Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Korrekt

Du lägger till _optout till ditt ssid.

Alltså

Jonas_75-wifi

blir

Jonas_75-wifi_optout

Som jag trodde då, tack för svar
Lite mkt "storebror ser dig" över det hela.
Trist för det gör ju bl a cortana oanvändbart (iom lyssnade på mic, nåt jag inte vill ha).

Annars är tian bra det lilla jag hunnit testa.

Finns säkert massor mer att stänga av än det jag hittat än så länge...för att få lite mindre intrång i privatlivet.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Automatiskt Windows Update, hur korkade kan Microsoft vara egentligen.

Windows har bestämt sig för att på egen hand uppdatera min Nvidia driver (Win10 WHQL) med en Windows update version. Nu går det inte ens att gå in i ett enda spel utan katastrofal lagg. Allt är helt ospelbart.

Hahahaha!

Edit: Lyckades fixa till det genom att avinstallera från "device managern" och starta om och installer om Nvidia drivern. Tråkigt ändå, förstår inte varför det ska vara så här. Har man en driver som fungerar vill jag bestämma själv när den ska uppdateras.

Windows 10 är inte direkt bra för power users då mycket mer är begränsat, men antar att det är "enklare" för vanliga användare.

Permalänk
Medlem

Mer info om Wi-Fi Sense. Tydligen krävs det en opt-in för varje enskilt nätverk innan Windows delar lösen med kontakter, så även om Wi-Fi Sense är på by default så delas inte Wi-Fi infon tills man aktivt ställer in ett nätverk att delas med kontakter. Låter rimligt, även om jag planerar att avaktivera Wi-Fi Sense så fort jag uppgraderat

Skrivet av Buio:

Windows har bestämt sig för att på egen hand uppdatera min Nvidia driver (Win10 WHQL) med en Windows update version. Nu går det inte ens att gå in i ett enda spel utan katastrofal lagg. Allt är helt ospelbart.

Hahahaha!

http://www.wired.com/2015/07/stop-windows-10-auto-updates/

Permalänk
Medlem

Känns lite tidigt för att bestämma sig om vad man tycker om det.

Permalänk
Medlem

Försöker köra en uppgradering med Media Creation Tool men stöter på problem. Den klagar på att jag har ett annat språk än svenska och har bara alternativet att ta bort alla appar vilket känns segt!

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Har fått det att funka men ficka starta om datorn 2 gånger innan det ville.
Enda problemet jag har nu är att jag inte kan köra min acer skärm i 144HZ och windows 8 drivisen vill den inte ta så får väl vänta och se om det kommer en nyare drivis för den helt enkelt

Okej.. fick det inte att fungera igår men idag när jag starta datorn så gick båda skärmarna igång.. Märkligt..

Permalänk
Medlem

Tack, ska fixa till det. Jag var precis på väg in och skulle kolla en DOTA2 match så missa en bra bit.

Lyckades fixa till drivern sen genom att avinstallera från "device managern". Men något gick sönder när Windows 10 fick för sig att installera en Nvidia driver via Windows Update. Stod till och med "failed" i den begränsade kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Efter att suttit i telefonkö för att få tag i installations skivor till min laptop så passade jag på att prata men Svenska Microsoft och de säger att man kan använda en iso från deras hemsida för att göra en ren installation av Win 10 efter att man har uppdaterat via Win uppdate första gången. Bara att skippa att skriva i nyckeln då det ska finnas lagrat på moderkortet.

Jag har också pratat med amerikanska Microsoft Store Answer Desk och de säger att det inte funkar. Så när du vill installera om datorn efter ett år när erbjudandet är borta så måste du köpa en Win 10 nyckel. Det låter helt otroligt korkat så jag hoppas att det inte är så.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner och installerade på min burk och när det står installationen var 68% släckts skärmen och väntade i flera timmar i natt, morgonen stängde jag datorn sedan startade om den men den funkar inte alltså svarta i skärmen och jag kan inte logga in. Brände jag en skiva och försöka installera från skivan så det står att "the computer started using the windows installtion. Move the installation media and restart your computer...". Tog jag bort skivan för att startade normal men det går inte heller. Vad är det för problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Hahahaha!

Edit: Lyckades fixa till det genom att avinstallera från "device managern" och starta om och installer om Nvidia drivern. Tråkigt ändå, förstår inte varför det ska vara så här. Har man en driver som fungerar vill jag bestämma själv när den ska uppdateras.

Windows 10 är inte direkt bra för power users då mycket mer är begränsat, men antar att det är "enklare" för vanliga användare.

såhär kan du stänga av det.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380227-for-alla-med-dr...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Kan svara på några av dina frågor. Jag hade också stora problem att ansluta till min samba-filserver. Det gick helt enkelt inte. Stod nått i stil med att jag inte har permission att ansluta till nätverksenheter. WTF?! Detta löste mitt problem: http://www.dedoimedo.com/computers/windows-10-network-share-a... Efter det funkade det perfekt. Måste ju vara en bugg eller? Så ska det fan inte vara, inte ens kunna ansluta till en nätverksenhet...

Som svar på din startmeny-fråga: https://www.stardock.com/products/start10/ Jag gillar dock den nya startmenyn.

Edit: Gratis-alternativ: http://www.classicshell.net/ tror det finns en RC för Windows 10

Jag löste problemet utan att manuellt ändra i registret!

Tack vare dina ledtrådar så gick jag in på "Avancerade delningsinställningar" i "Nätverks och delningscenter" och där under "Ändra delnigsalternativ för olika nätverksprofiler" så aktiverade jag "Aktivera nätverksidentifiering" i profilen "Gäst eller Offentligt". Det räcker alltså inte att aktivera nätverksidentifiering endast i profilen "Privat (aktuell profil)".

När jag hade gjort denna ändring så fungerade det att navigera in i de sambashares som användaren ska ha åtkomst till. Känns lite ologiskt eftersom jag ställt in "privat nätverk" och då trodde jag det skulle räcka ändra inställningarna i den profilen men jag har dålig kunskap vad som egentligen är skillnaden mellan dessa nätverksprofiler.

Så nu blev det genast mycket trevligare att använda datorn. Vi har ju mesta av lagringen på filservern hemma (som kör ZFS på Linux) och då vill man ju enkelt komma åt filerna.

Alla de där inställningarna är säkert logiska om alla datorer i nätverket kör Windows 10 och används på det sätt som Microsoft föreställer sig att man ska göra. Men för en vanlig människa är det lite svårt att fantisera fram deras världsbild över hur ett nätverk ska se ut, speciellt om man mestadels kör Linux...

Eller så är det bara en bugg så som du beskriver det.

EDIT: Nähä, det var bara tillfälligt det fungerade efter denna ändringen, nu krånglar det igen...
Blir att försöka med registerhacket istället och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Uhmm, kör man fullscreen på en skärm med Ex Youtube och surfar på den andra så blinkar musen i Edge :>

Permalänk
Medlem

Jag tycker de har glömt bort att Windows 10 ska gå att använda på plattor! Allt kräver minst två tryck till för att något ska hända, t.ex. när man ska söka så kommer inte tangentbordet upp automatiskt, byta app kräver ett extra klick för att sedan välja den senaste appen m.m.
Jag kommer tyvärr att gå tillbaka till w8.1 på min Asus T100. Riktigt besviken på W10 till min platta, men på min stationära kommer det nog fungera klockrent!

Permalänk
Avstängd

I teorin borde man alltså kunna uppgradera en dator med en HDD från Windows 7 till Windows 10. Sen byta ut hårddisken mot en SSD och sist installera en ren Windows 10 på det?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Fick en hel del MEMORY_MANAGEMENT bluescreens efter uppgraderingen konstigt nog, så testade med att formatera men stötte på "Windows cannot install required files." under installationen.. men med ny ISO fungerar det och inga mer BSOD längre.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som har lagt märke till att processorn jobbar mer än vanligt när man kollar i aktivitetshanteraren ????samt find det någon ad block som fungerar ??

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

I teorin borde man alltså kunna uppgradera en dator med en HDD från Windows 7 till Windows 10. Sen byta ut hårddisken mot en SSD och sist installera en ren Windows 10 på det?

Jag hoppas på detta, är min plan att göra så på yngsta dotterns dator och samtidigt ändra från 32-bit till 64-bit.

Permalänk
Medlem

Finns det någon prestandavinst att köra en clean install trots att man uppgraderar från en nyformaterad win7-installation?

Sitter med upgraden nu och funderar på om jag ska aktivera nyckeln och sen köra en clean install därifrån. Något jag behöver tänka på i övrigt?

Stort tack!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag hoppas på detta, är min plan att göra så på yngsta dotterns dator och samtidigt ändra från 32-bit till 64-bit.

Borde ju funka! Coolt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många undrar om man kan byta hårdvara & köra vidare med Win10 man fått "gratis", enligt microsoft så ska det gå.

Citat:

Kan jag installera om Windows 10 på min dator efter uppgraderingen?
Ja. När du har uppgraderat till Windows 10 via uppgraderingserbjudandet kan du installera om, och göra en ren installation, på samma enhet. Du behöver ingen produktnyckel för att återaktivera på samma maskinvara. Om du gör större förändringar i maskinvaran kan du behöva kontakta kundsupport och få hjälp med aktiveringen. Du kan också skapa ett eget installationsmedium, till exempel en USB-enhet eller DVD, och använda det för att uppgradera enheten eller installera om efter att du har uppgraderat. Vill du ha mer information kan du .

http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq?ocid=wi...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Nej nu asså. Jag kan inte öppna e-post för att UAC är inaktiverat. Vad är det för jävla bullshit?!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nej nu asså. Jag kan inte öppna e-post för att UAC är inaktiverat. Vad är det för jävla bullshit?!

Nånstans i tråden tror jag det var nån som nämnde UAC och hade nån lösning på det vad jag minns. Vet dock inte vilken sida av alla dessa de stod på

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Alla moderna appar kräver att UAC är påslaget. Microsoft Edge, Kalkylatorn, E-post, Windows Store.... m.m. Har varit så ända sedan Windows 8. Varför vill man stänga av UAC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara jag eller är det dåligt ljud i Groove Music?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hmm .. min ena virtuella Win 10 technical preview har nu uppgraderats till den skarpa versionen, aktiverad och klar. Var det så det skulle gå till? Resten av burkarna här hemma med lite blandat Windows 7, 8 och 8.1 har inget fått. Den andra virtuella är kvar på TP.

Om vår licensnyckel nu råkar vara flera licensnycklar (legitima sådana) men man kör samma mailkonto i alla maskinerna, har MS ordning på det eller slutar det med att man "piratar" sig själv och bara en maskin fungerar framöver?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Alla moderna appar kräver att UAC är påslaget. Microsoft Edge, Kalkylatorn, E-post, Windows Store.... m.m. Har varit så ända sedan Windows 8. Varför vill man stänga av UAC?

Varför skulle man vilja ha UAC aktiverat? Standard sen Vista har varit att stänga av.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Gjort så på min laptop.
EXTREMT omständigt.
Bäst vore:
"Vill du konvertera din Wx nyckel till en W10 ?
"ja".
Installera rent OS från ISO = klart utan migrän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så lösningen på eländet är alltså att stänga av UAC ?
Snacka on win-win ? =).

Permalänk
Medlem

min aktivitetshanterare visar 100% cpu last, detta stämmer dock inte då ja utan problem kan spela tex csgo med bra fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Varför skulle man vilja ha UAC aktiverat? Standard sen Vista har varit att stänga av.

http://www.naltech.ca/windows7/What%20Is%20UAC%20&%20Why%20Yo...

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS