Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeseth:

Kanske en dum fråga som redan blivit svarad på?

Enligt artikeln jag läste, låser man uppgraderingen till hårdvaran oavsett om det är OEM eller Retail från början? Så någon produkt nyckel får man inte?

"Note that the free Windows 10 upgrade (as well as OEM copies of Windows and pre-installed copies of Windows 10) can’t actually be transferred to a separate PC. They’re tied to a single PC’s hardware."

http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-...

Det ska gå att flytta Windows 10 till annan PC om det gamla os:et var retail.

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?
If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive

Upgrade version (Retail):
- require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive, but cheaper than full version

OEM :
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shogun-r:

Bara jag som är imponerad över när man gör en ren installation? Köpte W10 till min stationära och behövde inte installera en enda drivrutin till datorn.

Blev först irriterad eftersom jag tyckte datorn betedde sig lite konstigt, Windows reagerade inte riktigt som jag ville och kändes segt. Men vips så funkade allt som vanligt efter en liten stund och alla drivisar som jag funderade på var redan installerade. Like magic....

Instämmer.
Jag vet inte hur det är i Windows 8 men det är så irriterande att alltid behöva luska fram ett USB-minne och hitta en LAN-drivrutin via en annan dator varje gång man installerar Windows 7 trots att man har en nätverkskabel direkt ansluten!

Nu är det ju så att Linux också alltid fungerat bra "out of the box" ett bra tag nu men det är ändå trevligt att Windows 10 fungerar så också för man gör ju en hel del installationer åt vänner och bekanta

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag undrar en sak. Kan ha både Windows 7 och Windows 10 på samma dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det ska gå att flytta Windows 10 till annan PC om det gamla os:et var retail.

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?
If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive

Upgrade version (Retail):
- require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive, but cheaper than full version

OEM :
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

Det är märkligt för Microsoft skriver även såhär!

Citat:

Kan jag installera om Windows 10 på min dator efter uppgraderingen?
Ja. När du har uppgraderat till Windows 10 via uppgraderingserbjudandet kan du installera om, och göra en ren installation, på samma enhet. Du behöver ingen produktnyckel för att återaktivera på samma maskinvara. Om du gör större förändringar i maskinvaran kan du behöva kontakta kundsupport och få hjälp med aktiveringen. Du kan också skapa ett eget installationsmedium, till exempel en USB-enhet eller DVD, och använda det för att uppgradera enheten eller installera om efter att du har uppgraderat. Vill du ha mer information kan du .

http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq?ocid=wi...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag undrar en sak. Kan ha både Windows 7 och Windows 10 på samma dator?

Ja det kan man. Det har jag just nu. För att testa hur Win 10 fungerar o.s.v innan jag bestämmer för att byta helt

Jag har Win 7 på en disk och så Win 10 på en annan disk

Man får välja vilket Operativ man vill använda när man startar datorn

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Ja det kan man. Det har jag just nu. För att testa hur Win 10 fungerar o.s.v innan jag bestämmer för att byta helt

Jag har Win 7 på en disk och så Win 10 på en annan disk

Man får välja vilket Operativ man vill använda när man startar datorn

OK. Är det bara som en testperiod eller kan ha båda operativsystemen installerade permanent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

"Winaero Tweaker" fixar det ifall man inte vill pilla med registret manuellt.

http://winaero.com/

Ah, vilket smidigt samlingsprogram för alla de här röriga registerhacken som jag kikat på. Tackar för tipset

Enda som jag saknar är när man stänger av LightTheme för att få ett mörkt tema och det fortfarande är svart text i titelraden på metro-baserade appar och inställningsfönster, men det går säkert att fixa på något sätt så småningeom

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har FORTFARANDE inte fått installera skiten?! Står bara att det är klart ochh att jag är i kö men jag reserverade ju en uppgradering direkt när det var möjligt?! Hjälp mig någon!

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Tack ska kolla på det

Han har inte specat apparna med exakt namn, så om man installerat flera tredjeparts-appar bör man kolla först så det är bara den man vill avinstallera. Kör kommandot Get-AppxPackage *xxx* först, för att hitta exakta namnet, eller se om det bara är den appens som finns. När man kör kommandot med | Remove-AppxPackage direkt efter, tar den bort alla den hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axellie:

Har FORTFARANDE inte fått installera skiten?! Står bara att det är klart ochh att jag är i kö men jag reserverade ju en uppgradering direkt när det var möjligt?! Hjälp mig någon!

Gå in på: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Ladda hem downloadtool 32/64bit.
Öppna downloadtool och klicka på uppgradera.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

OK. Är det bara som en testperiod eller kan ha båda operativsystemen installerade permanent?

Det finns ingen "testperiod". Om du installerar Windows så har du det.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Inaktiv

BSOD med clean install Nvidia drivisar 353.62 och DDU driver uninstaller, kör 353.30 nu utan problem. Detta gäller under SLI och Nvidia surround.

Edit: Var EVGA Precision som spökade så nu är allt bra med MSI afterburner istället

Permalänk

Något som stör mig extremt är att jag inte längre kan justera ljusstyrkan med en "slider" på min Windowsplatta. Nu kan man bara klicka och välja mellan 25,50,75 och 100%. Hittar aldrig en som är pefrekt så jag måste in och böka i inställningarna hela tiden.

Dom kunde iaf fixat så man fick välja dom 4st alternativen själv..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Nu när man har pillat en stund så funkar allt bra. Lägga in program på Startmenyn funkar det oxå det är ungefär lika som Win 7 fast ändå inte men det tar inte längre tid att starta ett program från startmenyn som i Win 7. Har tagit bort en massa appar o.s.v så startmenyn är rätt tom just nu. Man kan välja stora eller små ikoner. Jag har valt små

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raklödder:

http://i.imgur.com/cv4z6j4m.jpg
Kul att bli av med aktivitetsvyn som alltid poppa upp (översta bilden) så fort man drog ett fönster mot ett av sidohörnen.

Skrivet av blackeagle:

Var hittade du den inställningen, vore bra att veta?

Start > inställningar > system > multitasking och sedan är det bara att stänga av "funktioner" efter eget behov.

Permalänk

Ska man vara rädd att NSA/FRA spionerar på alla som laddar ner Windows 10? Det pågår en sån diskussion på flashback.

Det ska vara därför det är gratis att uppdatera till 10.

Permalänk

hahah

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Finns det inga tillägg/appar till Edge?

Permalänk
Avstängd

Ska man vara rädd att NSA/FRA spionerar på alla som laddar ner Windows 10? Det pågår en sån diskussion på flashback.

Det ska vara därför det är gratis att uppdatera till 10.

Nej det ska man verkligen inte och nej det är inte därför det är gratis att uppgradera till Windows 10.

Skrivet av Tilax:

Finns det inga tillägg/appar till Edge?

Inte än, men det kommer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Att titelraderna var vita som standard förstår jag inte, känns mycket bättre nu när man har färg och får lite kontrast så man ser skillnad på fönster och innehållet lättare.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75:
Den där informationen kommer inte från Microsoft dock, och det är felinformation hela rubbet nästan.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nej det ska man verkligen inte och nej det är inte därför det är gratis att uppgradera till Windows 10.

Varför är det gratis att uppgradera till Windows 10 då tidigare uppgraderingar inte har varit kostnadsfria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Att titelraderna var vita som standard förstår jag inte, känns mycket bättre nu när man har färg och får lite kontrast så man ser skillnad på fönster lättare.

http://s10.postimg.org/lpsi682s8/Namnl_s.jpg

Hur fixade du det? Jag kan bara ändra så startmenyn blir i en annan färg och Baren längst ner med skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hur fixade du det? Jag kan bara ändra så startmenyn blir i en annan färg och Baren längst ner med skärmen

Jag använde mig av denna guiden som en annan användare länkade till lite längre bak i tråden.

http://winaero.com/blog/get-colored-title-bars-in-windows-10/

Permalänk
Medlem

Det är tur att man kikar in i trådarna här så man upptäcker alla appar som blivit installerade under uppgraderingen

Ogillar nya översikten över apparna (Den under "Startmenyn -> Alla appar"), tycker det är svårare att hitta rätt och/eller få en bra översikt över programmen/apparna man har installerade. Löser det genom en launch bar för de vanligaste programmen och så får apparna jag använder ligga på startmenyns högerfält. Resten får ligga kvar och ta plats så länge de inte stör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Jag använde mig av denna guiden som en annan användare länkade till lite längre bak i tråden.

http://winaero.com/blog/get-colored-title-bars-in-windows-10/

Hoppas dom här bra tipsen kan samlas någon stans i Swec forum så dom är lätta att hitta vid senare tillfälle oxå

Denna tråden har så sjukt många inlägg

Permalänk
Medlem

Inte nog med allt detta.. tydligen är det svårt att "gå tillbaka" ty MS gör om din licens så den bara fungerar med Win10:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380922-akta-er-for-att....

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hoppas dom här bra tipsen kan samlas någon stans i Swec forum så dom är lätta att hitta vid senare tillfälle oxå

Denna tråden har så sjukt många inlägg

Tror det finns vissa användare här som har lite mer insikt och kunskap som kommer göra det, det finns ju tydligen en hel del onödiga saker med som man kan stänga av.

Permalänk
Avstängd

Varför är det gratis att uppgradera till Windows 10 då tidigare uppgraderingar inte har varit kostnadsfria?

Därför att Microsoft vill att så många människor som möjligt ska sitta på deras senaste och bästa operativsystem. Det blir lättare för Microsoft att ge support till sina kunder om alla använder samma OS. De vill att folk ska älska Windows.

Du kan höra Microsoft själva berätta varför de bestämde sig för att göra Windows 10 en gratis uppgradering:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...