Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0n0ffknappen:

@Morpiha: Körde du igenom Windows 10 Upgrade ikonen eller drog du hem MediaCreationTool? Jag kan inte aktivera Windows, körde uppgraderingen igenom MediaCreationTool..

Jag körde genom MediaCreationTool. Jag valde alternativet "Upgradera" och inte "Installera på en annan enhet". När jag skulle aktivera så ville det inte funka så jag tog bara och spammade "Aktivera knappen" tills det funkade

Skrivet av RogerP:

Hej. Körde min uppdatering via MediaCreationTool. Valde att bara uppgradera windows. Fick trycka flertal ggr i rad på aktivera innan det gick igenom och funkade. Tror deras servrar är rätt belastade nu

Vet du om det är säkert nu att göra en clean install av Windows 10? Funderar på att formatera all diskar och installera om Windows från början men är rädd att aktiveringen inte ska fungera då.

Permalänk
Medlem

Känner iso nedladdnings appen av vilken produktnyckel man använder för att om man gör en ny installation behöver använda samma nyckel för att det ska fungera? Med tanke på att jag har win7 och win8 om jag kan använda en iso fil till båda.

Permalänk

så vad gör man om man vill ha win10 nu men inte fått den än genom win update?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk

Snälla svar på detta räcker det att köra ren installtion genom detta https://www.microsoft.com/en-us/software-download/Windows10 alltså allt blåsa alla filer... Genom detta program istället för att köra igenom usb ..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaW D Coy:

Om du har en kopia reserverad så kan du dra ned en ISO från Microsofts sida och uppgradera ditt nuvarande OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Testa detta : #15565625

Fick göra detta tre gånger men tillsist fungerade det.

Sista problemet kvar är att Aktivera, testat några gånger men kan tänka mig att servrarna är överbelastade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Konsolgrävare

Går inte att aktivera Windows 10 för mig heller. Uppdaterade via Windows update. Spammar på knappen men bara error

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Går inte att aktivera Windows 10 för mig heller. Uppdaterade via Windows update. Spammar på knappen men bara error

Sitter på plats 1 i kön för att chatta med Microsoft support, ska passa på att fråga dem om detta. Återkommer så snart som möjligt.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Morpiha:

Sitter på plats 1 i kön för att chatta med Microsoft support, ska passa på att fråga dem om detta. Återkommer så snart som möjligt.

grymt! Tackar!
Error koden är:

0xC004F034

Många som får den har jag sett :/

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

För er som tänker köra en "clean-install" kom ihåg att göra en uppdatering till Windows 10 innan annars är ni körda och får ominstallera ert gamla OS och köra uppgraderingen där.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

grymt! Tackar!
Error koden är:

0xC004F034

Många som får den har jag sett :/

Jahopp...Msoft var inte mycket till hjälp x)
Dem frågade bara om jag installerat genom "Windows Update" och så sa jag till dem att "Nej, jag drog ned verktyget på denna länken och installerade Windows därigenom" Till vilket han bara svarade "That wont work."

Så enligt Microsoft så funkar det inte att köra genom deras ISO's utan du måste vänta på att din Windows Update säger till att du kan uppgradera.
Obviously så är detta skit snack då det har funkat för många andra. Så tyvärr verkar inte Microsoft vara till mycket hjälp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devlaska:

För er som tänker köra en "clean-install" kom ihåg att göra en uppdatering till Windows 10 innan annars är ni körda och får ominstallera ert gamla OS och köra uppgraderingen där.

Jag har uppdaterat mitt OS till Win10 och aktiverat det. Är det nu säkert för mig att göra en clean install? Dvs. använda PartMagic för att formatera hårddiskarna och sen installera Win10 genom ett USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Dem frågade bara om jag installerat genom "Windows Update" och så sa jag till dem att "Nej, jag drog ned verktyget på denna länken och installerade Windows därigenom" Till vilket han bara svarade "That wont work."

Så enligt Microsoft så funkar det inte att köra genom deras ISO's utan du måste vänta på att din Windows Update säger till att du kan uppgradera.
Obviously så är detta skit snack då det har funkat för många andra. Så tyvärr verkar inte Microsoft vara till mycket hjälp.

Eller så har folk trollat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Jag har uppdaterat mitt OS till Win10 och aktiverat det. Är det nu säkert för mig att göra en clean install? Dvs. använda PartMagic för att formatera hårddiskarna och sen installera Win10 genom ett USB?

Du gör en clean install via operativsystemet, du behöver inte använda dig av USB.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kevve1:

Du gör en clean install via operativsystemet, du behöver inte använda dig av USB.

Tänkte mest att min C:\ disk är en SSD. Har läst att man ska helst göra en "Secure Erase" när man formaterar den?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Morpiha:

fan då! hoppas det är bara problem med deras servrar då
Jag uppdaterade via Windows update. jag som skulle köra en clean install idag...Dom säger ju att man måste få Windows 10 aktiverat innan man gör en clean install...Aja bara att vänta!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Morpiha:

Jag körde genom MediaCreationTool. Jag valde alternativet "Upgradera" och inte "Installera på en annan enhet". När jag skulle aktivera så ville det inte funka så jag tog bara och spammade "Aktivera knappen" tills det funkade

Vet du om det är säkert nu att göra en clean install av Windows 10? Funderar på att formatera all diskar och installera om Windows från början men är rädd att aktiveringen inte ska fungera då.

Ok, efter 126 tryck aktiverades Windows genom uppgradering -> gjorde sedan en PC-reset funktionen som fanns med i Windows 10 och efter ett tag (läääänge) var allt som en clean-install. Därefter får du spamklicka på aktiveringsknappen igen.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Ok, efter 126 tryck aktiverades Windows genom uppgradering -> gjorde sedan en PC-reset funktionen som fanns med i Windows 10 och efter ett tag (läääänge) var allt som en clean-install. Därefter får du spamklicka på aktiveringsknappen igen.

Passande nick

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av 0n0ffknappen:

så det gick till sist efter 100202383 tryck? Får väll fortsätta kötta på knappen

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

YEEEEEEEES! Funka nu! tryckt i ca en timma!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

YEEEEEEEES! Funka nu! tryckt i ca en timma!

Yes funkade för mig också nu. Behövde bara trycka i 5 min Nu är det bara att vänta på att den ska blir klar med nerladdningen så man kan göra en clean installation. Verkar ta år, är bara på 15% just nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Tänkte mest att min C:\ disk är en SSD. Har läst att man ska helst göra en "Secure Erase" när man formaterar den?

Har du en länk till win suporten ?

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Rikulls:

Yes funkade för mig också nu. Behövde bara trycka i 5 min Nu är det bara att vänta på att den ska blir klar med nerladdningen så man kan göra en clean installation. Verkar ta år, är bara på 15% just nu....

nice!

Mina uppdateringar är klara! Nu dags för Clean install!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Det har jag redan gjort, däremot har jag ingen dator att ha windows på för tillfället. Kommer att köpa en ny dator i augusti/september, då tänkte jag köra windows 10. Undra om det fortfarande går att uppgradera windows 7/8.1 till windows 10 då.

Du har 1 år på dig

Permalänk
Medlem

Vad är det som Microsoft kollar för att veta att man har använt gratis uppgraderingen när man gör en clean installation? Kollar dom Mac-adressen eller hänger det ihop med W7/W8 nyckeln som blir upgraderad till en W10 nyckel?
Jag sittar med en företagsnyckel som använts runt 150 gånger. Om det är nyckeln som får en W10 markering när man använder erbjudandet behöver jag bara vänta tills någon annan uppgraderar så bör jag kunna göra en ren installation utan att behöva krongla med att uppgradera först.
Det är mer logiskt att de går efter Mac-adressen men är det någon som vet något om detta?

Permalänk
Medlem

De var då själva fan till helvete. Kör en clean install som tog typ fyra timmar. Startar edge, söker på bing efter teamspeak tre, laddar ner efter översta sökresultat som bing ger mig, wips har jag två program installerade på datorn varav ett heter pricemountain. Nu får jag göra om skiten. Både jag och Bing kan dra åt skogen

Permalänk

Efter ca 8 timmar lyckades jag få in Win10.

Använde tillslut ISO-Toolen på Microsofts hemsida. Så ni behöver inte bråka med Windows Update.

Fick trycka på aktiveraknappen 5 gånger för att få det aktiverat.

Kan även bekräfta att jag fått en ny Windowsnyckel!

Skall jag använda den nya nyckeln när jag gör en ren installation från USB eller skall jag trycka SKIP som föreslagits tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Någon mer än jag som inte kan aktivera windows 10? Jag har gjort en uppdatering till windows 10 och fått en ny nyckel, men när jag försöker aktivera manuellt så får jag "Det går inte att aktivera windows nu, försök igen senare."

Jag fick samma.. hur har det gått nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

prova:

What this error means is, your Windows 10 installation folder is unfinished and/or corrupted. Now, how do you fix that?
1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

https://www.reddit.com/r/windows/comments/3eyrre/fix_for_the_...

Tyvärr verkar inte detta fungera.

Skrivet av Åkan:

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.

If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive

Upgrade version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive, but cheaper than full version

OEM :

- OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

From the Windows 10 end user license agreement:

b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

Källa: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w....

Verkar ju vettigt och göra det mindre rörigt, men om moderkortet går sönder, måste man ändå köra på tidigare version än win 10. Tidigare har det ju gått att byta moderkort och om aktivera Windows (i värsta fall ett samtal).

Skrivet av Mocka:

Japp, det fungerade. Nu laddas Windows 10 ner (vilket det inte gjorde innan, den hittade bara Win8.1 uppdateringar).

Edit : Nope :/
http://i.imgur.com/hYJnzjA.png

Har samma problem. Testar det som finns här https://support.microsoft.com/en-us/kb/916251 , just nu kollar jag om det finns trasiga filer i Os:et.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr verkar inte detta fungera.

Kör det några gånger.
Kör du med mellanslag eller inte efter 'exe'? glöm inte att rensa download mappen innan. Du kan ju prova att söka efter uppdateringar också.

Jag har som sagt fått det installerat och aktiverat nu och jag använde ISO-toolen.