Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joehow:

Får tacka för svaren! Tar nog och beställer en snart. Några saker jag hade velat se, men det finns egentligen ingen större konkurrens inom detta segment (40", 4k). Och vänta en längre tid på att det eventuellt ska komma, så kan man gå runt o vänta på saker hela sitt liv Har aldrig suttit med >60hz, så kanske ska ge fan i att testa så hamnar man inte i facket "kan inte gå tillbaka efter att ha kört högre"

Du kommer garanterat hamna i "kan aldrig använda en skärm mindre än 40" igen" facket om du skaffar en men det är det absolut värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Du kommer garanterat hamna i "kan aldrig använda en skärm mindre än 40" igen" facket om du skaffar en men det är det absolut värt.

hahaha, ja antagligen !

Permalänk
Medlem

Det är det som är det "farliga". Alla andra skärmar känns pyttesmå när man suttit med denna ett tag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Funderar på att plocka upp en sån här skärm men har en fråga till er som äger den idag.
Hur är skalningen?
Arbetar mycket med text (dagligen 6-8h) och behöver mycket skrivbordsyta.

Har idag 3st Asus PB287Q skärmar av anledningen att få groteskt mycket skrivbordsyta även om de sket sig.
Försökte tvinga mig i början att köra 100% men det funkar helt enkelt inte.
Allt under 125% så blir jag trött i ögonen efter bara nån timme och behagligast är det på 150% vilket lite eliminerar nyttan med 4k(uhd).

TL:DR
Jag är m.a.o intresserad hur ni upplever läsbarheten på 100% under längre perioder.

Permalänk
Medlem

@the_weird: Det är precis samma pixeldensitet som 1920x1080 på 20 tum, eller 2560x1440 på 27 tum. Det fungerar fint att läsa med skalningen på 100%, även om jag föredrar 125 el. 150 för att verkligen dra nytta av storleken och pixeldensiteten (saker blir bekvämt större och skarpa).

Permalänk
Medlem

Försöker skaffa mig en uppfattning om arbetsytan, kan ni sitta med fyra hemsidor öppna i varsitt hörn och kunna surfa normalt på samtliga eller blir det lite för litet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Försöker skaffa mig en uppfattning om arbetsytan, kan ni sitta med fyra hemsidor öppna i varsitt hörn och kunna surfa normalt på samtliga eller blir det lite för litet?

Delar du upp skärmen i fyra lika stora delar så är det som fyra stycken 20-tummare utan ramar. Det är fullt användbart!

Permalänk

@Soir: Ja då är ju saken biff!

3x28" är för stort för att det ska bli ett bekvämt arbetsflöde och med Win10+virtuella skrivbord(äntligen!!) så känns det som om en stor skärm är bättre.
Beställning fixad och det ger sig förhoppningsvis på måndag om det blir en bättre lösning!

Permalänk
Medlem

En fråga kring hur man bör gå tillväga när man köpt en ny skärm. Man hör ju ofta om personer som lämnar tillbaka skärmar pga att dem fått ett "måndags exemplar". Tänker på saker såsom Backlight bleeding , döda pixlar etc. Finns det några specifika "test" man bör genomföra i början för att se att man fått ett schysst exemplar?

Permalänk

@joehow: Brukar räcka att faktiskt börja använda den men vill man "testa" så finns de lite olika saker man enkelt kan göra.

Full ljusstyrka och sen växla mellan bakgrundsfärgerna Röd, Grön, Blå, Vit och Svart.
Du ser snabbt om du lider av trasiga/släckta pixlar.
Vid full ljusstyrka och svart bakgrund så ger det sig också snabbt om du lider av blb/clouding.

Ghosting test:
http://www.testufo.com/#test=ghosting

Pixel/blb/clouding test:
http://jasonfarrell.com/misc/deadpixeltest.php

Permalänk
Medlem

Tack för ett utmärkt svar @the_weird:

Permalänk

Då har jag fått hem min skärm och i det stora hela är det en positiv upplevelse!
Märker av lite ojämn bakgrundsbelysning i hörnen men inget som stör vid vanlig användning.
Svärtan är fullt godkänd.
Inga pixelfel.
Väldigt lite clouding (iprincip obefintlig).
Märkbar ghosting men det var väntat och jag har inte spel som primära användningsområdet så stör mig inte nämnvärt.

Det mesta av ovanstående brister vägs upp av den enorma ytan!
4K gör sig verkligen bäst när man kommer upp i denna storleken så man kan använda den med 100% skalning.

Det enda jag inte kan leva med är skärmens vinkel så blir att köpa ett separat stativ för jag gillar verkligen inte att den lutar lätt bakåt (kanske är en defekt på mitt stativ?).

4.5/5 pixlar blir slutbetyget från mig

Permalänk
Medlem

Tror det blir ett stativ för min del också. Vet ej om det populära stativet (som nämnts nyligen i tråden) fungerar med mitt skrivbord dock. Byggde skrivbordet själv av MDF och lte annat, kanske inte tål all den vikten på så liten yta.

Permalänk
Medlem

@Logixx: Bara att lägga två skivor mellan bordsskivan och stativet så fixar du det problemet.

Permalänk
Medlem

@Pirazy: Haha. Hade inte en tanke på det. Enkel och bra lösning!

Permalänk
Medlem

Provade att koppla in min Surface Pro 3 igår och fick till min förvåning ingen bild oavsett upplösning.
Detta med displayport 1.2 kör jag 1.1 fungerar alla upplösningar men bara i 29hz, inte ens 30hz fungerar.
Någon som har en idé?
Misstänker kabeln (mini dp - dp), den fungerar dock felfritt med andra skärmar.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Köpte det billigaste stativet jag kunde hitta som klarade vikten på Kjell & Co ....
Det är smäckigt och inte helt stabilt men det gör jobbet.
Förstärkte upp skrivbordsfästet med 2st 8mm alubitar på var sida om skrivbordsskivan och det hjälpte en del.

Monitorfäste med bordsfäste
Roxcore R-6 adapter

Kanske någon som funderade på ett riktigt budgetalternativ så tänkte bara bekräfta att de funkar.

Permalänk

Kommer förmodligen att köpa. så fort priset är nere i samma som i fjol, i julas, ca 6500:-

Tänker definitivt inte betala lika mycket som när den var ny, för ett år sedan, som den kostar nu
Då väntar jag hellre på en modernare modell, med fullt fungerande UHD-HDMI mm.

Prylar ska bli bättre och/eller billigare, inte stå och stampa på samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Kommer förmodligen att köpa. så fort priset är nere i samma som i fjol, i julas, ca 6500:-

Tänker definitivt inte betala lika mycket som när den var ny, för ett år sedan, som den kostar nu
Då väntar jag hellre på en modernare modell, med fullt fungerande UHD-HDMI mm.

Prylar ska bli bättre och/eller billigare, inte stå och stampa på samma nivå.

Jag resonerar på samma sätt, prisutvecklingen på den här produkten har varit minst sagt märkligt. Finns det ens några andra 40" 4K-skärmar under utveckling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag resonerar på samma sätt, prisutvecklingen på den här produkten har varit minst sagt märkligt. Finns det ens några andra 40" 4K-skärmar under utveckling?

Prisutvecklingen är nog som den är just på grund av att det är en mkt unik produkt som få andra märken ens ger sig in på. Finns en från Seiki och sedan en från Korea, men utöver det så ser det blekt ut med alternativ, dock måste jag inflika att priset var förbannat bra redan från början sett till vad man fick gentemot alternativen (21:9 3440x1440).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsSvensson:

Kommer förmodligen att köpa. så fort priset är nere i samma som i fjol, i julas, ca 6500:-

Tänker definitivt inte betala lika mycket som när den var ny, för ett år sedan, som den kostar nu
Då väntar jag hellre på en modernare modell, med fullt fungerande UHD-HDMI mm.

Prylar ska bli bättre och/eller billigare, inte stå och stampa på samma nivå.

Skrivet av Matheeeew:

Jag resonerar på samma sätt, prisutvecklingen på den här produkten har varit minst sagt märkligt. Finns det ens några andra 40" 4K-skärmar under utveckling?

Ja, då lär ni nog få vänta. Tycker priset för denna är riktigt bra sett till vad man kan jämföra med (i pricip inget annat tillgängligt) och får. Bästa uppgraderingen som märkts mest av någon komponent jag uppgraderat på år och dag. Men visst, vänta kan man alltid göra.. Tyvärr får ni ju inte njuta av skärmen då men det är ju upp till er så klart. Själv skulle jag betalat lite extra slantar utan problem när jag vet vad gått miste om innan denna skärmen. Inte en chans jag går tillbaks till mindre än 4k och 40" nu när man är bortskämd med upplösning och storlek.. Ser fram emot 48" 4K med g-sync nu även om det säkert lär dröja..;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ja, då lär ni nog få vänta. Tycker priset för denna är riktigt bra sett till vad man kan jämföra med (i pricip inget annat tillgängligt) och får. Bästa uppgraderingen som märkts mest av någon komponent jag uppgraderat på år och dag. Men visst, vänta kan man alltid göra.. Tyvärr får ni ju inte njuta av skärmen då.

Jo, men även om skärmen fortfarande är väldigt prisvärd (inget jag tvekar på) så var den ju ännu mer prisvärd när den kostade 1000:- mindre än vad den gör nu för bara ett par månader sen.

Permalänk
Medlem

Någon som upplevt att skärmen tappar signal korta stunder? Det kan gå allt från 1 minut till 4 timmar och så blinkar skärmen till i svart färg (som om den skulle tappa signalen). Det kan vara rätt irriterande.

Det har hänt mig när jag både körde 980 SLI och nu med 980 Ti SLI.

Permalänk
Medlem

Det där är en nVidia bug har inget med skärmen att göra troligtvis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Logixx:

Någon som upplevt att skärmen tappar signal korta stunder? Det kan gå allt från 1 minut till 4 timmar och så blinkar skärmen till i svart färg (som om den skulle tappa signalen). Det kan vara rätt irriterande.

Det har hänt mig när jag både körde 980 SLI och nu med 980 Ti SLI.

Nej, inte upplevt det alls, 980ti SLI här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Nej, inte upplevt det alls, 980ti SLI här.

Funderar om min skärm kan vara defekt. Den har gjort såhär redan från början. Kanske något man bör ta tag i sen innan första året på skärmen gått ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

vill lätt ha Review sen! hur den är att spela på, surfa på, hur långt du sitter ifrån skärmen, ser man pixlarna? etc etc! Och bilder!

40" känns väl stort för datorskärm, möjligtvis om man sitter i soffan en bit ifrån

Har själv funderingar på högupplöst 27" sitter på 23" nu men vill ha något större.
Någon som hört något om 4K-5K med 120/144Hz ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logixx:

Någon som upplevt att skärmen tappar signal korta stunder? Det kan gå allt från 1 minut till 4 timmar och så blinkar skärmen till i svart färg (som om den skulle tappa signalen). Det kan vara rätt irriterande.

Det har hänt mig när jag både körde 980 SLI och nu med 980 Ti SLI.

ja ! Dock har det aldrig hänt under användning eller hur jag ska uttrycka det, utan i princip uteslutande när skärmen gått ner i viloläge då man varit borta från datorn och sedan ska starta igång igen, då sker det 2-4st snabba blinkningar. Eftersom det aldrig hänt medan jag suttit och hållt på så har jag inte brytt mig, har typ känts som att den "ställer in sig" vid igångsättande eller nått. Vetefan? jag sitter på 390x, så ingen nvidia bugg här iaf. (Har inte haft skärmen längre än någon vecka!).

Permalänk
Skrivet av Logixx:

Någon som upplevt att skärmen tappar signal korta stunder? Det kan gå allt från 1 minut till 4 timmar och så blinkar skärmen till i svart färg (som om den skulle tappa signalen). Det kan vara rätt irriterande.

Det har hänt mig när jag både körde 980 SLI och nu med 980 Ti SLI.

Haft min sen mars i år, inte upplevet nåt sånt, varken med 3-way 780 Ti eller nu.

Visa signatur

Core i9 9900K @ 5.0GHz | Alphacool Eisblock XPX | MSI Z390 MPG Gaming Pro Carbon | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x EK XRes 140 Revo D5 | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | HDD: 1x500GB Samsung 970 EVO M.2, 2 x 480GB SSD + 2 x 4TB HDD @ RAID 0 | 64GB HyperX Beast RGB 3600MHz DDR4 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS7502/12 | Logitech lineup: G910 Orion Spark, G502 Proteus Core, Z-5500 5.1, G933 & G27, G840 musmatta

Permalänk
Medlem

@joehow: Bra att vi kan konstatera att det inte rör sig om en Nvidia- eller AMD-specifik bugg. Igår körde jag utan drivrutiner till GPU:n (då jag höll på att ominstallera OS:et för W10) och då blinkade skärmen extremt ofta. Kanske med 1 till 2 minuters intervaller.

Nu när jag sitter på W8.1 med nyaste drivisarna (i vänta på att få W10-invite) så har det bara hänt en enda gång. Det är mycket lustigt.