Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hoppades jag på för mycket (GTX 970)?

Permalänk
Medlem

Hoppades jag på för mycket (GTX 970)?

Skaffade mig ett GTX 970 nu i dagarna i hopp om att kunna kräma upp allt på Ultra/High igen efter ett per år med äldre grafikkort. Körde igång The Witcher 2 (TVÅ!) på Ultra och det var knappt så jag fick 30 fps stabilt. Har försökt googla runt lite men det var en jäkla djungel. Någon som vet med sig om det är något som kortet inte tycker om (MSAA etc) som då kan dras ner? 60 (eller så nära jag kan komma) är viktigast.

ASUS Z97-PRO Gamer
4690K @ Stock
ASUS GTX 970 Strix 4GB
8GB RAM
Windows 10

Senaste drivrutinerna från nVidia.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Upplösning?

Permalänk
Relik 📜

Jag körde The Witcher 2 på nära nog Ultra med GTX 960 i min HTPC. Vid 1080p i och för sig, men bildfrekvensen låg stabilt på höga nivåer. Det enda jag kompromissade med var Ubersampling, tycker inte det ger tillräcklig vinst i bildkvalitet ställt mot prestandastraffet. Även påslaget var det dock helt okej vill jag minnas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kör du möjligen med upscale på upplösningen?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av treb0r:

.

Du borde skaffat ett 980 istället. Witcher 2 är fullt av effekter som kräver prestanda. En fråga dock, spelar du på 27-tums skärm? Isåfall blir det ju svårare för grafikkortet att upprätthålla bra fps än på en 24-tummare

Skickades från m.sweclockers.com

Om du använder samma upplösning är det ingen som helst skillnad att använda en 24 eller 27 tummare.

Permalänk
Medlem

Tjena, nu har ju inte jag kört windows 10 men de låter som kanske windows 10 inte är helt optimerat än också och att felet kanske kan ligga där för dom prestanda siffrorna du får låter ju väldigt udda.

Men söker man verkar de vara andra som haft låg fps med gtx970 också i witcher 2:
https://forums.geforce.com/default/topic/793199/witcher-2-gtx...

Så de kan va något drivrutins issue eller att spelet inte kan ta nytta av grafikkortet men enligt siffor jag såg verkar de funka bättre i witcher 3 men även där ligga på 40-60fps i max settings.

Förmodligen så har du inte några sådana problem med andra spel som du spelar så därmed e det ju begränsat till just witcher 2 men tråkigt när man går köper något och det inte fungerar riktigt som man vill.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikkort innan?

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha på übersampling? (gör att spelet renderas i 4k upplösning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av treb0r:

.

Du borde skaffat ett 980 istället. Witcher 2 är fullt av effekter som kräver prestanda. En fråga dock, spelar du på 27-tums skärm? Isåfall blir det ju svårare för grafikkortet att upprätthålla bra fps än på en 24-tummare

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll om du kör 1080p på en 12" skärm eller en 42" Du får samma fps. Förtydligande; det är lika många pixlar på skärmar med samma upplösning, de är bara större yta på en 27" vs 24" det blir alltså ingen skillnad i fps.

Permalänk
Medlem

Har inte kört eller sett inställningarna i Whitcher 2 men kolla igenom och läs på så att det är inte någon enstaka inställning som tar extremt mycket prestanda. Finns ofta sådana i spel...

Permalänk
Medlem

Testat att blåsa om burken? Om inte gör det

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hoppar på föregående talare, stäng av Ubersampling om det är på. Finns väl knappt en dator som klarar det.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Kanske skulle testa ett nyare spel? Vad hade du för grafikkort innan och hur avinstallerade du det? Jag har iaf märkt en klar fps-boost i alla spel jag testat i w10.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ubersampling åkte bort och då kom flytet. Tack för alla tips.

Finns det något nVidia-program motsvarande AMD Catalyst Control där jag kan se clock speed, värme etc? Vore kul att se hur och när kortet spinner upp. Än så länge har det varit tyst som en mus. Enda gången fläktarna verkar gå är vid boot då de smäller på 100% i 5-10 sekunder (av någon anledning).

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Ubersampling åkte bort och då kom flytet. Tack för alla tips.

Finns det något nVidia-program motsvarande AMD Catalyst Control där jag kan se clock speed, värme etc? Vore kul att se hur och när kortet spinner upp. Än så länge har det varit tyst som en mus. Enda gången fläktarna verkar gå är vid boot då de smäller på 100% i 5-10 sekunder (av någon anledning).

HWmonitor eller msi afterburner lär ha vad du är ute efter

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Syntheslizer:

Ubersampling åkte bort och då kom flytet. Tack för alla tips.

Finns det något nVidia-program motsvarande AMD Catalyst Control där jag kan se clock speed, värme etc? Vore kul att se hur och när kortet spinner upp.

Asus GPU Tweak, MSI Afterburner eller EVGA Precision. Jag rekommenderar något av de senare då Asus egna fungerar sämre.

Citat:

Än så länge har det varit tyst som en mus. Enda gången fläktarna verkar gå är vid boot då de smäller på 100% i 5-10 sekunder (av någon anledning).

Ditt kort är som alla bra 9xx-kort semipassivt, det vill säga att fläktarna helt stängs av under 50% belastning eller ~55c, men precis vid boot går de upp i 100% då grafikkortets BIOS inte laddats in än.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Asus GPU Tweak, MSI Afterburner eller EVGA Precision. Jag rekommenderar något av de senare då Asus egna fungerar sämre.

Ditt kort är som alla bra 9xx-kort semipassivt, det vill säga att fläktarna helt stängs av under 50% belastning eller ~55c, men precis vid boot går de upp i 100% då grafikkortets BIOS inte laddats in än.

HWMonitor var smidigt för att se vad som händer. Gissar på att det går att använda MSI Afterburner även med kort från andra tillverkare?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

HWMonitor var smidigt för att se vad som händer. Gissar på att det går att använda MSI Afterburner även med kort från andra tillverkare?

Det går utmärkt

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Syntheslizer:

HWMonitor var smidigt för att se vad som händer. Gissar på att det går att använda MSI Afterburner även med kort från andra tillverkare?

Absolut, alla tre är egentligen Rivatuner med skins.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skaffa ett 970 som uppgradering till mitt 270X då AMDs motsvarande kort 290/390 är för stora och strömslukande för att få plats i min Mini ITX låda och 970 har en ITX version och drar mindre ström än mitt 270X.

Jag kommer väl kunna äntligen köra Dragon Age inquisition helt maxxat med 1080p? Jag kör med blandning av high och Ultra nu. Ska väl också kunna klara Withcer 3 maxxat i 1080p? Med klarara menar jag stabil FPS på minimum 30fps.

Har Ivy Bridge 3570k quad core 3,4ghz
8GB RAM

Kommer bli väldigt besviken om detta inte håller måttet. Har lovat att inte uppgradera på minst 2 år till min fru om jag skaffar ett 970. Mitt 270X har jag bara haft i ett och ett halvt och känns redan slött.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag kommer väl kunna äntligen köra Dragon Age inquisition helt maxxat med 1080p? Jag kör med blandning av high och Ultra nu. Ska väl också kunna klara Withcer 3 maxxat i 1080p? Med klarara menar jag stabil FPS på minimum 30fps.

Definera "maxxat", för att ha alla inställningar på högsta som finns in/off-game gör spelet löjligt tungt och kräver nog minst två titan x, möjligen mer.
Jag är däremot rätt säker att du kan köra ultra med hairworks i över 30FPS 1080p utan problem i W3, och för DAI ultra 30+.

Edit:

Skrivet av dagas:

Kommer bli väldigt besviken om detta inte håller måttet. Har lovat att inte uppgradera på minst 2 år till min fru om jag skaffar ett 970. Mitt 270X har jag bara haft i ett och ett halvt och känns redan slött.

Då ska du inte handla nu. Vänta tills Pascal och GCN 1.3.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag tänkte skaffa ett 970 som uppgradering till mitt 270X då AMDs motsvarande kort 290/390 är för stora och strömslukande för att få plats i min Mini ITX låda och 970 har en ITX version och drar mindre ström än mitt 270X.

Jag kommer väl kunna äntligen köra Dragon Age inquisition helt maxxat med 1080p? Jag kör med blandning av high och Ultra nu. Ska väl också kunna klara Withcer 3 maxxat i 1080p? Med klarara menar jag stabil FPS på minimum 30fps.

Har Ivy Bridge 3570k quad core 3,4ghz
8GB RAM

Kommer bli väldigt besviken om detta inte håller måttet. Har lovat att inte uppgradera på minst 2 år till min fru om jag skaffar ett 970. Mitt 270X har jag bara haft i ett och ett halvt och känns redan slött.

gtx 970 är ~70% snabbare än r9 270x. om det är tillräckligt för att motivera en uppgradering får du bestämma. 30 fps på witcher 3 ultra ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag tänkte skaffa ett 970 som uppgradering till mitt 270X då AMDs motsvarande kort 290/390 är för stora och strömslukande för att få plats i min Mini ITX låda och 970 har en ITX version och drar mindre ström än mitt 270X.

Jag kommer väl kunna äntligen köra Dragon Age inquisition helt maxxat med 1080p? Jag kör med blandning av high och Ultra nu. Ska väl också kunna klara Withcer 3 maxxat i 1080p? Med klarara menar jag stabil FPS på minimum 30fps.

Har Ivy Bridge 3570k quad core 3,4ghz
8GB RAM

Kommer bli väldigt besviken om detta inte håller måttet. Har lovat att inte uppgradera på minst 2 år till min fru om jag skaffar ett 970. Mitt 270X har jag bara haft i ett och ett halvt och känns redan slött.

Witcher 3 maxxat kan du glömma tyvärr, i 60 fps.

Men 270x är inte så slött men du vill kanske ha ännu snabbare?
Här är när jag spelar Witcher 3 på min AMD burk med ett GTX 760, vilket presterar som ett 270x:
https://youtu.be/4SaNBfpqHCk

Jag kan ej köra ultra men ändå helt OK settings och ligger konstant över 30 fps vilket är vad man får sikta in sig på i Witcher 3 om man ej har en monsterrigg.

Men inga problem att spela och spelet är bra ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Definera "maxxat", för att ha alla inställningar på högsta som finns in/off-game gör spelet löjligt tungt och kräver nog minst två titan x, möjligen mer.
Jag är däremot rätt säker att du kan köra ultra med hairworks i över 30FPS 1080p utan problem i W3, och för DAI ultra 30+.

Edit:

Då ska du inte handla nu. Vänta tills Pascal och GCN 1.3.

1.3 är väl Fury? De korten kostar dubbelt mot ett 970. 970 är egentligen redan för dyrt.

Jag hoppas jag blir nöjd för var tvungen att lova att inte köpa spel på 6 månader för att få köpa det. Borta är tiden då man själv beslutade om allt och kunde köpa vad man vill men så är det när man är gift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

1.3 är väl Fury? De korten kostar dubbelt mot ett 970. 970 är egentligen redan för dyrt.

Jag hoppas jag blir nöjd för var tvungen att lova att inte köpa spel på 6 månader för att få köpa det. Borta är tiden då man själv beslutade om allt och kunde köpa vad man vill men så är det när man är gift.

Skickades från m.sweclockers.com

Fiji (Fury) är GCN 1.2. Jag säger alltså, vänta tills nästa generation då det kommer vara det största hoppet som har hänt på flera år.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Fiji (Fury) är GCN 1.2. Jag säger alltså, vänta tills nästa generation då det kommer vara det största hoppet som har hänt på flera år.

Så vitt jag vet är 290x 1.1 285 Tonga är 1.2 och Fiji är 1.3. Men ja planen var att vänta till amds nya men de kommer inte fören ett år. 300 serien är ju nyss släppt och 400 serien väntas som sagt nästa år. Det är lite för långt fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så vitt jag vet är 290x 1.1 285 Tonga är 1.2 och Fiji är 1.3. Men ja planen var att vänta till amds nya men de kommer inte fören ett år. 300 serien är ju nyss släppt och 400 serien väntas som sagt nästa år. Det är lite för långt fram.

Både Tonga och Fiji är GCN 1.2, finns inga GCN 1.3 grafikkort ännu. Jag säger bara att om du har planerat att ha kortet ett tag så är det smartast att vänta tills nästa generation pga det stora hoppet. Känner du däremot att du behöver mer kraft nu så kan du såklart uppgradera nu.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Både Tonga och Fiji är GCN 1.2, finns inga GCN 1.3 grafikkort ännu. Jag säger bara att om du har planerat att ha kortet ett tag så är det smartast att vänta tills nästa generation pga det stora hoppet. Känner du däremot att du behöver mer kraft nu så kan du såklart uppgradera nu.

Så är det med PC det är alltid bättre att vänta. Tyvärr är man inte så tålmodig hehe.

Skulle ni säga att från 270x till 970 är ungefär samma presrandaäkning som när jag gick från amd 6850 till 270x?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort minnesbuggen folk.
Det ÄR och kommer alltid att vara en last för alla spel.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så är det med PC det är alltid bättre att vänta. Tyvärr är man inte så tålmodig hehe.

Skulle ni säga att från 270x till 970 är ungefär samma presrandaäkning som när jag gick från amd 6850 till 270x?

Det är sant. Saken är bara den att nästa generation kommer nog vara det största hoppet som skett dem senaste 5-6 åren, om inte mer. Pascal uppskattas vara ungefär 80% mer energi effektiv än Maxwell vilket bådar gott för din mitx dator. Sedan kommer iofs Volta sedan som uppskattas vara 60% mer energi effektiv än Pascal i sin tur, men jag förstår att du inte orkar vänta tills Volta. Inga siffror har släppts för GCN 1.3 men jag gissar att den kommer se en liknande energi effektivitets ökning.

Jag är inte allt för säker hur 6850 presterar så kan inte svara på det. Men ett 970 presterar 70-80% bättre än 270x, i rå FPS, så du lär iaf märka skillnad. Jag anser däremot fortfarande att om du kan sitta kvar på 270x ett tag till så är det lönt, annars kommer du känna ett behov att uppgradera igen när Pascal och Volta släpps.

Men som sagt, känner du att du behöver mer kraft idag så är 970 inget dumt val för en kompakt dator.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.