du installera W10 versionen helt enkelt. Geforce Experience verkar inte funka om du laddar ner det från Nvidia-Startsidan för Geforce Experience heller. Antagligen har dem fortfarande kvar 8.1 som standard för nedladdningsknappen på den sidan.

Behövde enbart starta om datorn ännu en gång så funkade Experience och Drivrutinen. -.-

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Funktionaliteten får jag återkomma om.

Däremot är det rätt fult och okonsekvent. Microsoft verkligen älskar vitt överallt, usch. Det är en mish-mash med dialogrutor som öppnar i "Windows 7 old style" och dialogrutor som är "Modern UI style". Går inte att hitta mina tidigare desktopprogram i nya startmenyn, den visar bara Modern UI appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Kanske inte för alla kort? Det finns en WHQL Windows 10 driver på Geforce.com. 64-bit version nedanför.
http://www.geforce.com/drivers/results/86510

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

cmd netplwiz sen så klickar du att du inte ska behöva slå in lösen varje gång. När rutan kommer upp där du ska skriva in lösen. Skriv in lösen du har starta om datorn så loggas du in automatiskt

Du kan inte lämna fälten tomma då blir det 2 konton

Hade fel användarnamn överst så nu när jag gjort rätt vart det rätt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Än så länge fungerar det klanderfritt både på speldatorn och HTPC:n (Intel NUC). Testat lira GTA V, köra Kodi 15, Youtube och allmänt surfat runt. Känns rappare än innan, kom från en clean install av 8.1 Så jäkla skänt med virtuella skrivbord, vant mig vid det från linux-sidan

Permalänk
Medlem

Texten i olika program (t.ex. Skype och Spotify) är suddig. Om man ändrar "storleken för text, appar och andra objekt" till 100% istället för 125% som är rekommenderat så blir det bra igen. Dock så blir ju allting så j-la litet med 1080P på 13,3"

Dessutom verkar det inte gå att byta fönsterfärg, t.ex. övre ribban i Chrome? vitt är fult.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Om jag har gått från 8.0 och uppgraderat till 8.1 måste jag då installera om till 8.0 för att kunna uppgradera till win 10?

Sen när win 10 är installerat och klart och om jag behöver installera om datorn hur gör jag då?
Installerar win 8.0 sen uppgradera till win 10?
Eller går det att lägga win 10 på usb minne och installera på en gång?

Nu när jag ska installera om datorn måste jag lägga in win 8.0 sen uppgradera till win 8.1.

Har provat installera win 8.1 och då är inte min licensnyckel giltig för 8.1 ny install från usb minne.

Putte_br

Hej, som jag förstått det måste du uppgradera en gång från win 8.1 till win 10. Efter det kan du göra en ren installation av win 10 direkt från usb. Jag skulle göra: win8.1->win10->formatera->win10

Om du vill installera win 8.1 med win 8 nyckel kan du använda en "generic key" för installationen. Det funkar så att "generic key" är en nyckel av microsoft som funkar att installera med men inte att aktivera. Efter installationen kan du aktiver windows 8.1 med din windows 8 nyckel. Funkar perfekt, gjort det flera gånger själv.

Lade till länken
Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Hej, som jag förstått det måste du uppgradera en gång från win 8.1 till win 10. Efter det kan du göra en ren installation av win 10 direkt från usb. Jag skulle göra: win8.1->win10->formatera->win10

Om du vill installera win 8.1 med win 8 nyckel kan du använda en "generic key" för installationen. Det funkar så att "generic key" är en nyckel av microsoft som funkar att installera med men inte att aktivera. Efter installationen kan du aktiver windows 8.1 med din windows 8 nyckel. Funkar perfekt, gjort det flera gånger själv.

välj uppgradera nuvarande OS så ska det funka.
gjorde det själv och Windows 10 är aktiverat.

http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-clean-install-u...

The other way to clean install from a valid Windows 7 or 8.1 system is to use the same media creation tool but instead of creating a USB drive to boot from just select the option to Upgrade this PC now. That will download the Windows 10 ISO and begin the upgrade directly in the current OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kanske inte för alla kort? Det finns en WHQL Windows 10 driver på Geforce.com. 64-bit version nedanför.
http://www.geforce.com/drivers/results/86510

Detta är dock en "gammal" version. Kör du Windows Update i Win 10 så tankar den automatiskt ner 353.62 iaf till 900 serien.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

vilken skit, Skulle testa spela BF4 och det går endast att öppna i Explorer,

Permalänk
Avstängd

Fast det är väl mer EA:s fel än Microsoft, Just BF4 Klienten är ju inte direkt känd för att fungera bra.

Skrivet av micke7406:

vilken skit, Skulle testa spela BF4 och det går endast att öppna i Explorer,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

jodå...

har gått igenom alla viktiga drivisar och installerat de viktigaste programmen. Allt funkar, förutom nvidias drivrutiner. Kommer väl ganska snart får vi hoppas.

Annars: snyggt, välbekant, lätt att hitta allt. Känns responsivt och snabbt och flyter på bra. Den förb...... startskärmen är äntligen borta och ersatt av menyn från windows 7.

Noterar också att skalningen mellan olika skärmar fungerar bättre: har en 4k-skärm och tre hd: och i win 8.1 var det lite problem med att få aktivitetsfältet och text i program i någotsånär samma storlek: det verkar vara löst nu.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk

Kommer nog att vänta ett tag innan jag installerar win10 i datorn. Tack alla beta testare!

Permalänk
Medlem

Testar att upgradera till 10an på min Q9550 dator. Ska bli spännande att se om den känns rappare än med Windows 7.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fungerar klockrent på alla datorer i hemmet.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Hur är det med Catalyst? Funkar allt inkl raptr osv?

Vid uppgrade får man behålla alla filer på skrivbord osv? Den bättre hälften hänger mig om kort/filmer osv som ligger i tmp mappar försvinner...

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Avstängd

Tycker det funkar bra har inget att klaga på då allt funkar rakt av efter uppgradering och enda jag kan störa mig lite på är startmenyn om man letar nått manuellt så hinner man nästan bli trött i fingret innan man kommit igenom listan men är mycket trevligare än 8ans variant

annars har allt funkat utan minsta krångel och var typ one klick upgrade och känns snabbare än 8an och allt från notifications till inställningar känns mer intuitivt och känns stabilt cleant och genomarbetat och första intrycket är att det är det bästa systemet MS släppt och har inget att klaga på än ...wallpapern med flaggan var i.o.f ganska ful

Edit: har testat det mesta jag har på datorn och allt verkar funka i program spelväg och allt är långt mycket bättre än andra windows releser i tidigt stadie som varit minst sagt buggiga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Behöver man antivirus på Windows 10? Använder just nu "AVAST Free Antivirus" på min Windows 7