Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Därför att Microsoft vill att så många människor som möjligt ska sitta på deras senaste och bästa operativsystem.

Subjektivt. Enligt mig har Win10 en bit kvar innan det kan titulera sig "bästa".

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att Hamachi fungerar med Win 10. Står att dom jobbar på det i doms forum

Jag måste ha Hamachi på grund av OneNote

Permalänk
Skrivet av strejf:

Därför att Microsoft vill att så många människor som möjligt ska sitta på deras senaste och bästa operativsystem. Det blir lättare för Microsoft att ge support till sina kunder om alla använder samma OS. De vill att folk ska älska Windows.

Du kan höra Microsoft själva berätta varför de bestämde sig för att göra Windows 10 en gratis uppgradering:

https://www.youtube.com/watch?v=teoZk3QEc40

Det där är på gränsen till obehagligt. Creepy. Köper du den videon?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Subjektivt. Enligt mig har Win10 en bit kvar innan det kan titulera sig "bästa".

Tror du inte att Microsoft tycker att Windows 10 är deras bästa operativsystem? Hans fråga var varför Windows 10 är gratis och jag svarade att det är för att de vill att så många som möjligt ska köra deras bästa operativsystem. Jag har svårt att se något fel på mitt påstående.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Jag har inte hunnit blida mig någon egentlig uppfattning då jag inte har kört Win10 i mer än ca 40 min. Det första som slår mig är väl att det är väldigt likt Windows 8.1 (som jag var mycket nöjd med). Jag får väl kika runt lite och se vad som är nytt med Windows 10.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Jag gillar W10 skarpt. Jag kör det på mina två desktops, en laptop och en 8" platta. En av de saker jag gillar bäst är den nya programväxlaren - den är i princip helt perfekt, och helt ojämförbar med den rätt bökiga appväxlaren i 8.1 som dessutom bara visade Modern-appar.

Min andra favorit är att Windows 10 inte gör skillnad på Modern-appar och skrivbordsprogram. Alla syns i programväxlaren och beter sig på samma sätt. Sen är surfplatte-switchen också en ren guldklimp. Istället för att hoppa mellan två helt skiljda system (skrivbord och Modern-appar) körande samtidigt som i 8.1 har jag nu antingen skrivbordsläge och allting i fönster, eller surfplatteläge och allting i helskärm. Fantastiskt.

Skrivet av strejf:

Därför att Microsoft vill att så många människor som möjligt ska sitta på deras senaste och bästa operativsystem. Det blir lättare för Microsoft att ge support till sina kunder om alla använder samma OS. De vill att folk ska älska Windows.

Du kan höra Microsoft själva berätta varför de bestämde sig för att göra Windows 10 en gratis uppgradering:

https://www.youtube.com/watch?v=teoZk3QEc40

Jag tror helt enkelt att Microsoft är jävligt nöjda med Windows 10 (med all rätt). Och efter de sura miner som W8 gav (dock inte från mig) så tycker jag verkligen att det är rätt drag med en nystart för alla. Jag tror knappast att de förlorar särkilt mycket pengar heller då de allra flesta Windows-användare aldrig uppgraderar till nästa OS förrän de köper en ny dator.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är oroad över all personlig data - allt möjligt från surfhistorik till filinnehåll - som Windows 10 samlar in och skickar till Microsoft?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

ObjectDock. Vad jag menade var att dockan låg under alla fönster på desktopen och för att komma åt den fick man klicka ner alla program.

Jag trycker bara på Windows knappen sen på musen på programmet jag vill ha. Hur får du bort dockan? Jag har gått igenom alla inställningar i programmet och jag hittade inget.

Körde en vecka kanske sen tröttnade jag.

Ursäkta för sent svar. Men måste dela med mig av detta (det fetstilta).

Jag förstår exakt vad du menar, men faktum är att det går att ställa in exakt så som du vill ha det!
Jag har det så.

Så det går att ställa in, så att dockan kommer över alla fönster, så man slipper klicka ner alla program.

För att få bort dockan så:

Accessibility/ bocka i "Autohide" (om du vill att den alltid ska vara osynlig/popa upp)

"Keep on bottom" om du vill ha den synlig i skrivbordsmiljö och sen osynlig/popa upp framför fönster som redan är uppe)

OCH man måste bocka i ----> "Show dock when mouse touches edge"

Testa, och se om det löser sig för dig.

ha det goott.

Edit/ sätt all zoom amount & zoom width på minsta.

Ikon Size på 54 px och Zoomed Sise på 54 px.

Så blir det, och ser ut som alla andra ikoner.

I settings: Sätt allt på "very fast" och "top quality"

(kan ha glömt nått men jag tror det vart allt)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

10:an funkar bra för mig på alla utom en dator, för jag har stött på ett litet problem.

Jag kan ej stänga av datorn, trycker jag på stänga av så går den i viloläge, fast inte fullt ut heller utan stänger typ bara av skärmen.

Sedan kommer jag inte in i gpedit.msc heller.

Har jag en korrupt version? Funkade bra på mina 3 andra datorer.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Avstängd

Jeg tror jeg leste i dag på Slashdot at 'Enterprise' versjonen av Windows 10 skal komme i oktober måned. Leste tidligere at noen trodde dette kom mye tidligere. Så jeg vet egentlig ikke når enterprise versjonen kommer, og om dette kan engang skaffes av meg som privatperson.

Det frister å kanskje skaffe meg enterprise versjonen, hvis dette, til tross for at Windows jo er lukket programvare, sparer meg for enkelte irritasjonsmoment i forbindelse med at M$ samler på div data fra brukeren. Det er visst slik at kun enterprise versjonen tillater brukeren å slå av såkalt 'telemetri' funksjonen i Windows 10.

Hm, lurer litt på om kanskje Windows 10 er OS verdenen's variant av såkalt "free-to-play"/pay-and-pay spill. Ehehe "pay-and-pay" var noe jeg kom på nå nettopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Är det bara jag som är oroad över all personlig data - allt möjligt från surfhistorik till filinnehåll - som Windows 10 samlar in och skickar till Microsoft?

Bara att stänga av det

Permalänk
Medlem

Min dator stänger av sig av sig själv, helt random.
strömsparläge och sånt e inaktiverat. den stänger inte datorn helt men gör allt förutom att stänga av.
skärm blir svart, full aktivitet på hdd i ca 5 sekunder precis som när man själv stänger av datorn, sen noll aktivitet. trycker man sen på on/off knappen stänger den direkt.
Inga felmeddelande eller nått när man startar den igen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Har FORTFARANDE inte fått installera skiten?! Står bara att det är klart ochh att jag är i kö men jag reserverade ju en uppgradering direkt när det var möjligt?! Hjälp mig någon!

Samma här! Samtidigt har personer som inte ens anmälde sig fått det! Jäkla skit-microsoft! Undrar om det är ljudkortet som ställer till det har något asus ljudkort som inte ens har drivrutiner för Win 8 ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Samma här! Samtidigt har personer som inte ens anmälde sig fått det! Jäkla skit-microsoft! Undrar om det är ljudkortet som ställer till det har något asus ljudkort som inte ens har drivrutiner för Win 8 ....

Det kan definitivt spela in då Microsoft först rullar ut till de som har en hårdvarukonfiguration som de vet fungerar efter all insider-testning.

Permalänk

Okej hm???

Jag vet till 100 % att jag har nya uppdateringar installerade plus defende uppdateringar.

Men i dag ser det ut så här.

http://www.ladda-upp.se/bilder/qxasrqtdyyblq/

Tomt.

Sen nu helt plötsligt så är inte Hämta uppdateringar för andra Micro.... inte i bockat ????

http://www.ladda-upp.se/bilder/wqxyiqdfbghs/

Händer mycket här ja lol

hm men jag hittar i logarna (ReportingEvents) att den har uppdaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tror du inte att Microsoft tycker att Windows 10 är deras bästa operativsystem? Hans fråga var varför Windows 10 är gratis och jag svarade att det är för att de vill att så många som möjligt ska köra deras bästa operativsystem. Jag har svårt att se något fel på mitt påstående.

Det tror jag självklart att de tycker, och jag sa bara att jag inte tycker det. Enbart min åsikt i fallet.

Edit: Dessutom har jag det fortfarande installerat, så tycker inte det är dåligt. Hoppas de reder ut ett antal problem med tiden.

Permalänk
Medlem

hmm detta oroar mig :/
Allt flöt på bra i början efter man har uppgraderat till windows 10 men nu på sistone så tar allt minne slut och när jag kollar på processer och tjänster så kommer jag knappt upp till 2 gb använt ram, what sorcery is this?

Jag sitter med 8gb ram annars :/

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | RX 9070XT Pulse | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB
| Hyte Revolt 3| EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Jag gillar W10 skarpt. Jag kör det på mina två desktops, en laptop och en 8" platta. En av de saker jag gillar bäst är den nya programväxlaren - den är i princip helt perfekt, och helt ojämförbar med den rätt bökiga appväxlaren i 8.1 som dessutom bara visade Modern-appar.

Min andra favorit är att Windows 10 inte gör skillnad på Modern-appar och skrivbordsprogram. Alla syns i programväxlaren och beter sig på samma sätt. Sen är surfplatte-switchen också en ren guldklimp. Istället för att hoppa mellan två helt skiljda system (skrivbord och Modern-appar) körande samtidigt som i 8.1 har jag nu antingen skrivbordsläge och allting i fönster, eller surfplatteläge och allting i helskärm. Fantastiskt.

Jag tror helt enkelt att Microsoft är jävligt nöjda med Windows 10 (med all rätt). Och efter de sura miner som W8 gav (dock inte från mig) så tycker jag verkligen att det är rätt drag med en nystart för alla. Jag tror knappast att de förlorar särkilt mycket pengar heller då de allra flesta Windows-användare aldrig uppgraderar till nästa OS förrän de köper en ny dator.

Hur kan du tycka att det fungerar bra på en 8" platta?

• Har du testat att surfa?

• Har du testat att synca mot OneDrive?

• Är det inte konstigt att det tex kan köras installation i bakgrunden som du inte kan interagera med om du inte växlar bort plattläget (annars ser du ju inte skrivbordet)?

• Några swipe gestures som du tycker fungerar (överhuvudtaget)?

• Tycker du filhanteraren fungerar smidigt?

• Fick din startmeny acceptabelt utseende i plattläget?

• Gillar du att task-baren ligger där den ligger? (och tar upp skärmyta)

• Funkar skärmtangentbordet bra (och aktiveras när det ska)?

Alla frågor gäller plattläget...
Tycker W10 känns lika polerat som en tidig Linuxdist...

Permalänk
Medlem

Har inte stött på något jätteproblem, kanske inte har grävt ordentligt

Men en sak som stör mig, är att var gång jag tex öppnar "utforskaren" eller "den här datorn"
så öppnas de på nya platser var gång.
I Win7 öppnades alltid fönstrena i nederkant där man en gång hade placerat dem,
om det inte redan var ett öppnat fönster där givetvis.

Någon som vet om detta går att råda bot emot, eller måste man ladda ner olika tillägg tro?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@torbjorn_75:
Den där informationen kommer inte från Microsoft dock, och det är felinformation hela rubbet nästan.

Vad jag förstår kommer informationen från Microsoft, dvs deras EULA.

In these forums and from the Microsoft Windows 10 end user agreement it has been successfully established, that if you upgrade to Window 10 from Windows 7/8.1 FPP/Retail version, the license for Windows 10 will remain also FPP/Retail, thus transferable to completely NEW hardware.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Permalänk
Avstängd

Har någon hunnit kontrollera vilka servrar alla dessa övervakningsprogram ansluter till? Det kan fungera att stoppa in en egen routing-tabell emellan W10-datorn och internet så att trafiken till icke önskade, men ej avstängningsbara funktioner slutar hos 127.0.0.1.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Luddig fråga och antagligen fel tråd men vi testar! Jag ska gå från windows 7 till 10, just nu har jag en ssd på 120gb som "C" och main hdd för windows, men sitter även med en större ssd som jag skulle vilja lägga w10 på istället.. hur gör jag detta på simplaste sättet?

Formaterar man när man byter över och får välja vilken hdd man vill ha som standard? eller måste man byta plats på dom fysiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ursäkta för sent svar. Men måste dela med mig av detta (det fetstilta).

Jag förstår exakt vad du menar, men faktum är att det går att ställa in exakt så som du vill ha det!
Jag har det så.

Så det går att ställa in, så att dockan kommer över alla fönster, så man slipper klicka ner alla program.

För att få bort dockan så:

Accessibility/ bocka i "Autohide" (om du vill att den alltid ska vara osynlig/popa upp)

"Keep on bottom" om du vill ha den synlig i skrivbordsmiljö och sen osynlig/popa upp framför fönster som redan är uppe)

OCH man måste bocka i ----> "Show dock when mouse touches edge"

Testa, och se om det löser sig för dig.

ha det goott.

Edit/ sätt all zoom amount & zoom width på minsta.

Ikon Size på 54 px och Zoomed Sise på 54 px.

Så blir det, och ser ut som alla andra ikoner.

I settings: Sätt allt på "very fast" och "top quality"

(kan ha glömt nått men jag tror det vart allt)

Det går fortfarande inte få bort ikonen från system tray

Permalänk

Windows 10 är svingrymt! Ställ om regionen till USA så funkar cortana också.

Tänk bara på att inaktivera p2p funktionen i windows update. Det förklarar varför windows servrar inte har blivit överbelastade än.

Permalänk

Classic Shell

Kan man installera ClassicShell även på Win 10?
Gillar bättre gamla starmenyn och IE:s menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det går fortfarande inte få bort ikonen från system tray

Men det är väl bara att gå in och anpassa det: kontrollpanelen/ Ikoner i meddelandefältet och välja " ObjektDock - Dölj ikon och meddelende.

Rätta mig gärna, men jag har gjort så med allt som jag inte vill ha där.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför dessa värdelösa windows apparna är på svenska när OSet är installerat på engelska och har engelska överallt förutom på keyboard som är Svenska...

Försöker få bort alla dessa appar, vill inte ha allt de skräpet i default programs heller. (Fick bort en del med Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage. Men inte allt.

Det är ingen som vet om man kan få bort denna jäkla ?? heller?
Eller nytt VS som krävs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men det är väl bara att gå in och anpassa det: kontrollpanelen/ Alla objekt på kontrollpanelen/Ikoner i meddelandefältet och välja " ObjektDock - Dölj ikon och meddelende.

Rätta mig gärna, men jag har gjort så med allt som jag inte vill ha där.

Det döljer den bara, det tar inte bort ikonen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Kan man installera ClassicShell även på Win 10?
Gillar bättre gamla starmenyn och IE:s menyer.

Jepp, Classic Shell fungerar även i Windows 10. Installerade det på dotterns dator

MVh

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Jepp, classic Shell fungerar även i Windows 10. Installerade det på dotterns dator

MVh

Toppen!!